Ana Petrović / Na rubu
Radovi Ane Petrović koji će biti izloženi u Splitu: Trokut, Poderano vrijeme, Zvjezdano nebo, Druga realnost i Rezanje, samim svojim nazivima sugeriraju osnovnu potku Aninog umjetničkog istraživanja: kombiniranje različitih medija kako bi se stvorila neka nova realnost. Umjetnica u svojim radovima kombinira fotografiju, video, zvuk, ready made objekte, te se igra sa samim postavom, odnosno donosi nam objekte koji se nalaze na fotografijama u stvarnom obliku unutar postava, ili ih na različite načine mijenja, te se tako igra sa okom promatrača, i na neki način rasteže, odnosno donosi nove dimenzije medija u kojima stvara. Zajednička vizija koja je prisutna u svakom radu je drugačiji način prezentacije stvarnosti, kako bi se istakla prezentacija vizualnog, koje je višemedijski manipulirano, nagnuto, zaobljeno, koje izlazi iz standardnih okvira, u razgraničenju stvarnosti i reprezentacije, realnosti i vizualne transmisije iste. Često umjetnost kombinira realnost i reprezentaciju realnosti, nalazi se negdje između onoga što je moguće tehnički vizualizirati i onoga što je moguće samo zamisliti; problem definiranja granica i sposobnosti doživljaja razlike između imanencije i virtualnosti danas je ključno pitanje i filozofije slike i tehnologija vizualizacije. Što je rez između dvaju neusporedivih realiteta tanji, teže je razlikovati stvarnost i svijet simulakruma. Tradicionalne tehnike reprezentacije, od slikarstva, fotografije i filma taj su rez činile najprije drastičnim, a onda sve manje i manje zamjetljivim. Na sličnom tragu referiranja na rubove medija su i radovi Rezanje i Trokut. U njima nas autorica na jednostavan ali vizualno upečatljiv način vraća unutar granica dvodimenzionalne slike, ali to je samo prvi pogled. Pogledajmo detaljnije. Rubovi ekrana, površina zida, kombiniranje zaslona i readymade predmeta podsjećaju na temeljne zakonitosti svake reprezentacije: naime, da je ona uvijek drugačija od same stvarnosti, i to je ono čime se umjetnica bavi i na što nam skreće pozornost u svojim radovima. Da gledamo pažljivije, pomnije, detaljnije, da je i vizualno šire nego nam se na prvi pogled čini.
Krešimir Purgar u katalogu Ana Petrović: On the edge (Akademija za kulturu i umjetnost u Osijeku, 2022.) govoreći o Aninom radu uspoređuje ga s jednim zanimljivim detaljem iz prve sezone serije Westworld: „Jedan od likova stiže u zabavni park visoke tehnologije, repliku Divljeg zapada, koji je – uz turiste koji traže hiperrealističko iskustvo seksa i nasilja – nastanjen i (naizgled) savršeno dizajniranim humanoidnim robotima koji se kreću, ponašaju i komuniciraju prema unaprijed zadanim narativima, odnosno računalnim algoritmima. Prije ulaska u park, nakon što je posjetitelj upitao jednu od domaćica je li ona sama stvarna, njezin je odgovor glasio otprilike ovako: “Ako ne vidite razliku, zašto je to važno?”“
Ana Petrović nas u svojim video instalacijama, fotografijama i kroz readymade objekte upravo upozorava na to gdje danas povlačimo granicu između stvarnog i imaginarnog, želimo li da ona postoji i koliko nam je jasna i/ili potrebna. Mi već živimo u svijetu simulakruma, u društvu spektakla, i čini mi se najvažnije imati vlastite granice, ili odlučiti da ih nemamo i prepustiti se svim vizualnim i ostalim podražajima koji nas stalno okružuju, a Ana nam pokazuje na koji način se ona igra s njima.
Natasha Kadin
Ana Petrović examines visual elasticity of different kinds of media. She was born 1985 in Bjelovar, Croatia. She graduated in 2011 from the Art Academy in Osijek. At the same institution is a teaching assistant of the courses Multimedia and intermedia and Photography.
Her work has been shown in numerous group exhibitions and solo shows in Europe. About the wide spectrum of her work she held several lectures in Germany, Hungary, Austria, Bulgaria and Croatia. Her works have been awarded in Croatia two times, by organizers Rovinj Heritage Museum (2016) and the Museum of Fine Arts in Osijek (2021).
Participated in workshops in Hungary, Macedonia, Serbia and Croatia, in duration between one and two weeks. Finished artresidency in Graz, Austria, under the organization of Kulturvermittlung Steiermark, Internationales Haus der Autorinnen und Autoren Graz.
Her works have been published in numerous catalogs, news articles and art books with texts of most prominent art theoreticians and curators in Croatia, like Branko Franceschi, Boris Greiner, Branka Benčić, Krešimir Purgar and Blaženka Perica.
Co-founder of the art organization POPUP that operates since 2012 (til 2019), with the aim to broaden awareness of contemporary art in alternative exhibiting venues.
Lives and works in Osijek, Croatia.