Vilim Halbarth / 5500 days
Što dijeli tehnički crtež od umjetničkog crteža? Što je, pak, važnije u procesu umjetničkog stvaranja – inspiracija ili promišljanje, tehničko umijeće ili ideja koja stoji iza djela? Ovo su neka od velikih pitanja umjetnosti na koja nije moguće odgovoriti u jednom tekstu niti jednom izložbom, ali je moguće na njih podsjetiti i pomalo provocirati.
Vilim Halbarth čini upravo to svojim instalacijama koje su inspirirane nimalo glamuroznom, ali ipak impresivnom praksom, odnosno umijećem brodogradnje. Boraveći u škveru godinama (konkretno, 5,500 dana kako jedan od videa predstavljenih na ovoj izložbi ukazuje), izučavao je tehnike i vještine koje su potrebne za obradu sirovine u nešto veličanstveno poput broda.
Premda je njegova fascinacija ovim metalnim monstrumima proizašla iz interesa za „pukim“, materijalom od kojeg su napravljeni, prerasla je u interes za tehnikom i, potom, u vizije budućnosti koje su pretočene u umjetnička djela.
Materijal je neupitan – u umjetnosti nije neobično propitivanje medija. No, osvrnimo se na trenutak na druge dvije razvojne faze predstavljenih djela – na tehniku i na viziju.
Referirajući se na umijeće, Rimljani su koristili pojam ars, a Grci techne (τέχνη). No, ovi su pojmovi podjednako obuhvaćali područja arhitekture, kiparstva, lončarstva, krojačkog zanata, strategije (prvenstveno vojne), geometrije i govorništva. Zajedničko im je svima bila utemeljenost u pravilima. U renesansi je, pak, korišten pojam crtaćih umjetnosti (arti del disegno) jer im je zajednička bila utemeljenost u crtežu. A u 17. stoljeću, kada je François Blondel popularizirao pojam lijepih umjetnosti, obuhvatio je arhitekturu, poeziju, govorništvo, slikarstvo, kiparstvo, glazbu i igru. Ta, ako se arhitektura mogla smatrati umjetnošću prema ovim kriterijima, zašto ne bi brodogradnja?
Vilim je u tehničkim nacrtima brodova i podmornica prepoznao ono što su brojni umjetnici prije njega također vrednovali – pravilnosti i red; pravilnosti koje postoje u prirodi, ali i one stvorene ljudskom rukom.
Ako je Paul Cézanne temeljio svoje slike na trima glavnim geometrijskim tijelima (kugli, valjku i stošcu) kao temeljnim oblicima u prirodi, Halbarth se koristi trima glavnim elementima tehničkog crteža broda – pravcem, krugom i elipsom.
Usporedba ovih dvaju umjetnika je ilustrativna, ali i kontrastna; dok je Cézanne fasciniran oblicima u prirodi, Vilima interesiraju nimalo manje zapanjujuća djela čovjek. (Stanite pred tanker u brodogradilištu i pokušajte ostati ravnodušni. Zapravo, pokušajte ga ne sagledati kao vrstu skulpture.)
Spajanjem triju temeljnih oblika može se stvoriti cijela plejada geometrijskih oblika, a potom tijela, što Vilim i čini.
Počevši od tehničkog crteža na običnom komadu papira, rađa se ideja broda, podmornice ili pak nebodera budućnosti u raznoraznim varijacijama. Te vizije pretočene su iz medija crteža u medij skulpture ili pak instalacije, a dalje i u video koji ih smješta u utopijski (ili pak pomalo distopijski?) kontekst. Mašta ne poznaje granice – samoodrživi neboderi na solarnom pogonu, samoupravljajuće podmornice koje dograđuju viziju Jules Verneovog (tj. Fultonovog) Nautilusa iz 1800. godine, ali i najnovijeg Teslinog Modela Y iz 2020. godine.
Podmornice, brodovi i plutajući neboderi budućnosti koje Vilim konstruira idu dalje od tehničkog crteža i propituju maštu, ali i dosege čovjeka.
Ako smo uspjeli napredovati od brvnare i splavi do fantastičkih djela arhitekture i čudesnih metalnih konstrukcija kakve viđamo u brodogradilištima, gdje je granica? Ne samo umjetnosti (ili pak umijeća), već i čovjekovih mogućnosti.
Dora Derado Giljanović
VilimHalbarth (1970 -, Trogir, Croatia)
Creates contemporary art pieces combining them through various media.
Graduated from a mathematically oriented high-school so geometry is in the core of his work. Later he enrols in a stone-masonry school in the town of Pucisca on the isle of Brac. His love of stone sculpture is born there. He graduated in the field of sculpture from the Arts Academy of the University of Split.
As said, the base of his work is sculpture, but in later years he has become preoccupied with installation forms executed in larger formats. Halbarth utilizes objects found and used in the metallurgical industry, specifically in shipbuilding (pipes, sheet metal, etc.). Of late, he has expanded his artistic interests to media such as video and photography.
In his work, Halbarth studies light, sound, scent and air and their application within sculptural forms. He examines the social aspects of life and work, as well as human interactions and relationships within the society Halbarth himself belongs to. He emphasises the peculiarities found in this society which is transitioning from a socialist (communist) governance to a capitalist one.
To date, he has had 14 solo exhibitions and numerous group ones.