Izložba "Tu
i Tamo" rezultat je međužupanijske suradnje međimurske
i splitske strukovne udruge likovnih umjetnika čija
je temeljna namjera međimurskoj publici predstaviti
radove 11 autora koji žive i rade u Splitu, mlađih od
35 godina.
Kao izbornik odlučio sam se na
autore do 35 godina mladosti iz razloga što držim da
je kroz samo jednu izložbu (limitiranu naravno uz to
i gabaritima izložbenog prostora) nemoguće predstaviti
dugogodišnji rad Udruge koja ima cirka 250 članova,
a da se pritom čovjek stalno ne susreće sa dilemom da
li je selektirajući brojčano velik predložak od 250
članova, možda mogao i bolje.......... Zato po godinama
mlađi autori, ali ponajprije jer mislim da njima ovakva
izložba daleko više znači u afirmaciji vlastitog rada.
Ovom prigodom dakle, polazište mi nije neki poseban
koncept određenog profila - osim možda utoliko što je
svako predstavljanje u startu koncept sam po sebi.
Osim navedenog, razmišljajući o
projektu, želio sam kroz relativno mali broj autora
ostvariti prisustvo što većeg broja formi izraza na
izložbi i to od: grafike, slikarstva i kiparstva preko
prostornog crteža i instalacije do videa, filma i multimedije
rukovodeći se načelima: prožimanja medija i njihove
međusobne uvjetovanosti karakterističnim kako za sva
minula vremena i razdoblja, tako i za suvremenost u
kojoj jesmo. Izloženim radovima želja mi je prezentirati
i komprimirani ekstrakt difuzne i fraktalno dekonstruirane
stvarnosti koja nije samo obilježje Splita, ali naravno
i uvjetno rečeno različitosti koje Split kao uostalom
i svaki zasebni i cjeloviti mikro prostor planeta ima
kroz određene posebnosti.
Na imenu izložbe "Tu i Tamo"
toplo se zahvaljujem Nađi Marković,
izuzetno vrijednoj djelatnici splitskog Hulu-a koja
je jednostavno i točno imenovala ovu izložbu, bez pretenzija
da baš tim imenom izložba bude imenovana. Jednostavno
i točno, ponavljam. Jer tu smo i tamo smo ma kako god
to naizgled paradoksalno zvučalo. A gdje smo trenutno
ponajviše zavisi od nas samih. No recimo i nekoliko
riječi i o autorima i njihovim radovima na ovoj izložbi.
"Kadar",
rad Kristine Restović je fragment njenog
višegodišnjeg proučavanja grafičkih tehnika i njihovih
mogućnosti. Ovom prigodom izložena je traka grafičkih
listova, isječak znatno duže trake koju zbog naravi
skupne izložbe nije moguće u cjelosti prezentirati.
Otisnuti grafički listovi potpuno se poklapaju s definicijom
animacije koju je dao Lev Manovich:
" Animacija stavlja u prvi plan svoj artificijelni
karakter, otvoreno priznavajući kako radi sa slikama
koje su jednostavni prikazi (u ovom slučaju krupni plan
majice u prostoru sobe op.a.). Njen vizualni jezik diskretan
je i diskontinuiran: likovi predstavljeni poopćenim
linijama kreću se po statičnim i detaljnim pozadinama,
pokreti su nepravilni i fragmentirani, a prostor je
konstruiran različitim slojevima slika". Ritam
"Kadra" priziva stripovsku razradu priče,
te je iz kompletnog materijala autorica napravila i
tečnu interaktivnu animaciju na računalu, ostavljajući
gledatelju prostor za samostalno povezivanje uzastopnih
prikaza. S druge strane, ovi grafički listovi su potpuno
nepomični i potpuno materijalni; papirnati objekti s
prikazom, reljefom, teksturom i bojom, napravljeni ručno
i animirani zanatski. Dobar primjer: istrajnosti, zanesenosti,
strpljivosti i zanatske vještine - osobina koje nažalost
sve više postaju rijetke egzotične biljke u vrtu suvremene
umjetnosti.
O radu Filipa Rogošića
najradije ne bih ništa pisao i to iz jednostavnog i
prilično prizemnog razloga što svojom poetikom i jednostavnošću
na svim razinama ova skulptura budi u meni onaj tako
lijepi osjećaj čistog užitka koji se nepokolebljivo
i sa puno umješnosti odupire svakom pokušaju deskripcije
kao potpuno suvišnom naporu. I ne samo to. Ona zrači
suptilnošću koja, barem meni, svaku ljudsku pojavu u
izložbenom prostoru obilježava kao iritirajuću smetnju,
premda joj je čovjekov progres na Zemlji sa svim po
samog sebe degradirajućim posljedicama u fokusu. Naznačen
kockom, tom čisto ljudskom umotvorinom bez pandana u
prirodi, te njenom zgužvanošću - progres se vještinom
dobrog crtača (što ovaj autor zasigurno jest) bez prevelike
ilustrativnosti dovodi u pitanje. A da čovjek kontinuirano
i vrlo predano, zaslijepljen samim sobom, uništava ono
isto stablo sa kojeg je po predaji jednom davno smjelo
sišao, danas je potpuno očigledno. Zgužvani ratio caruje,
ali ne vlada. Niti samim sobom, a kamoli sa nama. I
to je lijepo. Ako zbog ničega drugog onda zluradu vremenu
usprkos "Alea iacta est !!!!"
O sumanutom ratiu i poziciji ljudskog
ega koji planet na kojemu prebiva kao neuredni podstanar
naziva Zemlja, mada svi znamo da bi ga s obzirom na
njega samoga primjerenije bilo zvati Voda, govori i
rad Vojina Hraste "Golf-A".
Ova predimenzionirana skulptura je gotovo minimalistički
nadrealni refleks onoga na što se odnosi. Možda nećete
imati takav dojam kad se suočite sa njom zbog njenih
dimenzija, ali što je nekoliko metara visine u odnosu
na nekoliko stotina tisuća kilometara ljudske: pohlepe,
gramzivosti, nezasitnosti i ostalih brutalnih ekspresija
imperijalizma na čijoj je pljački izgrađena zapadnoeuropska
i sjevernoamerička demokracija. A golf? Imperijalna
igra kod koje je najvažnije u što manje poteza pogoditi
rupu koja se kao cilj nazire u daljini. To što osjećamo
ili pokušavamo osjetiti udaljeni cilj izdubljen u Zemlji,
a da pritom upirući se o nju samu ne osjećamo rastući
ponor pod nogama vlastite egzistencije na njoj, držeći
kako do kataklizme ipak neće doći za našega života,
činjenica je koja sama za sebe jako puno govori. Izgleda
da se nameće doživljaj stvarnosti u kojemu je najvažnije
poentirati i pobijediti i to sad i ovdje. Ako želja
nije trenutno ispunjena, nema niti zadovoljstva. Sve
ostalo je u tom svjetonazoru neka daleka i maglom obavijena
budućnost od koje čovjek može imati samo glavobolju
pa o njoj najbolje niti ne razmišljati previše. Osjećate
li se u svojemu životu kao na svojevrsnom proputovanju
od točke A do točke B rješenje za životno osvježenje
jest: "Igrajte golf!!!!"
No vratimo se u zatvoreni galerijski
prostor i silnice unutar njega. Iza velikih riječi često
stoje mali ljudi, pa ih treba s mjerom koristiti da
se ne bi otsklizali u banalno i stereotipno. Banalnost
i stereotipnost. Prestrašno zvuče već na razini riječi,
a kamoli svakodnevne živuće stvarnosti. Mislim da su
njih dvije uz komarce, najdosadnije i najupornije pošasti
koje stalno vrebaju i nikad ili gotovo nikad ne odustaju
od svog nauma da nam se napiju krvi. Najčešće kad spavamo,
ali u zadnje vrijeme napadaju i kad je čovjek potpuno
budan. Može li u tom kontekstu galerijski prostor biti
realni okvir nadilaženja svakodnevnih tegoba i izlaz
ka njihovom rješavanju? To pitanje "visi"
u auri rada Lorena Živkovića Kuljiša
indikativno nazvanog: "Prostor nadilaženja".
Njime autor (koji prvenstveno kao kipar propituje odnose
i strukturu materijala) indirektno i bez intencije,
kroz suodnos čvrste postojane kiparske materije i fluidne
disperzivne video slike, te prostornog crteža kao granične
linije koja povezuje realni sa svim moguće "dohvatljivim"
imaginiranim svjetovima otvara mogućnost koju često
držimo nerealnom. Iako ljudski duh prolazi i kroz zidove
kroz koje tijelo ne može proći i iako smo toga svjesni
ipak smo često puta skloniji ograničenja doživjeti kao
realni, a mogućnosti njihovog nadilaženja kao irealni
prostor vlastitog življenja. Ovaj rad je za mene nenametljivo
i precizno servirana činjenica da izlaz postoji i tamo
gdje ga najmanje očekujemo. U umjetnosti naravno ako
se radi o: banalnosti, stereotipnosti i analognim procesima,
jer umjetnost ih ne trpi. O komarcima nešto više nekom
drugom zgodom. Daleko im kuća.
Iz medija slikarstva, a na tragu
stripa gromoglasno dolazi rad Vinka Barića "Dolazak
barbarskih zecova". Kažem gromoglasno
jer upravo je moj prvi susret sa ovom lijepom slikom
izazvao gromoglasno smijanje. I ne samo moje. Vrijeme
kažu liječi mnoge teške rane. Smijeh ih liječi sve,
nadodajem. Dadaisti su to davno locirali
kao činjenicu, ali i dan danas su nakon toliko godina
još uvijek rijetke uši koje je čuju i oči koje je vide.
Jer smijeh je znak neozbiljnosti, a nas su lijepo učili
da je umjetnost sveta i ozbiljna. Smijati se u hramu
umjetnosti gotovo je jednako blasfemiji i njenom izrugivanju,
pa nije prihvatljivo ako je volimo. Sve obrnuto. Ako
do sada niste imali prilike vidjeti stripove ovog autora,
krajnje je vrijeme da to učinite. Kako? Jednostavno.
Pozovite autora i organizirajte mu samostalnu izložbu
stripa. Kao i barbarski zecovi on je ovdje i kad ga
ne vidite, a njegov rad (naslanjajući se na poznatu
sliku Otona Ivekovića) ovom zgodom sa neodoljivim šarmom
iz jednog novog kuta sagledava etnogenezu stvarnosti
u kojoj jesmo.
O terapetskom djelovanju umjetnosti
govori i rad Marka Markovića "Adistia".
Ovu instalaciju čini ormar unutar kojega se nalazi stolica
za posjetitelja koji se u trenutku kad sjedne snima
kamerom, a snimka s kamere putem projektora projicira
na unutrašnju bočnu stranicu ormara, na blok papira
u koji posjetitelj gleda kad sjedne - tako da ustvari
gleda projekciju vlastitog lica ispred sebe. Na raspolaganju
mu pritom stoje flomasteri u boji, pa svatko tko u ormar
uđe može isprobati vlastito crtačko umijeće crtajući
po projekciji vlastiti autoportret. Autor već samim
naslovom rada (Adistia ili A di sti a? op.a.) u startu
dovodi posjetitelja u situaciju da samome sebi postavi
pitanje vlastite pozicije. Ono što se ovim radom nudi
kao mogućnost jest kontinuirani rad na samome sebi,
rad na podizanju kvalitete vlastitog života putem umjetnosti.
Zbog toga uvlači posjetitelja u poziciju slikara koji
slika vlastiti autoportret u intimi ormara. Preduvjet
je naravno da svučemo sa sebe strahove i objesimo ih
o vješalicu. Kad ste zadnji put pokušali nešto ili nekoga
nacrtati? Ne sjećate se? Strah Vas je nečije kritike?
Ne bojte se. Sjednite u ormar, opustite se i flomastere
u ruke. Ni Jimmy Hendrix nije poznavao
note, ako Vam to nešto znači.
"Pozivnica na večeru",
autorski rad Duške Boban su digitalne
fotografije dnevničkog karaktera prezentirane u Flashu
koje dokumentiraju susrete/večere sa dragim ljudima
i koje su dio istoimenog internet projekta koji tek
treba biti realiziran. Ideja okosnica je ukazivanje
na neprikosnovenu važnost intenziviranja komunikacije
u eteru suvremene umjetnosti, bilo da se radi o komunikaciji
umjetnika i publike, jedne forme umjetnosti s drugom,
tradicije i suvremenosti ili hrvatske produkcije s umjetničkim
aktualnostima iz svijeta. Digitalne fotografije biti
će postavljene na internet kao prvi izložak buduće skupne
manifestacije i kao povod za poziv na sudjelovanje drugim
umjetnicima iz Hrvatske i svijeta, odabranima bilo po
doprinosu web kulturi ili po senzibilitetu prema suvremenoj
umjetnosti. Neće biti ograničenja podijelama na formu
umjetnosti ili na tradicionalne i nove medije izraza,
jer internet po svojoj prirodi ima sposobnost obuhvaćanja
i promoviranja svih vrsta artefakata, kao što jednako
pruža šansu i za osuvremenjivanje postojećih interpretacija
povijesti umjetnosti. Kompletna korespodencija biti
će objavljena na web-u u želji da se potakne otvoreni
forum, te omogući što kvalitetnija komunikacija između
samih sudionika, kao i ona sa publikom koja time aktivno
sudjeluje u realizaciji cijelog projekta. Meni osobno
je izuzetno drago da ovom prilikom mogu promovirati
ovaj projekt s nadom da će u skoroj budućnosti doći
do njegove realizacije.
"Hinterland"
video rad Tanje Ravlić problematizira
našu memoriju fokusiranjem na život ljudi u dalmatinskoj
zagori koji uzmiče pred globalizacijskim nasrtajima,
prijeteći potpunim iščeznućem. Duboko je intiman. Autorica
polazi od vlastitih korijena. Ona svoju baku snimljenu
u njenom svakodnevnom životu uzima kao ikonu i polazište
istraživanja u kojem bez patetike propituje osobnu poziciju
urbanog nomada. Rad je nastao za autoričinog življenja
u Berlinu. Ne aludira, niti ukazuje već iskrenošću plijeni
pažnju i evocira. Baka odgojena u jednom umnogome drugačijem
svijetu od ovoga u kojemu snimka nastaje u pojedinim
situacijama nije niti svjesna da je snimana što doprinosi
autentičnosti. Zanimljivom montažom izbjegnuta je puka
narativnost dokumenta jednog vremena na izmaku, ali
i patetika nostalgije za nekim minulim, danas već pomalo
egzotičnim vremenom u kojemu su: krave, koze ili pak
kokoške bile domaće životinje koje su čovjeku podizale
razinu kvalitete života, a ne tek likovi iz slikovnica
sa kojima će se djeca budućnosti (nažalost u nekim krajevima
već i danas) susretati isključivo u zoološkim vrtovima.
Ponekad nažalost čovjek treba izgubiti, jer tek tada
shvati što je imao. Odvojiti se od zemlje nije neki
osobiti pothvat kao što neki misle. Pothvat je njoj
se vlastitom željom vratiti. Jer mada daje sve, naizgled
ne nudi ništa. Međimurci to dobro znaju.
Sasvim drugačiji mravinjak od onoga
kojega možemo vidjeti na zemlji prikazan je u filmu
Gorana čače "Škver blues".
Prikazuje jedan prosječni radni dan radnika splitskog
brodogradilišta. čovjek bi rekao da unutar tako zadatog
okvira baš i nema nekih događaja koji bi mogli u formi
filma plijeniti pažnju zanimljivošću. Možda bi to i
bilo tako da je film radio netko drugi, jer od relativno
malog ili velikog (kako Vam drago) broja filmskih uradaka
domaće produkcije barem ja ostajem ravnodušan u najvećem
broju slučajeva. Dosadni su, klišeizirani i patetični,
a ponekad čak i loše odglumljeni. Bljak. Kod ovoga filma
stvari stoje malo drugačije. Autor je poništio distancu
između sebe i radnika i film snimio pogledom iznutra.
Osim što ima izuzetno oštro oko i odličan osjećaj za
režiju i montažu uspio je iz predloška jedne uobičajene,
svakodnevne radne atmosfere ekstrahirati suštinu i obući
je u gotovo trilerski zaplet bez konačnog razriješenja.
Nakon prvog gledanja ovog filma poželio sam otići u
škver barem na jedan dan što je pomalo čudna želja.
Osobito sagledana očima ljudi koji su u njemu svaki
dan i kojima ga je opravdano ponekad puna kapa. Nadam
se da će ovaj mladi filmaš u doglednoj budućnosti imati
priliku i za dugometražni igrani film. Ne znam kako
on gleda na to (jer ga, trenutno mi pada na um, nisam
to nikad niti pitao), ali meni bi kao obožavatelju filmske
umjetnosti bilo jako drago da do toga dođe. Jednako
kao što i jedva čekam pogledati novi Matanićev
film prema Karakaševoj knjizi.
Mada naravno dužina forme nije niti u kakvoj relaciji
sa kvalitetom filma. Da ne bi bilo nesporazuma.
Luka Duplančić
se na ovoj izložbi predstavlja multimedijalnim radom
"Uzorci". Tvore ga tri frame-a
unutar html frameset-a s mogućnošću skrolanja po x osi
- od vrha do dna ekrana. Frame 1 "grimase"
čini 90-tak fotografija (autoportreta), različitih grimasa/raspoloženja
lica koji su tretirani kao uzorci grimasa lica. Frame
2 "riječi" čini određeni
broj rečenica, uzoraka verbalnog komuniciranja različitih
nivoa konfliktnosti/ophođenja. Frame 3 "kolaž"
čini određeni broj uzoraka crteža, fotografija, video
rezova koji tvore kolaž. Kolaž je sastavljen kao niz
ugrušaka različitih simbola i raspoloženja. Nijedan
od frame-ova nije moguće odjednom sagledati u cjelini
jer vidimo samo ono što nam pružaju visina i rezolucija
ekrana, odnosno skrolanjem postepeno otkrivamo kompletni
frame. Kako na stranici (u pitanju je budući web site
op.a.) nismo u mogućnosti skrolati sva tri frame-a odjednom
već jedan po jedan otvara se mogućnost različitih kombinacija
sadržaja među njima. Uz to dok frame-ovi 1 i 2 međusobnim
kombinacijama opisuju širinu svakodnevne komunikacije,
frame-om 3 autor groteskno kolažira šum onoga što nas
okružuje. Dojam je tjeskoban iako dijelovi kolaža sadrže
potpuno vizualno nevine elemente. Kombiniranjem sva
tri frame-a dobiva se raspon raspoloženja u varijacijama
od agresivnih do komičnih. Autor u ovom radu vješto
koristi nadrealne alate bilježenja slobodnog protoka
svijesti. Kontekstualizacija podsvjesnim fluktuacijama
je potpuna i zato je usuđujem se napisati riječ o najkompleksnijem
radu na ovoj izložbi jer i područje iz kojega izvire
na površinu energično i slobodno jest samo po sebi izuzetno
kompleksno. Lansiranjem u prostor web-a kao site će
dobiti i kariku koja u off-line izdanju nedostaje.
I na kraju "Spectupator"
i Luka Barbić. Pripremite se jer Spectupator
dolazi polagano, ali sigurno ulazi u Vaš život. Htjeli
Vi to ili ne. Bit će na tv-u vjerujte mi. On je software
o kojemu već godinama mašta Vaš hardware. Njegova slava
nije upitna, mada ne živi slave radi. Lijepo izgleda
i mami istinom koja to nije. Ipak niti u jednom trenutku
ne laže, a ponajmanje obmanjuje. S ukusom i mjerom se
kuha, ali ako mislite da je jestiv - nije jestiv. Posjeduje
mogućnost gotovo beskonačne multiplikacije i lijepo
se osjeća kad probudi želju za posjedovanjem koja kune
oslobađa poskoka u novčaniku. Ne bojte se. Neće Vas
ugristi. Dapače, nahranit će Vas. Kupite ga čim ga ugledate.
Luka će Vam ga rado prodati. I ne samo on. Ako ste makar
i nakratko pomislili da je u pitanju daljinski upravljač
iz kataloga - krivo ste pomisliti. Nije u pitanju daljinski
upravljač iz kataloga. I ne pitajte autora iz puke radoznalosti
o čemu je riječ, jer znamo da je radoznalost glave došla
i Aristotelovom magarcu, a kamoli neće
čovjeku. Uživajte u protočnosti izloženoj ispred i za
Vas, kao što ja trenutno potpuno i nemjerljivo uživam
u činjenici što ispisujem pretposljednju rečenicu ovoga
teksta. Bila mi je čast i zadovoljstvo pisati ga.
Toni Horvatić
POVEZNICE:
|