| Izložba "Tu 
                          i Tamo" rezultat je međužupanijske suradnje međimurske 
                          i splitske strukovne udruge likovnih umjetnika čija 
                          je temeljna namjera međimurskoj publici predstaviti 
                          radove 11 autora koji žive i rade u Splitu, mlađih od 
                          35 godina. Kao izbornik odlučio sam se na 
                          autore do 35 godina mladosti iz razloga što držim da 
                          je kroz samo jednu izložbu (limitiranu naravno uz to 
                          i gabaritima izložbenog prostora) nemoguće predstaviti 
                          dugogodišnji rad Udruge koja ima cirka 250 članova, 
                          a da se pritom čovjek stalno ne susreće sa dilemom da 
                          li je selektirajući brojčano velik predložak od 250 
                          članova, možda mogao i bolje.......... Zato po godinama 
                          mlađi autori, ali ponajprije jer mislim da njima ovakva 
                          izložba daleko više znači u afirmaciji vlastitog rada. 
                          Ovom prigodom dakle, polazište mi nije neki poseban 
                          koncept određenog profila - osim možda utoliko što je 
                          svako predstavljanje u startu koncept sam po sebi. Osim navedenog, razmišljajući o 
                          projektu, želio sam kroz relativno mali broj autora 
                          ostvariti prisustvo što većeg broja formi izraza na 
                          izložbi i to od: grafike, slikarstva i kiparstva preko 
                          prostornog crteža i instalacije do videa, filma i multimedije 
                          rukovodeći se načelima: prožimanja medija i njihove 
                          međusobne uvjetovanosti karakterističnim kako za sva 
                          minula vremena i razdoblja, tako i za suvremenost u 
                          kojoj jesmo. Izloženim radovima želja mi je prezentirati 
                          i komprimirani ekstrakt difuzne i fraktalno dekonstruirane 
                          stvarnosti koja nije samo obilježje Splita, ali naravno 
                          i uvjetno rečeno različitosti koje Split kao uostalom 
                          i svaki zasebni i cjeloviti mikro prostor planeta ima 
                          kroz određene posebnosti. Na imenu izložbe "Tu i Tamo" 
                          toplo se zahvaljujem Nađi Marković, 
                          izuzetno vrijednoj djelatnici splitskog Hulu-a koja 
                          je jednostavno i točno imenovala ovu izložbu, bez pretenzija 
                          da baš tim imenom izložba bude imenovana. Jednostavno 
                          i točno, ponavljam. Jer tu smo i tamo smo ma kako god 
                          to naizgled paradoksalno zvučalo. A gdje smo trenutno 
                          ponajviše zavisi od nas samih. No recimo i nekoliko 
                          riječi i o autorima i njihovim radovima na ovoj izložbi. "Kadar", 
                          rad Kristine Restović je fragment njenog 
                          višegodišnjeg proučavanja grafičkih tehnika i njihovih 
                          mogućnosti. Ovom prigodom izložena je traka grafičkih 
                          listova, isječak znatno duže trake koju zbog naravi 
                          skupne izložbe nije moguće u cjelosti prezentirati. 
                          Otisnuti grafički listovi potpuno se poklapaju s definicijom 
                          animacije koju je dao Lev Manovich: 
                          " Animacija stavlja u prvi plan svoj artificijelni 
                          karakter, otvoreno priznavajući kako radi sa slikama 
                          koje su jednostavni prikazi (u ovom slučaju krupni plan 
                          majice u prostoru sobe op.a.). Njen vizualni jezik diskretan 
                          je i diskontinuiran: likovi predstavljeni poopćenim 
                          linijama kreću se po statičnim i detaljnim pozadinama, 
                          pokreti su nepravilni i fragmentirani, a prostor je 
                          konstruiran različitim slojevima slika". Ritam 
                          "Kadra" priziva stripovsku razradu priče, 
                          te je iz kompletnog materijala autorica napravila i 
                          tečnu interaktivnu animaciju na računalu, ostavljajući 
                          gledatelju prostor za samostalno povezivanje uzastopnih 
                          prikaza. S druge strane, ovi grafički listovi su potpuno 
                          nepomični i potpuno materijalni; papirnati objekti s 
                          prikazom, reljefom, teksturom i bojom, napravljeni ručno 
                          i animirani zanatski. Dobar primjer: istrajnosti, zanesenosti, 
                          strpljivosti i zanatske vještine - osobina koje nažalost 
                          sve više postaju rijetke egzotične biljke u vrtu suvremene 
                          umjetnosti. O radu Filipa Rogošića 
                          najradije ne bih ništa pisao i to iz jednostavnog i 
                          prilično prizemnog razloga što svojom poetikom i jednostavnošću 
                          na svim razinama ova skulptura budi u meni onaj tako 
                          lijepi osjećaj čistog užitka koji se nepokolebljivo 
                          i sa puno umješnosti odupire svakom pokušaju deskripcije 
                          kao potpuno suvišnom naporu. I ne samo to. Ona zrači 
                          suptilnošću koja, barem meni, svaku ljudsku pojavu u 
                          izložbenom prostoru obilježava kao iritirajuću smetnju, 
                          premda joj je čovjekov progres na Zemlji sa svim po 
                          samog sebe degradirajućim posljedicama u fokusu. Naznačen 
                          kockom, tom čisto ljudskom umotvorinom bez pandana u 
                          prirodi, te njenom zgužvanošću - progres se vještinom 
                          dobrog crtača (što ovaj autor zasigurno jest) bez prevelike 
                          ilustrativnosti dovodi u pitanje. A da čovjek kontinuirano 
                          i vrlo predano, zaslijepljen samim sobom, uništava ono 
                          isto stablo sa kojeg je po predaji jednom davno smjelo 
                          sišao, danas je potpuno očigledno. Zgužvani ratio caruje, 
                          ali ne vlada. Niti samim sobom, a kamoli sa nama. I 
                          to je lijepo. Ako zbog ničega drugog onda zluradu vremenu 
                          usprkos "Alea iacta est !!!!" O sumanutom ratiu i poziciji ljudskog 
                          ega koji planet na kojemu prebiva kao neuredni podstanar 
                          naziva Zemlja, mada svi znamo da bi ga s obzirom na 
                          njega samoga primjerenije bilo zvati Voda, govori i 
                          rad Vojina Hraste "Golf-A". 
                          Ova predimenzionirana skulptura je gotovo minimalistički 
                          nadrealni refleks onoga na što se odnosi. Možda nećete 
                          imati takav dojam kad se suočite sa njom zbog njenih 
                          dimenzija, ali što je nekoliko metara visine u odnosu 
                          na nekoliko stotina tisuća kilometara ljudske: pohlepe, 
                          gramzivosti, nezasitnosti i ostalih brutalnih ekspresija 
                          imperijalizma na čijoj je pljački izgrađena zapadnoeuropska 
                          i sjevernoamerička demokracija. A golf? Imperijalna 
                          igra kod koje je najvažnije u što manje poteza pogoditi 
                          rupu koja se kao cilj nazire u daljini. To što osjećamo 
                          ili pokušavamo osjetiti udaljeni cilj izdubljen u Zemlji, 
                          a da pritom upirući se o nju samu ne osjećamo rastući 
                          ponor pod nogama vlastite egzistencije na njoj, držeći 
                          kako do kataklizme ipak neće doći za našega života, 
                          činjenica je koja sama za sebe jako puno govori. Izgleda 
                          da se nameće doživljaj stvarnosti u kojemu je najvažnije 
                          poentirati i pobijediti i to sad i ovdje. Ako želja 
                          nije trenutno ispunjena, nema niti zadovoljstva. Sve 
                          ostalo je u tom svjetonazoru neka daleka i maglom obavijena 
                          budućnost od koje čovjek može imati samo glavobolju 
                          pa o njoj najbolje niti ne razmišljati previše. Osjećate 
                          li se u svojemu životu kao na svojevrsnom proputovanju 
                          od točke A do točke B rješenje za životno osvježenje 
                          jest: "Igrajte golf!!!!" No vratimo se u zatvoreni galerijski 
                          prostor i silnice unutar njega. Iza velikih riječi često 
                          stoje mali ljudi, pa ih treba s mjerom koristiti da 
                          se ne bi otsklizali u banalno i stereotipno. Banalnost 
                          i stereotipnost. Prestrašno zvuče već na razini riječi, 
                          a kamoli svakodnevne živuće stvarnosti. Mislim da su 
                          njih dvije uz komarce, najdosadnije i najupornije pošasti 
                          koje stalno vrebaju i nikad ili gotovo nikad ne odustaju 
                          od svog nauma da nam se napiju krvi. Najčešće kad spavamo, 
                          ali u zadnje vrijeme napadaju i kad je čovjek potpuno 
                          budan. Može li u tom kontekstu galerijski prostor biti 
                          realni okvir nadilaženja svakodnevnih tegoba i izlaz 
                          ka njihovom rješavanju? To pitanje "visi" 
                          u auri rada Lorena Živkovića Kuljiša 
                          indikativno nazvanog: "Prostor nadilaženja". 
                          Njime autor (koji prvenstveno kao kipar propituje odnose 
                          i strukturu materijala) indirektno i bez intencije, 
                          kroz suodnos čvrste postojane kiparske materije i fluidne 
                          disperzivne video slike, te prostornog crteža kao granične 
                          linije koja povezuje realni sa svim moguće "dohvatljivim" 
                          imaginiranim svjetovima otvara mogućnost koju često 
                          držimo nerealnom. Iako ljudski duh prolazi i kroz zidove 
                          kroz koje tijelo ne može proći i iako smo toga svjesni 
                          ipak smo često puta skloniji ograničenja doživjeti kao 
                          realni, a mogućnosti njihovog nadilaženja kao irealni 
                          prostor vlastitog življenja. Ovaj rad je za mene nenametljivo 
                          i precizno servirana činjenica da izlaz postoji i tamo 
                          gdje ga najmanje očekujemo. U umjetnosti naravno ako 
                          se radi o: banalnosti, stereotipnosti i analognim procesima, 
                          jer umjetnost ih ne trpi. O komarcima nešto više nekom 
                          drugom zgodom. Daleko im kuća. Iz medija slikarstva, a na tragu 
                          stripa gromoglasno dolazi rad Vinka Barića "Dolazak 
                          barbarskih zecova". Kažem gromoglasno 
                          jer upravo je moj prvi susret sa ovom lijepom slikom 
                          izazvao gromoglasno smijanje. I ne samo moje. Vrijeme 
                          kažu liječi mnoge teške rane. Smijeh ih liječi sve, 
                          nadodajem. Dadaisti su to davno locirali 
                          kao činjenicu, ali i dan danas su nakon toliko godina 
                          još uvijek rijetke uši koje je čuju i oči koje je vide. 
                          Jer smijeh je znak neozbiljnosti, a nas su lijepo učili 
                          da je umjetnost sveta i ozbiljna. Smijati se u hramu 
                          umjetnosti gotovo je jednako blasfemiji i njenom izrugivanju, 
                          pa nije prihvatljivo ako je volimo. Sve obrnuto. Ako 
                          do sada niste imali prilike vidjeti stripove ovog autora, 
                          krajnje je vrijeme da to učinite. Kako? Jednostavno. 
                          Pozovite autora i organizirajte mu samostalnu izložbu 
                          stripa. Kao i barbarski zecovi on je ovdje i kad ga 
                          ne vidite, a njegov rad (naslanjajući se na poznatu 
                          sliku Otona Ivekovića) ovom zgodom sa neodoljivim šarmom 
                          iz jednog novog kuta sagledava etnogenezu stvarnosti 
                          u kojoj jesmo. O terapetskom djelovanju umjetnosti 
                          govori i rad Marka Markovića "Adistia". 
                          Ovu instalaciju čini ormar unutar kojega se nalazi stolica 
                          za posjetitelja koji se u trenutku kad sjedne snima 
                          kamerom, a snimka s kamere putem projektora projicira 
                          na unutrašnju bočnu stranicu ormara, na blok papira 
                          u koji posjetitelj gleda kad sjedne - tako da ustvari 
                          gleda projekciju vlastitog lica ispred sebe. Na raspolaganju 
                          mu pritom stoje flomasteri u boji, pa svatko tko u ormar 
                          uđe može isprobati vlastito crtačko umijeće crtajući 
                          po projekciji vlastiti autoportret. Autor već samim 
                          naslovom rada (Adistia ili A di sti a? op.a.) u startu 
                          dovodi posjetitelja u situaciju da samome sebi postavi 
                          pitanje vlastite pozicije. Ono što se ovim radom nudi 
                          kao mogućnost jest kontinuirani rad na samome sebi, 
                          rad na podizanju kvalitete vlastitog života putem umjetnosti. 
                          Zbog toga uvlači posjetitelja u poziciju slikara koji 
                          slika vlastiti autoportret u intimi ormara. Preduvjet 
                          je naravno da svučemo sa sebe strahove i objesimo ih 
                          o vješalicu. Kad ste zadnji put pokušali nešto ili nekoga 
                          nacrtati? Ne sjećate se? Strah Vas je nečije kritike? 
                          Ne bojte se. Sjednite u ormar, opustite se i flomastere 
                          u ruke. Ni Jimmy Hendrix nije poznavao 
                          note, ako Vam to nešto znači. "Pozivnica na večeru", 
                          autorski rad Duške Boban su digitalne 
                          fotografije dnevničkog karaktera prezentirane u Flashu 
                          koje dokumentiraju susrete/večere sa dragim ljudima 
                          i koje su dio istoimenog internet projekta koji tek 
                          treba biti realiziran. Ideja okosnica je ukazivanje 
                          na neprikosnovenu važnost intenziviranja komunikacije 
                          u eteru suvremene umjetnosti, bilo da se radi o komunikaciji 
                          umjetnika i publike, jedne forme umjetnosti s drugom, 
                          tradicije i suvremenosti ili hrvatske produkcije s umjetničkim 
                          aktualnostima iz svijeta. Digitalne fotografije biti 
                          će postavljene na internet kao prvi izložak buduće skupne 
                          manifestacije i kao povod za poziv na sudjelovanje drugim 
                          umjetnicima iz Hrvatske i svijeta, odabranima bilo po 
                          doprinosu web kulturi ili po senzibilitetu prema suvremenoj 
                          umjetnosti. Neće biti ograničenja podijelama na formu 
                          umjetnosti ili na tradicionalne i nove medije izraza, 
                          jer internet po svojoj prirodi ima sposobnost obuhvaćanja 
                          i promoviranja svih vrsta artefakata, kao što jednako 
                          pruža šansu i za osuvremenjivanje postojećih interpretacija 
                          povijesti umjetnosti. Kompletna korespodencija biti 
                          će objavljena na web-u u želji da se potakne otvoreni 
                          forum, te omogući što kvalitetnija komunikacija između 
                          samih sudionika, kao i ona sa publikom koja time aktivno 
                          sudjeluje u realizaciji cijelog projekta. Meni osobno 
                          je izuzetno drago da ovom prilikom mogu promovirati 
                          ovaj projekt s nadom da će u skoroj budućnosti doći 
                          do njegove realizacije. "Hinterland" 
                          video rad Tanje Ravlić problematizira 
                          našu memoriju fokusiranjem na život ljudi u dalmatinskoj 
                          zagori koji uzmiče pred globalizacijskim nasrtajima, 
                          prijeteći potpunim iščeznućem. Duboko je intiman. Autorica 
                          polazi od vlastitih korijena. Ona svoju baku snimljenu 
                          u njenom svakodnevnom životu uzima kao ikonu i polazište 
                          istraživanja u kojem bez patetike propituje osobnu poziciju 
                          urbanog nomada. Rad je nastao za autoričinog življenja 
                          u Berlinu. Ne aludira, niti ukazuje već iskrenošću plijeni 
                          pažnju i evocira. Baka odgojena u jednom umnogome drugačijem 
                          svijetu od ovoga u kojemu snimka nastaje u pojedinim 
                          situacijama nije niti svjesna da je snimana što doprinosi 
                          autentičnosti. Zanimljivom montažom izbjegnuta je puka 
                          narativnost dokumenta jednog vremena na izmaku, ali 
                          i patetika nostalgije za nekim minulim, danas već pomalo 
                          egzotičnim vremenom u kojemu su: krave, koze ili pak 
                          kokoške bile domaće životinje koje su čovjeku podizale 
                          razinu kvalitete života, a ne tek likovi iz slikovnica 
                          sa kojima će se djeca budućnosti (nažalost u nekim krajevima 
                          već i danas) susretati isključivo u zoološkim vrtovima. 
                          Ponekad nažalost čovjek treba izgubiti, jer tek tada 
                          shvati što je imao. Odvojiti se od zemlje nije neki 
                          osobiti pothvat kao što neki misle. Pothvat je njoj 
                          se vlastitom željom vratiti. Jer mada daje sve, naizgled 
                          ne nudi ništa. Međimurci to dobro znaju. Sasvim drugačiji mravinjak od onoga 
                          kojega možemo vidjeti na zemlji prikazan je u filmu 
                          Gorana čače "Škver blues". 
                          Prikazuje jedan prosječni radni dan radnika splitskog 
                          brodogradilišta. čovjek bi rekao da unutar tako zadatog 
                          okvira baš i nema nekih događaja koji bi mogli u formi 
                          filma plijeniti pažnju zanimljivošću. Možda bi to i 
                          bilo tako da je film radio netko drugi, jer od relativno 
                          malog ili velikog (kako Vam drago) broja filmskih uradaka 
                          domaće produkcije barem ja ostajem ravnodušan u najvećem 
                          broju slučajeva. Dosadni su, klišeizirani i patetični, 
                          a ponekad čak i loše odglumljeni. Bljak. Kod ovoga filma 
                          stvari stoje malo drugačije. Autor je poništio distancu 
                          između sebe i radnika i film snimio pogledom iznutra. 
                          Osim što ima izuzetno oštro oko i odličan osjećaj za 
                          režiju i montažu uspio je iz predloška jedne uobičajene, 
                          svakodnevne radne atmosfere ekstrahirati suštinu i obući 
                          je u gotovo trilerski zaplet bez konačnog razriješenja. 
                          Nakon prvog gledanja ovog filma poželio sam otići u 
                          škver barem na jedan dan što je pomalo čudna želja. 
                          Osobito sagledana očima ljudi koji su u njemu svaki 
                          dan i kojima ga je opravdano ponekad puna kapa. Nadam 
                          se da će ovaj mladi filmaš u doglednoj budućnosti imati 
                          priliku i za dugometražni igrani film. Ne znam kako 
                          on gleda na to (jer ga, trenutno mi pada na um, nisam 
                          to nikad niti pitao), ali meni bi kao obožavatelju filmske 
                          umjetnosti bilo jako drago da do toga dođe. Jednako 
                          kao što i jedva čekam pogledati novi Matanićev 
                          film prema Karakaševoj knjizi. 
                          Mada naravno dužina forme nije niti u kakvoj relaciji 
                          sa kvalitetom filma. Da ne bi bilo nesporazuma. Luka Duplančić 
                          se na ovoj izložbi predstavlja multimedijalnim radom 
                          "Uzorci". Tvore ga tri frame-a 
                          unutar html frameset-a s mogućnošću skrolanja po x osi 
                          - od vrha do dna ekrana. Frame 1 "grimase" 
                          čini 90-tak fotografija (autoportreta), različitih grimasa/raspoloženja 
                          lica koji su tretirani kao uzorci grimasa lica. Frame 
                          2 "riječi" čini određeni 
                          broj rečenica, uzoraka verbalnog komuniciranja različitih 
                          nivoa konfliktnosti/ophođenja. Frame 3 "kolaž" 
                          čini određeni broj uzoraka crteža, fotografija, video 
                          rezova koji tvore kolaž. Kolaž je sastavljen kao niz 
                          ugrušaka različitih simbola i raspoloženja. Nijedan 
                          od frame-ova nije moguće odjednom sagledati u cjelini 
                          jer vidimo samo ono što nam pružaju visina i rezolucija 
                          ekrana, odnosno skrolanjem postepeno otkrivamo kompletni 
                          frame. Kako na stranici (u pitanju je budući web site 
                          op.a.) nismo u mogućnosti skrolati sva tri frame-a odjednom 
                          već jedan po jedan otvara se mogućnost različitih kombinacija 
                          sadržaja među njima. Uz to dok frame-ovi 1 i 2 međusobnim 
                          kombinacijama opisuju širinu svakodnevne komunikacije, 
                          frame-om 3 autor groteskno kolažira šum onoga što nas 
                          okružuje. Dojam je tjeskoban iako dijelovi kolaža sadrže 
                          potpuno vizualno nevine elemente. Kombiniranjem sva 
                          tri frame-a dobiva se raspon raspoloženja u varijacijama 
                          od agresivnih do komičnih. Autor u ovom radu vješto 
                          koristi nadrealne alate bilježenja slobodnog protoka 
                          svijesti. Kontekstualizacija podsvjesnim fluktuacijama 
                          je potpuna i zato je usuđujem se napisati riječ o najkompleksnijem 
                          radu na ovoj izložbi jer i područje iz kojega izvire 
                          na površinu energično i slobodno jest samo po sebi izuzetno 
                          kompleksno. Lansiranjem u prostor web-a kao site će 
                          dobiti i kariku koja u off-line izdanju nedostaje. I na kraju "Spectupator" 
                          i Luka Barbić. Pripremite se jer Spectupator 
                          dolazi polagano, ali sigurno ulazi u Vaš život. Htjeli 
                          Vi to ili ne. Bit će na tv-u vjerujte mi. On je software 
                          o kojemu već godinama mašta Vaš hardware. Njegova slava 
                          nije upitna, mada ne živi slave radi. Lijepo izgleda 
                          i mami istinom koja to nije. Ipak niti u jednom trenutku 
                          ne laže, a ponajmanje obmanjuje. S ukusom i mjerom se 
                          kuha, ali ako mislite da je jestiv - nije jestiv. Posjeduje 
                          mogućnost gotovo beskonačne multiplikacije i lijepo 
                          se osjeća kad probudi želju za posjedovanjem koja kune 
                          oslobađa poskoka u novčaniku. Ne bojte se. Neće Vas 
                          ugristi. Dapače, nahranit će Vas. Kupite ga čim ga ugledate. 
                          Luka će Vam ga rado prodati. I ne samo on. Ako ste makar 
                          i nakratko pomislili da je u pitanju daljinski upravljač 
                          iz kataloga - krivo ste pomisliti. Nije u pitanju daljinski 
                          upravljač iz kataloga. I ne pitajte autora iz puke radoznalosti 
                          o čemu je riječ, jer znamo da je radoznalost glave došla 
                          i Aristotelovom magarcu, a kamoli neće 
                          čovjeku. Uživajte u protočnosti izloženoj ispred i za 
                          Vas, kao što ja trenutno potpuno i nemjerljivo uživam 
                          u činjenici što ispisujem pretposljednju rečenicu ovoga 
                          teksta. Bila mi je čast i zadovoljstvo pisati ga. Toni Horvatić   POVEZNICE: |