U subotu 20. siječnja
otvaranjem izložbe Povratnice, iseljenice i nomatkinje
(4 kantuna) službeno započinje internacionalni
multidisciplinarni projekt Žena na raskrižju ideologija
programske urednice Ane Peraica i u organizaciji Hrvatske
udruge likovnih
umjetnika Split.
Povratnice, iseljenice i nomatkinje
(4 kantuna): Tina Gverović, Lala Raščić, Renata Poljak,
Kristina Restović, Tanja Ravlić - Čelić, Neli Ružić,
Sandra Sterle
Biografije žena su često pune naglih
prekida: promjena prezimena, udaja u druge sredine,
bjegovi
Autorice ove izložbe nisu sve iz Splita, ali su sve
uz njega vezane: rodom, udajom, povratkom zbog posla
ili samo tematski. Štoviše, većina je živjela dulje
razdoblje života u inozemstvu ili u njemu još živi.
Sandra Sterle (iz Nizozemske),
Neli Ružić (iz Meksika), Tanja Ravlić (studirala u Italiji
i Njemačkoj), Kristina Restović (studirala u Italiji
i Sloveniji), Renata Poljak (živjela u Francuskoj, Austriji,
Njemačkoj), Lala Raščić (živjela u Bosni i Hercegovini,
Hrvatskoj, Nizozemskoj, Turskoj, svojedobno jako željela
živjeti u Splitu
), Tina Gverović (živjela u Nizozemskoj,
danas na relaciji između Hrvatske i Velike Britanije)
Dovoljno je postaviti izložbu sedam
umjetnica iz Splita ili onih vezanih za Split da bi
se dobila
sasvim kvalitetna internacionalna izložba. Ipak, generacija
ženske dijaspore (prvi val 1991.,
drugi oko 1999.) iskusila je probleme kulturalnoga prevođenja.
U radovima je prisutna paralaksa,
dvostruka slika, koja nastaje kada se jednom isključite
iz
društva, maštate povratke, kada sanjate svoj dom iz
djetinjstva, kada čujete kako vas drugi vide,
i kada kritički pogledate mjesto kako ga nanovo nalazite
Izložba se sastoji od videoradova
i ručnih radova. (Dalje u temi okruglih stolova: Ženski
mediji,
video, novi mediji: Ana Peraica, Madelaine Bernstorff
i drugi)
Tanja Ravlić-Čelić,
(1977., Split), magistrica umjetnosti, 1999. diplomirala
slikarstvo na
Akademiju lijepih umjetnosti u Rimu, 2005. završila
magisterij na Institut für Kunst im Kontext,
Berlin. Dobitnica stipendija Grada Splita, Ministarstva
znanosti i tehnologije i Deutscher Akademischer Austauschdienst
(DAAD). Predaje kao asistent crtanja i oblikovanja na
Umjetničkoj akademiji u Splitu.
Zagora, video,
13 min 2006.
Izvorni naziv: Hinterland
Hinterland (Zagora) je videodokumentarac u kojem je
prikazan portret moje babe te naroda kojem pripada -
Morlaka, Vlaja. Snimljen je u Dalmatinskoj zagori, a
govori o tome kako se baba snalazila kroz život te o
nekim prešućenim tajnama.
Tina Gverović
(1975., Dubrovnik), magistrica umjetnosti, diplomirala
na ALU u Zagrebu 1997.
Pohađala poslijediplomski studij na Jan van Eyck Akademie
u Maastrichtu. Izlaže od 1996.,
a za svoj rad dobila nekoliko domaćih i međunarodnih
nagrada, od kojih treba istaknuti
Nagradu 34. zagrebačkog salona za dizajn (2000., za
projekt Između dva kraja) i nagradu
English Art Council za razvoj i istraživanje umjetničke
djelatnosti (2002.), dobitnica je
i prošlogodišnje nagrade Radoslav Putar. Tina živi na
relaciji Velike Britanije i Hrvatske.
Pustjerna, video, 2005.
Renata Poljak (1974., Split,) magistrica
umjetnosti. Diplomirala u Splitu 1997.,
a 1999. odlazi na poslijediplomski studij na Likovnu
akademiju E.R.B.A.N u Nantesu,
Francuska. Dobitnica stipendija za 2002.: ArtsLink na
San Francisco Art Institute,
SAD i Artist in Residency, Beč, Museum Quartier, 2004.
Radovi su nagrađeni na
Mediteranskom festivalu dokumentarnog filma u Širokom
Brijegu (2006., Bosna i Hercegovina),
Internacionalnom festivalu kratkog filma u Taboru (2006.,
Hrvatska), Balkan Video Federaciji
(2000., Srbija), Video Medeja (2000., Srbija), Video
Medeja (1999., Srbija) te od strane
Ženskog art centra Electra (1997., Hrvatska),
Velika očekivanja, film, S16 mm / HD,
17 min, boja, 2005.
Izvorni naziv: Great Expectations
Camera Lucida Productions / Hrvatski filmski savez,
videoinstalacija (loop)
Lala Raščić (1977.,
Sarajevo). Diplomirala 2001. na Akademiji likovnih umjetnosti
u Zagrebu.
Godine 2003./04. boravila na Rijkskademie van Beeldende
Kunsten u Amsterdamu. Aktivno izlaže od 1998.
na brojnim skupnim i samostalnim izložbama. Videoradovi
su joj prikazivani na internacionalnim filmskim festivalima.
Godine 2006. dobitnica nagrade Zvono, Young Visual Artist
Award, za Bosnu i Hercegovinu. Boravila na rezidencijalnim
programima za umjetnike u IRP Platform Garanti, Istanbul,
Cite des Arts, Pariz i ISCP, New York. Njena umjetnička
praksa prelazi medije od videa, instalacije i skulpturiranih
objekata, do recentnijeg bavljenja kompjuterskim crtežom
i narativnim zvučnim radovima. Lalinu maštu u posljednje
vrijeme zaokuplja proizvodnja audiodrama u kojima sama
glumi sve likove. Živi na relaciji Zagreb - Sarajevo
i bilo kojoj drugoj lokaciji na koju je put nanese.
Bez prave baze i definitivno fiksiranog identiteta za
sebe kaže:
Kao mala bila sam Jugoslavenka u New Yorku, potom sam
bila Amerikanka u Sarajevu, poslije toga sam postala
Muslimanka u Hrvatskoj. Onda sam bila Hrvatica u Amsterdamu,
nakon čega sam bila Bošnjakinja u Istanbulu, umjetnica
u Parizu, ljubavnica u Barceloni
Noć iguane, video 9 min, loop, zvuk,
c/b, Mini DV/PAL , 2006.
Nevidljivi general: serija 7 akvarela,
2006., akvarel na papiru, 70 x 100 cm, 2006.
Kristina Restović
(1973., Split) majstorica zlatarstva. Diplomirala je
na Akademiji lijepih umjetnosti u Firenci (1992. - 1997.)
Specijalizirala je grafiku kao stipendistica Internacionalne
škole za specijalizaciju u umjetničkoj grafici Il Bisonte
u Firenci 1997. Kao vanjska suradnica Umjetničke akademije
sveučilišta u Splitu držala je predmet Crtanje i Slikarstvo
(1999. - 2002.). Od 2002. godine upisana je na magisterij
grafike na Akademiji likovne umjetnosti u Ljubljani.
Tema njezina magistarskog rada je Kadar, pa u recentnim
radovima problematizira odnose reproduktivnih medija:
od tradicionalne grafike prema digitalnoj slici i njenim
dinamičnim oblicima: animaciji i videu, kao odnos statičnog
i dinamičnog kadra. Od 1997. priredila je desetak samostalnih
izložbi te sudjelovala na brojnim skupnim i važnim međunarodnim
grafičkim izložbama. Njegujući obiteljski zlatarski
zanat, stekla je zvanje majstor-zlatar 2006. godine.
Članica je HULU--a Split od 2000. Živi i radi u Splitu.
Zaručnički i vjenčani prsten, filigranska
i uobičajena tehnika veličina 11, zlato, 2006., serija
1
komad
Neli Ružić (1966.,
Split) diplomirala slikarstvo u Beogradu 1990. Od 1990.
do 1999. živi u Splitu
gdje radi kao restauratorica, profesorica, grafička
dizajnerica i umjetnica. Godine 1996. boravi u
Headlands Center for Contemporary Arts, Sausalito, Kalifornija,
kao Artslink stipendistica. Godine 1997. postaje majka
Luki i majčinstvo joj potpuno mijenja život. Krajem
1999. odlazi u Mexico City gdje joj se pojam realnosti
i ostalih kulturnih kodova intenzivno relativizira.
Prvih godina se posvećuje formiranju doma s Ericom i
Lukom. Godine 2002. se rađa Pablo. Od 2003. radi kao
profesorica na Fakultetu umjetnosti UAEM i na ENPEG
La Esmeralda gdje predaje teoriju vizualnog poznavanja
i vizualne komunikacije, kiparstvo i instalaciju. Od
1990. je izlagala na 9 samostalnih izložbi i sudjelovala
je na više od 30 izložbi, projekata i festivala, između
ostalih; ARCO Art Fair, Madrid 1999., Oreste, Venecijanski
Bijenale 1999., Anthologie der Kunst (Jochen Gerz) 2005.
i VideoBrasil 2005. gdje je prikazan video Grandparents
Bed, kao i u okviru samostalnog projekta Strategije
zaborava koji je izlagan u Meksiku i SAD-u, 2006.
Krevet bake i djeda (iz serije Strategije
Zaborava), 4.15 min 5, 2005., videoinstalacija (loop)
(˘)
Originalni naziv: My Grandparents bed
Ažur (izvučene niti), vez na tkanini
kojoj su potom izvučene niti, 52 x 78 cm, 2005.
Izvorni naziv: Deshilados
Ažur (izvučene niti), Deshilados, tkanina
sa izvučenim nitima, 62 x 45 cm, 2004.
Izvorni naziv: Deshilados
Majka šije kćeri reproduktivni sistem
(crveni konac na fotografiji, 18 x 16 cm, 2001.)
Sandra Sterle
(1965., Zadar), trenutačno živi i radi u Splitu gdje
predaje kao docentica novih
medija na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu.
Godine 1989. diplomirala je na Akademiji
likovnih umjetnosti u Zagrebu te je nastavila školovanje
na Umjetničkoj akademiji u Düsseldorfu, Njemačka 1995./96.
Od 1991. - 2000. živjela i radila u Amsterdamu gdje
dobiva stipendije i nagrade za svoj rad od BKVB-a (Fond
za lijepe umjetnosti), Amsterdamski fond za umjetnost.
Zatim dobiva ArtsLink stipendiju te radi i boravi u
Wexner Centru za umjetnost u Columbusu, SAD. Godine
2001. dobiva u suradnji s ArtsLinkom stipendiju Animating
Democracy Fonda, Americans for the Arts i Franklin Furnace
da bi u New Yorku zajedno s bosanskom umjetnicom Danicom
Dakić realizirala go-HOME projekt. Sudjeluje na međunarodnim
izložbama, rezidencijama i festivalima od 1995. Istražuje
samu sebe
i svoju priču paralelno s medijima u rasponu od performansa,
fotografije, CD-roma, videa, interneta i web-streaminga.
Radovi uvršteni su u važnije retrospektivne izložbe
hrvatske video umjetnosti, kao što su Frame by Frame,
Personal Cinema Program, Insert, te nizozemsku retrospektivu
A Short History of Dutch Video Art. Inače je majka dvoje
djece, Adriana, rođenog u Amsterdamu i Luke, rođenog
u Splitu.
S njihovim ocem, umjetnikom Danom Okijem, surađuje na
mnogim projektima.
Uokolo naokolo, video, Hi8/Betacam,
8 min, 1997., videoinstalacija (loop).
Izvorni naziv: Round Around
Izložbu će otvoriti Helena
Štimac Radin, vladina povjerenica za ravnopravnost
spolova.
|