33.
SPLITSKI SALON
Antun
Maračić
Suvremena
dubrovačka umjetnost - ART-GARDA GRADA
|
Glavno
obilježje Dubrovnika našeg vremena - jest nesrazmjer između njegovog
sjajnog povijesnog naslijeđa i sudbine u suvremenosti. Stvarni gubitak
kontakta između povijesnog nacrta i sadašnje prakse rađa brojnim
nesporazumima, u posljedici - nasiljem nad njegovom materijalno-duhovnom
strukturom i, dosljedno, štetama različitih predznaka i intenziteta.
Ono najvidljivije, devastacije su koje se događaju na dva načina:
"prirodnim putem", uz stoljetno pasivnu ljudsku asistenciju (što
je nedavno, poznato je, kulminiralo katastrofičnim događajima urušavanja
amblematičnih gradskih mjesta poput rive, Orlandova stupa, apside
katedrale, crkve Sv. Vlaha...) i aktivno, neposrednom aktivnošću
ljudskog faktora - kombinacijom rušenja izvana (nedavna ratna prošlost)
i recentnim graditeljskim aktivnostima. To jest, okrutnim penetracijama
u staro arhitektonsko i urbanističko tkivo - dogradnjama, nadgradnjama,
implementacijama novih materijala u zatečenu strukturu....
Osim konstruktivne fizičke, izostaje dakako i duhovna suvremena
re-kreacija vrijednosti naslijeđenih iz prošlosti. Umjesto aktualnog
doprinosa i kontinuiteta produkcije koja slijedi povijesni intenzitet
i kriterije, dominantne su kulturne pojave koje bismo mogli nazvati
proizvodima saprofitskog sindroma i kulturom incesta. Riječ je o
svojatanju naslijeđa i njegova eksploatiranja bez stvarne produktivnosti,
što je mahom mimikrirano sipinim crnilom hvalospjeva, oda i himni
prošlosti, ljepoti i ekskluzivitetu mjesta; neobaveznim izrazima
ljubavi te ponosa pasivnom činjenicom pripadanja Gradu i podneblju.
Naravno, konzekvenca takve psihologije i ponašanja nerijetko je
i neugodna zatvorenost, ksenofobija, volja i praksa da se sve distribuira
i krčmi "unutar zidina". Tako nastaje inkompetencija različitih
odgovornih službi u ovom malom području velikih zahtjeva, što rezultira
štetom koja se pridodaje već navedenim pojavama. Nadalje, takav
je trend u neposrednom konfliktu sa sudbinom i značajem mjesta kao
turističke destinacije par excellence, dakle onoga koje je osuđeno
na ugostiteljsku aktivnost, pa tako i na neophodnu gostoljubivost
i komunikaciju.
Pasatistička nagnuća koja se razvila pod težinom velike povijesti
rezultiraju primjerima likovne kloake i muzeološkog horora, djelovanjem
licemjernih mentora koji brinući o dostojanstvom grada od straha
proskribiraju sve inovativne sadržaje. Čitav lokalni medijsko-prosudbeni
pogon uglavnom je nesposoban i brani provjerene (čitaj - domaće,
familijarne, beskonfliktne) vrijednosti, a suvremene sadržaje u
boljem slučaju tek pasivno notira, češće nastoji osporiti, po mogućnosti
getoizirati.
Gotovo petnaestogodišnja aktivnost Art radionice Lazareti tako kao
da prolazi bez traga. Mišljenje arbitara lokalne povijesti umjetnosti
i njihovi kriteriji kao da ostaju intaktni. Ipak, naravno, rezultati
postoje. Programi Art radionice Lazareti, koji uključuju i stvaraju
impozantan međunarodni promet umjetnika, glazbenika, kazališnih
i filmskih stvaratelja, teoretičara svih provenijencija, ne samo
da imaju svoju publiku, nego su inducirali i katalizirali postojeće
domaće stvaralačke potencijale. Svi mlađi umjetnici koji su imali
temeljne interne pretpostavke i volju za problemskim djelovanjem,
uključujući i one akademski obrazovane od kojih su mnogi po sticanju
diplome svoje prve izložbe imali u Otoku, oslanjali su se, surađivali
i ohrabrivali radom pri ARL.
Danas je ARL, unatoč političkoj nemilosti i permanentnim opstrukcijama
u realizaciji službenog statusa, a samim tim i nesmetanog rada,
čvrsto strukturiran pogon s nacionalnim i internacionalnim referencama,
sa zadivljujućom frekvencijom aktivnosti i programa, posebno ima
li se u vidu minimalan broj ljudi koji ih osmišljava i ostvaruje.
Posljednjih nekoliko godina, ARL je dobila i svoj aktivan komplement
u Umjetničkoj galeriji Dubrovnik koja koncentrirano razvija svoj
program u vremenskoj amplitudi od početaka hrvatske moderne do naših
dana, uključujući također i širok prostorni raspon - od lokalne,
nacionalne do međunarodne umjetnosti. Većim i temeljito pripremljenim
izložbenim projektima Galerija nastoji uspostaviti visoki standard
prezentacije, uz imanentno ili izravno znatan didaktički moment.
Prednost Galerije je da, uz masovniju animaciju školske djece, o
novim umjetničkim oblicima informira i stariju, uz nju tradicionalno
vezanu publiku. Rezultati jedne ankete provedene među publikom UGD,
koju je recentno u okviru izložbe Dubrovnik - ovdje i drugdje organizirala
umjetnica Andreja Kulunčić, pokazali su u tom smislu iznenađujuće
rezultate i dragocjene spoznaje. Naime izložba sasvim suvremene
međunarodne umjetnosti iz zbirke zaklade Thyssen-Bornemisza ocijenja
je kao najbolja, neposredno uz, drugu po redu, najtradicionalniju
izložbu, onu stalnog postava iz galerijskog fundusa. Taj podatak
ulijeva optimizam, jer, nasuprot svim predrasudama o njezinom okorjelom
tradicionalizmu, ipak ukazuje i na otvorenost ovdašnje publike prema
novim umjetničkim tendencijama.
U takvom društvenom, kulturnom i umjetničkom kontekstu, u međusobnoj
interakciji povijesnih nedaća i progresivnijih nastojanja, djeluju
umjetnici koji se ovom prilikom predstavljaju. Opirući se pogubnoj
stihiji, promišljajući svoje vrijeme i prostor, primjenjujući suvremena
sredstva, oni se eksplicitnije ili manje izravno referiraju na prirodni
i društveni pejzaž koji ih okružuje. Ne ignorirajući dakle mjesto
u kojem se nalaze, oni istodobno nastoje uspostaviti kontakt sa
svijetom (umjetnosti).
Radovi Paska Burđeleza, Ivane Jelavić, Luka Piplice i Ivone Vlašić
realizirani su u mediju videa. Svi oni, više ili manje izbjegavajući
raskoš montažnih performansi, karakteristični dinamizam i bogatstvo
efekata, koriste medij u njegovim gotovo nultim mogućnostima. Najčešće
to je statična ili malo pokretna slika, s reduciranim motivom, temporalnom
temom. Mahom riječ je o kontemplacijama prizora u kojem prirodni
element ima glavnu riječ, kao što je slučaj s radom Ivone Vlašić
petnaestak minuta autorica fiksira kadar u kojem je, uslijed atmosferskog
događaja, nestao otok u lapadskoj uvali, sve do njegova ponovnog
izranjanja iz eterične maglice. Luko Piplica također kontemplira
zavičajni pejzaž, čineći to u dugotrajnim kadrovima različitih planova
konavoskih čempresa koji fasciniraju jedinstvenošću svojih elegantnih
crnih okomica, kao i množinom koja sirealističnost spiritualnosti
prizora podiže na potenciju. Izoliravši ih u kadru i prikazujući
ih u natopljenosti ozračjem, u bližim i daljim rakursima, polagano,
bez ikakvih drugih događaja i motivskih dodataka, Piplica želi s
gledateljem podijeliti očaranost prizorima koji uistinu kao da nisu
sa ovoga svijeta.
Ivana Jelavić također se služi jednostavnim postupkom, snimajući
prolazak velikog turističkog broda između Lokruma i Grada od jednog
do drugog ruba statičnog kadra. Autorica, međutim, dodatno pribjegava
montaži te vraća i provlači brod istim putem unazad, a prizor
prati i uvijek ista glazba latinskoameričke provenijencije. Taj
jednostavni prizor i tehnička operacija rezultiraju složenim dojmom
koji uključuje poeziju mediteranskog podneblja, ali i apsurd zatvorenog
kruga turističko-industrijskog procesa kojemu je Grad, predočen
ovdje u svojoj minimalnoj naznaci, neprestano podvrgnut. Neprekinuta
repeticija odlaska i dolaska uključuje dakako i druge, manje ironične
i manje lokalne konotacije, ali bezizglednost-beskonačnost zbivanja
upućuje i na stvarnu nepokretnost kao izraženu boljku upravo podneblja
u kome se scena odvija.
Za razliku od ovo troje umjetnika koji kao polazište koriste tipične
lokalne topose da bi, naglašavajući njihov značaj probili profanizirane
opne, apostrofirali njihovu bit ili otkrili aspekte drugačije od
očekivanih - Pasko Burđelez, inače, vrtlar po matičnom zanimanju,
polazi od mjesta potpune suprotnosti, naličja idilične razglednice.
Svoj kadar on pronalazi u odbojnom kantunu, mjestu s baterijom kontejnera
za odlaganje smeća, te u tom ambijentu izvodi minimalistički performance:
nasred prostora s kontejnerima Pasko dugo nepomično kleči, kao pred
svetištem, kao pred oltarom. Koji je razlog tom autorovom činu u
kojem spaja naturalizam i patos? Ne želi li nam on govoriti o stanju
stvari bližem stvarnosti, raskrinkati kliše, pohoditi mjesto niskog
stupnja atraktivnosti? Je li njegova statična molitva gesta hrabrog
suočavanja, solidarnosti ili prigušeni vapaj?
Tina Gverović i Ben Cain, inače Englez, naturalizirani Dubrovčanin,
zajednički rade u mediju prostornih intervencija, instalacija, spajajući
prostore iz kojih dolaze s (pre)oblikovanim prostorom izlaganja.
U ovom slučaju koristeći svjetlo i zvuk, oni prenose tekst koji
je modificirana verzija turističkog vodiča Dubrovnika. Kako autori
sami objašnjavaju "... tekst je usporen, pojednostavljen i ne čini
se linearnim. Radi se više o apstraktnim sugestijama prostora i
vremena , nego njegovim opisima. Naizgled stvorena su dva prostora
koja postavljaju sljedeća pitanja: 1. Ovdje i sada - neposrednost
galerijskog prostora kao pozornice. 2. Negdje drugdje - imaginarnog
prostora koji nam je sugeriran putem zvuka i asocira na Dubrovnik
(prostore grada). Zajedno, ova dva prostora se bave temama vezanim
za fizičko i nematerijalno, stvarno i virtualno."
Fotografkinja Mara Bratoš nenametljivo evocira otmjenost davnih
ladanjskih figura i prakse ovog podneblja. Njezini motivi najčešće
su prijatelji i poznanici u vanjskim i unutarnjim prostorima pri
čemu je međusobni odnos veoma naglašen. U lopudskom pejzažu ili
enterijeru Grada, značaj portretiranih bitno korespondira s ambijentom.
Odsutnost teških primisli, vedrina i ljepota, značajke su koje spajaju
ljude i mjesto. Uvijek svjesni kamere njezini modeli poziraju, ali
bez posebnog angažmana, bez egzibicionizma, smiješka, grimase...
Pokazuju tek snošljivost prema činu snimanja koji je samo neznatna
cezura u njihovom dnevnom itinereru. Elegancija i hladnoća, ljepota
u kojoj su emocije u suspenziji, oznake su kako antiekspresije njezinih
modela, tako i odmjerenosti pristupa fotografkinje. U toj pojavnoj
indiferentnosti, međutim, projicira se duh autorice koja hladnoćom
štiti vlastitu ranjivost, suzdržanost u komunikaciji stvar je duševne
profilakse. Na način odbijanja, neprihvaćanja, nereferiranja...
na inverzan način, ali nedvojbeno - radovi Mare Bratoš sadrže iskustvo
ratne traume koja je žestoko obiljesžila ovo podneblje.
Za razliku od onih Mare Bratoš, fotografije Marka Ercegovića obilježene
su uglavnom odsutnošću ljudskog lika. Marka zanima tišina pejzaža,
a tehnološke penetracije u nj naglašavat će mahom u entropijskom
izdanju. Često se u kadrovima pojavljuje cesta, panoi s njezinim
znakovima, vozila. No, tu se ne slavi brzina i putovanje, prije
da je riječ o nekoj neodlučnosti između kretanja i zastajanja, između
izbora prirode i urbanog ambijenta. I upravo taj moment kolebanja
na margini zbivanja, zamišljanje na granici različitih sfera, obilježava
Ercegovićeve radove. U prilog tome govori i njegov video rad Vjetar
- vrtuljak u kome odluku za kadar i zbivanje autor prepušta doslovce
stihiji. Naime, kamera je fiksirana na dječjem vrtuljku kojeg na
uzvisini Gradac iznad Dubrovnika naleti vjetra pokreću čas na jednu,
čas na drugu stranu. Tako kamera, bez ljudskog predumišljaja koji
se sveo tek na određivanje početne pretpostavke ovisno o jačini
vjetra i smjeru njegova puhanja bilježi prizore oko sebe. Snimak
pritom nije samo vizualan podatak nego i snimak ritma prirode,odnosno
- elementa samog.
Slaven Tolj stvaratelj je upravo antejski fatalno vezan za Dubrovnik.
U nastupima izvan Grada, nosio je sobom more, zemlju, prašinu, svjetlo
golu supstancu podneblja na ready-made predmetima, kao materijal
za svoje radove. No daleko od toga da se njegov pristup svodi na
praksu sentimentalnog fetišizma. Naprotiv, Slaven je umjetnik koji,
svojim strastvenim, ma koliko melankoličnim ulogom, denuncira entropiju,
kako materijalne tako i ljudske supstance Grada, uspjevajući na
zadivljujući način univerzalizirati lokalnu temu. Pritom služi se
posve minimalnim sredstvima i gestama: kuglicom bulina, lampom,
ili tek golom, posno fotografski dokumentiranom, percepcijom nekog
slučajnog susreta stvari; slike koja je u stanju reprezentirati
kompleks njegove ideje ili vizije.
U performanceima Slaven sublimira ideju žrtvovanja, iskupljenja
i samonegacije koju na drugi, aktivistički način primjenjuje u svojoj
organizacijskoj, animacijskoj i prosvjetiteljskoj aktivnosti voditelja
Art radionice Lazareti. Bilo kojim medijem da se služi, defenzivnim
postupkom Slaven ostvaruje materijalno skromno i pojavom neugledno,
ali sadržajno snažno i karizmatsko djelo. Njegov škrti govor usvojili
su i mlađi umjetnici, uspijevajući odmjerenošću geste, zajedno s
njim, parirati brbljavosti problematičnih idioma lokalnog kolorizma
u komercijalnim, stilski zastarjelim slikarskim inačicama.
Među njima su i autori koji čine ovu dubrovačku selekciju. Neki
od njih su u nacionalnim i međunarodnim razmjerima afirmirani umjetnici,
neki, barem zasad, malo poznati izvan lokalnih okvira. No, bez obzira
na njihov društveni status, na te vanjske činjenice i odrednice,
zajednički im je aktivan odnos prema umjetnosti i predmetu radnog
interesa. Dok su neki od njih izravnije kritički (no nikad pamfletistički)
raspoloženi, drugi su, naoko eskapistički, više okrenuti prema vlastitoj
unutrašnjosti, ali često se te dvije orijentacije međusobno prožimaju.
Zajednička svima, nadalje, svijest je o potrebi izbjegavanja praznog
hoda kakav obilježava pasivnu produkciju estetskih proizvoda u kojima
izostaje ono osnovno: stvarno mišljenje i želja za pokretom.
Svi ovi umjetnici, konačno, svjesno rade na opstanku duhovnosti
mjesta, na rekreiranju njegove energije i vitaliteta. Istodobno,
način na koji misle i izražavaju se, univerzalan je i prepoznatljiv
svuda gdje se prakticira volja za stvaralačkom prisutnošću u vremenu.
Antun
Maračić
|
(c)
HULU 2006. ALL RIGHTS RESERVED
No portions of HULU.hr may be used without expressed, written permission.
| |