33.
SPLITSKI SALON
Berislav
Valušek
SUDBINA
GALEBA NA PODRUČJU ISTOČNOG JADRANA U DOBA TRANZICIJSKIH PROMJENA
U GLOBALNOM DRUŠTVU
|
Umjetnost
je već poodavno izgubila vjeru u sebe, u mogućnosti promjene društva
umjetničkim djelovanjem, u svoj socijalni smisao, u svoje poslanstvo...
Današnje je stanje (svijesti) udaljeno bezbroj svjetlosnih godina
od duha futurizma, npr. ili od bilo kojeg avangardnog pokreta kraja
19. i početka 20. stoljeća koji je vjerovao u svoju misionarsku
ulogu.
U Hrvatskoj je situacija ista, slična ili još gora od situacije
u tzv. zapadnom društvu. Egalitarizam globalizacijskih promjena,
ujednačavanje političkih polariteta, pobjeda neoliberalističke paradigme
kapitalizma, promjene su i mijene u tijeku, a koje unutar svog sustava
negiraju mogućnost bilo kakve bitne različitosti. Velike ideje,
pokreti i prevrati gotovo da su nemogući, dok nam se (svima, bez
iznimaka) nudi promjena nas samih (što je eufemizam za pristajanje
na stanje, na status quo) ili djelovanje unutar strogo kontroliranog
ideološkog polja koje se naziva umjetnošću, društveno korisnim radom,
nevladinim organizacijama, udrugama itd.
Hrvatska, kao jedna od tzv. "zemalja u tranziciji", svoj
"prijelaz" plaća svojim najbitnijim, najvitalnijim i najbogatijim
resursima prostorom i nekretninama, u prvom redu. Pojednostavljeno,
da bi "tranzitirali" u društvo obilja, Hrvati najprije
moraju osiromašiti. Ovaj je prividni paradoks (jer ni o kakvom paradoksu
nije riječ) potkrijepljen i dnevno potkrijepljivan gomilama teorija
neoliberalističkog kapitalizma koji vrlo uspješno fragmentira sliku
i ne dozvoljava sagledavanje cjeline.
Pozicija umjetnika, u tom smislu, sadržana je u jednostavnoj egzistencijalnoj
činjenici prema kojoj su umjetnici ljudi "jednom nogom u proračunu
(općinskom, gradskom, županijskom, državnom...), a drugom na ulici".
Erozija etičkih i moralnih vrijednosti, licemjerje zapadnog društva,
političko sljepilo hrvatskog establishmenta..., tek rijetkima postaju
gradbeni umjetnički materijal ili to postaju na način "vedre
Apokalipse". Na djelu je i zamor, i otklon i odustajanje, i
što je najgore autocenzura, jer, za razliku od "tvrdog"
socijalističkog modela razračunavanja s ideološkim protivnicima,
kapitalizam ima razrađene vrlo suptilne mehanizme dugoročnih pritisaka
koji su teško vidljivi, netransparentni i teško dokazivi.
Zato je ovaj dio izložbe i selekcije popunjen ne samo umjetničkim
iskazima koji odražavaju stanje, već i akcijama i prezentacijama
djelovanja ekoloških i inih udruga i grupa koje u svom radu, ako
i ne rješavaju, barem evidentiraju probleme.
Četiri su temeljna problemska sklopa kojima se ovaj dio Splitskog
salona bavi: turizam, ekologija, ekonomija (gospodarstvo), spomenička
i prirodna baština.
Tematizira se prostor hrvatskog Jadrana, prostor kao konkretno životno
okruženje, a ne apstrakcija kojoj se prilazi na neutralan način.
More, obala, otoci, grad, ulica, stan...- urbana ili prirodna sredina,
svejedno, definiraju, provociraju ili traže artikulirani umjetnički
stav (ili stav uopće), konkretan odnos prema vlastitoj opstojnosti
ili okvirni koncept koji se manifestira kao prosvjed, akcija, provokacija
djelovanje bilo koje vrste. Stvarne (one koje su se već dogodile),
nastupajuće ili tek hipotetičke devastacije našeg životnog okruženja
u priobalju zahtijevaju detekciju, reakciju i/ili prevenciju.
Turizam se, kao globalni fenomen akulturacije sa ekološkim, gospodarstvenim
i devastacijskim posljedicama (prostor, priroda, spomenička baština),
nameće kao primarni problem. Šest stotina milijuna turista zaposjeda
obale mora i oceana svake godine stvarajući svojim privremenim masovnim
migracijama probleme kojima se zimi bavi domicilno stanovništvo.
Nije stoga neobično da je puljski glazbenik Franci Blašković osnovao
svojevremeno Ligu za borbu protiv turizma. Bez velikih riječi ili
velikih gesta, Liga postoji i opstoji i kao činjenica kritičke svijesti
koja ne mora nužno biti i djelatna u organizacijskom smislu. Vrlo
konkretni prijedlog promjene optike sagledavanja turističkih neminovnosti
već nekoliko godina zaredom nudi akcija pod nazivom Novi hrvatski
turizam kojom se na otoku Golom u kvarnerskom akvatoriju nastoji
uspostaviti baza za turizam prožet umjetnošću ili barem kreativnošću
u svakom slučaju jedan drugačiji pogled nasuprot masovnoj konzumaciji
mora i sunca.
Vrlo konkretan u tom je smjeru Ivo Deković sa svojim Sub Art Centrom
u Ražnju, u Dalmaciji, gdje podvodne aktivnosti nisu samo ribolov
i fish watching (a krađa amfora i devastacija podmorskih arheoloških
lokaliteta usputne djelatnosti koje se vode pod "kolateralna
šteta" u turističkom "ratu za profit"), već i umjetnički
projekti koji svoj život nastavljaju i tijekom zime.
Možda je u tom smislu najeksplicitniji rad Lade Sega koja kontrapostira
prirodu/ljepoticu i turizam/zvijer, dok Lara Badurina estetizira
problem ironičnom, ali oporom "muzealizacijom" onoga što
je u svakodnevnom životu otpadak, bačeni/nađeni predmet smeće.
U oba ova slučaja riječ je i o turizmu i o ekologiji.
Mada se ne nalazi na izložbi (jer je u Splitu već bio nedavno predstavljen),
treba spomenuti i radove i djelovanje Ivice Jakšića Premještanje
plaže Zlatni rat izvan dosega birokratskih struktura, Genetski modificirani
Zlatni rat i Klonirani Zlatni rat (riječ je, naravno, o Zlatnom
ratu na Braču). Radi se o seriji akcija i izložbi koji su bili izvanredni
i nadasve osviješteni umjetnički iskazi o našoj trenutnoj situacije
koja je obilježena nezasitnim apetitima kapitala i primitivnom logikom
profita.
Rijetki su primjeri na ovoj izložbi koji su u svojim porukama jednoznačni,
pa tako djelatnost Eko-centra "Caput Insulae"-Beli, sa
sjedištem u Belom na otoku Cresu, sa svojim umjetničkim akcijama
(Stoza Tramuntana (Staza Tramuntana), npr. koja je posuta sa skulpturama
Ljube de Karine i poezijom Vida Mihičića), istraživanjima koja se
lepezasto šire od arheoloških, preko etnografskih, sve do kulturno-povijesnih
ili sa akcijama kojima se blokiraju agresivni nastupi međunarodnog
ili nacionalnog kapitala, neće biti samo eko-centar poznat po zaštiti
i brizi za bjeloglave supove, već i dobri duh cijelog otoka koji
uporno budi, upozorava i ne dopušta pristup krupnom kapitalu i sitnom
profiterskom mentalitetu.
Grupa mladih arhitektica i arhitekata iz Zagreba koja djeluje pod
nazivom PLATFORMA 9.81 svoj je interes fokusirala na prostor po
sebi, na njegove mijene pod utjecajem turbulentnih društvenih aktivnosti
koje je donio novi društveni i politički ustroj zemlje. Rasprodaja
otoka, obale (prisjetimo se najsvježijeg skandala o prodaji istarskog
priobalja u režiji IDS-a), nekretnina uz obalu, pa i političkih
nespretnosti i neodlučnosti oko proglašenja gospodarskog pojasa
na hrvatskom Jadranu, zatim sramotni projekt AFCO u Splitu, da ne
nabrajamo dalje primjere sve to već danas definira našu budućnost,
a da nije provedeno niti jedno sustavno istraživanje ne onoga
što nam se može dogoditi, već onoga što nam se već događa. PLATFORMA
9.81 bavi se upravo tim problemima.
Ekološke udruge kao što su Dupinov san iz Zagreba ili EKO-KVARNER
iz Rijeke, tj. Omišlja na otoku Krku, hvataju se u koštac s projektima
kao što su DružbAdria, s projektima koji su dijelom prometa morem
od jednog milijuna tona sirove nafte godišnje, s projektima koje
jedno zatvoreno more poput jadranskog mogu zauvijek uništiti. Zbog
objektivnog izvješćivanja o tim i sličnim temama, novinarka HTV-a
Kornelija Benyovsky iz Zagreba dobila je otkaz, a prikazivanje priloga
je zabranjeno. Demokracija? Da, tzv. tranzicijska demokracija koja
je spoj socijalističke rigidnosti i neoliberalističkog licemjerja.
Niti spomenicima kulture, spomeničkoj baštini, ne piše se bolje.
Već spomenuti AFCO u Splitu, projekt izgradnje velebnog hotela unutar
zidina Dioklecijanove palače, zatim najavljeno rušenje industrijske
arhitekture, ne samo naše, već i međunarodne baštine (skladišta
unutar luke) u Rijeci, bezbrojni primjeri spomeničkih devastacija
od Istre do Dubrovnika sve se to slaže u mozaik koji nam nije
stalno pred očima, već tek povremeno, ali u dijelovima koje osvjetljavaju
medijski reflektori i koji se nakon prolaska senzacije gase.
Tina Filjak-Juračić, bečka studentica arhitekture, na svojim fotografijama
pokušava zadržati jedan dio stvarnosti dijela riječke luke, stvarnosti
koje već sutra najvjerojatnije više neće biti. Slično će učiniti
i Božo Jurjević iz Dubrovnika u svom estetiziranom video-radu "Đir"
ili Tomislav Brajnović, zagrebačko-rovinjski (ili obrnuto) umjetnik
svojim prisustvom/odsustvom detektirati stanje, ukazati, pokazati
i melankolično, umjetnički nastaviti živjeti svijest o nemogućnosti
promjena.
Dva su zvučna ambijenta kontrapostirana; onaj Žarka Violića iz Rijeke
koji sadrži poetizirane snimke vjetra koji rezonancu i "zvučnost"
nalazi u otporu jarbola jedrilica i onaj Igora Grubića iz Zagreba
(sjetimo se Crnog Peristila)pod nazivom Sirenom broda protiv devastacije
jadranske obale. U vrijeme otvaranja izložbe, te u dogovoreno vrijeme
tijekom trajanja Salona , hrvatska će obala biti spojena putem svih
radio-postaja identičnim zvukom brodske sirene, te stvarnim zvukovima
sirena brodova u lukama. Naime, želimo li da Jadran i obala i dalje
budu Mediteran kakav je nekada bio (što je i naziv jednog od radova
Lare Badurine), moramo se opredijeliti jer naš dio Mediterana
više nije "onakav kakav je nekada bio" - ili ćemo pristati
na "umivenu korekciju realnosti" koju ćemo konzumirati
putem medija, tj. bježati u predjele koji nisu zahvaćeni metastazom
masovnog turizma (kao druga opcija bijega pred realnošću) ili ćemo
se suočiti s oporom zbiljom alarmirajućih brodskih sirena.
Tertium non datur.
Berislav Valušek
|
(c)
HULU 2006. ALL RIGHTS RESERVED
No portions of HULU.hr may be used without expressed, written permission.
| |