Mislim
da sam na početku svog izlaganja svima zainteresiranima dužan objasniti
svoj koncept za ovogodišnji Splitski salon. Naziv koncepta je Grad.
Zašto Grad? Iz vrlo jednostavnih razloga. Grad je okvir naše svakodnevice.
On je prostor unutar kojega dišemo, živimo, radimo. Životno smo
povezani s njim i sa svim sadržajima kojima je impregniran. On je
podloga naših raspoloženja, uzleta i padova. Njegovim ulicama koračamo.
Grad je mjesto susreta, razmjene informacija i dodira. Kako sa drugima
tako i sa samima sobom. Sabirnica je zvukova i slika, te nositelj
kolektivne memorije utisnute u arhitekturu i običaje. Zato je grad
polazište ovog istraživanja, kojemu nije namjera dati odgovore već
potaknuti pitanja, odnosno evidentirati barem dio svih onih pitanja
koja nas svakodnevno podsjećaju da smo još uvijek živi. Nejunačkom
vremenu usprkos, kako je to znao reći naš sugrađanin Ivan Meštrović,
ali i jedinom vremenu kojim zaista raspolažemo - u okvirima onoga
koliko čovjek zaista raspolaže sa bilo čime. Ne osjećati zato grad
u svoj njegovoj raznolikosti znači ne osjećati svoju svakodnevicu,
a bez toga teško možemo i pomišljati, a kamoli promišljati suvremenu
umjetnost u bilo kojoj formi njezine pojavnosti. Zato sam poziv
da aktivno, kao jedan od selektora, učestvujem u organizaciji 33.
Splitskog salona shvatio kao poziv na afirmaciju Grada. Grada sa
velikim početnim slovom. Ne mrtve strukture obavijene paučinom,
već živog organizma. Kada je o Splitu riječ, a po mišljenju mnogih
uključujući i mene - prelijepog grada sa dijagnozom akutnog začepljenja
premazanog debelim slojem nataloženih nesporazuma s jedne, ali i
mjesta naših malih i velikih radosti s druge strane. Nastojanja
u ovom projektu su mi usmjerena u pravcu otvaranja dijaloga bez
predumišljaja, davanjem prilike i povjerenja autorima koji žive
u Splitu i koji umjetnost ne žive isključivo kroz izoliranost i
idilu rada u ateljeu . Autorima koji ne robuju dogmi vlastite rutine,
koji su u stanju podapeti nogu vlastitoj predrasudi i taštini, te
koji u tom istom gradu nastoje preživjeti i kao umjetnici. A to
svi znamo - nije nimalo lako. Osobito stoga što kultura (u svoj
višeslojnosti značenja te riječi) danas u lijepoj našoj i nije na
nekoj cijeni, a po količini ne-otkupa radova suvremene umjetnosti
vjerojatno bismo zauzeli jedno od počasnih mjesta u Guinness-ovoj
knjizi rekorda unutar zemalja koje ritam urbanog života poznaju
još od antičkih vremena. Zašto je tako? Kako je moguće, i to po
procjenama optimističnijih sugrađana, da samo 1.0 % stanovnika Splita
(kao umjetnici ili kao publika) aktivno sudjeluje u onom dijelu
njegovog života koji se odnosi na recentna događanja u području
umjetnosti? Radi li se o sindromu odustajanja od vlastite stvarnosti
ili nametanju besprizornosti osobnih beznađa onima koji još nisu
odustali ili naprosto o lijenosti i slabom obrazovanju? Moramo li
se i u 21. stoljeću vraćati na prosvjetiteljstvo iz 18-tog? Volimo
li zaista grad u kojem živimo ili nam je on kavez sazdan od vlastitih
neuspjeha, frustracija i razočarenja? I tako dalje i tako dalje.
Svakako mi nije namjera lamentirati već afirmirati, pa u tom kontekstu
projekt u startu u sebi nosi dozu modernističke angažiranosti, natopljene
romantikom idealizma i vjere u svjetliju budućnost, ali samo kao
nužnu metodologiju rada s obzirom na zatečeno stanje. Nikako kao
cilj. Cilj mi je napraviti dobru izložbu suvremenih umjetnika koji
žive u Splitu kao cjelovit projekt, ali istovremeno i kao integralni
dio cjelokupnog Salona koji ove godine daje priliku i kolegama:
Maračiću, Srhoju i Valušeku da sa radovima umjetnika iz njihovih
sredina ili onih koji su svojim radom vezani na problematiku urbanog
u kontekstu priobalnog, ravnopravno participiraju sa Splitom. Time
po mome mišljenju ovogodišnji Salon širom otvara vrata komunikaciji
(što je za svaku pohvalu organizatoru Hrvatskoj Udruzi Likovnih
Umjetnika-Split), te nastoji pomesti prašinu ispred vlastitog praga
koja se godinama gomila iz raznoraznih razloga, a ponajviše zahvaljujući
ravnodušnosti u koju se ova nekoć cijenjena manifestacija uvaljala
do grla. Ravnodušnosti - tom zadnjem utočištu predaje i predvorju
mrtvila. Stanja goreg od smrti definitivno. Onoga što nas, usuđujem
se govoriti u množini, zapravo ne zanima. Život nema alternativu.
Hoćemo li u tom nastojanju njegove afirmacije kroz projekt suvremene
umjetnosti biti uspješni ili nećemo? Može li kolo iz blata van ili
ćemo još dublje potonuti zajedno s njim? Vidjet ćemo. Ovogodišnji
Salon će to evidentno pokazati
.
A sada riječ-dvije o radovima umjetnika koje sam pozvao da sudjeluju
na ovogodišnjem 33.Splitskom salonu i koji su se odazvali upućenom
pozivu iako im to niti nužno donosi slavu, a ni novac. Novac pogotovu
ne. Dapače, prije bih rekao da su se zajedno sa mnom upustili u
avanturu prepunu neizvjesnosti i troškova, ali i dobrog raspoloženja.
Koliko god čudno zvuči, čovjek se može dobro osjećati u situaciji
kad mu se trošak lijepi na trošak, a da pritom nema nikakve sigurnosti
da to što radi ima ikakvog odjeka i značaja izvan uskog obiteljskog
kruga ljudi zainteresiranih za suvremenu umjetnost.
Da li je licemjerje
uvjet preživljavanja? Što znači biti kipar danas u Splitu i može
li se od kiparstva živjeti? Zašto je vještina izvedbe dospjela
na tako niske grane prilikom vrednovanja suvremene umjetnosti?
Odakle predrasuda da su unutar suvremenosti tradicionalni mediji
izražavanja, poput skulpture ili slikarstva, anakroni ostaci prošlosti?
Pitanja su to koja kroz svoj rad postavlja Loren Živković Kuljiš.
Uz pregled recentnih kiparskih narudžbi - jednog odbijenog i jednog
prihvaćenog prijedloga, te jednog rješenja u fazi prijedloga;
autor izlaže i niz ilustracija potaknutih stripom - jednim od
zadnjih bastiona u kojem se vještina još uvijek cijeni i koji
ima vjernu publiku. Sjetite se Hermanna ili Moebiusa, da spomenem
samo neke. I danas plijene pažnju iznova nas ostavljajući bez
daha i barem nakratko nude mogućnost drugačije stvarnosti. Lorenova
skulptura na tragu je stripa i otkriva vještog crtača.
Iz medija slikarstva,
a na tragu stripa dolazi i rad Vinka Barića, vrsnog slikara i
ponekad zaista urnebesno duhovitog strip crtača. Ako do sada niste
imali priliku vidjeti Vinkove stripove, krajnje je vrijeme da
to učinite. Slika Dolazak barbarskih zecova u Dalmaciju, sa neodoljivim
šarmom iz jednog novog kuta sagledava etnogenezu stvarnosti u
kojoj jesmo.
Obezglavljenost unutar
iste kao posljedica ili kao sinonim svakodnevnog životnog ritma?.
Dilema je to više-manje svih nas, a jasno je u svom radu promišlja
Luka Duplančić. Da li je kolotečina pritom kompromis koji ne guši
već omogućuje mogućnost igre; dječju zaigranost, predanost i ležernost?
A ako jest, zašto nam onda tako teško pada da smo je skloni proglasiti
smrtnim neprijateljem umjetnosti? Radi li se o još jednoj predrasudi
za koju se ne sjećamo niti kada, niti kako smo je usvojili? Crtež
je medij kojim ovaj autor provocira navedena pitanja. Obezglavljeni
aktovi izloženi su kao dio kružne strukture koja se okreće oko
svoje osi u potrazi za samima sobom. Nose na sebi biljeg stvarnosti
koja nemilosrdno šiba i ostavlja fleke koje autor apostrofira
naknadnom intervencijom auto lakom, ali isto tako nose i mogućnost
naknadne reanimacije putem knjižica pričvršćenih tankom niti koja
život znači i koje svaki posjetitelj, ako ga to osobito ne iritira,
vrlo jednostavno može animirati prelistavajući ih palcem i tako
im filmskom brzinom udahnjivati život.
Kolotečinu u smislu
svakodnevnog, kontinuiranog životnog ritma problematizira i Valentino
Bilić Prcić kroz medij fotografije. Red, Rad i Disciplina - znače
li nam te riječi nešto više od otrcanih parola? Možemo li se bez
reda, rada i discipline izvući iz provincijalnosti koja ih je
zahvaljujući iskrivljenim interpretacijama odavno ismijala? Red
je na Valentinovoj fotografiji sklad urbanih elemenata zatečen
in situ, na ulici. Rad je fotografija jedne od splitskih urbanih
ikona, obnaženog Svete Pankera sa decentno postavljenom kitom
cvijeća na mjestu na kojemu je Adam po predaji nosio smokvin list.
Sveto, koji je mnoge zadužio poštenjem i koji ne priznaje osvetu
kao model komunikacije, mada je opravdanih razloga za nju imao
kada je zbog ljudske pohlepe na ulici završio. Disciplina je iz
donjeg rakursa snimljena c/b fotografija njemačke zastave. Ako
samo na trenutak skrenemo svoju pažnju sa činjenice da se radi
o sjajnoj fotografiji, i usmjerimo je na proces i muke koje Njemačka
uz sav kapital kojim raspolaže prolazi u svojoj reintegraciji
nakon pada Zida i ponovnog ujedinjenja, ne treba biti odveć pametan
da se pretpostavi količina discipline koja je Hrvatskoj potrebna
na njenom putu ekonomskog razvoja. Fotografije su otisnute na
zastave, a zastave obješene na pola koplja. Zašto? Mislim da odgovor
na to pitanje nije težak.
Kako van iz takove
stvarnosti za koju, osim profitera i špekulanata, nitko nije zainteresiran?
Pitanje Milana Brkića, dosljedno je njegovom poslovično preciznom
detektiranju anomalija unutar stvarnosti koju živimo. Instalacijom
Budući ljudi autor dotiče paradoks čiji smisao postojanja izmiče
i koji nam se u manjim ili većim količinama kroz teatar apsurda
svakodnevno servira. Kako to da u tako lijepoj zemlji živi toliko
neciviliziranih ljudi? Dvije keramičke vrane, otac i sin, sa hrvatskom
trobojnicom na trbuhu i veselim osmjehom na licu postavljene na
kutiju s natpisom ens, što znači na suštinu / bit, svakako su
bolja varijanta od onih ljudi koji se niti veselo smiju, niti
imaju stav. Demagoga imamo napretek, a o biti i što ona u njihovim
životima znači bolje niti ne pričati. Jer kao što je Lao Tse jednom
zgodom kazao: Bolje upaliti samo jednu voštanicu, nego proklinjati
mrak.
Koliki je pritom pritisak
i koliki je prag naše izdržljivosti, svakako nije irelevantno
pitanje koliko god to nekome može irelevantnim biti. Issa 3000-Uzgon
je grupa autora koji interaktivnom audio-vizualnom instalacijom
potiču ovo pitanje. Posjetitelj ima mogućnost izabrati razinu
pritiska u rasponu od različitih vrsta mass-medijskog bombardiranja
u kojem se koriste sve perfidniji oblici ostvarivanja marketinških
strategija, do čulnih senzacija koje su samo naizgled bezopasne.
Zanimljiva je i inicijativa ove grupe autora da se na otoku Visu,
kao alternativa uobičajenoj praksi školovanja sučeli Art Survival
Academy, koja bi u trajanju od godine dana kroz 15 kolegija pripremala
umjetnike učeći ih svemu neophodnom za preživljavanje u svakodnevici:
od borilačkih vještina do audio i video montaže.
Tehnologijom i njenom
pozicijom u kontekstu svakodnevnog suočavanja sa njom bavi se
i Rino Efendić kroz audio instalaciju 1700 sec. (Summa part 2.)
unutar koje sučeljava zvukove svakodnevice prerađenim zvukovima
provučenim kroz procesor. 1700 sekundi za 1700 godina grada. Uključujući
tišinu kao integralni dio neprekinutog niza i konstantno se krećući
međuprostorom između polja sintetiziranog i prirodnog, ambijentalnog
zvuka stoljetne arhitekture. Za razliku od Summe, rada u kojem
je propitivao odnos prema memoriji istražujući pritom i proces
simulacije stare, tvrde analogne fotografske slike u situaciji
kad se ona pretvara u digitalnu, kada postaje dio digitalne memorije
- u ovom radu autor istražuje iste odnose ali u prostoru zvučne
slike i njenog memoriranja. Jer, parafrazirajući Cage-a, kao što
činjenica da netko ima audio kasetu ne znači da ima i zvuk, jednako
tako niti to što ima hard disc ne znači da ima nešto opipljivo.
Mada su kako dojam da je upravo obrnuto, tako i osjećaj posjedovanja
dominantni. Možemo li svijest usmjeriti i zadržati s druge strane
koprene koja brani da istinski vidimo i čujemo? Koja je pozicija
montaže i što se pritom događa sa originalom? Može li se uopće
više govoriti o originalu? Što se događa sa percepcijom u novim
okolnostima digitalne revolucije? Pitanja su to koja se nameću
bez autorovog insistiranja na bilo kojem od njih. Jer insistiranje
je atak sam po sebi.
A kako zloćudnu formu
atak može poprimiti, svjedoci smo bili mnogo puta. U jednoj od
takvih situacija, a po razornosti zastrašujućih dimenzija, zatečena
je i kamera Dana Okija koji u svom videu, između ostalih koristi
i snimke rušenja tornjeva WTC-a snimljenih za njegovog boravka
u New Yorku i ispijanja kave jednog sasvim uobičajenog dana u
neposrednoj blizini događaja. Uobičajenog do udara prvog aviona.
Autor u videu problematizira i stavlja u prvi plan pitanje pojedinca
unutar urbanog kaosa, njegove moći odnosno nemoći i reakcije unutar
zatečenosti. Da li smo u klopci i ako jesmo kako se iz nje osloboditi?
Stvaramo li sami sebi klopku diveći se vlastitoj domišljatosti?
Kako opipati Arijadninu nit i naći izlaz iz labirinta koji smo
sami stvorili? Parafrazirajući Wols-a možda za početak ne bi bilo
loše, kao što to Dan u svom videu radi, staviti povez na oči ako
želimo progledati.
Jer koliko puta potpuno
otvorenih očiju ne vidimo ništa ili gotovo ništa, a svakako nam
stvari znaju promaknuti htjeli mi to ili ne. Što u životu jednog
grada predstavlja jedan izgubljeni mačak? Bijeli, sa jednim plavim
i jednim žutim okom. Usto gluh. Koliko je ljudi uopće primijetilo
ili pridalo bilo kakav značaj, ako su i primijetili, ovom oglasu
koji je jedne večeri zatekao Kristinu Restović zalijepljen na
uličnim vratima kuće u kojoj živi, a sljedeće jutro osvanuo u
lokvi na podu. Koliko je ljudi prešlo preko njega, a da nisu niti
primijetili preko čega gaze? Autorica koristi ovaj oglas kao jednu
u nizu sličica koje prikazuju koračanje i koje su otisnute na
platnu rastegnutom preko ulice poput reklamnog panoa. Ako znamo
da je filmska brzina 24 sličice u sekundi, jasno je da se radi
o treptaju oka, jednom kratkom vremenskom isječku unutar kojeg
je smješten naš izgubljeni mačak. Cijeli jedan život u jednom
jedinom djeliću sekunde. Istaknuti jedan takav naoko beznačajan
događaj i izdignuti ga na svima vidljivo mjesto svakako je plemenit
čin, a hoće li izgubljenom mačku pomoći da nađe put do kuće ako
već nije - ostaje neizvjesno.
Naoko beznačajnim
događajima bavi se i Tanja Ravlić. Radi audio zapise uobičajenih
obiteljskih okupljanja u dane fešte i u dane kad je kuća puna
ljudi bez obzira da li je fešta ili ne, te kroz opuštenost bilježi
autentičnost koja izbija na površinu. Povezani u jednu cjelinu
ovi zapisi tvore audio instalaciju iznimno intimnog ugođaja koja
plijeneći njegovu pažnju vrlo uspješno integrira posjetitelja
u vlastitu strukturu. Autorica stvara ambijent lišen pitanja,
ambijent opuštenosti unutar topline doma i prenosi ga u urbani
kontekst. U kakvom su suodnosu? Da li se preklapaju nasljeđe i
suvremenost ili se radi o paralelnim svjetovima koji se tu i tamo
dotiču da bi dalje nastavili zasebnim stazama? Svakako su prisutna
oba.
A njihovu komunikaciju
dosljednošću ribara potencira Zoran Krpetić u performance-u koji
je postao već uobičajeni ritual što se svakog petka odvija u galeriji
Po Bota u spomen na pokojnog Tomu Bebića, vrsnog pjesnika i jednog
od posljednjih ako i ne posljednjeg istinskog splitskog boema.
Performance izvodi ne samo u spomen na njega, već i kao poticaj
povratka iskonu: ognjištu pradjedova kroz svjestan odnos prema
hrani kakav su oni stoljećima njegovali. Čisto, jednostavno i
zdravo. Povratak tijelu kroz evociranje običaja u pripremi hrane
svakako je dio grada od izuzetnog značaja za njegovu vitalnost.
Tko smo, ako zaboravimo? Imamo li budućnost, odreknemo li se prošlosti?
More je onaj tihi, ne-zahtjevni suputnik iz kojega se rodio život.
Na njega smo upućeni kako tradicijom, tako i svakodnevicom. Njemu
ćemo se jednom, pri izmjeni elemenata u prirodi, nakratko vratiti
..
Nastavljajući plovidbu u nepoznato.
I na kraju Luka Barbić
i Maxon Universal - proizvod koji ste oduvijek priželjkivali,
a sada je napokon tu. Maxon Universal je odgovor na sve vaše potrebe.
Kupujući Maxon Universal vaši će ukućani biti potpuno zadovoljni,
a i kućni budžet će znatno porasti. Jer kupujući Maxon Universal
osim što rješavate više problema jednim proizvodom, za koji ste
do sada trebali nekoliko različitih; njegova učinkovitost je neusporedivo
i izrazito bolja. Kupujući Maxon Universal vi zapravo štedite
i vrijeme i novac, a svakako se i manje nervirate. Zapravo uopće
se ne nervirate, već se jako lijepo osjećate. Jer vašim mukama
je napokon osvanuo sudnji dan. Maxon Universal je pravo rješenje
za sve vaše probleme. Kupite Maxon Universal i osjećat ćete se
puno bolje. Na svim boljim mjestima u gradu Maxon Universal. Brand
koji jamči kvalitetu. Jedan od sponzora ovogodišnjeg Zagreb Film
Festivala. Jedinstven i neponovljiv. Maxon Universal. Samo za
vas. Kupite sve. Zaliha je ograničena.
Dakle, 33. Splitski
salon je pred vama. Nadam se da ćete uživati u njemu i da će vas
barem jedno od ponuđenih pitanja ponukati na razmišljanje. Naravno
uz Maxon Universal razmišljanje je slađe. Dođite i kupite. Bez
obaveze.
Toni Horvatić