Umjetnost
krajolika najizravnija je vizualizacija našeg odnosa prema univerzumu
kao objektivnoj pozornici i krajnjoj granici ljudske egzistencije.
Ovaj često prezren umjetnički žanr kao simulakrum, materijalizirani
simptom ponašanja i kulture koja ga proizvodi, dragocjen je temelj
razumijevanja konteksta koji proizvodi lingvističke i simboličke konstrukte
koji se odnose na upotrebu fizičkog prostora kao bazičnu datost. Snimci
kojima se u suvremenoj epohi zorno predočuje krhka dragocjenost sićušne
plavo-bijele planete u velebnoj pustinji svemira, definitivan su pokazatelj
apsurda infantilnog antropocentrizma koji je obilježavao najveći dio
povijesti čovječanstva. Nije stoga čudno da se krajolik kao žanr čiji
fokus nije ljudsko biće javlja u kasnom povijesnom trenutku i nije
slučajno da se to dogodilo u vremenskom suglasju s postavkama Nikole
Kopernika i Isaaca Newtona koje su bile prvi udar koncepciji da je
baš sve stvoreno zbog i oko čovjeka.
Ako
zanemarimo svijet antike kad su prikazi krajolika bili izvođeni
izravno na elementima arhitekture, pejzažno slikarstvo kao zaseban
žanr razvija se snažno u epohi baroka. Ovisnost o kontekstu očitovala
se odmah. Pejzaži su se iscrpljivali u dva suprotstavljena vida
koji su odražavali društvene suprotnosti: raskošnim idealiziranim
i često simboličkim arkadijskim vedutama namijenjenim istančanom
dvorskom ukusu, s najveličanstvenijim izrazom u djelu Claudea Lorraina,
te u realističkim inačicama holandskog slikarstva namijenjenim skromnijim
zahtjevima građanske klase u nastajanju. Svaka sljedeća stilska
epoha odrazila se u formalnim karakteristikama žanra koji je uslijed
svoje nenametljivosti, te potencijalom prilagodbe motiva zahtjevu
lokalnog tržišta - poput čuvene manire morskih prizora Fortune di
Mare koje je od 17. stoljeća njegovala bogata umjetnička produkcija
Mletačke Republike, egzistencijalno vezane uz more - postao nezaobilazan
dio slikarske prakse i siguran ulog na umjetničkom tržištu. Herojske
i egzotične pejzaže romantizma, nadahnute krajobrazima i uzbuđenjima
zrelog kolonijalnog doba, te klasicističke replike povijesnih uzora
koje su negirale tmurnu stvarnost razdoblja prvobitne akumulacije
kapitala, krajem 19. stoljeća stubokom mijenja plain-air slikarstvo
čija rasvijetljena paleta, naglašen potez i vedri kolorit postaju
norma pejzažnog slikarstva kakvog ga i danas poznajemo. Manje ili
više ekspresivne ili realistične, uljem na platnu realizirane predodžbe
prirodnog svijeta, uz hinjenu neposrednost slikanja na otvorenom,
nezaobilazan su motiv umjetničke produkcije i konzumacije. No, u
prvoj polovici 20. stoljeća poredak stvari drastično se radikalizira.
Ono što se smatra relevantnom umjetničkom produkcijom obilježeno
je dinamizmom istraživačke mentalne aktivnosti, te je oštro i gotovo
neprijateljski odijeljeno od umjetničke prakse koja duhom pasivno,
a komercijalno uspješno eksploatira već usvojene postupke i mentalne
obrasce. Povijesne avangarde i modernizmi s prezirom se okreću od
dekorativnosti pejzaža, žanrovski određenih predodžbenih konstrukata
uopće i bilo čega što ne može izravno poslužiti kao temelj razrade
koncepcije autonomnosti područja umjetničkog djelovanja. Stvaralački
nerv okreće se istraživanju unutar disciplina koje se manifestira
odustajanjem od koncepcije mimezisa i opredjeljenjem za konkretnu
umjetnost, zasnovanu na analizi formalnih odnosa i teoriji percepcije.
Tek nepopravljivi romantičari tumačit će apstraktnu umjetnost kao
krajobraz duše. Istovremeno, razvoj novih tehnologija posredovanja
vizualnih sadržaja, kao što su fotografija i razni oblici pokretnih
slika organiziranih u strukturu medija masovne komunikacije i industriju
zabave, te civilizaciju ovisnu o telekomunikaciji, omogućuje novu
razinu realističkog prikaza i transmisije vizualnog materijala.
Ovaj potencijal doveo je do svojevrsnog vrhunca hipokrizije pejzažnog
žanra dok se on/off opcijom 24-satne globalne transmisije landscape
satelitskog programa izravno u domove neurotične i od prirode otuđene
gradske populacije emitirala relaksirajuća hiperproducirana slika
netaknutih pejzaža uz hipnotičke zvukove new age glazbe.
Međutim,
sredinom 20. stoljeća dolazi do, za našu temu značajnije, promjene
u percepciji stvarnosti. Krajolik koji se kao duhovni konstrukt,
odnosno, vizualna realizacija našeg zora o prirodi do tada formirao
u ozračju poimanja Zemlje kao igrališta namijenjenog samorealizaciji
i koristi ljudske vrste (da ne spominjemo ranije koncepcije o središtu
univerzuma, najgrandioznijoj realizaciji Svevišnjeg koje zrcali
svu složenost Njegove koncepcije stvarnosti, te stoga nadilazi bilo
kakvu ljudsku prosudbu), počinje odražavati shvaćanje svijeta kao
malog, ugroženog eko-sistema. Ova iznenadna i možda zakašnjela tankoćutnost
ljudske vrste u razumijevanju krhkosti matične planete svoj je najsugestivniji
izraz dala šezdesetih godina u land art-u - izravnoj intervenciji
nadljudskog mjerila u krajobraz - koja je iskazivala ne samo težnju
za stapanjem i nestajanjem u Majci prirodi, već i bijeg od urbanih
središta kao generatora geocida. Nije čudno da je ova ultimativna
pejzažna umjetnost nastala i svoje najveće dosege dala u Sjedinjenim
državama, gdje ne samo da prostori divljine i danas razdvajaju megalopolise,
već se od samih početaka njeguje kult prirodne ljepote kao temelj
nacionalnog identiteta, doslovno izražen urezivanjem titanskih portreta
otaca domovine u masiv planine Rushmore. The Great Outdoors, zahvaljujući
holivudskoj industriji snova planetarno najprepoznatljiviji pejzaž,
tako je u akterima konkretne umjetnosti 20. stoljeća kao što su
Walter de Maria, Robert Smithson, Richarda Serra itd, našao pandan
stvarateljima poput Thomasa Morana ili Williama H. Jacksona, koji
su na realističkim slikarskim kompozicijama, prethodnicama sinemaskopskog
ekrana, obilježili prezentaciju pejzaža u drugoj polovici 19. stoljeća.
Vraćajući se s ovog utjecajnog, ali ipak partikularnog fenomena
na opća zbivanja, važno je podsjetiti da se kreativna oštrica umjetnosti
kraja 20. stoljeća odmiče od samoizolirajućeg modernističkog i postmodernističkog
elitizma i okreće ka aktivističkoj praksi koja razmatra civilizacijski
totalitet, te unutar svoje sfere otvara široki prostor za kritičko
sagledavanje izabranog temata. Istovremeno, svježina koju u područje
vizualnih umjetnosti unosi nova umjetnička praksa, zasnovana na
novim medijima i tehnologijama, te zasadama konceptualne umjetnosti,
omogućuje transžanrovski diskurs u kojem niti jedan motiv nije nebitan,
niti u potpunosti iscrpljen. Dapače, nove tehnologije motivima koji
su uslijed prečeste upotrebe potpuno banalizirani, kao što je slučaj
s uvijek popularnim vedutama, prenose auru novog. S druge strane
spektra, opravdana zabrinutost nad sudbinom planete ekološki ugrožene
zagađenjem, generirala je po načelu supstitucije nostalgičarsku
pomamu za edenskim prizorima nestajuće prirode, te tako dala dodatan
zamah području komercijalne umjetnosti i kiča koji na motivima netaknutog
pejzaža ostvaruje još značajniji prihod. Najindikativniji je zacijelo
fenomen multinacionalnog lanca galerija Thomasa Kinkadea (www.thomaskinkade.com),
koji nadahnut klasicističkim pejzažnim alegorijama fabricira univerzum
zlatnih hiperarkadija, ostvarujući rezultate koji ga čine financijski
najuspješnijim umjetnikom ikad, a da ga pri tom nitko ne smatra
ni po čemu relevantnim autorom.
Za
pejzaže suvremenih hrvatskih umjetnika simptomatična je pak teritorijalna
partikularnost, odnosno više ili manje osviješten stav o predstavljanju
svoje zemlje: tla, mora, zraka, odnosno ovog dijela prirodnog svijeta
kojeg smatramo našim teritorijem i ključnom osnovom vlastitog nacionalnog
identiteta. Kompleksan i poznatim nam kontekstom uvjetovan stav
svoju paradigmu nalazi u srazu reprodukcija na ovitku kataloga ove
izložbe, slike Dolazak Hrvata Otona Ivekovića, nastale u iskrenosti
i zakašnjeloj maniri romantičarskog nacionalnog zanosa 1905. i njezine
reinterpretacije koju je David Maljković izveo kao ilustraciju ne
manjeg, ali zato puno složenijeg i ovog puta realiziranog nacionalnog
zanosa stotinu godina kasnije. Ivekovićeva nam kompozicija predstavlja
u rekonstrukciji vjerojatno netočan, ali zato slikovit, prikaz grupe
ljudi koji s pustošnog planinskog prijevoja uzbuđeno pod sobom gledaju
iznenadni prizor Jadranske obale čija ih je neiskaziva ljepota,
rastočena zasljepljujućom svjetlošću sunca, uvjerila da tu zasnuju
svoju domovinu. Ne ulazeći sada u duhovit i simptomatičan diskurs
kojeg Maljkovićev opus postavlja prema našoj kulturnoj baštini,
za naš diskurs važna je hipertrofija Ivekovićeve, dimenzijama paradoksalno
malene, patriotske ikone u titanski crtež izveden čavlima na zidu
izložbenog prostora u simboličnoj evokaciji iscrtavanja obrisa konačnog
razgraničenja nama pripadajućeg teritorija. Na slijedećoj razini
interpretacije čin zabijanja čavala izražava koliko nam je koncept
ljepote domovine kao njenog bitnog određenja, duboko i čvrsto usađen
u svijest. Isti koncept izražavaju i prve riječi nacionalne himne,
kao još jedna potvrda da se naša ljubav prema domovini programski
povezuje s njezinom ljepotom. Više nije važno da li je ona objektivna
ili je ideološki konstrukt, jer je polazište našeg identiteta da
potičemo iz najljepše ili, ako smo skromniji, jedne od najljepših
zemalja na svijetu. Ljepota domovinskog krajolika, kao svenacionalni
fetiš, prožima naš cjelokupni društveni kontekst od duhovnog, kulturnog
i političkog, do materijalno-egzistencijalnog obzora. U skladu s
njegovom politizacijom, totalitet krajolika hijerarhijski je uslojen,
a Ivekovićeva slika zarana potvrđuje ustaljenu podjelu po kojoj
je obala daleko na prvom mjestu. Pragmatične posljedice su da je
u okvirima današnje ekonomije smatramo i tretiramo kao svoju jedinu
svjetski konkurentnu robu, što je zahvaljujući globalnom turističkom
trendu trenutačno čini jedinim čvršćim osloncem nacionalne ekonomije.
Egzistiramo po krajoliku kojeg nastanjujemo i bez truna dvojbe slažemo
se i volimo mentalni konstrukt lijepe naše domovine, ali se u realitetu
prema njemu tako ne ponašamo. Fetiš je roba, i dok se odajemo duhovnim
užicima njegovog slavljenja, hipokritski eksploatiramo krajobraz
do granica njegove opstojnosti. Ova shizofrena situacija je kontekst
iz kojeg se generira pejzaž u suvremenoj vizualnoj umjetnosti i
kulturi Hrvatske.
Izložba
predstavlja radove tridesetoro umjetnika, te dva izloška nepoznatih
autora, koji svi zajedno trebaju predstaviti raspon i složenost
našeg odnosa prema fizičkom prostoru u kojem živimo, onu za nas
tipičnu smjesu emotivnog odnosa prema političkom konstruktu lijepe
naše domovine, te pragmatičnog prema realnom prostoru kao egzistencijalnom
resursu, a koji prerasta u destruktivan odnos prema prirodi. Izložba
slijedi, te predstavlja kontrapunkt prethodnom Splitskom salonu
koji je istraživao recentnu umjetničku produkciju gradova našeg
priobalja kao generatora suvremenog kulturnog identiteta hrvatske
obale, te relaciju prema povijesnom nasljeđu i mediteranskom kulturnom
krugu. Sve se idealno poklopilo. Nema bolje pozornice izložbi o
hrvatskom krajoliku od legendarnog kupališta Bačvice kao "uljuđenog"
pejzaža na, citirat ću riječi popularne pjesme, "najlipšem
mistu svita...A di?...usrid Splita". I samo mjesto, zahvaljujući
organizatorima, primjereno je izabrano. Kompleks zabavno-rekreativnog
centra Bačvice nikao je zahvaljujući rušenju nezaštićene, a povijesno
relevantne modernističke arhitekture starog kupališta izvedenog
po projektu Prospera Čulića i Branka Katunarića tridesetih godina
prošlog stoljeća, te sam po sebi predstavlja primjer predimenzionirane
konzumerističke izgradnje koja postaje sve veći problem cijele obale.
Nadalje, izložba se održava u roh-bau stupnju dovršenosti budućeg
akvarija, planiranog za prezentaciju flore i faune naše obale, koji
je, premda jedno od najvažnijih opravdanja izgradnje cijelog kompleksa,
ostao njegovim jedinim nedovršenim dijelom. Kako god bilo, prostorna
dispozicija budućeg akvarija omogućila je postav koji dodatno naglašava
pojedine segmente našeg odnosa prema nacionalnom krajobrazu.
Izložbu otvara prostor koji predočuje krajnosti situacije unutar
koje se razvija suvremena vizualizacija naših krajobraza. Počinjemo
komercijalnim slikarstvom anonimnih autora u produkciji Galerije
Aster (www.galerijaaster.hr). Riječ je o metraži na temu pejzaža,
rađenoj za tržište određeno ukusom mase odgojene na zlouporabi obrazaca
"starih majstora", s predviđenim vrhuncima prodaje u štandovskom
okruženju turističke sezone koncipirane na eksploataciji krajolika
do granica njegove izdržljivosti. Na suprotnoj strani je Power Point
prezentacija snimaka Plitvičkih jezera, kultnog mjesta hrvatskog
turizma, koju sam e-mailom dobio od nepoznatog pošiljatelja 15.3.2003.
godine pod nazivom "I mi konja za trku imamo...". Čin
slanja takvog e-maila opcijom neotkrivenih odredišta dojmio me se
kao suluda manifestacija istovremene opčinjenosti ljepotom prizora
i njezinom instrumentalizacijom u smjesi nacionalnog ponosa i tržišnog
potencijala. U sebi je odražavala sve paradokse našeg stava o domovinskom
krajoliku i upravo me njezin primitak potaknuo na razmišljanje o
izložbi na temu pejzaža. Ovim su izlošcima suprotstavljene dvije
projekcije video radova Ive Dekovića, "Vrgada-01" i "Tivašnica-01"
(2005), kao posljednjih u seriji čija je paradoksalna kvaliteta
da nam pokazuju vizuru snimljenu iz samog pejzaža. Deković snima
obalu ("kraj") kamerom pozicioniranom ispod površine mora,
što u tehničkom smislu omogućuje mitska kristalna bistrina našeg
Jadrana koja nema nama poznate paralele. Dekovićev rakurs potpuno
je obrnut uobičajenom poretku stvari. Doima se kao rekonstrukcija
pogleda bića koje je dio same prirode budući da element mora, izražen
kroz neizbježnu iskrivljenost slike, nadvladava pravilnost racionalne
konstrukcije ljudske percepcije i produkcije.
Izložba
se nastavlja primjerima destrukcije pejzaža u radovima Zdravka Milića,
"Turandrom" (2005), Zlatka Kopljara, "K11" (2005),
Renate Poljak, "The View" i "Zimmer" (2004),
te Tomislava Lerotića, "Split/Karepovac" (2004). Cjelokupan
Milićev opus, nadahnut rudarskom poviješću rodnog Labina, zasnovan
je na srazu tehnologije s prirodom. Ciklus od pet crteža velikih
dimenzija, u sekvencama prikazuje fizičko nestajanje cijelog brda
u strelovitom napadu cementare u vlasništvu stranog kapitala, naglašavajući
relaciju nepromišljene privatizacije i liberalnog kapitalizma s
uništenjem lokalnih prirodnih resursa. Ekološki angažman prožima
i opus Tomislava Lerotića. Fotografije splitskog odlagališta otpada
predstavljaju pejzaž urbanog otpada čije dimenzije konkuriraju prirodnim
formacijama. Brda smeća svakodnevno rastu pred našim ravnodušnim
pogledom zahvaljujući vlastitoj indolenciji i nanoseći trajne posljedice
krajoliku kojeg intimno i službeno izrazito volimo. Recentni ciklus
fotografija Renate Poljak eksplicitno izražava dokidanje pejzaža
i njegovo korištenje u najvulgarnijoj eksploataciji prostora neplanskom
i nereguliranom izgradnjom, kao posljedicama lokalnog mentaliteta
koji se osjeća bogomdanim vlasnikom i eksploatatorom svekolike ljepote.
Posljednji rad Zlatka Kopljara isti stav izražava za njega tipičnom
kombinacijom nadrealne situacije, pasivne poze i vrhunske produkcije
snimke na kojoj grupa zagrebačkih umjetnika spava (ili mrtva leži)
pored olupine automobila iz misterioznog razloga ostavljene usred
šume na vrhu parka prirode Sljeme iznad Zagreba.
U
smjeru desnog krila izložbene dvorane divinizacija pejzaža dočarava
nam onaj jedinstveni osjećaj superiornosti koji se može doživjeti
samo na najvišoj točki krajobraza gdje se čovjek osjeća kao da se
odvaja od zemaljskog i koja stoga ima transkulturološki konkretiziranu
konotaciju "bivanja u blizini božanskog". Predstavlja
nam ga trostruka projekcija statičnog kadra video instalacije "Bez
naziva ? 3" (2005) Alena Floričića, na kojoj je snimljen u
zagrljaju životne suputnice na vjetrovitom vrhu brda u prizoru osobne
i univerzalne simbolike. Nasuprot je postavljena fotografija land-art
projekta "Polje života" Sanje Sašo iz 1994. godine koji
i kroz dokumentaciju uspijeva emanirati osjećaj ponosa proizašlog
iz uvjerenja da je napravljeno nešto što se formatom može mjeriti
s veličanstvenim zamahom prirodne kreacije.
Adoraciju
pejzaža predstavljaju nam radovi Antuna Maračića "Lokrum"
(2000 - 2005) i Matea Perasovića "Pogled na Jug i Sjever"
(2005), koji prikazuju ekskluzivne poglede na svečanu, jednostavnu
ljepotu prirodnog okruženja obale na koju dvojica umjetnika imaju
pogled iz svog radnog, odnosno životnog prostora. Ova činjenica
povlaštene pozicije ipak više ukazuje na pejzaž kao eskapistički
zabran predviđen za neku drugačiju i ipak daleku i željenu životnu
stvarnost. S njima u društvu postavljene su i crno-bijele fotografije
"Zagreb, Maksimir" (2004), "Dužica" (2003) i
"Turopolje" (2005), Ivana Posavca koji se pobunio nad
mojim i općim, kako ga je nazvao, "favoriziranjem" primorskog
pejzaža kao superiornog u odnosu na smirenu ljepotu, mekoću i sočnost
horizontalne dispozicije kontinentalnog krajolika.
Prostor
po duhu gotovo antičku refleksiju u pejzažu kroz performanse "Sutikva"
Željka Marovića, izvedenog 2004 godine na istoimenoj lokaciji i
Petra Grimanija "Atena Kaštelanski zaljev, otvaranje OI 13.08.2004"
iz 2005 godine, prikazuje reakcije umjetnika nadahnute markantnim
i još uvijek sasvim neosvojenim prirodnim lokalitetima okruženim
urbanim tkivom. Izdvojenost im daje izrazitu simboličku snagu što
ih čini idealnom pozornicom provokacije civilizacijsko-kulturološki
neuralgičnih dilema. Marovićeva meditacija između križa i humanističkog
nasljeđa simboliziranog u knjigama pledira na toleranciju prožimanja
još uvijek razdvojenih područja vjere i znanstvenih spoznaja. Grimanijevo
gotovo pogansko uživanje u zlatnom svjetlošću sunca prožetom moru
potpuno mijenjaju značenje kad se prisjetimo reputacije Kaštelanskog
zaljeva kao jedne od najzagađenijih točaka Mediterana. Oba rada
plediraju nužnu promjenu civilizacijskih tijekova i sinergiju svih
društvenih i prirodnih potencijala.
Otvoreni
prostor desnog krila završava sintonijom s pejzažom u radovima "Mimikrija"
(2004) Mirjane Vodopije, ciklusu "Novo nebo" Borisa Cvjetanovića
(1997 2001), te snimkom skoka Brace Dimitrijevića iz 1973. godine.
Ovi radovi emaniraju životnu sreću tijela u blagoj bujnosti našeg
pejzaža, kada čovjek i priroda ostvaruju mistično jedinstvo u trenutnom
ostvarenju izgubljenog edenskog sklada. Mirjana Vodopija, multiplicirana
u haljinama različitih cvjetnih uzoraka stapa se s cvjetnom livadom.
Obitelj i prijatelji Borisa Cvjetanovića na fotografijama s godišnjeg
odmora poput jata vodozemaca kreću se unutar svijeta koji nema nikakvih
opasnosti, briga niti nagovještaja da će to raspoloženje ikad prestati.
Braco Dimitrijević, za razliku od nadrealne silovitosti kojom je
Yves Klein zaustavljen u skoku naglavce kontra logičnosti svih,
pa i prirodnih zakona; u maniri sportskog skakača i skladu tijela,
duha i prirode, doslovno lebdi nad dramatičnim spojem stijena, vegetacije
i mora u stapanju s klasičnim idealom mediteranskog pejzaža.
No, dramatičnim slijedom postava iza zida pregrade dopire grmljavina
"Carinarnice vremena" (1994) Vlade Zrnića, koja prikazuje
olujni element prirode čija stihijska snaga signalizira ljudskoj
sujeti kako nije gospodar svijeta, pa ni svoje sudbine. Prostor
supremacije pejzaža proteže se kroz cijelu uzdužnu os izložbenog
prostora na suprotan zid s projekcijom rada "Ozone 3 RGB"
(2004) Dana Okija. Iako naizgled fokusiran na emotivne probleme
ljubavnog para, Oki uistinu prikazuje kratkotrajnost i efemernost
ljudskog trajanja u smirenoj dugovječnosti prirodnog okruženja.
Posjetitelji
koji se odluče na obrnuti smjer kretanja iz centralnog prostora,
popet će se na povišeni plato gdje su u racionalizaciji pristupa
pejzažnoj umjetnosti predstavljeni radovi četvorice umjetnika. Hana
Letica predstavlja dvije slike akrilikom na platnu. Jedna predstavlja
autorski diskurs njezinog apstraktnog slikarstva, a druga nužnost
pejzažnog slikarstva poetskog realizma kojim održava kako svoju
egzistenciju, tako i mogućnost svojeg istinskog stvaralaštva. Letica
je jedna od rijetkih koja je suprotstavljanjem dvaju vlastitih djela,
uz pisanu izjavu, imala hrabrosti javno predstaviti osobni oblik
inače učestale divergencije stvaralaštva naših umjetnika koji potajice
slikaju lukrativne motive i žanrove. Rad Dalibora Martinisa "Paysage
perdu" iz 1991. najpotresniji je na izložbi. Dva video zapisa
i iz njih izvedeni still frameovi posljednji su snimci Gordana Lederera
i Žarka Kaića, kamermana HTV-a koji su poginuli u Domovinskom ratu
izvještavajući s prve linije bojišnice. Kadrovi prikazuju pejzaž
i potom nebo. To je pejzaž za nas, onaj za kojeg se ginulo i za
kojeg je vrijedilo poginuti. Desetljeće poslije, konceptualnim činom
registracije Udruge građana "Jadran moj dnevni boravak"
iz Rijeke, Žarko Violić kapitalizirao je ovaj dobitak činom ne prisvajanja,
već intimiziranja s krajolikom na pravnim osnovama, bez konzumističke
izgradnje, bez nasilnog narušavanja prirodnog sklada, u simbiozi,
pažnji i ljubavi koju čovjek ima običaj iskazivati samo prema privatnom
prostoru. Na sličnom je tragu i akcija "Uživajte na plaži"
(2000) Andreje Kulunčić, u kojoj aproprijacijom postupka animacije
turista, uz pomoć suradnika autorica dijeli snopove vreća za smeće
umjesto informativnih letaka i imbecilnih suvenira. Uz naputak kako
ih koristiti i fotografije ljupkih uvala zatrpanih ostavljenim otpacima,
ovaj set poklona, premda jedina suvisla akcija prema turističkoj
najezdi, nije naišla na podršku, već na zabrane nadležnih tijela.
Sa
ovog platoa stepeništem se spuštamo u prostor poetizacije pejzaža
gdje video rad Ane Bilankov, "At Sea II & III" (2004),
koketira s likovnošću transponirajući slikarima drag motiv broda
u pokretu u titrav video zapis Vidovićevskog rafinmana. Fascinantno
je kako je prirođena ljepota motiva nadvladala u osnovi angažirano
autoričino opredjeljenje i nadahnula korištenje potencijala video
medija u postizanju izrazito slikarskih efekata. Nasuprot efekta
stajanja u kretanju i pasatističkog ugođaja rada Ane Bilankov, postavljen
je techno-futuristički ubrzan "O-tok (Macaknara)" Tonija
Meštrovića iz 2005. godine. Sinergijom zvuka vjetra, strujanja zraka
i turbo dinamičnim prikazom otoka, Meštrović nastoji dočarati totalitet
neponovljivog mediteranskog ugođaja po osjećaju i estetici generacije
stasale na multimediji.
Fenomen
fetišizacije pejzaža ekspliciraju radovi internacionalnih velemajstora
žanra, slikara Zvonimira Mihanovića i fotografa Ive Pervana. Visoka
produkcijska kvaliteta herojskog pejzaža na Pervanovoj fotografiji
ili nostalgična kvaliteta slogana "Mediteran kakav je nekad
bio" u maniri Mihanovićevog bravuroznog hiperrealizma, predodžbe
su kakve želimo i kojima se fiksira ideja o najljepšem mjestu na
svijetu koje, sviđalo nam se to ili ne, upravo zahvaljujući našem
stavu postepeno, ali sigurno nestaje.
Ritualizacija pejzaža kao specifičan način umjetničkog zahvata u
pejzažu, odnosno, reakcije na pejzaž, predstavljena je radovima
Sandre Sterle i Zvjezdane Jembrih. Obje su umjetnice ovaj segment
svog rada zasnovale na performansu kao privatnom činu koji se kod
Sandre Sterle predstavlja posredno fotografijom i/ili video projekcijom,
dok performativni aspekti rada Zvjezdane Jembrih za cilj imaju primarnim
bojama akcentirane land-art projekte koje autorica stvara od sredine
devedesetih te ih naknadno predstavlja izložbama foto ili video
dokumentacije. Sterle radom "Vježba 1" (1999), aktivirajući
regenerirajuće potencijale vode i zraka, izražava pokušaj nadilaženja
egzistencijalne tjeskobe koja je karakterizirala posljednju dekadu
prošlog stoljeća. Zvjezdana Jembrih, pak izvodi koloristički intenzivne,
a po mističnoj emanaciji snažne intervencije tkaninom ili drvom
u tkivo prirode, oslanjajući se pri tom na silnice vjetra ili vode.
Perzistencija
pejzažnih motiva u radovima mlađe generacije umjetnika predstavljena
je u posljednjem segmentu slikama Vanje Pagara i Alana Alebića.
Pagar je tijekom posljednjih godina izveo više apstraktnih kompozicija
(pa i jedan interaktivan rad) zasnovanih na analizi kolorističkih
odnosa, omogućenoj podjelom platna na ikoničku razdjelnicu horizont,
nebo, pučina. Alan Alebić u svom se radu referira na slikarske žanrove
portreta i pejzaža, nastojeći ostvariti individualni odmak od totaliteta
apsolviranih postupaka. Posljednju seriju pejzaža izveo je na površini
industrijski izvedenog metalnog nogostupa. Motiv pejzaža razbija
se prefabriciranim ritmom podloge čija metalna oštrina probija kroz
nježno tkivo i gamu boje. I u njegovom se radu osjeća postupan uzmak
prirodnog u korist ljudskog postvarivanja fizičkog prostora.
U
demonizaciji pejzaža na pseudo SF prikazima beživotnih krajolika
planeta Sunčevog sustava za billboarde ciničnog ciklusa "Događanja"
iz 2002. godine, Željko Kipke postupkom aproprijacije formalnih
načela uistinu demonstrira dijaboličnost konceptualne i etičke praznine,
kako obrasca događanja koja oglašavaju, tako i marketinških strategija
korporativnog svijeta koji ih producira. Što je pejzaž danas do
igralište civilizacije multinacionalnih kompanija koje kontrolom
medija masovne komunikacije generiraju predodžu svijeta kakav im
u danom trenutku najviše odgovara. "Safe Risk Landscape M
& K Corporation" na billboardu postavljenom na pročelje
paviljona splitskog akvarija u izgradnji ne samo što markira objekt
u kojem se naša izložba održava, već ironizira dosege njenog utjecaja.
Ništa se neće
promijeniti. Nema rizika...osim za pejzaž.
Branko
Franceschi
|