sitemapkontakt
index.html izložbe36. SALON 2009 Prančević
2009. 14.studenog - 06 prosinca
36. SPLITSKI SALON
READYMADE-RUKOTVORINA-IGRAČKA

Autor izložbene koncepcije:
Dalibor Prančević

Izložbeni scenarij i postav:
Dalibor Prančević

Izlagači:
Dino Bićanić, Neven Bilić, Antun Božičević, Milan Brkić, Paško Burđelez, Patrizia Dona, Zlatan Dumanić, Alemka Đivoje, Ivan Fijolić, Sonja Gašperov, Karin Grenc, Petar Grimani, Vojin Hraste, Ivica Jakšić Čokrić Puko, Lovre Jakšić, Paulina Jazvić, Robert Jozić, Damira Kalajžić, Alem Korkut, Kristian Kožul, Denis Krašković, Stipan Kujundžić, Margareta Lekić, Katarina Marović, Tihomir Matijević, Milena Meštrović, Andrija Milovan, Berta Miloš, Vladimir Nikolić, Gloria Oreb, Mateo Perasović, Vedran Perkov, Viktor Popović, Inda Pranić, Ivana Resić, Kristina Restović, Ana Schaub, Vladimir Ševeljević, Boris Šitum, Josip Špika, Emil Trutanić, Nikola Vrljić, Silvio Vujičić, Tomislav Zidar (Đuveđ Đuveđević), Loren Živković Kuljiš, Gorki Žuvela.

 

skulptura
Ready-made  Rukotvorina  Fetiš  Igračka
(crtica o 'modeliranju' i daljnje implikacije

Polazište kritičke perspektive koju predlaže ova izložbena selekcija jest status objekta koji je moguće prepoznati unutar skulptorske paradigme. Idejna okosnica izložbe je pozitivno vrednovanje tradicije radikalnog redefiniranja umjetničkog predmeta kakvu je, prije gotovo stotinu godina, potaknuo Marcel Duchamp. To je, ponajprije, čin aproprijacije koji desemantizira izvorno značenje ili funkciju objekta. Taj objekt, uveden u specijalizirani diskurzivni prostor galerije, poprima druge i drugačije konotacijske vrijednosti, definirane različitim socio-kulturalnim koordinatama koje postavlja određeno vrijeme. Danas, možda više nego ikada prije, valja postaviti pitanje o značenju ready-made strategije kao medija kiparskog ili općenito umjetničkog ponašanja. Masovne eksploatacije ready-made postupka kao uzorka penetracije 'preinačenog' predmeta stvarnosti u instituciju umjetnosti, osobito u drugoj polovici prošlog stoljeća, provociraju pitanje o pravom stanju relacija svakodnevice i institucije umjetnosti. Nije nužno fokusirati se samo na eksplikaciju otuđenja predmeta, već valja upozoriti na dimenzije invertnog svijeta: je li svaki predmet izložen u prostorima institucije umjetnosti zapravo umjetničko djelo, odnosno postaje li svako mjesto na kojem se pojavljuje umjetničko djelo dijelom terminoloških repozitorija te institucije? Aproprijacija predmeta nužno vodi do raspre o ulozi ruke u tvorbi djela likovne umjetnosti. Izložba pokušava preispitati na koji je način u korpusu suvremene produkcije moguće govoriti o manu-facere. Termin rukotvorina uobičajeno se rabi s referencom na rodno određenu poziciju, često uz asocijaciju na ženski dio kućanske prakse 'sitnog rada'. Djela suvremenog kiparstva na ovoj izložbi problematiziraju ruku izvan rodne određenosti, kao i raslojavanja 'proizvodnje' na pomoćnike i majstore. Nadalje, tijekom povijesti likovnih umjetnosti počesto se operiralo s kategorijom hermetičnog značenja i pojave likovnog djela. Takav aspekt znao je dovesti do pojačane koncentracije pozornosti recipijenta, koja je modulirala do fetišizacije objekta u različitim konotacijama tog termina. Ne moraju stoga čuditi primjeri pokušaja uništavanja, oštećivanja ili otuđivanja mnogih umjetničkih djela u povijesti. Davno svedena tek na dokumentaciju negdašnje funkcije, djela likovnih umjetnosti često opstaju u artificijelnim komorama muzeja upućujući na pitanje: koliko traje djelo umjetnosti? Duchamp tvrdi kako je prosječan vijek njegova trajanja dvadeset godina. Pitanje o naravi fetiša suvremenog društva i njegova shvaćanja u likovnim umjetnostima, kao i pitanje kako se fetiš razrješava u art-igračku ili kako, pak, postaje 'ugodnim' predmetom promatranja izvan kalupa različitih tipologija seksualnih 'devijacija', tek su neka od pitanja koja izložba promlematizira.
Kakva su značenja djela umjetnosti kao punkta susreta autora i promatrača i što generira diversifikacija značenja? Je li tvrdnja kako autor najbolje poznaje vlastito djelo mit? Što znači déja vu u područje vizualne kulture?

Dalibor Prančević

 

 Izazivam bilo kojeg ljubitelja moderne umjetnosti da obožava sliku kao što fetišist obožava cipelu.
Georges Batailles

 Oslanjajući se na blizak kontakt s umjetnicima i šahistima, došao sam do vlastitog zaključka da iako svi umjetnici nisu šahisti, svi šahisti zasigurno jesu umjetnici.
Marcel Duchamp

 

 

Designed and developed by TERRANOVA-designstudio.com