različiti autori / Galerija Zoja Dumengjić 2022.
Ususret Danu bolnice u KBC-u Split je u partnerstvu s HULU-Split uspostavljena Galerija Zoja Dumengjić.
VELJAČA 2022.
HULU Split u suradnji s KBC Split pokrenuo je novu umjetničku galeriju u centralnoj zgradi na Firulama, koja nosi ime po arhitektici koja je projektirala bolnički sklop. Potpisom memoranduma o zajedničkoj suradnji, u prizemlju centralne zgrade KBC Split na Firulama u ponedjeljak, 14. veljače 2022., otvorena je Galerija Zoja Dumengjić.
Video otvorenja galerije se može pogledati ovdje
Galerija je nazvana po arhitektici koja je projektirala bolnički sklop na Firulama. Riječ je o zajedničkom projektu Hrvatske udruge likovnih umjetnika Split i Kliničkog bolničkog centra Split, a sama ideja je proizašla iz najesen održanog 41. Splitskog salona naziva „Ne posve izgubljeni jedni za druge“, kojeg je kurirala Ivana Meštrov u suradnji s Anom Janevski.
„Galerija će biti modularna i fluidna, bez fiksne lokacije unutar Kliničko bolničkog centra, prilagodljiva naravi i medijskoj raznovrsnosti suvremene umjetnosti. No, projekt Galerije Zoja Dumengjić jest fiksan u svojoj namjeri dugog trajanja. Ovakve pozitivne suradnje su zaista rijetke, čak i u svijetu, a kao umjetnike nas posebno vesele“, pojasnio je Vice Tomasović, predsjednik HULU Split.
„Vjerujem da će Galerija Zoja Dumengjić u suradnji s HULU Split u sklopu KBC-a djelovati kreativno, dugo i uspješno, da će pritom kontinuirano osnaživati viziju Zoje Dumengjić o arhitekturi i vizualnoj umjetnosti u službi zdravlja, ali i približiti pacijentima i zdravstvenom osoblju lik i djelo arhitektice koja je oblikovala splitsku bolnicu. Posebno mi je drago što se Galerija otvara uoči Dana KBC Split, kojim se obilježava spajanje Firula, Križina i Toplica u zajedničku ustanovu“, istaknuo je dr. Julije Meštrović, ravnatelj KBC Split.
UII-RETROPOLIS
Prva izložba kojom se javnosti predstavlja ova novouspostavljena splitska galerija jest „Retropolis“, projekt Udruge za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja (UIII), koji u ovom izdanju predstavljaju vizualna antropologinja i etnologinja Sonja Leboš te vizualne umjetnice Stella Leboš i Luana Lojić. „Retropolis“ je posvećen znamenitoj arhitektici i projektantici sklopa splitske opće bolnice Firule iz 1951. godine.
Luana Lojić: “Zoja Dumengjić: Iz osobnog arhiva” i “Zoja Dumengjić – izabrana ostvarenja / Stanje na terenu 2019. godine”
Luana Lojić inspirirala se osobnim arhivom Zoje Dumengjić koji je pohranjen u Muzeju arhitekture u Zagrebu te terenskim istraživanjem provedenim 2019. godine u okviru projekta “Retropolis” Udruge za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja. Tako su nastali video radovi “Zoja Dumengjić: Iz osobnog arhiva”, koji minimalističkom kolažnom tehnikom ukratko dočarava impresivnu i filmičnu biografiju ove velike arhitektice, te “Zoja Dumengjić – izabrana ostvarenja / Stanje na terenu 2019. godine”, koji nam ukazuje na recentno stanje zdravstvenih objekata u Karlovcu, Ogulinu, Omišu, Splitu i Zagrebu te potrebu održavanja i zaštite vrijednih objekata zdravstvene tipologije.
Stella Leboš: “Briga je ženskog roda”
Stella Leboš odabire i prenosi zaigrane ali pomno promišljane motive iz interijera zdravstvenih objekata Zoje Dumengjić u medij ručnog veza na platnu, naglašavajući temu skrbi i brige kroz ženskom pristupu svojstven minuciozni ručni rad. Tako se vrijednim arhitektonsko-zanatskim uzorcima prošlosti (koji se, nažalost, odveć često i neopravdano pregaze novijim ali nelijepim i nefunkcionalnim rješenjima) udahnjuje mogućnost života u funkcionalnijim i ljepšim budućnostima zdravstvenih ustanova u kojima (i) danas većinu zdravstvene skrbi u svojim rukama nose – žene: liječnice, medicinske sestre, znanstvenice u laboratorijima, laboratorijske tehničarke, tete čistačice i kuharice, ili…”tek” majke, sestre, supruge, kćeri, unuke, prijateljice…jer briga je (ne isključivo, ali još uvijek najčešće) – ženskog roda.
Produkcija: Udruga za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja, 2020., i HULU Split, 2022.
Organizacija: HULU Split (Ivana Meštrov, Duška Boban, Ana Bratić, Vice Tomasović) i KBC Split
______________________
TRAVANJ 2022.
Galerija Zoja Dumengjić nastavlja s djelovanjem. Nakon početne postavke otvara se put za nekoliko prostornih instalacija u centralnom dijelu bolnice Firule koje će se postavljati u periodičkim razmacima. Svaki od radova na određeni način propituje pitanje zdravlja, brige, prostornu i arhitektonsku baštinu moderne.
Vitar Drinković ”EMOJI SKENER 2.0”
Skener emotivnih stanja, kojeg je osmislio vizualni umjetnik Vitar Drinković, specifični je mjerač emocija i raspoloženja. Ovaj ludički uređaj posredstvom raspberry pi kamere svake dvije sekunde skenira prostor. Snimke se analiziraju te umjetna inteligencija prvo raspoznaje lica prolaznika te se nakon toga na temelju njihova izraza lica raspoznaje koja je emocija prostorno dominantna u tom trenutku. Skeniraju se sljedeće emocije: ljutnja, tuga, strah, iznenađenje, sreća i neutralno. Emocije se predočuju kao emoji* statistike na malom monitoru. Prati se količine određenih emotivnih stanja, njihovi omjeri, kao i ukupno vrijeme koje je utrošeno u njihovu dijagnostiku. Za one koji žele, moguća je i direktna, frontalna interakcija, sa samim uređajem. Ovim radom umjetnik želi ukazati na sveopću banalizaciju emocija i komunikacije u današnjem društvu, ali i podsjetiti nas na sveprisutne strategije nadzora, skupljanje informacija i kontrolu koju potpomaže razvoj umjetne inteligencije.
*Emoji su piktogrami ili logogrami, male slike koje se koriste u digitalnoj komunikaciji. Mogu prikazivati bilo što od nasmiješenog lica do slike kišobrana. Riječ dolazi iz japanskog jezika, u kojem e znači slika, a moji slovo ili znak.
Suradnik na projektu: Igor Brkić, programer
Rad je dio fundusa Galerije malih formata iz Bola na Braču
Foto: Duška Boban
SVIBANJ 2022.
Viktor Popović ”Bez naziva (ARHIV OMIŠ: DOM ZDRAVLJA), 2020.”
Foto dokumentacija prostorne intervencije izvedene na fasadi Doma zdravlja u Omišu, Almissa Art Open Festival, 2020.
O ZOJI DUMENGJIĆ, po kojoj je nazvana galerija:
Zoja Dumengjić (Odessa, Rusko Carstvo, 1904. – Zagreb, 2000.) arhitektica je izuzetnog stvaralačkog opusa kojim je ostvarila izniman doprinos hrvatskoj modernoj arhitekturi. Osobitost njezina djela prepoznata je još tijekom njezina života, kada je djelo u cijelosti okrunjeno dvjema najznačajnijim strukovnim nagradama za životno djelo – godine 1975. nagradom “Viktor Kovačić” Udruženja hrvatskih arhitekata te 1995. godine nagradom “Vladimir Nazor” Sabora Republike Hrvatske za područje arhitekture.
Poseban doprinos, prikazan u monografiji, arhitektica Dumengjić dala je upravo zdravstvenom sustavu, odnosno izgradnji zgrada za zdravstvo tijekom 20. stoljeća, i to kao projektantica sklopova općih bolnica u Splitu (Firule), Karlovcu, Ogulinu i Koprivnici, paviljona za zarazne bolesti Bolnice za infektivne bolest Dr. Fran Mihaljević u Zagrebu, te u Varaždinu, Škole za medicinske sestre i učeničkog doma u Zagrebu, Centralnog higijenskog zavoda u Zagrebu, Poliklinike i bolničkog odjela Klinike za ženske bolesti i porode u Petrovoj ul. u Zagrebu, paviljona i lječilišta tuberkuloze u Šumetlici pored Nove Gradiške, Varaždinu, Novom Marofu, Splitu, Karlovcu i Koprivnici te niza domova zdravlja u Zagrebu (Medveščak, Črnomerec i Kruge), Omišu, Kutini i Pločama
Sve navedene zgrade predstavljaju antologijska ostvarenja hrvatske moderne arhitekture.