POZIV NA NATJEČAJ
za izlaganje idejnih rješenja spomeničke i javne skulpture u sklopu 40. Splitskog salona
(uz mogućnost privremenog ili trajnog postava u javnom prostoru)
O konceptu
Program 40. Splitskog salona podijeljen je na tri dijela, od kojih će onaj u organizaciji kustosa Bože Kesića obuhvaćati izložbu idejnih rješenja spomeničke i javne skulpture u Dioklecijanovim podrumima zajedno s inicijativom da se izuzetni radovi nagrade privremenim ili trajnim postavljanjem u javni prostor.*
Cilj ovakve vrste izlaganja jest potaknuti razmišljanje o tome kakve su uopće mogućnosti i načini izlaganja skulpture u javnom prostoru, kritički razmotriti probleme pojavnosti skulpture u odnosu na prostor i potaknuti kreativno promišljanje javne skulpture u urbanom kontekstu.
Namjera utemeljenja ovakve dionice u sklopu 40. Splitskog salona proistekla je iz izravnog uvida u problematični diskurs suvremene javne skulpture na području Splita i šire. Radi se o sustavnom kontaminiranju zajedničkog prostora većinski prosječnim kiparskim rješenjima kao i o nemaru prema rijetkim dobro izvedenim rješenjima iz te grane umjetničkog stvaralaštva.
Jedan od ideala kojima je ovaj segment Splitskog salona inspiriran jest kiparska radionica koja se održala unutar splitskog Art ljeta ’87. stoga bi bilo indikativno vidjeti ishod sličnog projekta tridesetak godina kasnije. Aktualno nadahnuće izvire iz razmišljanja o egzistencijalnom statusu rada i njegova autora. Radi se o pitanju stanja i održivosti postojećih javnih skulptura u Splitu, kao i pozicije umjetnika u odnosu na tržište i praksu naručivanja i postavljanja spomeničke ili bilo kakve druge skulpture u javnom prostoru.
Planirano je da program ove dionice 40. Splitskog salona bude upotpunjen javnim predavanjima istaknutih povjesničara umjetnosti i umjetnika koji se bave javnom skulpturom u Hrvatskoj. Fokus izlaganja bit će usmjeren na trenutno stanje produkcije javne skulpturalne plastike i područje i načine širenja njenih mogućnosti.
U sklopu natječaja posebna pažnja bit će pridana: originalnim rješenjima koja predstavljaju alternativu tradicionalnim spomenicima u smislu likovne reprezentacije i programa; promišljanju odgovarajućeg smještaja skulpturalne plastike u odnosu na okružujući prostor; sposobnosti govora skulpture u odnosu na aktualne društvene teme ili kontekst okoliša u kojem su zamišljene.
Upute i propozicije natječaja
Za potrebe natječaja prijavitelji su dužni poslati izjavu o predloženom radu i skice idejnih rješenja do 20. svibnja 2018. godine na mail splitskisalon@gmail.com **
Nakon navedenog datuma, iz pristiglih prijava stručni žiri izlučit će ograničen broj radova, uz obvezu i krajnji rok dostavljanja proširenih izjava i modela (maketa) u mjerilu 1:10 do 15. rujna 2018. godine.
Planirano je da autori u drugom krugu natječaja budu obeštećeni u iznosu koji će odrediti organizator.
Nagrađeni radovi bit će razmatrani i u odabiru za Grand Prix 40. Splitskog salona.
Natječaj je dijelom javni, a dijelom pozivni.***
Kao lokacije za postav nagrađenih skulptura razmatrat će se relevantni punktovi na prostoru šireg centra grada.****
N.B. Budući da izvedba ove dionice Splitskog salona gotovo u potpunosti ovisi o sredstvima prikupljenima od strane privatnih i institucionalnih sponzora, organizator ne može garantirati uspješnost projekta u smislu fizičke izvedbe radova. U svakom slučaju, idejna rješenja javne skulpturalne plastike javnosti bit će objavljena putem online izložbe s popratnim kustoskim osvrtom, a financijsku kompenzaciju u smislu obeštećenja dobit će do pet autora koji su, prema ocjeni žirija, zadovoljili uvjete prolaska u drugi krug natječaja.
_________________________________________________________________________________
*Izložba u Dioklecijanovim podrumima obuhvaćat će makete nagrađenih radova kao i skice svih pristiglih radova zajedno s prilagođenim izjavama. Moguća je promjena lokacije ovisno o broju prispjelih prijedloga.
**Izjave se odnose na detaljan opis rada, uključujući njegovo pojavno i konceptualno objašnjenje, i okvirni plan izvedbe (kategorije poput odabranog materijala, željene lokacije, predviđenog vremena i troška izvedbe). Organizator napominje da će se lokacije za postav radova konačno definirati u dijalogu s autorima čiji su radovi odabrani za drugi krug natječaja. Skice mogu biti crteži, računalne ili bilo kakve druge simulacije, ovisno o preferencijama autora.
***Na natječaj su slobodni prijaviti se umjetnici iz svih dijelova Hrvatske i šire, no organizator će se prvenstveno referirati na tradiciju Splitskog salona prema kojemu barem 50 posto umjetnika potječe iz Splita, odnosno iz članstva Hrvatske udruge likovnih umjetnika Split ili se referira na problematiku vezanu uz Grad Split.
****Prvenstveno lokacije unutar obruča što se koncentrično širi izvan Dioklecijanove palače prema potezu od splitskog brodogradilišta do (i uključujući) gradskog kvarta Split III.