Glorija Lizde / F 20.5
Serija fotografija F20.5 prikazuje sjećanja na razdoblje kada je moj otac bolovao od shizofrenije. Rekreirajući njegove vizualne halucinacije stvaram novo okružje u koje postavljam svoje dvije sestre i sebe kako bih prikazala utjecaj shizofrenije na pojedinca, ali i na odnose unutar obitelji. Fotoaparat koristim kao terapeutsko sredstvo pomoću kojeg reinterpretiram prošlost te preispitujem vlastiti identitet.
(Glorija Lizde, izjava o radu)
Ne čini se marginalnim da je introspekcija kao metoda uvedena u istom stoljeću kada su izumljene i tehnologije stabilizacije slike. Fotografija i psihoanaliza su štoviše dugo vremena bile i preklopljena područja, s tehničke strane uvjetujući percepciju sa ponavljanjem slika, uokvirivanjem i odsijecanjem realnosti, dok s teorijske uvodeći sasvim nove fokuse na nekrofiliju, vojaerizam i fetišizam kao posljedice razvoja samog medija. Fotografije je također poslužila i kao objašnjenje same paradigme, nasljeđujući tako model camere obscure koji se redovno uzimao u referencu za podsvjesno. U Intepretaciji snova, Freud je tako uspredio psihu sa vizualnim sredstvom nalik mikroskopu ili fotografskom aparatu.[1] Prema Mary Bergstein, fotografija kao medij je vjerojatno i utjecala na razvoj različitih teorija freudovske analize, poput one fetišizma, magičnog mišljenja, surogacije i animizma.[2] Stoga je zaključila; “Ukoliko je psihoanaliza metodologija gledanja u prošlost i propadanja kroz vrijeme, tada je to i fotografija”.[3] Na sličan je način i Walter Benjamin usporedio kameru sa nesvjesnim u Maloj povijesti fotografije; “Kamera nas uvodi u nesvjesnu optiku jednako kao što i psihoanaliza nesvjesnog uvodi impulse”.[4] Benjamin je dodatno razradio tezu o fotografiji kao metafori nesvjesnoga, uvodeći koncept optičkog nesvjesnog u fotografiju, rekavši da je fotografija slična psihoanalizi.[5] Rosalind Krauss je u svojoj fragmentiranoj teoriji Optičkog nesvjesnog nastavila rabiti taj koncept u izvornom obliku, za analizu nadrealnih i apstraktnih umjetničkih djela.[6] […]
U praksi, jedno je istraživanje sprovedeno uz pomoć fotografije odigralo veliku ulogu u razvoju suvremene psihijatrije. Jean-Martin Charcot, učenik Guillaume Duchenne de Boulognea, bio je orijentiran na vanjsko bilježenje unutarnjih stanja, koristeći fotografiju u dijagnostici u Salpêtriere sanatoriju, poznatom po slikama histerije i hipnoze.[7] […] Te naivne slike egzaltiranih
žena trebale su potkrijepiti dijagnoze, prije nego li pokazati moć fotografskog portreta općenito. Stoga ne čudi da je i sam Freud studirao na Salpêtriere klinici.[…]
Vizualni medij se preporuča kao terapijsko sredstvo još od 70-ih, vrhunac dosežući u žanru autoportreta. Klinička foto-terapija, kao metoda koju Raymond Cornelison razvija u 60-ima u praksu se stavlja tek u 70-ima od strane većeg broja terapeuta u Kanadi, UK i SAD-u. […] Suvremeni razvoj u foto-terapiji primiče se prema istraživanju u egzaktnim znanostima, poput neuroznanosti.[8] Druge, dodatne metode koje se razvijaju od tada, posebno sa digitalnim medijima, istražuju kapacitete digitalne slike u prevenciji i liječenju različitih psiholoških problema. […] Fotografija se pokazala korisnom u slučajevima kada pacijenti nisu u mogućnosti, ili ne pak žele govoriti o svojim traumama, […] Fotografije su se pokazale korisnim sredstvom i u situacijama i uvjetima kada se pacijenti nisu u stanju formulirati, bilo zbog općenitog manjka rječnika, manjka preciznih definicija koje bi bile pogodne za verbalizaciju različitih stanja i osjećaja, ili naposljetku zbog društveno uvjetovanih okolnosti auto-cenzure, ili pak prohibicije svjesnog direktnog govora.
Prijevod: Ana Peraica, Culture of the Selfie, Institute of Network Cultures, Amsterdam, 2017: 60-63
[1] Freud pretpostavlja da svaki mentalni proces započinje sa nesvjesnim stanjem ili fazom te da samo odatle proces prelazi u svjesnu fazu, upravo kao što fotografska slika počinje s negativom i postaje slikom tek nakon što se formira u negativ. Sigmund Freud: The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud: Introductory lectures on psycho-analysis, pt. III, Hogarth Press and the Institute of Psycho-Analysis, 1963,
[2] Mary Bergstein, Mirrors of Memory: Freud, Photography and the History of Art, Ithaca and London: Cornell University Press, 2010
[3]Ibid. 212
[4] Walter Benjamin, The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. Francis Frascina, Charles Harrison et al. (eds.) Modern Art and Modernism, a Critical Anthology, London: Paul Chapman & Open University, 1982 (1936), p. 203. 213
[5] Ibid.
[6] Rosalind Krauss, Optical Unconsciousness, Cambridge: MIT Press, 1993.
[7]Georges Didi-Huberman, Invention of Hysteria: Charcot and the Photographic Iconography of the Salpêtrière, trans. Alisa Hartz, Cambridge and London: MIT Press, 2003.
[8]Vidi dalje: Del Loewenthal (ed) Phototherapy and Therapeutic Photography in a Digital Age, London and New York: Routledge, 2013, p. 21.
Glorija Lizde rođena je 1991. u Splitu. Završila je preddiplomski studij Filma i videa pri Umjetničkoj akademiji u Splitu te je trenutno studentica završne godine diplomskog studija Fotografije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Izlagala je na brojnim skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu od kojih izdvaja Parallel Intersection Lisboa, Država u krevetu (Galerija umjetnina Split), Nova imena (ULUPUH), ISPIT 2015 (Galerija SC) te Rovinj Photodays 2016 (Muzej za umjetnost i obrt Zagreb). Također je sudjelovala u organizaciji i kuriranju izložbe Država u krevetu pod pokroviteljstvom Patterns Lecture (ERSTE i WUS Austria) te na mnogim radionicama. Dobitnica je Dekaničine nagrade 2017. za rad na seriji fotografija F20.5.