Goran Sučić
Osvrti – kritike - Likovnost
Prof. Ivica Šiško, red. prof. u trajnom zvanju Akademija likovnih umjetnosti Zagreb
Gesta
Slikarske geste grubo donesene na platno u jednom trenutku kada glazba ulazi u sve pore slike, stvarajući cjelinu usmjerenu prema gesti, koju autor tog trenutka usmjerava nudeći suptilnost tonova instrumenta ojačanu bojom orkestra, čini svečani čin stvaranja, stapajući boje s oblicima crteža.
Anatomija slike
Tekstura i način komponiranja te boje, linije stvaraju nešto što je autor mogao jedino vidjeti – osjetiti u krajolicima Jurkićevih slika, osjetiti glazbu koja odjekuje u krošnjama ljetnih omorina, zelenim tonovima osvjetljenim zrakama sunca, pretvarajući sve to u zlatnu sinfoniju boja i zvukova.
Sučić dobro osluškuje; čuje i vidi.
Iako slikar Sučić koristi sasvim novi način, daleko od Jurkića, ali ono sakralno u glazbi Sučić osjeća i dobro gradi svoj slikarski svijet dajući time novo, i vrijedno u umjetnosti.
Drugi dio Sučićevih slika možemo staviti u red gestualnih uradaka.
Autor oslobađa svoju misao u trenu, pretvarajući potez u znak s jasnim elementima koji na platnu čine igru kroz strukturu kompozicije, koju pretvara u ton-zvuk, instrumenata u velikom orkestru ugođenom prema kompoziciji koja će stvoriti sliku.
Sučićeva obrazovanost i nadarenost za glazbu, daje mu veliku prednost u likovnom stvaralaštvu (slikanju), tako da ta dva leksika znalački prožima u jednu cjelinu.
Sučić koristi (sasvim) novi način izraza u likovnom govoru, spajajući ga s jezikom glazbe s kojom uspijeva dobiti tu sakralnost. To je uistinu vrijedno pažnje, vrijedno umjetničke percepcije i doživljaja.
Osjetiti sliku u svojoj punini, isto je što i osjetiti glazbu.
Napetost koju stvara glazba u svome isčekivanju, u prožimaju sa slikom, teksturama, kolorističnom snagom, daje ono najbolje što Sučić znalački radi, usmjereno ka likovnom i umjetničkom događaju.
Slikarstvo, preobraženje prirode iskonski je nagon slikara. U gibanju prirode Sučić unosi krepost reda, prožimajući glazbom uzvišenost stvaranja novog izraza, spremnog na novu avanturu. Poželimo muzici i slici dug život zajedno.
Branka Brekalo, prof. povjesničarka umjetnosti, Split
Slikarstvo je Goranu Sučiću vrutak užitaka i kreativne slobode. Ne čudi autorova sklonost likovnome, profesionalni glazbenik zarana je upoznao snagu neverbalne komunikacije, razumljivost univerzalne poruke. Bez velikih opterećenja i očekivanja, Sučić je darovao sebi slobodu prijenosa notnih zapisa u drugi, drukčiji medij, u kompoziciju slike.
Likovni razvoj počeo je, očekivano, u figuraciji, među čvrstim, prepoznatljivim formama i motivima što se prirodno nude i nameću umjetnicima rođenima između obala Mediterana i slikovitih livanjskih brežuljaka. Nakon više godina, boja se na Sučićevim platnima raspršila, razigrala, autor je osjetio ljepotu slobode pokreta ruke, uslijedile su brojne likovne varijacije, kolorističke i stilske, nadahnute glazbom i njezinom raskoši.
Skladba i likovnost imaju mnogo zajedničkoga, formu, ritam, boju, ton, kompoziciju, stil. Temeljna je razlika već u nastanku djela, kasnija i u recepciji. Dok glazba živi u izvedbama, i svaka je jedinstvena, slikarstvo nastaje u neposrednom odnosu „jedan na jedan“ umjetnika i djela. U takvom je neometanom zanosu Sučić stvorio uistinu dojmljiv niz likovnih varijacija.
Autor je izabrao akrilik, tehniku manje obvezujuću od ulja, težu od akvarela, taman po mjeri vlastitih notnih zapisa. Kistom autor varira svoje tonove, melodije, nijanse, pikturalne i prštave forme, ekspresivan je na gotovo svim kompozicijama. Glazbeni naslovi određuju ugođaj likovnih djela, tek je na malobrojnima, kao u „Gudačkom diptihu“, Sučić eksplicitan pa je naziv slike ujedno i njezin motiv dok bi „Harmonika“ i „Klavijatura“, primjerice, isto „zvučale“ i da su drukčijim imenom nazvane. Na tim je slikama boja preuzela primat formi, a glazba se stopila s vizualnim.
Sučićev koloristički izbor različiti je, neke slike pršte od obilja boja, dio ih je prigušen u monokromnosti dok na nekima, grafizmu i pokojem težem namazu unatoč, vidljiva je vitalna protočnost likovne melodije koja se nastavlja s platna na platno. I kada svoje kompozicije autor umiruje jačom linijom i tamnijim namazima, ili kada pokušava vizualnim medijem objasniti glazbene pojmove, slike ostaju zasebne cjeline, iskrene i svježe likovne ekspresije.
Sučić se odlučio za veće formate slika, tim je izborom zajamčio sebi prostor kolorističkih iznenađenja, oslobodio je likovnu gestu i poteze kistom pa se opustio osnažen iskustvom i zvucima glazbe.
Iz ponekih radova autor izdvaja ulomke varirajući likovno-glazbenu temu na dvije ili tri dimenzijama nejednake cjeline i tako još jače ističući jedinstvo slušanja i gledanja, sinergističan doživljaj umjetnosti, prožimanje života.
Sam Sučić svoj je monografski projekt objavljivanja glazbenih i slikarskih djela radno nazvao „Glazbena vizualizacija-Likovna slušaonica“ iskreno izjednačavajući značaj i vrijednost različitih medija.
Digitalna kultura sjajno je podržala sinergiju multimedijalnim konceptom prezentacije. Sučićeve umjetnosti obrađene tehnološkim alatima današnjice mogu se usporedo uživati, gledati i slušati. Autor pri tom ne zaboravlja na davne običaje pa već na početku, kako i priliči, zaziva svoju Muzu bez čije pomoći nikada ne bi osjetio blaženstvo sudjelovanja u stvaranju Umjetnosti.
Prof. dr. sc. Tonći Šitin
Goran Sučić spada među one slikare koji su rano u karijeri utvrdili svoj kreativni fokus i to mu je pomoglo da se ne gubi u prolaznim trendovima i tuđim pogledima, nego da stalno usavršava svoj likovni koncept i individualna rješenja koja su se množila.
Njegovi poetični zapisi krajolika bogati su vedrinom i radošću, nisu puke deskripcije viđenoga već je to maštovit sklad boje i kompozicije, na tragu iskustava poznatih bosanskih i hrvatskih pejsažista koji su mu prethodili. Sučić je sklon gestualnom i impresivnom bilježenju različitih motiva, s vremenom spontaniji i neposredniji kroz akciono slikarstvo i apstraktni ekspresionizam.
On bilježi razne metamorfoze svijeta koji ga okružuje gotovo opipljivom energijom, sve vibrira s bojama koje izražavaju neprestanu potragu za novim izrazom koji je impulzivan, silovit s osjećajem toplog Mediterana koji se raduje ludoj fantazmagoričnoj igri.
Biography
Radno iskustvo stekao je u znanosti, odgoju i obrazovanju, radi na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Splitu.
Znanstvenik, skladatelj, slikar autor je većeg broja glazbenih dijela, projekata, knjiga, obrada, znanstvenih i stručnih članaka. Recenzirao je i uredio više stručnih, znanstvenih i umjetničkih radova i udžbenika i autor je likovnih riješenja 11 knjiga. Autor je tri multimedijele mponografije. Sudjelovao je na brojnim domaćim i inozemnim znanstvenim i stručnim skupovima, sampostalnim, skupnim izložbama i kolonijama
Dr. sc. Sučić je hrvatski skladatelj čija se djela izvode kako u Republici Hrvatskoj kao izvan nje, kao obvezna glazbena literatura, tako i na državnim i međudržavnim natjecanjima.
U znanosti je dao veliki doprinos u stvaranju nove paradigme umjetničkih područja u odgojno-obrazovnom sustavu pod nazivom Poli-art model, koji su implementirani u pedagoško-metodičku praksu interdisciplinarnog područja predstavljajući ga kao majstora slike i zvuka.
Dobitnik je nagrade „Ivan Filipović“ za doprinos u visokom obrazovanju, Nagrade „Marko Marulić“ za doprinos u znanosti, Nagrada Hrvatskog društva glazbenih i plesnih pedagoga za razvoj glazbenog i plesnog školstva, zatim priznanja grada Splita za doprinos u kulturi, Županijske nagrade Splitsko dalmatinske županije za doprinos u kulturi kao i mnogih nagrada za skladateljski i umjetnički rad. Dr. sc. Goran Sučić dao je velilki soprinos u radu mnogih asocijacija:
- Član saborskog Odbora za znanost obrazovanje i kulturu RH.,
- Član nacionalnog Vijeća za odgoj i obrazovanje RH.,
- Redoviti član Hrvatskog društva skladatelja,
- Član državnog povjerenstvu za natjecanje učenika i studenata glazbe i plesa,
- Član državnog povjerenstva glazbenih svečanosti hrvatske mladeži u Varaždinu,
- Predsjednik državnog povjerenstva za polaganje stručnih ispita iz područja glazbe,
- Predsjednik žirija Splitskog ljeta
- Predsjednik umjetničkog savjeta Splitskog i dječjeg festivala,
- Potpredsjednik Zajednice tehničke kulture–zvjezdarnice Zvjezdano selo Mosor,
- Član Županijske skupštine 2009 – 2013,
- Vijećnik u Gradskom vijeću grada Splita 2013- 2017,
- Član likovne likovne udruge BiH
- Član likovne udruge Salona art,
- Član likovne udruge Emenauel Vidović (do 2013).
Likovna djelatnost; Samostalne izložbe
1992 Livno, Samostalna humanitarna izložba,
1994 Livno, Samostalna humanitarna izložba,
2004. Split, HNK, samostalna izložba i praizvedba Suite za simfonijski orkestar „Odraslo djetinjstvo“,
2013. Split, samostalna izložba, Koncert-Poli-art galerija Meštrović,
2016. Makarska, samostalna izložba, Hotel Biokovka,
2016. Split, samostalna izložba, Muzej grada,
2018. Rogoznica, samostalna izložba Marina Frapa,
2018. Beograd, Samostalna izložba, Galerija 73.,
2019. Zadar, samostalna izložba Kneževa Palača, Muzej grada Zadra,
cjelovećernji Koncert, koncertna dvorana, Zadar.
Likovna djelatnost: Samostalne, skupne izložbe i kolonije
1984. Livno Livnjaci Livnu/skupna
1992. Livno, Samostalna humanitarna izložba,
1994. Livno, Samostalna humanitarna izložba,
1997. Livno, „Livnu s ljubavi“, Galerija Svih sveti/skupna,
Monopoli Italija /humanitarna kolonija/skupna,
Vinkovci, Galerija Vinkovačkih jeseni/skupna,
Osijek, Galerija hrvatskog narodnog kazališta/skupna,
Livno, PTC Forum/skupna,
1998. Sarajevo, Galerija franjev. Samostana sv. Ante Bistrik/skupna,
Vitez, hotel Vitez/skupna,
Široko Brijeg Franjevačka galerija/skupna,
1998, Posušje/skupna,
Osijek, Bizovačke toplice/skupna,
Vinkovci, Galerija-Croatia osiguranje/skupna,
1998/99. Više gradova Bosne i Hercegovine i Hrvatske /Hrvatska Matica,
1999. Solin , Hrvatski dom Zvonimir/skupna,
1999. Vukovar, Dom hrvatskih branitelja, Osijek, Bizovačke toplice/skupna,
2000. Glamoč, 2000-2009 kolonija,
2001. Nova Bila /Vitez/ Spomen-ratne bolnice /Galerija 2000/skupna,
2001. Livno, Izložba Likovnih umjetnika Livna/skupna,
2002. Stobreć, OŠ. Izložba prosvjetnih djelatnika grada Splita/skupna,
2002. Beli Manastir, Župna crkva /izložba i humanitarna kolonija/skupna,
2002. Livno, Grupa likovnih umjetnika Li-art Livno/skupna,
2002. Livno, Galerija Anić/skupna,
2003. Međugorje, /Čitluk/ - izložba/skupna,
Livno, Hotel Dinara „Zavičajnost Livna i Hercegovine/skupna,
2004. Split HNK – Koncert izložba – praizvedba Suite za simfonijski orkestar „Odraslo
djetinjstvo“/samostalna,
Ljubuški, galerija TMT/skupna,
2005. Livno, Livnu s ljubavlju Galeriaj Svih sveti/skupna,
2005. Sarajevo, 10. Anale Napretka, galerija Collegium artisticum/skupna,
Travnik, Isusovačko sjemenište, za povrat zgrade, 2003-2006/skupna,
2006. Knin, „u susret Oluji“ 2005-2013. Kolonije-izložba/skupna,
2007. Mosor, Zvjezdano selo, kolonija/skupna,
2007. Tomislav Grad, Galerija KIC-a „Koraci ususret nadi” izložba/skupna,
Livno, Matica Hrvatska /humanitarna izložba/skupna,
2008. Vidoši-Livno, kolonije, humanitarna izložba/skupna,
2009 Čitluk, Hotel Brotnjo/ in memoriam Vlado Mmarjanović/skupna,
Livno, našem Livnu za 1115. rođendan, izložba/skupna,
Tomislav Grad, Galerija KIC-a „Koraci ususret nadi” izložba/skupna,
2009. Livno, Trg kralja Tomislava- na otvorenom /Centar za rađan.suradnju/skupna,
Livno, Galerija Svih svetih /in memoriam Vlado Marjanović/skupna
2010. Kolonija i izložba Livno – Vidoši – kolonija,
2011. Livno, Udruga likovnih umjetnika Livna, Galerija Svih svetih/skupna,
2012 Split, izložba Knjižnica Marko Marulić/skupna,
2013 Šolta, kolonija–izložba/skupna,
2013. Split, izložba Knjižnica Marko Marulić/skupna,
2013. Solin, izložba Mali format–Zvonimir/skupna,
2013. Split,Koncert–samostalna izložba, Poli-art galerija Meštrović,
2014. Gornja Postrana, kolonija- izložba/skupna,
2014. Split - Izložba – članovi udruge Salona art, Knjižnic Marko Marulić/skupna,
2014. Sarajevo samostalna izložba – poli – art BKC Sarajevo,
2014. Livno - kolonija – humanirarna/skupna,
2014. Solin, skupna izložba – Mali format/skupna,
2015. Kolonija Solin,
2015. Kolonija Imotski,
2015. Kolonija Krilo Jesenice,
2015. Solin, izložba – Mali format/skupna,
2015 Mostar, skupna izložba/skupna,
2015 Livno, Hotel Park/skupna,
2016. Mostar, izložba – kolonija/skupna,
2016. Split, samostalna izložba – Muzej grada,
2017. Solin, izložba – Mali format/skupna,
2017. Livno, Hotel Park/skupna,
2017. Mostar, izložba – kolonija/skupna,
2018. Solin, izložba Adeventu/skupna,
2018. Livno, izložba – Božiću u susret/skupna,
2018. Solin izložba Mali format/skupna,
2018. Beograd, Samostalna izložba, Galerija 73,
2018. Mostar, izložba – kolonija/skupna,
2019. Mostar, kolonija i izložba/skupna,
2019. Postrana, Hotel Lav, Split/skupna,
2019. Rgoznica Marina Frapa, izložba minijatura,
2019. Zadar, samostalna izložba Kneževa Palača, Muzaj grada Zadra.