Petar Grimani / Vitapolis
VIDEO INTERVJU O IZLOŽBI ovdje
AUDIO VODSTVO IZLOŽBE ovdje
VIRTUALNA 360° TURA POSTAVOM IZLOŽBE ovdje
_____________________
Izložba u Galeriji Galić koji pod nazivom Vitapolis objedinjuje mahom recentne multimedijalne radove na temu toposa šireg dalmatinskog okruženja kao što su brdo Zir u Lici, Kanjon i izvor Cetine, Modro jezero kod Imotskog i Peručko jezero, jama Kraljeva peć na Mosoru i vrleti, uz, pretpostavljam, i nešto prisvojenih ili asocijativnih objekata s funkcijom uslojavanja značenja. O samoj izložbenoj cjelini koja je u svijesti i praksi autora uvijek otvorena za izmjene govoriti je teško, ali mogu se dekodirati osnovne tendencije koje je kao nit vodilja drže na okupu bez obzira na njen konačni obuhvat.
Svi multimedijalni sadržaji snimljeni su ciljano za izložbu na lokacijama koje Grimani smatra izrazito energetski značajnim za sam polis Splita, a imanentna univerzalnost umjetničkog govora čini ih metaforom rješenja globalne ekološke problematike. Riječ je o donekle newage premisi koja zastupa svijest o nužnosti energetske sinergije prirodnih i urbanih, odnosno, humanih fenomena. Drugim riječima, o potrebi uklapanja ili povratka čovjeka, ili barem njegovog osvješćivanja, o nužnosti suživljavanja s prirodom kao praiskonskim domom, za razliku od još uvijek prevladavajućeg koncepta prirode kao bogomdanog vrta na raspolaganju čovječanstvu da iz njega samovoljno uzima što i kako mu drago. Rješenje je u našim rukama, u jednostavnom trenutku odluke u kojem ćemo prirodi u nama dozvoliti da prevagne nad antropocentričkim poimanjem stvarnosti koje još uvijek obilježava naš odnos i razdvaja nas od svega oko nas. U pogledu tehnologije izvedbe, multimedijski sadržaji su snimljeni novom generacijom kamera koje omogućavaju simultano bilježenje motiva pod 360 stupnjeva. U našem slučaju riječ je o Grimanijevim performativnim aktivnostima snimljenim na navedenim lokacijama koje su sadržajem jednostavne i mahom fokusirane na fizički odnos čovjeka s dominantnim prirodnim okruženjem koje po predaji ili autorovoj intuiciji ima snažno energetsko polje. Grimani ih izvodi samostalno ili u suradnji s malom ekipom suradnika koje regrutira iz svojih radionica performansa. Ovako jednostavnu tematsku potku Grimani vješto povezuje s kurentnim trenutkom civilizacijske neravnoteže pomoću rekvizita kao što su, na primjer, zaštitno hazmat odijelo poput onih kojima se medicinari u radu štite od Covida-19. Koristi ga na snimanju spektakularne Kraljeve peći u kojoj bi trebali obitavati šišmiši, jedno od inkriminiranih izvorišta sadašnje pandemije. Svjetlucavu zlatnu foliju za održavanje tjelesne temperature koju smo upoznali na snimkama spašenih migranata, Grimani upotrebljava kao efektni rekvizit koji će tri nepomična performera raspoređena u trokutastu formaciju na obalama napola ispražnjene akumulacije Peručkog jezera pretvoriti u zlatne humanoidne skulpturalne forme. Snažan vjetar tanku zlatnu foliju priljubljuje uz tijela i glave performera dok njene rubove razvija u prostor u kojem lepršaju svečano i zastrašujuće poput krila Nike Samotračke. Kroz ovaj trio postavljen kao upozoravajuće znamenje, kreće se mladi par odjeven u bijelo. Scena je snimljena s visine pomoću drona, pa surovu ljepotu isušenog jezera, ostatke monumentalnih građevina koje su izronile na površinu po povlačenju vode i velik broj namjernika okupljenih na šljunku obale, objedinjuje u distopijski prizor epskih dimenzija. Da ne opisujemo sve prirodne spektakle koje nam je priuštio Grimanijev osjetljiv energetski zor, važno je primijetiti njegov istančani osjećaja za spoj prirode i suvremene tehnologije. Tehnološka rješenja kao proizvod specifično ljudske prirode moraju nas vratiti u njen zagrljaj, jer izvjesno je da je propast prirode propast nas samih.
Dok pišem ovaj tekst Grimani priprema zvučni zapis koji će izložbenom postavu pridati ambijentalni naboj i tako nas na formalnoj razini približiti avangardnim postavkama totalnog dizajna što nam primijenjeno na izložbeni projekt omogućuje uranjanje u autorov duhovni i materijalni svijet. *Za vrijeme same izložbe u skladu sa svojim univerzalističkim poimanjem umjetničkog stvaralaštva Grimani će nadahnut snimkama i težnjom povezivanja medijske i tradicionalne umjetničke prakse, crtati na galerijskim zidovima i slikati u klasičnom mediju štafelajnog slikarstva. I, posljednja vijest prije zaključenja ovog teksta: na otvaranju će Grimani izvesti performans probijanja i rušenja pregradnog zida postavljenog za potrebe prethodne izložbe. Gesta je oslobađajuća. Metafora je svega što kao autor i osoba Grimani želi provesti, a to je jednostavno ukidanje svih podjela između svijeta ljudi i svijeta prirode po principima stvaralačke strasti.
Možda i nije previše.
Branko Franceschi
Petar Grimani rođen je u Splitu 1971. godine. Akademski je umjetnik s dva magisterija, a to su slikarstvo te film i video. Djeluje u brojnim umjetničkim disciplinama kao što su performans, slikarstvo, skulptura, multimedija, video, animacija, film, kazalište, objavljivao u raznim dnevnicima i novinama eseje i članke o umjetnosti, organizirao razne izložbe. Pokrenuo brojne umjetničke projekte, radio site specific intevencije od Pariza do Sibira,Kopenhagena, Berlina, Izmira, Atene, Sarajeva.
Područja interesa uključuju poslijeratne traume, migraciju, antropologiju, prirodu, društveni aktivizam, bioetiku.