Davor Konjikušić, Nika Petković i Goran Andlar / SLANA - radikalni krajobraz
KATALOG IZLOŽBE ovdje
FOTOGRAFIJE IZLOŽBE ovdje
VIDEO PREDGOVOR IZLOŽBE ovdje
VIDEO INTERVJU O IZLOŽBI ovdje
VIRTUALNA 360° TURA POSTAVOM IZLOŽBE ovdje
_____________________
Rad se sastoji od filma, fotografija, istraživanja, objavljenog u formi 3D rekonstrukcije nekadašnjeg koncentracijskog logora te popratne publikacije. Istraživanje započinje još 2016. godine s namjerom da se istraže sve posebnosti krajobraza, a da se kroz umjetnički rad i istraživanje pokuša utjecati na mogućnost njegovog obilježavanje kao prostora traume i sjećanja i to u prostoru koji predstavlja jedinstvenu geografsku i krajobraznu cjelinu i to u širem mediteranskom kontekstu.
Namjera autora je cijeli prostor Slane pretvoriti u prostor komemoracije i sjećanja, te da se na taj način odgovori na konstantne pokušaje brisanja povijesti.
Film ‘Uvala’, snimljen na području nekadašnjeg logora, razotkriva surovost krajobraza i njegovu neraskidivu povezanost s povijesnim kontekstom. Metodom reduciranog prikaza umjetnici su pristupili radikalnom kraj- obrazu koristeći metodu ‘pejzažnog filma’ u kojem se glavno značenje nalazi upravo u odsustvu.
Umjetničko istraživanje postepeno je poprimilo oblik interdisciplinarnog istraživanja, koje je realizirano u suradnji s krajobraznim arhitektom doc. dr. sc. Goranom Andlarom s Agronomskog fakulteta u Zagrebu, te uz svesrdnu podršku doc. dr. sc. Hrvoja Tomića s Geodetskog fakulteta u Zagrebu i arhitekta Juraja Božića. Terenska istraživanja, izrada ortofoto karte, GIS kartiranja i analize, izrada oblaka točaka i 3D modela, te arhivsko istraživanje svih dostupnih izvora za rezultat imaju opsežan projekt i prikupljenu građu koja uvelike nadilazi početnu namjeru projekta, ali za cilj ima potaknuti sva buduća istraživanja.
Ana Dević
_______
Izbrisan iz slike – Pavle Levi
Kronologija koju autori filma Uvala uspostavljaju – od sadašnjeg trenutka ka prošlom vremenu, od 2021. ka 1941. godini – uvodi stilsku figuru „hysteron proteron“, postupak koji preokreće konvencionalni redoslijed zbivanja, a u ovom se radu realizira kao presudan politički okvir pri promatranju određene lokacije. Ono što na prvi pogled djeluje kao „prazan“ prostor, kako film odmiče, sve se eksplicitnije, razotkriva kao ništa manje nego mjesto zločina. Drugim riječima, dok film traje, gledatelj kao da se – linearnom vremenskom putanjom – vraća u prošlost, u doba zločina. Ali, na kraju puta – što je ključno – taj linearni vremenski tok razotkriva se kao sredstvo jednog politički daleko emancipiranijeg pristupa vremenu. Taj je pristup zasnovan na vremenskom „kratkom spoju“ ili superimpoziciji: na spoznaji da je zločin (iz prošlosti) zapravo sve vrijeme prisutan (u sadašnjosti), ali je potisnut, „izbrisan iz slike“. Upravo je to brisanje rezultat i simptom današnje dominantne – i problematične – ideološke paradigme.
Davor Konjikušić (1979.) završio je preddiplomski studij snimanja i diplomski studij fotografije na Akademiji dramske umjetnosti, u Zagrebu, gdje je magistrirao je s temom Fotografija i moć. U svojoj umjetničkoj praksi služi se fotografijom kao primarnim medijem za artikulaciju autorskog koncepta u kojem propituje odnose između osobnog i javnog, intimnog i društveno-političkog. Fotografiju povezuje s tekstom, arhivom, nađenim predmetima i videom. Zanima ga uloga fotografskog medija u uspostavljanju odnosa moći i kontrole. Za svoj rad je, između ostalog, 2013. godine nagrađen u kategoriji profesionalnog koncepta na festivalu Rovinj Photodays. Na istom festivalu je i 2016. godine nagrađen prvom nagradom u kategoriji umjetničkog koncepta. Dva puta je izlagao na godišnjoj izložbi Nagrade za hrvatsku suvremenu umjetnost T-HT@MSU. Na Slavonskom bijenalu je za svoj rad Sveti ljudi osvojio nagradu Ex Aequo. Radovi mu se nalaze u fundusu Muzeja grada Zagreba i Muzeja za umjetnost i obrt. Finalist je Nagrade Radoslav Putar za najboljeg hrvatskog mladog umjetnika 2018. godine. Osnivač je škole umjetničke fotografije Drugi Kadar. Od 2018. godine kao umjetnički asistent radi na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu.
Nika Petković (1992.) završila je preddiplomski studij Vizualnih umjetnosti, kazališta i glazbe te diplomski studij Filma, televizije i multimedijalne produkcije na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Bologni, u Italiji. U svom diplomskom radu bavila se istraživanjem odnosa između filmske i fotografske slike u suvremenoj umjetnosti, kao i njihovom doprinosu u nastanku medijske nostalgije. U svojoj umjetničkoj praksi koristi fotografiju, arhiv i video. Radila je kao istraživačica na nekoliko umjetničkih projekata i filmova, surađujući s filmskim arhivima, kinotekama, televizijama te produkcijskim kućama (Cineteca di Bologna, Archivio Nazionale del film di famiglia – Home Movies, MAST, RAI Televizija, Restart). Osim filmske umjetnosti njeno područje interesa posebno je fokusirano na fotografiju. Izlagala je na nekoliko grupnih i samostalnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu, među kojima su Festival Fotografia Europea, Athens Photobook Festival, ARTE FIERA i drugi. Od 2019. godine živi i radi u Zagrebu.
Goran Andlar (1981.), krajobrazni arhitekt. Docent na Agronomskom fakultetu, Sveučilište u Zagrebu (Zavod za ukrasno bilje, krajobraznu arhitekturu i vrtnu umjetnost) te nositelj nekoliko kolegija na Bs i Ms studiju Krajobrazna arhitektura. Znanstveni i stručni interes usmjeren mu je na teme kulturnog krajobraza, zelene infrastrukture, krajobrazne osnove te GIS baze podataka i analize. Autor je i koautor niza znanstvenih radova, voditelj stručnih projekata, mentor stručnih, završnih, diplomskih i doktorskih radova. Bavi se foto dokumentiranjem hrvatskog ruralnog krajobraza pri čemu na temelju dugogodišnjih terenskih istraživanja i avio preleta uspostavlja i vodi geo-foto arhiv. Djeluje u području prilagodbe nacionalnog zakonodavstva i implementacije tema planiranja, zaštite i upravljanja krajobraza u politike prostornog planiranja, ruralnog razvoja, zaštite prirode i okoliša te kulturne baštine. Za istraživanje provedeno doktoratom, 2012. dobio je posebno priznanje 47. zagrebačkog salona arhitekture, a u nagrađenom timu je za Projekt godine u sklopu Godišnje nagrade za zelenu i održivu gradnju 2019. i to za Studiju i strategiju razvoja zelene infrastrukture grada Siska. Član je inicijative Suhozid.hr., EUCALAND – međunarodne mreže za istraživanje europskih agrikulturnih krajobraza, ITLA – International Alliance for Terraced Landscapes te HDKA – Hrvatskog društva krajobraznih arhitekata. Pokretač je interdisciplinarne platforme Opservatorij krajobraza Banije.
_____________
Kustosica Ana Dević – WHW
Render orto-fota i 3d modela Hrvoje Tomić
3d rekonstrukcija objekata Juraj Božić
dizajn postava Damir Gamulin
Produkcija Marija Crnogorac, Aneta Vladimirov – SNV
Urednica popratne publikacije: Aneta Vladimirov
Film Uvala
Autori Davor Konjikušić i Nika Petković
Montaža Hrvoslava Brkušić
Ton-majstor Hrvoje Radnić, Davor Zanoški
Kolor korekcija Branko Linta, Color Bureau
Specijalni efekti Vedran Štefan, Tetrabot Studio