1. 12.– 31. 12. 2024. / TOMO SAVIĆ-GECAN I GORAN PETERCOL U DIOKLECIJANOVIM PODRUMIMA
Trenutno osvijetljene lokacije / Currently lit locations:
Lokacije/ Locations: 1, 2, 3, 4, 5, 6
________
TOMO SAVIĆ-GECAN
AI analiza popratnog teksta kustosice izložbe
uvjetuje prisutnost i kombinatoriku radova
Gorana Petercola u sklopu projekta Tome Savić-
Gecana, Bez naziva, 2024., Dioklecijanovi
podrumi, Split
GORAN PETERCOL
Prihvatio sam prijedlog Tome Savić-Gecana da
mojim radovima za vrijeme izložbe izvede svoj
rad, jer sam dobio priliku da se svojim nizom
na drugi način približim stvarnosti. Stvarnost
je u činjenici da će nakon termina izložbe moj
rad biti ugašen. Trajanje izložbe nisam odredio,
nego mi je zadano. Prihvatio sam tu konvenciju.
Ona je nešto vanjsko koje mi određuje trajanje
rada. Taj zahtjev za bezuvjetnim izvršenjem u
biti se ne razlikuje od Tomina prekidanja mojega
trajanja rada. I Tomin rad je nešto vanjsko koje
bezuvjetno traži izvršenje. Njegov mi je rad bio
potreban da udvostručim konvenciju trajanja
rada na izložbi.
_______________
PREDGOVOR KUSTOSICE:
U projekt za Dioklecijanove podrume, Tomo Savić-Gecan pozvao je drugog umjetnika, kolegu Gorana Petercola, koji se toj suradnji spremno odazvao, iako je od početka znao da će Savić- Gecanov rad utjecati na percepciju njegova rada.
Iako ne pripadaju istoj generaciji, u profesionalnoj praksi dvojice umjetnika moguće je prepoznati rezonancije, prije svega u samom ishodištu njihovih radnih postupaka, u kojima je polazište uvijek konkretni, postojeći kontekst. Za Tomu Savić-Gecana to je izložbeni prostor sam po sebi, s njegovim zidovima, podom, vitrinama, osvjetljenjem, temperaturom, vlažnosti zraka, planom ili mrežnom stranicom, ali i u širem smislu svih onih sastavnica koje obuhvaća pojam ,,umjetnički sustav”.
Za Gorana Petercola postojeći kontekst zadanog mjesta od kojega počinje podrazumijeva neki njegov posve efemerni dio u kojem će ga, istražujući neke nove mogućnosti (ali i ograničenja) njegove reprezentacije, podčiniti vlastitim logikama strukturiranja. ,,Forme koje nastaju”, mnogo će puta ponoviti, ,,rezultat su procesa”. Procesa koji se događa u stalnoj napetosti između prihvaćanja slučaja i uspostavljanja pravilnosti kojima će opet izmicati konvencijama.
Cijelim arsenalom apsurdnih, logički nepovezanih postupaka, Tomo Savić-Gecan već niz godina provocira ne samo umjetnički sustav nego i pitanja rastezljivosti granica umjetnosti i njezinih definicija. Interpretaciju svojih radova uvijek istog naziva Bez naziva, s godinom i najnužnijim informacijama o sadržaju (koji vrlo često izmiču percepciji promatrača), redovito prepušta drugima. Do te mjere da interpretacije kustosa same po sebi postaju rad kojega na izložbi nema.[1] Kao što se postupkom postavljanja parketa na podu galerije vjerojatno poigravao aurom ,,bijele kocke””, tim nepostojećim radom, kao uostalom i ovim za Dioklecijanove podrume[2],u kojem će popratni tekst kustosice prepustiti analizi umjetne inteligencije – kako bi baš on postao generator prisutnosti ili neprisutnosti radova Gorana Petercola i kombinatorike kojom će se to odvijati – ironija je podjednako prisutna. Odnosi se na svijet umjetnosti u kojemu kustosi, kako piše Renata Salecl, postaju nezaobilazna karika između djela i promatrača, netko čijem će se posredovanju promatrači bez razmišljanja posve pasivno prepustiti, osobito kad nisu posve sigurni što je zapravo to što bi trebao percipirati kao umjetničko djelo. Uz to, ne prepuštaju se samo sudu i interpretaciji kustosa, nego će im zahvalno prepustiti i posredovanje užitka u samom umjetničkom djelu.[3]
Za razliku od njega, Goran Petercol svoje umjetničke postupke sam rado opisuje i o njima piše, ali i on svojim egzaktnim načinom redovito izbjegava svaku značenjsku nadogradnju.[4]
Proces je kod Savić-Gecana također važan, ali on se ostvaruje u nepredvidivim sljedovima zasebnih projekata koji su po nečemu slični, to jest pojedine geste ponavljaju se u inačicama.[5] Proces je kod Gorana Petercola sama bit djela, bilo da je riječ o ciklusu bilo o samo jednom djelu, no njegove umjetničke odluke na putu do rezultata podjednako su nepredvidive i arbitrarne.
U prvim rečenicama opisa projekta za Dioklecijanove podrume objašnjava okosnicu izvedenih procesa: ,,Vremensku uzastopnost sadržajno nepovezanih radova kroz neki period učinio sam strukturom za izložene radove. Unutar pet prostora izveo sam šest uzastopnih radova sa svjetlom. U svakom se projicira oblik svjetla kojem pridodajem žarulju kao novi izvor svjetla. Smisao te upaljene žarulje je namjera da se prvi izvor svjetla, udvostručavanjem iz pozicije prošlog i sporednog, uvede u rad.”
Iz toga kao i opisa pojedinačnih instalacija shvaćamo da iz rada u rad kreira svaki put nove veze između prostora i njegova već postojećeg osvjetljenja, ali i da neka iskustva iz jednog rada ponekad prenosi u idući. Katkad se ponavlja ista veličina oblika ili sam oblik, koji postiže jednostavnim sredstvom, tzv. profil-reflektorom s četiri lamele. Ponekad je to i prenošenje prijašnjeg iskustva postavljanja svjetlosnog oblika u prostor s pomoću postojećih koordinata – zatečenih rubova arhitekture.
Mjesta na kojima postavlja radove ponovno su, kao i u mnogim njegovim radovima, sasvim efemerni međuprostori, odabrani ovaj put zbog blizine postojeće rasvjete koju odlučuje inkorporirati u svoj rad, stvarajući tako ambivalentnu situaciju, u kojoj nismo posve sigurni koja svjetla zapravo pridonose stvaranju forme. Uz postojeće izvore svjetlosti, postavlja još jedan izvor, koji će pojačati intenzitet svjetlosne forme, ali će istovremeno, kako tumači, biti i marker koji ističe prisutnost već postojećega izvora svjetlosti.
No što se događa kad se zahvaljujući analizi ovoga teksta posredovanjem umjetne inteligencije u pojedinim prostorima ugase Petercolovi reflektori i žarulje i prostor se vrati u prvotno stanje? Ostaje li taj prazni izložbeni prostor dio rada? Čijega rada? Može li se ova situacija usporediti s brisanjem rada drugog autora, kakvu je davne 1953. izveo Robert Rauschenberg, pristupivši Willemu de Koonigu, umjetniku kojega je iznimno cijenio, i zamolio ga da mu pokloni crtež koji namjerava izbrisati? Narušavanje de Koonigova djela nije bio čin nepoštovanja prema umjetniku ili napad na njegovu umjetničku viziju, nego eksperiment u stvaranju činom brisanja.[6] Ipak, u Dioklecijanovim podrumima ništa nije izbrisano, tek je na neko vrijeme suspendirano, a oni izložbeni prostori u kojima je svjetlosna instalacija privremeno neprisutna, postaju, paradoksalno, prostori dvostruke prisutnosti, o čemu Goran Petercol piše: ,,Kad se isključi moja projekcija, tada smo u toj praznini izlagačkog prostora obojica – ja, koji sam izašao i Tomo koji je ušao. I zatim obratno, vraćam se, a on izlazi. (…) Ugašenom projekcijom mog rada, prostor rada ostaje unutar konteksta umjetnosti, potvrđuje se da on nije ništa, dapače, on se materijalizira kao međuprostor cjeline mog niza, dodatno, kao da je osvijetljen Tominim radom.”
Radmila Iva Janković
[1] Kustosi komuniciraju s publikom o nepostojećem radu Tome Savić-Gecana. Bez naziva, 1989., 2020, 2022. (HDLU, Zagreb; MSU Zagreb; SKD Prosvjeta, Zagreb)
[2] AI analiza popratnog teksta kustosice izložbe uvjetuje prisutnost i kombinatoriku radova Gorana Petercola u sklopu projekta Tome Savić-Gecana, Bez naziva, 2024., Dioklecijanovi podrumi, Split.
[3] Renata Salecl, Protiv ravnodušnosti, arkzin d.o.o. & Što, kako & za koga, Zagreb, 2002., str. 182–183.
[4] Pedantne opise svih sitespecific svjetlosnih instalacija u ovom projektu poslao je s fotografijama/skicama budućih radova koje je snimio na licu mjesta svima koji su uključeni u projekt.
[5] Na prethodnoj izložbi, koristeći se podacima dobivenima za predstavljanje hrvatskoga paviljona (Bez naziva, Hrvatski paviljon) 2022.na Venecijanskom bijenalu, izrađen je novi algoritam, koji je diktirao tempo izmjena, raspored i broj crteža Julija Knifera u Galeriji Apoteka u Vodnjanu (Julije Knifer / Tomo Savić- Gecan: Bez naziva, 2024.)
[6] Jessica Davido, Erasure as an Act of Creation:Rauschenberg’s Erased de Kooning & the Presence of the Past, Academia.edu (pristupljeno 20. 11. 2024.)
TOMO SAVIĆ-GECAN rođen je u Zagrebu 1967. Akademiju likovnih umjetnosti u Milanu završio je 1993. Sudjelovao je na brojnim samostalnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu, među kojima su izložbe u Galeriji Studentskog centra u Zagrebu (1994.), Galeriji Kapelica u Ljubljani (1994.), Galeriji M6 u Rigi (1995.), Spaces Gallery u Clevelandu (1996.), Galeriji proširenih medija (s Julijem Kniferom) u Zagrebu (2005.), Bergen Kunsthall u Bergenu (2010.), Muzeju Jeu de Paume u Parizu (2010.), javnom prostoru Zuidplein u Amsterdamu i Muzeju suvremene umjetnosti u Eindhovenu (2016.), Muzeju moderne i suvremene umjetnosti (Mali salon) u Rijeci (2017.), Galeriji Frank Elbaz u Parizu, 2023. Njegovi radovi predstavljeni su na skupnim izložbama u Muzeju savremene umjetnosti u Beogradu (2001.), Nacionalnom muzeju Królikarnia u Varšavi (2001.), Tehničkom muzeju u Zagrebu (2002.), Muzeju suvremene umjetnosti Zagreb (2002. i 2012.), Kunsthalle Fridericianum u Kasselu (2003.), Galeriji Apexart u New Yorku (2000. i 2007.), Muzeju PS1 u New Yorku (2004.), umjetničkom centru De Appel u Amsterdamu (2009.), Kunsthall Bergen u Bergenu (2010.), Muzeju Witte de With u Rotterdamu (2011.), (ON) begane Grond u Antwerpenu (2015.) itd. Sudjelovao je na velikim međunarodnim manifestacijama: Manifesti 3 u Ljubljani (2000.), 51. Venecijanskom bijenalu (2005.) i Taipei biennalu (2012.). Godine 2020. posvećena mu je retrospektivna izložba u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti, a 2022. predstavljao je Hrvatsku na 59. Venecijanskom bijenalu.
GORAN PETERCOL rođen je 1949. godine u Puli. Diplomirao je 1975. na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu i od te godine izlaže. Predstavljao je Hrvatsku na Bijenalima: u Sao Paulu (1994.), Veneciji (1995.) i Istanbulu (1995.). Sudjelovao je na međunarodnim izložbama: na Trigonu’89 (Aktuelle Kunst) i 1992. na Trigonu, (Identitat: Differenz, Eine Topographie der Moderne 1940.-1990.), u Grazu; Translucent Writings, Neuberger Museum of Art at Purchase, New York (1994.); Kommentar zu Europa 1994, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Beč (1994.); Honey&Blood, Essl Collection, Klosterneuburg, Beč (2003.); In the Gorges of the Balkans, Kunsthalle Fridericianum, Kassel (2003.); Light Art from Artificial Light, ZKM, Karlsruhe (2005.); Unlimited, Art Basel, Basel,(2009.); Negative Space, ZKM, Karlsruhen (2019.). Više je puta samostalno izlagao u G aleriji Grita Insam u Beču i Galeriji Gregor Podnar u Berlinu, zatim u ifa-Galerie u Bonnu (1998.); Galerie Stadtpark u Krems an der Donau (2022.). Retrospektivno je izlagao: crteže (Bez struje) u Gliptoteci HAZU u Zagrebu (2006.); Predmeti, Galerija Klovićevi dvori u Zagrebu (2011.) i Ne brini o poetici, ona će doći sama u MMSU u Rijeci (2019.). Petercolovi radovi nalaze se u kolekcijama muzeja: MSU u Zagrebu, MMSU u Rijeci, Mumok u Beču, Ludwig Museum u Budapešti, Neue Galerie u Grazu, Watermill Collection u New Yorku, Moderna galerija u Ljubljani, Arter u Istanbulu. Živi u Rijeci i Rovinju.