Dino Bićanić / Fear of the Dark
(…)
Fear of the dark
Fear of the dark
I have a constant fear that something’s always near
Fear of the dark
Fear of the dark
I have a phobia that someone’s always there
(…)
Iron Maiden: Fear of the Dark
Mrak je od pamtivijeka bio primordijalni ekvivalent opasnosti, temeljni element ljudske percepcije straha i nesigurnosti. Još u najranijoj ljudskoj prošlosti, tama je skrivala prijetnje: predatore, neprijatelje, nepoznato… Tama je, dakle, bila prvo očitovanje psihološke nelagode i temelj naše svijesti o opasnosti, postajući metonimija prijetnje koja je stvarala nepodnošljivu napetost između života i smrti, između sigurnosti i opasnosti. Ljudska osjetila, oslabljena u odsuću svjetla, ostavljala su pojedinca ranjivim, prisiljenim na čekanje, osluškivanje, pretpostavke. Tako tama nije bila samo fizička, već i mentalna granica – simbol nevidljivih prijetnji, gdje je svaki šum mogao značiti opasnost, a svaki pokret nagovještaj neizvjesnosti. Mrak je zato ne samo „fizički prostor“ nego i psihološko stanje, katalizator tjeskobe, podsvjesnih strahova i neizvjesnosti – svega onog što se skriva onkraj naših osjetila, onog što ostaje izvan dosega razumijevanja, često izravno povezano s našim najdubljim nesigurnostima i strahovima.
Ova izložba Dina Bićanića oblikovana je poput kakve fantazmagorične kuće strave, gdje se svakim korakom granica između stvarnosti i imaginacije sve više briše. Ali njezina je jezivost isuviše blizu stvarnosti. Koristeći readymade objekte i umjetnikove osobne elemente, ona prodire ispod površine konvencionalnog horora, zadirući u ono što nas zaista plaši – gubitak, propadanje, prolaznost, nesigurnost u vlastitu percepciju. Readymade objekti u ovoj izložbi nisu tek estetski elementi, već poziv na suočavanje s neposrednom realnošću, u kojoj se fikcionalni strah neprimjetno pretače u sirovu stvarnost. Istovremeno, readymade se u ovom kontekstu oslanja i na filmske reference, stvarajući slojevit dijalog između vizualne umjetnosti i kinematografskog horora. Jedan od upečatljivijih primjera jest spavaćica s ekstenzijama, umjetnikov hommage kultnom hororu The Ring, izvornom japanskom filmu koji je kasnije dobio i američku adaptaciju. Ekstenzije funkcioniraju kao rekvizit, evocirajući jezivu pojavu djevojčice Sadako/Samare s dugom kosom koja prekriva lice, dok sama spavaćica dodaje dodatni sloj osobne nelagode – riječ je o spavaćici umjetnikove majke. Ovaj spoj intimnog i filmskog jezika dodatno pojačava atmosferu nelagode, čineći poznate filmske trope nečim neposrednim i stvarnim. Užas ovdje, dakle, nije tek fikcija, već nešto što se potajice uvlači u naše živote.
Brončana bista umjetnikova oca, sada pokojnog, simbol je sjećanja i nestajanja. Paralelno s njom, na ekranu se nižu slike raspadanja glinenog modela – prikaz fizičke transformacije i neumoljivog tijeka vremena. Svaki kadar tog raspada nije samo gubitak forme, nego podsjetnik na neumitnost vremena, proces koji neumoljivo briše naše tragove, podsjećajući nas na vlastitu krhkost i nestalnost. Uz ove prizore, izložba uključuje i video radove koji dodatno propituju granice između fikcije i zbilje, proširujući tematski okvir suočavanja s prolaznošću i nesigurnostima postojanja. Jedan od njih tematizira nesretnu sudbinu Marilyn Monroe kroz animaciju u kojoj je prikazana u sučeljavanju s Kennedyjem – on puca u nju poput plemića u dvoboju, a ona, kao glumica, teatralno pada. Ova nadrealna scena ne teži rekonstrukciji povijesti, već vizualno prelama mitove i spekulacije koji su oblikovali njezinu posthumnu sliku, smještajući je u liminalni prostor između stvarnosti i fikcije.
Sličnu napetost između kontrole i gubitka istine donosi i drugi video rad, koji prikazuje čovjeka pred televizorom, izloženog neprestanom pritisku izmjenjujućih informacija, dok ga u jednom trenutku iz prizora ne ukloni golema ruka. Ova dekonstrukcija stvara snažnu simboliku; ruka može biti shvaćena kao ‘božja ruka’, odjek ikonografije horor filmova ili metafora sile koja upravlja ljudskom percepcijom. Kao i cijela izložba, i ovaj rad poziva na propitivanje granice između onoga što gledamo i onoga što nas oblikuje, između pasivne percepcije i neizbježnog utjecaja medijskog okruženja.
Nadalje, zamjetno je kako svijeće u obliku prstiju gore jedna po jedna, polako nestajući, simbolizirajući protok životne prisutnosti. Prsti-svijeće postaju ritmički biljeg vremena, tiha svečanost trajanja izložbe, ali i aluzija na postupno iščezavanje njezine prisutnosti. Svjetlo i tama na izložbi u stalnoj su igri, pri čemu svaki njihov pomak stvara osjećaj nesigurnosti i neprestane napetosti, odražavajući neuhvatljivu prirodu straha.
U prostoru izložbe, svjetla trepere i gase se upućujući na mogućnost nelagodne promjene. Prekidači, razbacani po zidovima, pozivaju na interakciju, ali i podsjećaju na granicu između kontrole i kaosa – možemo li doista ovladati vlastitim strahovima? Također, lice utisnuto u jastuk priziva Nightmare, univerzalni simbol noćne more, pritiska podsvijesti, trenutka kada je čovjek najranjiviji. Ono što sanjamo nije uvijek samo san; ponekad je to odjek stvarnosti koja nas progoni i kad su nam oči otvorene.
Fear of the Dark nije samo usputna referenca na poznatu pjesmu Iron Maidena, već i kolektivno iskustvo utkano u ljudsku povijest, koje istražuje duboki strah od nepoznatog, unutarnjih demona i gubitka kontrole. Ova izložba Dina Bićanića poziva na suočavanje s iskonskim osjećajem nesigurnosti – strahom koji nikada nije nestao, već se samo prilagodio suvremenim sjenama.
Dalibor Prančević
Dino Bićanić (1980, BiH, Bihać)
Diplomirao je kiparstvo na Umjetničkoj akademiji u Splitu u klasi Kažimira Hraste 2007. godine.
Izlagao je na samostalnim (Galerija Arsenal, Pola Pola, Hvar 2024. ,Galerija Zoja Dumengjić, Split 2022.Kako sam završio ovdje u Galeriji Branislav Dešković , Bol , 2021., Bićanići u Gradskoj galeriji Labin, Labin, 2019. Crkva sv. Marka , Hvar, 2019.,Bićanići u Atelierima Žitnjak, Zagreb 2018., Zidovi imaju uši u Studiu 21, Split 2016., Everything is Going to Be a Memory u Salonu Galić, Split, 2016., Dobri dani, loši dani u Galeriji umjetnina, Split, 2016., Gledanje slike u Galeriji Prozori, Zagreb 2015.,Dino Bićanić i Vedran Perkov u Galeriji Alkatraz, Ljubljana, 2014. Galerija SC, Zagreb, 2014., Salon Galić, Split, 2013., Pučko otvoreno učilište, Split 2008.) i skupnim izložbama ( Slavonsko Bijenale, Osijek, 2024.,HvarUrbArt, Hvar 2022., Pozitiv –negativ, Hvar 2021.E mail Art: Unutrašnja pokretljivost, Split, 2021., Sprint, Split,2018, Umjetnost preuzimanja , Galerija Forum Zagreb,2017, Almissa Open Art Festival, Omiš, 2016.,2018.,2020., Institut za suvremenu umjetnost, Zagreb, 2014., Splitski salon 2007., 2009.,2013., 2016., Trijenale hrvatskog kiparstva, Gliptoteka HAZU, Zagreb, 2006., 2012.,2018.2022., 2022.,Dimenzije humora, Osijek, 2011., Zagreb, Split, Pula, 2012.Normalizacija, posvećeno Nikoli Tesli, Galerija Nova 2006.).
Dobitnik je Nagrade Ljevaonice Ujević na 14. Trijenalu hrvatskog kiparstva, jedne od tri jednakovrijedne nagrade na 39om Splitskom salonu, ima realiziranu javnu skulpturu u gradu Hvaru, finalist je nagrade Radoslav Putar 2020.