Emil Trutanić / Kud plovi ovaj brod
Funkcija neočekivanih nazivlja jest ukazati na stanje koje se zbiva u našoj okilici i neposredno se dotiču naših života. To su, prije svega, nezaposlenost, kriminal, korupcija i iskrivljene ljudske vrijednosti. Doživljavanjem izložbe postavljamo sebi pitanje da li su nazivi ovih brodova ispravni, da li osobe i događaji čija imena oni nose zaslužuju imati takav privilegirani status.
Ovo je umjetničko djelo smišljen i usmjeren projekt realizacije situacije, događaja i teksta, ono više nije samo objekt već teorijski i jezični izraz.
Emil Trutanić
Jedan od najvažnih zadataka umjetnika jest da prenosi pojave iz vlastite i društvene stvarnosti te da pronađe svoj izričaj i način likovnog preoblikovanja u skladu sa zakonitostima određenog izraznog medija.
Emil Trutanić je oduvijek pronalazio umjetničko nadahnuće u moru i kamenu kojem je mijenjao oblike i strukture stvarajući organičke biomorfne forme bogatih taktilnih vrijednosti uobličene u konkretnoj materiji. Bili su to intimistički doživljaji vezani uz zavičaj i djetinjstvo provedeno uz more. More je i ovaj put neiscrpni izvor nadahnuća umjetničkog stvaralaštva, ali na jedan drugačiji, ekstrovertirani način; zaokret od unutrašnjeg prema vanjskom.
Putovanje morem je u ovom slučaju i doslovno i preneseno ‘putovanje kroz život’. Situacije i predmeti koji su dio njegove svakodnevice postaju Emilova preokupacija, ali i poticaj za iskorak u novi pristup i likovni izričaj.
I dalje su su to teme vezane za njegova vlastita iskustva, doživljaje i razmišljanja, ali ovaj put su pomno obrađene i uglačane površine njegovih skulptura zamijenili objekti koji nose određene koncepte, ideje i poruke.
Emil je svoje papirnate brodove različitih veličina postavio u jedan drugi kontekst i time postao kritičar svakodnevnog života i sveopće situacije u našoj zemlji. Osvrnuo se na sve relevantne probleme i trenutnu krizu te pokazao da jednostavno nije mogao ostati nedotaknut tim događanjima. Ironično nazvavši svoje papirnate brodove imenima poput Malo vitra, Jaca, Podravka, Pelješki most ili Nezaposlenik osvjestio je i sebi i svojoj publici iznova i iznova neke od aktualnih problema hrvatskog društva, gospodarstva i politike, ali na jedan vrlo promišljen, nenametljiv i duhovit način.
Postav ovih objekata u galerijskom prostoru je izlaganje osobnog odnosa prema tim osjetljivim temama naše svakodnevice. Nije slučajno što je svoje brodove izradio baš od uvećanih formata karata za trajekt lokalne prevozničke tvrtke Jadrolinija koje su u valu globalne recesije nedavno poskupile 30% za sve putnike, pa čak i za stanovnike otoka koji, poput Emila Trutanića, radi školovanja i posla prelaze relacije između otoka i kopna dvaput dnevno gotovo svaki dan. Upravo na tim putovanjima između Splita i Brača, Emilu se izrodila ideja i način kako da uobliči svoje svakidašnje preokupacije i podijeli ih s drugima te pokuša na jedan šaljivi, ali opet slojevit i dubok način doprijeti do svijesti svojih sugrađana i napraviti pozitivan pomak.
Time nam je pokazao da bez obzira na formu, odabir medija ili vizualnog jezika, umjetnost služi da bi probudila čovječnost, da bi nas podsjetila tko smo i učinila boljima.
Barbara Gaj
Emil Trutanić
Rođen je 23. svibnja 1983. godine u Splitu. U Supetru završava Osnovnu školu, a u Splitu školu Likovnih umjetnosti – kiparski dizajner. Godine 2008. diplomira kiparstvo na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu u klasi profesora mr. Kažimira Hraste. Godine 2009. završava program dopunskog pedagoškog obrazovanja na PMF-u u Splitu te stječe status metodičara likovne kulture. Živi u Supetru. Član je splitskog HULU-a-Split,Foto kluba “Split”-Split te bračkog folklornog društva “Ciciljona”-Supetar.
Solo exhibitions
- 2013. Salon Galić, Split, „Animalizam“
- 2011. Galerija Polaca, Milna, „Životinje“
- 2010. Dioklecianovi podrumi, Split, „Kud plovi ovaj brod“
- 2009. Salon Galić, Split, „Doživljaji“
Group exhibitions
- 2013. Dom umirovljenika, Supetar, "Maštanja - izmještanja" (38. Splitski salon)
- 2010. Stara gradska vijećnica, Split, „Izložba božićnih jaslica EMANUEL“
- 2009. 36. Splitski salon“, MKC i Akvarij Bačvice, Split, „Readymade, rukotvorina, fetiš, igračka“
- 2008. Franjevačka galerija, Široki Brijeg, „Izložba studenata Umjetničke akademije Split“