Edvin Dragičević
Barbara Gaj:
Predgovor Izložbi Sv. Toma, Rovinj
Edvin Dragičević nam je pokazao dosad nebrojeno puta kako ga zanimaju različite tematike i spajanje potpuno različitih stilova i tehnika. Koliko god se kroz svoje radove referira na postmoderni svijet, autor ostaje vjeran tradicionalnim grafičkim tehnikama redefinirajući ih i kombinirajući ih sa suvremenim izričajem. Takav je slučaj i s recentnim izložbenim ciklusom koji obuhvaća tri veća rada i tridesetak grafičkih listova manjih formata.
Stilizirani, crni vojni bunkeri – minuciozno i majstorski grafički oblikovani – podsjetnik su neuništivosti i neprobojnosti. Nisu to prikazi ruševnih ostataka bunkera iz nekih minulih vremena nego bezvremeni, gotovo monolitni monumenti koji djeluju pomalo nestvarno kao iz nekog drugog paralelnog svijeta ili budućnosti; svijeta koji i nije toliko različit od našeg, u kojem je utrka za moći i novcem također rezultirala nasiljem, kaosom, ratovima... Bunkeri koji bi trebali predstavljati sigurnost, ipak djeluju hladno, teško i izolirano, podsjećajući na otuđenost i usamljenost pojedinaca u društvu u kojem izostaje bilo kakva empatijska i humana komunikacija.
Nadahnut tematikom bunkera i djelom Paula Virilia, Dragičević na vrlo malim formatima uspijeva izvrsno predočiti monumentalne prikaze bunkera različitih oblika i vizura koji prema tipologiji oblika u Viriliovom djelu Buncher Archeology ponekad bivaju antropomorfni i zoomorfni. Koliko god imali apstraktne oblike, poneki od njih imaju oblike i vizualne strukture nalik onima na ljudskim i životinjskim tijelima i licima. Sam Virilio piše u predgovoru, „Lovio bih te sive oblike dokle god mi ne bi prenijeli dio svog jada, dio svojih tajni...“, dajući im na neki način osobine i emocije ljudi.
Na većim prikazima bunkera, superpozicironirani su papirnati avioni, naznačeni linijski crvenim konturama, dematerijalizirajući pojam samog aviona kao mašine te njegovog aspekta kao sredstva u kontekstu rata ili u novije vrijeme terorizma. Upravo kao suprotnost s materijalnošću crnih bunkera, jednostavni i transparentni i avioni vraćaju onu dječju nevinost i naivnost igre letećim papirnatim avionima. Prolaze s lakoćom kroz statične, teške i masivne bunkere.
Bunker, ovaj specifični arhitektonski fenomen, stvoren u defenzivne svrhe, za većinu ljudi predstavlja značajan trag; zapis iz povijesti u kolektivnoj memoriji te nam ostaje kao podsjetnik na bolne i traumatske događaje iz prošlosti, ali i činjenicu da se sukobi, agresije i ratovi još uvijek događaju i u 21. stoljeću. Prema riječima samog autora, „simbolika je jasna, ne postoji mjesto potpune izolacije i sigurnosti ni od drugih, a niti od nas samih ...“
Autor je ovaj ciklus grafika izlagao dosad samo u inozemstvu (Rumunjska, Bugarska, Egipat), a sada su dostupne i hrvatskoj javnosti. Dragičević je dobitnik brojnih prestižnih međunarodnih nagrada te je ova izložba jedinstveni uvid u njegove recentne radove.
Barbara Gaj
*"I would hunt those gray forms until they would transmit to me a part of their misery, a part of the secret...", Paul Virilo, Bunker Archeology, Princeton Architectural Press, New York, 1994., str. 11
Barbara Gaj
Margarita Sveštarov Šimat:
Povodom izložbe grafičke mape, Kabinet grafike HAZU, Zagreb 2009.
PRIJATELJI SU MI BOLJI NEGO ŠTO IZGLEDAJU
Ono što nije upitno, no ipak trebamo naglasiti — jer je riječ o osobenosti i posebnosti autora — jest Dragičevićeva majstorska zanesenost, sabranost i usredotočenost prema tehnici i svim njezinim oblikovnim, posredujućim i semantičkim vrijednostima. K tome to su isti oni razlozi zašto je detalj motiva i rukopisa njegova bakropisa A što ako Vam se sviđam (2008.) koji prikazuje siphonapteru iz obitelji pulicidae ili običnu buhu, uzet na gotovo amblematičan način, za ilustraciju naslovnice kataloga 5. hrvatskog trijenala grafike. Buha visi svojim dlakavim udovima, s desnog gornjeg kuta knjižnog formata, senzibilizirajući nas za tehniku besprijekornog jetkanja pedantnog naturalističnog crteža koji ne ispušta niti jedan detalj. Čini vidljivim ono što intuicijom, u autentičnom mjerilu tog insekta, većina nas urođenim zazorom i nelagodom prema plazećim, letećim i skakutavim insektima, niti može niti želi vidjeti. Govori o vještini hranjenoj ironijom u kojemu ružno — kojemu u tom trenutku više ne znamo definiciju — i ono što se otklanja iz domene estetike dotiče granicu čudovišnog i lijepog. One koja potječe iz arhetipskih izvora i posve iracionalne privlačnosti koju gajimo prema horroru. Kao što će Vladimir Nabokov kada piše o Kafkinu Preobražaju ustvrditi da crna buba tvrdokrilac, u koju se pretvara Gregor Samsa, ima ljudski pathos u grotesknom obliku koji se pretpostavlja
da nema duše tako i Dragičevićevi entomoni u njegovu bakropisnu dekafolijumu (deset
bakropisnih otisaka koji nastaju u razdoblju od 2006. do 2008. godine) imaju dvosmislenu narav u kojem pretpostavka o nepremostivoj različitosti s ljudskim rodom biva posve pokolebana. To radi doslovnim prijenosom njihove anatomije i opisa kao već gore spomenutu običnu buhu, kao Isopodu (Povratak na staro zna biti sladak) i Belostomatidu (Ovo stvarno nisam želio) ili hibridnim kombinacijama obitelji Scarabaediae (Dobro je ulagati u sebe), Gomphidae u trupu i zatku s krilima
Cordulegastride (Težina je prevelika)… itd. Komponiranje otiska s dvije ploče konceptualizira čitav ciklus. Na donjoj manjoj, u crvenom slogu male arhaične kapitale, dodan je posve osoban šaljivi komentar u duhu, kako je to već kod Dragičevića prepoznato, dobrohotne malicije mediteranskog podneblja. Komentar pripitomljava iposvaja motiv u prostor autorironije, istodobno budeći jedan uopćeni žalac cinizma. No, cinik ili virtuoz s nagnućem prema zazornom motivu on svojim entomološkim repertorijem istodobno zaziva stare osamnaestostoljetne Historie naturalis i duhom pripada kompendiju kulturne entomologije, simbola, metafore i psihoanalize sa fobijama i filijama prema kukcima. I na kraju kako su mogući interpretativni ključevi uvijek i u etimologiji oblika i imena, obratimo se latinskom korijenu insecta (insectare = zarezati, urezati), grčkom entomos (izrezan na komade ili graviran i segmentiran) te nerijetko u prirodnoj znanosti upotrebljavanoj hrvatskoj riječi za kukac = zareznik od kojih svi opisuju podijeljenu anatomiju njihova tijela. Naime svi oni povezuju Dragičevićev odabir upravo tog motiva koji već u korijenu svojega imena pretpostavlja jasnoću komponiranih anatomskih struktura i dubinu jetkanja urezanog crteža.
Margarita Sveštarov Šimat
Tamara Visković:
Povodom izložbe u Salon Galić, Split 08.-15 lipnja, 1999.
(Serija linoreza)
Postoje likovna djela koja se gotovo fizički opiru deskripciji. Djela promišljena i reducirana tako da riječi do njih dolaze nespretno i teško, prevrčući putem lucidne misaone konstrukcije i gnječeći nježne asocijativne čahure poput golemog, dobroćudnog slona na čajanci. Djela koja su do te mjere očišćena od naracije da ih automatski čitamo kroz prizmu znakovnog i simboličnog, kao nekakve neverbalne rebuse bez definiranog oruđa dešifriranja. Zajednička osobina svih takvih djela jest dovršenost procesa pretvaranja odraza u izraz, pasivnog u aktivno, procesa na koncu kojeg predmet oljušten od naslaga svakodnevice i sveden na svoje konstitutivne elemente, evoluira u svojevrsni primopredajnik značenja i asocijacija.
U grafikama Edvina Dragičevića prepoznajemo kako opće karakteristike tog procesa, tako i neke sasvim osobene postupke. Motiv, koji zbog svoje izoliranosti i morfološke jednostavnosti višestruko dobija na težini, jasan je i koncizan kao likovna refleksija čiste činjenice. On je iskoračio iz svijeta stvarnog prostora i to ne samo formalno, fizički sažet u znak i okružen prazninom, već i sadržajno, te od promatrača ne traži interpretaciju već identifikaciju. Možda najvažnija osobina ovih grafika, autorski je potez koji određuje njihov identitet, dinamika je postignuta manipuliranjem suprotnostima. Prvi i najočitiji dualitet je onaj između minucioznog realizma grafičke tehnike i ne-realističke prirode djela.
Zatim, tu je i podvojenost između jakog osobnog, hermetičkog asocijativnog lanca i težnje za komunikacijskom čistoćom simbola. Na više se razina sukobljavaju elementi unutrašnjeg uređenja rada – razum i logika sa nagonom i fantazijom, apstrahiranje i analiza, poetičnost i metodičnost, indukcija i dedukcija, individualno i opće. I kompozicijski se radovi temelje na osjetljivoj ravnoteži suprotnosti i dvojnosti. Simetrični su i sastoje se od para predmetno-sadržajnih elemenata čije likovne i simboličke silnice vuku u suprotnim smjerovima – napetost geometrije i opuštenost organske forme, razigranost intuitivnog i odmjerenost razumskog i možda najznačajnije od svega – ravnoteža između vjere u ljepotu, značaj i integritet prirodnog predmeta i svijesti o predmetu kao evokativnom sredstvu i poruci. Edvin dragičević govori prvenstveno likovnim jezikom. Čak i kada je njegova redukcija više racionalna nego estetska, selekcija i sistematizacija rada je llikovna.
Linije, oblici i nijhovi međuodnosi, prostorna organizacija i kompozicija ne zanemaruju se u ime značenja ili radnje. Znamo li da je donedavno autor inspiraciju crpio iz svijeta mitološkog bestijarija i povijesno- ikonografske rirznice, te puštao da ga vodi nemirna linija te gotovo pogansko veselje i bijes, motivi i metodičnost novih radova predstavljaju iznenađenje. A u stvari, nema mjesta čuđenju. Ove se grafike obraćaju istom onom kolektivnom sjećanju i iskonskim životnim impulsima, jedino što se sada odnose na moderne mitove i privatne legende, a neuobičajeno trijezno nametanje kompozicijskog reda pomoću redukcije i multiplikacije tek je primjeren pristup našim suvremenim totemima i malim, životnim groteskama u njihovoj sjeni.
Tamara Visković
Biography
EDVIN DRAGIČEVIĆ rođen je 1968. u Splitu
- Završio je ŠPU- Grafika,
- 1997. godine diplomirao je na Fakultetu PMZ i odgojnih područja- studijska grupa Likovna kultura
- Član je Hrvatske udruge likovnih umjetnika, Split (HULU) od 1993. godine.
- Zaposlen je na Umjetničkoj akademiji u Splitu (UMAS) u zvanju izvanrednog profesora, gdje predaje kolegije Grafike.
- Do sada je održao 13 samostalnih izložbi i sudjelovao na 114 skupnu izložbu u zemlji i inozemstvu.
Dobitnik je:
- 1. nagrade na Međunarodnom bijenalu grafike malog formata ˝Francisco Paco Urondo˝ u Buenos
Airesu u Argentini 2011., (1.Bienal Internacional de Grabado, de pequeno formato ˝Francisco
Paco Urondo˝ )
- Posebna nagrada na 6. Međunarodnom grafičkom bijenalu, Splitgraphic, u Splitu 2013. godine.
- 2. nagrada na VIII.Međunarodnom trijenalu grafike malog formata u Vilniusu u Litvi 2013.
(The 8th International Triennial of Small Graphic Forms Vilnius' 2013)
- Pohvala žirija 8th International Miniprint Triennial, Lahti, Finland 2014.
- Pohvala žirija 6ª Edición Miniprint Rosario, Argentina 2014.
- Pohvala žirija 42º International Award of Art Graphic Carmen Arozena, Madrid, Spain, 2014.
- 2. nagrada na First International Print Biennale- Skopje, Makedonia, 2016.
Međunarodne radionice:
- VIII° ECUME-a (Recontre des écoles d´art de la méditerranée) Hacettepe University in Ankara ,
Turkey 2008.
- XI° ECUME-a (Recontre des écoles d´art de la méditerranée) Regional Art School in Batna,
Algeria 2011.
- Počitelj, Bosnia and Herzegovina 2013.
- School residency at Frans Masereel Centrum, Kasterlee, Belgium, 2014.
Samostalne izložbe / izbor:
1993. Split, Stara bolnica
1999. Split, Salon Galić
2002. Pećuh, Mađarska, galerija Csoport- horda
2008. Split, Galerija Umjetnina
2009. Zagreb, Studio Kabineta grafike HAZU
2010. Split, Muzej grada Splita
2010. Zadar, Galerija umjetnina Narodnog muzeja Zadar/ Gradska loža
2013. Rovinj, Zavičajni muzej grada Rovinja, Galerija Sv.Toma
2013. Sarajevo, BiH, Akademija likovnih umjetnosti
2014. Split, Salon Galić
Skupne izložbe / izbor:
1994. 18th Zagreb Graphic exhibition,Zagreb, Croatia,
1997. International triennial of graphic art Bitola, Macedonia, 1997.
1998. Ars Futura, Trieste, Italy, 1998.
2000. International Print Triennial Cracow, Poland
2000. International Print Triennial Messezentrum Nurnberg, Germany
2001. Selection of Works from IPT-Cracow-Austrian Jury Graz, Austria
2002. The 5th Kochi International Triennal Exhibition of Prints Kochi, Japan
2002. 1st Croatia Graphic Salon Wiena, Austria 2002.
2003. Man and Fish-4th International exhibition of Ex Libris, Rijeka, Croatia
International Graphic Art Biennial Split, Croatia
2004. Lilla Europa 3rd Biennale of smallscale painting and graphic arts Hallsberg&Orebro, Sweden
2006. 4th Croatian Graphic Triennial, Zagreb, Croatia 2006.
8th International small engraving salon Carbunari, Florean museum, Maramures, Romania
2007. 3rd International Graphic Art Biennial Split,Split, Croatia
2008. Naestved International Exhibition of Mini Prints, Naestved, Denmark
The 7th Kochi International Triennal Exhibition of Prints, Kochi, Japan
2009. 5th Croatian Graphic Triennial, Zagreb, Croatia
6th International triennial of graphic art Bitola, Macedonia
4th International Graphic Art Biennial Split, Croatia
2010. European Contemporary Print Triennial, Toulouse, France
5 Bienal international de gravura Douro, Alijo, Portugal
2011. 8e Biennale Internationale de Gravure Contemporaine, Liege, Belgium
5th International Graphic Art Biennial Split, Croatia
14th International Triennial of Small Graphic Forms, Łódź, Poland
1.Bienal Internacional de Grabado de pequeno format ˝FP.Urondo˝ Buenos Aires, Argentina
16th International Print Biennial Varna 2011. Varna, Bulgaria
2012. 6th Croatian Graphic Triennial, Zagreb, Croatia, 2012.
5th Prints for peace exhibition, Monterrey, Mexico
6 Bienal international de gravura Douro, Alijo, Portugal
7th International triennial of graphic art Bitola, Bitola, Macedonia
2013. International Print Triennial - Krakow 2012. Where is printmaking? In search of news
Meanings.Contemporary Art Gallery BWA2013. Opole, Poland
3rd Bibliotheca Alexandrina International Biennale For Miniature Graphics, Alexandria, Egypt
Portas Abertas, ˝Fundação Eugénio de Almeida" Evora, Portugal,
8th International Triennial of the Small Graphic Vilnius, Vilnius, Lithuania
6th International Graphic Art Biennial Split, Croatia
Di Carta/Papermade,Biennale Internazionale di opere di carta,PalazzoFogazzaro,Schio,Italy
2014. Miniprint Finland 2014. 8th International Miniprint Triennial Lahti, Finland
The 1st International Biennial of Mini Prints of Aguadilla, Aguadilla, Puerto Rico
International mail -art on paper exhibition, La Chateou de Tronjoly- Gourin, France
The 6th International Biennale for the Artists Book, Bibliotheca Alexandrina, Egypt
Project ˝Szymborska˝, Galeria Amfilada MOK , Olsztyn, Poland
Likovna kolonija Rovinj 2014., Croatia
The 3rd Guangzhou International Exlibris and Mini- prints Biennial, China
6ª Edición Miniprint Rosario, Rosario, Argentina
XV Biennale of Small Forms of Graphic and Exlibris- Ostrów Wielkopolski, Poland
Stampa²- Atelier Controsegno, Pozzuoli (Napoli) Italy
42º International Award of Art Graphic Carmen Arozena, Madrid, Spain
The 9th Kochi International Triennial Exhibition of Prints, Kochi, Japan
Ten years of Splitgraphic biennial 2003-2013: a sustainable retrospective, Vilnius, Lithuania
7th International Print Art Triennia- Sofia, Bulgaria
2015. XXXI International Festival Sarajevo “Sarajevo Winter 2015”, Hanikah galery, Sarajevo, BiH
3rd Brest Print Triennial 2015. Brest, Republic of Belarus
International Print Triennial - Krakow 2015, Poljska
Tokyo International Mini-Print Triennial 2015, Japan
2016. 2nd Jogja International Miniprint Biennale (JIMB) 2016, Indonezia
The International Biennial of Miniature Art – Timisoara 2016, Rumunjska
1st International Printmaking Biennial Łódź 2016, Poljska
2° Bienal Internacional de miniprint Laguna Paiva 2016, Argentina
7. Hrvatski Trijenale Grafike, Zagreb
XVI International Biennale Small Graphics and Exlibris Ostrów Wielkopolski 2016.,Poljska
First International Print Biennale- Skopje, Macedonia
4th Guangzhou International Exlibris and Mini-prints Biennial 2016. Kina
The 4th Graphic Art Biennial of Szeklerland Sfantu Gheorghe, Covasna, Rumunjska
Ural Print Triennial 2016., Russia
International Exhibition of Mini Prints of Graphics Art Leopolis, Lviv, Ukraina
3th Small Graphic Form 13x18The DIALOGUE with the DIGITAL 2016. Końskich, Radomir,
Sandomierz, Poljska
III BIG - Bienal Internacional De Guarulhos Do Pequeno Formato- Guarulhos International Biennial
of Small Format Artworks, Ateliê Coletivo 308. Sao Paolo, Brazil
2017. Selection from Tokyo International Mini Print Triennale, Sapporo, Japan
Postav zbirke suvremene umjetnosti od 60tih do danas, Galerija umjetnina, Split
Acknowledgments
- - 1. nagrade na Međunarodnom bijenalu grafike malog formata ˝Francisco Paco Urondo˝ u BuenosAiresu u Argentini 2011.
- - Posebna nagrada na 6. Međunarodnom grafičkom bijenalu, Splitgraphic, u Splitu 2013. godine
- - 2. nagrada na VIII.Međunarodnom trijenalu grafike malog formata u Vilniusu u Litvi 2013
- - Pohvala žirija 8th International Miniprint Triennial, Lahti, Finska 2014.
- - Pohvala žirija 6ª Edición Miniprint Rosario, Argentina 2014.
- - Pohvala žirija 42º International Award of Art Graphic Carmen Arozena, Madrid, Španjolska, 2014.
- - 2. nagrada na First International Print Biennale- Skopje, Makedonia, 2016.
Solo exhibitions
- 2013. Rovinj, Zavičajni muzej grada Rovinja, Galerija Sv.Toma,
- 2010. Zadar, Galerija umjetnina Narodnog muzeja Zadar/ Gradska loža,
- 2010. Split, Muzej grada Splita,
Group exhibitions
- 2013. Opole, Poljska, International Print Triennial - Krakow,
- 2013. Evora, Portugal, Portas Abertas, ˝Fundação Eugénio de Almeida"