Tea Morić Šitum
2015./2016. Ciklus "Alegorijske plovidbe"
Zakoračimo li u prošlost autoričine bliske okolline, pronaći ćemo se u vremenu kada je slikarstvo bio cijenjeno znanje, riba je bila hrana siromašnih a ribarenje je bilo jedina hraniteljica obalnih područja. Danas turizam cvjeta, slikarstvo je kažu mrtvo a drveni brodovi polako ali sigurno odumiru iz naših sjećanja...
Ovom prilikom Tea nam se predstavlja slikama u tehnici akrila na platnu, te digitalnim radovima koje naslanja na ovu neiscrpnu temu.
„Tea nam Alegorijom plovidbe ukazuju na činjenicu da arhetipski motivi mora i brodova sami po sebi niti jesu niti mogu biti klišej i kič, već takav može biti isključivo plošni i posve pojednostavljeni tretman kojem su prečesto izloženi. u zadanom kontekstu, paradoksalno hrabro i buntovno odabirući temu plovidbe, pokazuju nam koliko i kako umjetnost transformira fragmente svakodnevnice, čineći ih začudnima i slojevitima. Tea je zadržala veću dozu realiteta, ona slike gradi igrom zasićenih i čistih akrilnih boja, mrljom i linijom koja ponekad ocrtava vjerni prikaz, a ponekad samo siluetu objekta. Čak i kada prikazuje tijelo u pokretu, iz njega izbija gotovo pa metafizičko strpljenje koje ribarenje zahtijeva. mogli bismo zamisliti da likovi u ovim pozama stoje čitav svoj životni vijek i ne bismo bili daleko od istine. ribarenje tako postaje (pre)slika života provedenog u čekanju i beskonačnom potezanju unutar mora različitih mogućnosti. Plovidba je alegorija života i čovjekove sudbine, a ova Teina ujedno je alegorija slikarstva i umjetnosti općenito. isti motiv, naizgled uvijek ista repetitivna radnja, a rezultat uvijek tako nov, drugačiji i svjež! Plovidba omogućava ne samo fizičko već i duhovno i iskustveno napredovanje. Tei ona je omogućila razvoj vlastita stvaralačkog momenta variranjem i istraživanjem danas naizgled banalnih i potrošenih slikarskih motiva.“
Iz predgovora Antonija Eremut Erceg
2014/2015. Ciklus „Reci Luci nešto lijepo...“
Ciklus je nastao iz procesa promatranja i bilježenja okoline u koju sam se friško doselila.Prvo su nastajali fotografski zapisi koje sam koristila kao misao vodilju, osnovnu konturu kompozicije, ostatak slike ispunila sam vlastitošću. Lijepo u nazivu odnosi se na iskreno, a ne nužno ono što je estetizirano. Ovim ciklusom želim ukazati na malu iskru jednostavnosti svijeta koji nas ukružuje. Bojim se da je iskrenost posebno zanemarena disciplina u likovnoj umjetnosti, ako je još uvijek mogu nazvati likovnom – prije nego teoretskom. Misao kojom želim prožeti svoju izložbu je poklon. Želim pokloniti publici dio sebe, ukazati na ljepotu savim banalnih stvari poput vlastitog susjedstva.
Kuće su za mene osobni simboli obitelji, motiv koji se mijenja u odnosu na perspektivu. Mijenja se i u odnosu na vrijeme, svijetlo, doba dana.... Kada prolazim pored tih kuća uvijek razmišljam o ljudima koji u njima žive. Promatram instalacije na njihovim prozorima, balkonima, garažama. Promatram Svjetlo koje mijenja u potpunosti arhitekturu, vrijeme koje blijedi fasade i potiće raspadanje. Sve to promatram, bilježim i na kraju slikam.
Prostor koji slikam, oplemenjen je slikovitošću stabala koji okružuju čitavo mjesto. Svaka kuća pored sebe ima svoje stablo. Svoja osobna pluća, zaštitu od vrućine, zaštitu od vjetra, spokoj, miris, život.
Tekstura na slici ima kvalitativno jednaku važnot kao i sama boja. Za mene su slike živi organizmi, a tekstura mi je nužna da bih prenila doživljaj u potpunosti. Dodirivanje slika je poželjno.
Slike nisu nužno stilski zaokružene, kao što nisu ni ljudi potpuno kompatibilni pa svejedno žive u zajednicama. Cilj je zaokružiti pojedinu sliku kao pojedinu priću za sebe, prikazati emocionalnu projekciju.
Tea Morić Šitum
„Triptih za Lijepu našu“
Riječ je o Mentalnoj mapi u nastajanju koja se sastoji od fotografija, kolaža i raznih nepoželjnih pitanja. Rad započinjem ja tako da dovedem u odnos sve što se nalazi na ploči pomoću pitanja i citata koje ispisujem prostoručno na ploču. Ostavljam i prostor za intervenciju. Pored rada izložena je kutija s kredama a crna podloga otvorena je za intervenciju. Pitanja koja postavljam nisu samo moja osobna, nego društvena, univerzalna. Npr. Zasto nista nismo naucili iz povijesti? zasto se sramimo proslih "junaka"? Tko je junak uopce? zasto zarađujemo na tuđoj muci? I zašto uvijek čekamo da netko drugi riješi naše probleme? Kako prihvatiti sadašnjost ako nismo prihvatili vlastitu prošlost? Kako ćemo znati poštovati današnje heroje, kad nekadašnjima ime zatiremo? Kako obnoviti posrnulu industriju ako čekamo? Što čekamo? Hoće li ikad biti bolje? Drugačije?
Tea Morić Šitum
“D1 Kolažiranje stvarnosti”
Moj život na relacijama, a posebno tijekom studiranja na relaciji Zagreb- Split, rezultirao je pogledima iz raznih perspektiva. Gdje god bila, čula sam iste ili slične informacije, ali različito prezentirane, kolažirane, što me navelo na razmišljanje o reinterpretaciji jedne činjenice. Kontekst u koji se stavlja istinita informacija u potpunosti mijenja informaciju. Ista stvar događa se i u likovnom jeziku.
Kada fotografiji kao dokumentu, dokazu stvarnosti, dodamo neku potpuno drugu, naizgled nevezanu fotografiju, ona gubi svoju snagu prezentacije istine i postaje likovni objekt u službi čuđenja. Što je sad ovo?
Medijska reprezentacija stvarnosti u biti čini baš to. Uzevši pod svoje okrilje stvarne činjenice, prezentira sadržaj kako god propagandi odgovara. Koliko smo puta bili svjedoci sličnih manipulacija u stvarnom životu? I postoji li uopće način prezentacije apsolutne istine? Fotografija u svakom slučaju, koliko god zavodljiva bila, nije apsolutna istina, samo je proteza, dio činjenice, a stvarnost je prepuštena na volju primatelja informacija.
Plakat kao medij pripada likovnoj umjetnosti, jer unutar margina stranica podliježe pravilima likovnog čitanja od proporcija do zlatnog reza i fonta. Međutim, plakat je i vizualni jezik koji mnogo izravnije djeluje na široke mase od jezika klasične umjetnosti (zbog raznih mistifikacija vezanih uz umjetnost). Vizualni jezik pripada svima, i odgaja se neposredno.
Danas, kada nas kompjuterska vizualistika ili brendiranje potpuno otvoreno posjeduje, smatram da je potrebno razvijati svijest o načinu gledanja i viđenja. Iako je pismo u prošlosti razvijano od slikovnih znakova koji su se razvili u apstraktni oblik, danas je u sukobu sa piktogramima. Svoje bih plakate nazvala otvorenim fotografskim piktogramima koji bježe od jedne univerzalne interpretacije vizualnog objekta otvarajući horizonte za nova pitanja, a s njima i promišljanja.
Prolazeći nekad glavnom, danas zaboravljenom državnom cestom od Zg- do Splita osjećala sam potrebu dokumentirati stanje na njoj. Kako sama fotografija nekad i previše nepotrebnih informacija odašilje, pokušala sam reducirati nebitno. Iz više navrata pokušala sam zabilježiti koja je točna lokacija snimljenih fotografija. Nisam uspjela. Pamtim samo osjećaje. Mirise. Boje...Slike blijede.
Dakle, ovo (re)prezentirano samo je dio priče o začudnom putovanju na državnoj cesti D1 od Zagreba do Splita. Uživajte!
Tea Morić Šitum
Biography
Živoopis:
Rođena je u Splitu 1987. g. Nakon srednje škole odlazi u Zagreb na Akademiju likovnih umjetnosti gdje diplomira kao Magistra edukacije likovne kulture. Živi i radi u Kaštel Gomilici.
Održala je nekoliko samostalnih izložbi, izvela radove na javnim mjestima (performance doručak na travi u Zagrebu, intervencija mladih autora Radovi u tijeku MSU) te sudjelovala na brojnim skupnim žiriranim izložbama u Zagrebu, Splitu, Mostaru i Vannesu. TIF koncept studio, aktivni je projekt u spajanju znanja primjenjenih i likovnih umjetnosti na kojem radi u slobodno vrijeme. Član HDLU-a od 2011. i HULU-a od 2013. godine.
moric.tea@gmail.com
teamoricsitum.blogspot.com
facebook.com/tea.moricsitum
instagram.com/teamoricsitum/
Kao voditelj galerije:
02.srpnja 2010. - 09.rujan 2010. - Organizacija 9 izložbi u sklopu 21. Bolskog kulturnog ljeta, Centar za kulturu Bol, Brač
Sudjelovanje na međunarodnim znanstvenim skupovima:
rujan 2007. međunarodna radionica Arhiv simultanih vremena, Muzej 21+ , V
studeni 2015.- radionica likovne kritike, AICA, Split
Solo exhibitions
- 2007. Zavičajni muzej grada Rovinja, „Doručak na travi“,samostalna izložba grupe autora
- 2008. Galerija doma kulture Bol, Izložba fotografija „Bolski fotografi“
- 2010. Centar za kulturu Bol, Tea Morić i Željka Cupek
- 2014. Galerija Vinko Draganja,Op., Dominikanski samostan,Split, „Reci Luci nešto lijepo...“
- 2017. Bol, Ljetne izložbe u galeriji „Branislav Dešković“
- 2017. Muzej grada Kaštela, Dvorac Vitturi, Kaštel Lukšić, Tea Morić Šitum i Irena Rogulj
- 2017. Šitum i Ivan Listeš, galerija Sveučilišne knjižnice, Split, „Alegorija plovidbe"
- 2017. Alliance Francoise, Marmontova 3,Split, Alegorijske plovidbe
Group exhibitions
- 2006. prostor informacijskog centra, Split, Splitska tiramola 1
- 2007. prostor informacijskog centra, Split, Splitska tiramola 2
- 2007. galerija Pravi put, Zagreb, „Fragmenti grada“
- 2007. Galerija Aluminij, Mostar, Festival „Varijacije Mo-Zga“
- 2013. MKC Split, Festival NUS 2013, „Tabu“
- 2013. MGK, Kaštel Sućurac, Prva skupna izložba umjetnika s područja Kaštela
- 2013. Galerija Zvonimir, Solin, Mali format- Salona Art
- 2017. MKC, Split, Festival NUS: „O za osmjeh“
- 2017. Galerija Zvonimir, Solin, Salona Art, Mali format
- 2017. Galerija Vinko Draganja,Op., Dominikanski samostan, Split, Otajstva nježnosti
- 2017. Podrumi Dioklecijanove palače, Split, .,“Natura maris“, Hrvatski umjetnici u Francuskoj
- 2017. , 39.Splitski salon; „Prikazi podjeljenosti“
- 2017. Zavičajni muzej Biograd na moru, Biograd na moru, “Natura maris”
- 2017. Brešan- Stara gradska vijećnica, Split, “Vjetar u jedrima“
- 2017. galerija Zvonimir, Solin, Mali format
- 2017. Brešan- Stara gradska vijećnica, Split, .,”Likovni gen-prokletstvo ili blagoslov”
- 2017. Stara gradska vijećnica, Split, Splitski cvit 2017; “Zemaljski raj”
Other projects
- TIF koncep studio