Vinko Barić
Ciklus slika „Subrealizam oko nas“ Vinko Barić izlaže prvi put u Splitu (osim slike „Općinski izbori u Suhopolju“ koja je bila izložena na „Splitskom Salonu“ 2015., sve ostale slike izložene su dosad samo u Zagrebu na zajedničkoj izložbi sa Davorom Gobcem u galeriji „Lavant Nugent“ u studenom 2014. godine). Kao što sam već pisao (a nije naodmet ponovo naglasiti jer se odnosi na cjelokupan angažman ovog autora), Barić je čuvar baštine zlatnog doba underground estetike druge polovice prošlog stoljeća oslobođene strogog akademizma i uvriježenih normi kako u umjetničkim istraživanjima, tako i u svakodnevnom životu. On jednostavno živi svoju umjetnost, pa „kud' puklo, puklo“. Odlučno i čvrsto brani oazu urbanog, oslobođenog duha oružjem ubojitijim od puške - reskim, satiričkim i beskompromisnim komentarima, javno izvrgavajući ruglu usiljeni građanski mentalitet – njegove prijetvornosti, laži, obmane, licemjerja i ostale izopačenosti i devijacije što iz njega izviru. To su neki od putokaza koji nam u svim dosadašnjim pa i u ovom posljednjem ciklusu približavaju rad ovog svestranog: slikara, strip-crtača (Vinko je do sada objavio četiri izvrsna strip albuma), glazbenika (član je punk sastava „Porno Suicid“) i pisca (2011. godine objavio je u vlastitoj naknadi sjajnu knjigu o povijesti hrvatskog punka: „Hrvatski punk i novi val 1976.-1987.“). Ono što me uvijek s ushitom vraća Barićevim radovima jest ona ista subverzivna, šarmantna odvažnost i otkačena privlačnost koju možemo osjetiti i kod „Mačka Fritza“ (animiranog filma Ralpha Bakshija iz 1972. godine, baziranog na istoimenom stripu Roberta Crumba).
O svojim radovima iz ovog posljednjeg ciklusa sam autor kaže: „Ovaj subrealistički ciklus slika je apsurdno, društveno-kritičko poigravanje sa činjenicama iz svakodnevnog svijeta oko nas sagledanog kroz prizmu humora i to upravo zato da se izbjegne pretencioznost i neuvjerljivost društveno i socijalno angažirane umjetnosti. Nespojive vremensko-prostorne i klasno-političke kombinacije u ovim slikama nastoje tvoriti jedan kolaž raznolikih referenci koje u konačnici daju uvrnutu, iščašenu i donekle izvitoperenu sliku svijeta. Jedan od rijetkih mehanizama otpora u ovoj tehnološki naprednoj ali autodestruktivnoj i umirućoj civilizaciji današnjice jest upravo humor. Koncept ove izložbe i koncept samog pojma „subrealizam“ jest igra riječi, ali ujedno i značenjsko objašnjenje samog pojma. Ako je nadrealizam bio „iznad“ stvarnosti, subrealizam bi trebao biti „ispod“ stvarnosti – ona mala gotovo nevidljivanit apsurda i bizarnosti, tanka „deja vu“ poveznica koja se kao ritmički pravilan matematički fraktal provlači kroz svijet oko nas. Stoga se u ovim slikama spajaju naizgled nespojive stvari i situacije poput kršćanskog fanatizma i sjevernokorejskog staljinizma i kulta ličnosti („Zlatko Sudac pokrštava Kim Jong Una na stadionu u Pjongjangu“) ili pak prikaz zubi umnjaka u Saboru („Zasjedanje umnjaka“) kao personifikacije borbenih težnji najumnijih političara u Hrvatskoj i sl.“
Svakako, koliko god poznavao Vinkovo slikarstvo i kako god pristupao njegovim slikama uvijek i iznova sam ugodno iznenađen i zatečen onim što te slike prikazuju i atmosferom koja iz tih slika izbija. Nekome se njihova direktnost može činiti „predirektna“ i pomalo vulgarna u svojim spajanjima „nespojivog“, rugalačka do boli i u izrazu nemušta; ali meni je upravo sve to skupa u kompletu dobar pandan dorađenim, zaokruženim i do u tančine prostudiranim uobičajenim kritikama društva. Upravo ta Barićeva brutalnost, sirovost, crnohumorna „neodgojenost“ koja ne mari za posljedice i vrijednosne sudove nadležnih dušebrižnika s“obje“ strane društvenog spektra emitira onaj prijeko potrebni ali i uzaludni S.O.S. signal; S.O.S. s broda koji bespovratno tone jer za vrijednosti koje bi trebalo spasiti odavno više nitko iskreno ne mari van olako izgovorenih predizbornih obečanja. I to ne samo kod nas. Problem je širi - civilizacijski, ako ne i antropološki. Zaključci su jasni: nema budućnosti, nema pravednije smjene vlasti, nema boljitka niti pravedne raspodjele dobara na Zemlji. Proteklo vrijeme unazad više desetljeća (ako ne i stoljeća i tisućljeća) prokazuje da će u budućnosti biti samo isto odnosno gore, a nikako bolje. Ne radujte se. Suočite se. Čovjek nije bio prvi oblik života, pa neće biti niti posljednji njegov trag na planetu. Jedino grohotan neartikulirani smijeh pomaže. Nakratko.
Toni Horvatić
Iz predgovora za izložbu '' Dostignuća nacionalne industrije'' (2013)
''....Barić je čuvar baštine zlatnog doba underground estetike druge polovice prošlog stoljeća oslobođene strogog akademizma i uvrijeđenih normi kako u umjetničkim istraživanjima, tako i u svakodnevnom životu. On jednostavno živi svoju umjetnost, pa “kud' puklo, puklo”. Odlučno i čvrsto brani oazu urbanog, oslobođenog duha oružjem ubojitijim od puške - reskim, satiričkim i beskompromisnim komentarima, javno izvrgavajući ruglu usiljeni građanski mentalitet - njegove prijetvornosti, laži, obmane, licemjerja i ostale izopačenosti i devijacije što iz njega izviru. To su neke od natuknica koje nam u svim dosadašnjim pa i u ovom posljednjem ciklusu približavaju rad ovog svestranog: slikara, strip-crtača (Vinko je do sada objavio tri izvrsna strip albuma), glazbenika (član je punk sastava “Ilija i Zrno Žita”) i pisca (2011. godine objavio je u vlastitoj naknadi sjajnu knjigu o povijesti hrvatskog punka: “Hrvatski punk i novi val 1976.-1987.”). Ono što me uvijek s ushitom vraća Barićevim radovima jest ona ista subverzivna, šarmantna odvažnost i otkačena privlačnost koju možemo osjetiti i kod “Mačka Fritza” (animiranog filma Ralpha Bakshija iz 1972. godine, baziranog na istoimenom stripu Roberta Crumba)....''
Toni Horvatić
Biography
VINKO BARIĆ
Rođen u Splitu 1980. Diplomirao slikarstvo na ALU Split 2005. u klasi prof. Nine Ivančić, a od 2005. član je i HULU Split. Od 2019. član je Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika. Od 2016. do 2018. član Umjetničkog savjeta HULU Split.
Pored slikarstva i ilustracije, bavi se i autorskim underground stripom, te povremenim grafičkim dizajnom. Od 1994. do danas imao više kolektivnih i samostalnih izložbi slika, te nekoliko izložbi stripova i karikatura.Historiografske tekstove o stripu objavljuje u teoretskom strip časopisu „Kvadrat”.Povremeno organizira izložbe i piše predgovore za iste u galeriji Teatrin GK Solin, gdje vodi i likovne i strip radionice za djecu i mlade.
Od važnijih likovnih manifestacija sudjelovao je na Zagrebačkom Salonu Mladih, T-Com festivalu MSU Zagreb, Splitskom Salonu, Adria Art Annalima Split, Pulskom Biennaleu, Max Art Festu Zagreb,Almissa art festu Omiš,Op Art festu Opatija , Šumes festivalu i na nekoliko skupnih tematskih izložbi u Splitu, Zagrebu,Čakovcu,Omišu,Beogradu,Puli, Opatiji i Poreču.
Knjigu "Hrvatski punk i novi val 1976-1987" samostalno je objavio 2011. U međuvremenu, od 1997 do 2016. objavio je 4 svoja autorska strip albuma, a od 2009. do danas jedan je od redovnih crtača strip serijala "Lavanderman". Dvije njegove slike nalaze se u fundusu Galerije Umjetnina Split.
SAMOSTALNE IZLOŽBE
2022 „Digitalni primitivizam” Galerija Škola, Split
2020 „Barokni Čovjek- izložba stripova” Caffe bar Art , Osijek
2020 „Digitalni primitivizam“Studio 21 Split
2018 „kamena memorija“ Teatrin galerija GK Solin
2017 "Subrealizam" klub Kyklop Bar, Prag, Češka
2017 "Subrealizam" Salon Galić, Split
2017 "Strip na prijelazu iz medija u medij" -Galerija B. Deškovič, Bol, Brač (zajednička izložba s Mirom Župom i Ivanom Svagušom)
2017 "Mitovi i legende o solinskoj strip sceni"-Teatrin GK Solin( zajednička izložba s Damirom Ercegovićem i Ladanom Mehićem)
2016 "Subrealizam oko nas"- Book caffe Dnevni boravak, Rijeka
2016 "Digitalni primitivizam"- GK Marko Marulić, Split
2015 "The pejzaži, itd."- Galerija Hok, Split
2014 "Kukusi ga baba krump K!"- Galerija Laval Nugent, Zagreb ( zajednička izložba s Davorom Gobcem)
2014 "Digitalni primitivizam"- CZK Maksimir, Max Art Festival, Zagreb
2013 "Dostignuća nacionalne industrije"- Muzej Grada Jelse, Hvar
2013 "Dostignuća nacionalne industrije"- Galerija Paradajz Lost, Vis
2013 "Dostignuća nacionalne industrije"- Salon Galić ,Split
2012 "Izložba jedne slike"- Galerija Zid, GK J.Šižgorić, Šibenik
2011 "Zečji kružok"- Galerija Galiotović, Sinj
2010 "Red za osobnu" - Galerija Sv Krševan, Šibenik
2009 "Zečji barok" - Galerija Umjetnina, Split
2009 "Zečji desant na Jelsu"- Galerija Dalmacijaland, Jelsa, Hvar
2009 "Portreti plemenitih zečeva" - klub A3, Knin
2009 "Red za osobnu" - Salon Galić,Split
2008 caffe galerija HOK,Split
2007 "Ilustracije" GK Solin
2006 "Zečja renesansa"- Salon Galić,Split
2004 "Slike i stripovi"- caffe bar Jazz, Knin
2002 "15 pogleda na Dalmaciju"- galerija Ghetto, Split
1999 GK Zadar( izložba stripa)
1999 Dom Mladih Split (izložba stripa)
1998 klub HSLS Split
1995 Etnografski muzej, Split
1995 restoran Opatija, Split
1995 Galerija franjevačkog samostana, Sinj
1994 Galerija Zvonimir, Solin
KOLEKTIVNE IZLOŽBE
2021 Između srca i želudca-animalizam u splitskoj umjetnosti-Galerija Umjetnina, Split
2020 Nastavit će se ...Strip i vizualna kultura u Hrvatskoj, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb
2020 Između srca i želuca – neki primjeri animalistike u splitskoj likovnoj umjetnosti, Galerija Umjetnina Split
2020 Splitski akvarel, Splitska kuća jezika i kulture – Peristil
2020 Kriza nam je velika prilika,Salon Galić, Split(virtualna izložba)
2020 C:Salon Galić-Izložba Vol 1,Split(virtualna izložba)
2019 Šumes festival, Gornji Milanovac
2019 Turizam na rubu pameti, Gradska vijećnica,Split
2018 Splitski Salon,Split
2017 Sprint! Gradska vijećnica, Split
2017 Almissa Open Art, Omiš
2016 Teatrin GK ,Solin
2015 Splitski salon, Split
2015 Almissa Open Air, Omiš
2014 OP Art Fest, Opatija
2014 Novosadski strip vikend, Novi Sad
2014 OHOHO Festival,Zagreb
2013 Adria Art Annale, Split
2013 Max Art fest, Zagreb
2013 Zagrebački Salon, Zagreb
2013 NUS, MKC Split
2011 Splitski Salon Split
2011 Istarski bienalle, Pula
2010 KVART, Split
2010 Muzej suvremene umjetnosti Zagreb (T-HT@MSU)
2009 Adria Art Annale,Split
2009 Istarski biennale, Pula
2009 Paso Doble, MKC Split
2008 Strip festivaL, Prilep
2008 Pluralizmi, palača Milesi,Split
2008 galerija Tutnplok-Split, Zagreb,Mostar,Rijeka
2007 Splitski salon, Split
2007 Adria Art Annale, Split
2007 Stoljeće splitskog stripa,Split
2007 TU I TAMO, Čakovec
2006 Adria Art Annale Split
2006 ST suvremena umjetnost-nova generacija, Galerija umjetnina, Split
2006 Art Clissa, Klis
2005 grupa Ljubitelji, KUD F Prešeren, Ljubljana
2005 ST-Rip, galerija Ghetto,Split
2003 Hrvatski strip 90-tih, SKC Beograd
2003 NSB Zagreb
2003 Splitski salon, Split
2003 studenti ALU u Banovini, Split
2001 Zagrebački salon mladih,Zagreb
1998 ART & MUSIC fest Pula
1997-ART & MUSIC fest,Pula
SAMOSTALNA IZDANJA (strip albumi i knjiga):
"Samo da ne propadne" (mini-strip album), 1997 I.D.Z.F.S.
"Čudnovati deponij"( strip album),1999 I.D.Z.F.S.
"Paranormalni čimbenik" ( strip album) 2008 I.D.Z.F.S./KUU UZGON/UTOPIA
"Hrvatski punk i novi val 1976-1987" (knjiga-monografija) 2011
"Dogodovštine Baroknog Čovjeka" (strip album), 2016 I.D.Z.F.S.
„Nove dogodovštine Baroknog Čovjeka(strip album) 2020 IDZFS
"Hrvatski punk i novi val 1976-1987" – novo dopunjeno i prošireno izdanje (knjiga-monografija) 2021
SUDJELOVANJA U STRIP KOMPILACIJAMA (izbor):
"Flit/Divlje Oko", 2003 Flit,Zagreb
"ST-Rip", 2005 Utopia,Split
"Stoljeće splitskog stripa" 2007 MKC Split( katalog izložbe)
"Across the borders" 1 + 2, 2009, 2012, Vizantija, Prilep (Makedonija)
"Love + Hate" 2010 Fortepressa/Crack/Komikaze , Rim/Zagreb (Italija/Hrvatska), zajedničko izdanje
"Kamikaze De. VS Komikaze HR." Berlin/Zagreb (Njemačka/Hrvatska) zajedničko izdanje, 2014
+ kompilacijski albumi "Komikaze " od 2004 do 2012
„Gorgonzola”(temat o hrvatskom stripu), 2019,Lyon, (Francuska)