Edvin Dragičević
Predgovor grafičkoj mapi ˝Subterraneus˝ u izdanju Kabineta grafike HAZU, edicija Argola,Zagreb, 2019.
Izopačena perspektiva našeg doba
Propast se zbila, oko nas razvaline, počinjemo stvarati svoj novi mali okoliš i gajiti nove male nade. Mučan pothvat... (David Herbert Lawrence)
Katastrofični imaginariji kroz povijest kulture i umjetnosti trajno potvrđuju čovjekovu urođenu fascinaciju katastrofama. Taj fenomen ljudske prirode način je našeg suočavanja s neshvatljivim, bolnim događajima ili užasnim pojavama u svijetu. Među mnogim različitim zbivanjima koja izmiču ljudskom razumijevanju jest i rat, u čijoj se razarajućoj moći očituje silina dinamizma teorije katastrofe (A. Le Brun).
Još je Heraklit izjavom Rat je otac svemu, svemu kralj proglasio rat gospodarom svemira, tvorcem novih svjetova i društvenih poredaka. Upravo ta premisa u potki je Subterraneusa. Kao logički produžetak i nadopunu djelima nastalim zadnjih desetak godina (ciklusi Iluzija sigurnosti i Kontrolirati nemoguće), Edvin Dragičević nastavlja problematizirati temu rata, ali ovog puta bez svoje prepoznatljive idiomske ironije. Polazeći od arganovske istovjetnosti arhitekture i kulture, estetikom uništenja umjetnik strpljivo oblikuje pretkazujuću viziju, svoju „oglednu zbirku“ nadzemnih ruševina i podzemnih labirinata. U ništavilu ne-prostora bezvremene neokaljane bjeline lista stoje izolirani osamljeni motivi oprečnih svjetova. Nadzemnom razorenom sablasnom svijetu naseljenom „kosturima“ imaginarne bezlične utilitarne ili vojne arhitekture suprotstavlja se podzemni skladan labirintno-modularni prazni svijet geometrije. Proturječnost svjetova pojačana je oprečnošću duktusne fakture. Bakropisnom linijskom minucioznošću gustih titravih poteza u strukturu tih tihih svjedoka ratnog stanja (P. Virilio) iznova se upisuju bolna sjećanja na strahote koje su se dogodile, koje se događaju i koje će se tek dogoditi. Naprotiv, „mjesto zaklona“ jasnim čvrstim širokim konturnim linijama razgraničava prazninu oblikujući prostor koji tek treba ispuniti. Motivskom te kompozicijskom jednostavnošću Dragičević ne banalizira problematiku negativnog ljudskog djelovanja već potencira nelagodu užasa uspijevajući da pritom ne postane užasavajući. Iza te privlačne jednostavnosti grafičkog lista skriva se iskaz ljudskog tragizma.
Naizgledna suprotnost svijeta distopijskog nadzemlja i utopijskog podzemlja zapravo je jedinstvena istovjetna heterotopijska predodžbe svijeta nakon atomske bombe, nukleardnih skloništa, beskonačnih migracijskih kriza, razaranja, gladi, nezasitne gramzivosti koja izrabljuje prirodu do potpunog izobličenja. U takovoj dehumaniziranoj civilizaciji na izmaku, pohanoj razaranjem i kaosom, čovjeku preostaje tražiti utočište u svijetu podzemlja, stoljetnom eufemizmu za Pakao, koje postaje mjesto naših nadanja. Izopačena perspektiva Subterraneusa odraz je Sna o uništenju (koji) se iz beskonačnosti prevodi u konačnost (A. Le Brun), odnosno refleksija je apokaliptičnog imaginarija u kojem mit o kraju čovječanstva postaje surova realnost, a budućnost monstruozno vrijeme poraza i nemoći. Tako suočenima s golom ružnoćom svoje prošlosti, sadašnjosti i budućnosti te s civilizacijskom krizom uznemirujućih proporcija ne ostaje nam nego pitati se srljamo li doista u neopozivi kraj potpunog uništenja.
Ana Petković Basletić
Samostalna izložba, Kabinet grafike HAZU, Zagreb, 2019.
Distorzija kontrole
Izložbom Kontrolirati nemoguće i predstavljanjem mape Subterraneus umjetnik Edvin Dragičević po drugi se put samostalno predstavlja u Kabinetu grafike. Od izložbe održane 2009. u Studiju Kabineta grafike pa do danas autorov se opus preciznog rukopisa, slojevith struktura i višeznačnog sadržaja proširio na nova istraživanja. Njegov modus operandi temelji se na dobrom poznavanju grafičkih tehnika i na spoznaji da se grafikom može izraziti osobni umjetnički identitet kroz vizualno intrigantne i izvankonvencionalne sadržaje.
Oblikovno blizak figuraciji, Dragičević će rafiniranim senzibilitetom minucioznog i analitičkog crtača za izvorom inspiracije posegnuti u bogatu riznicu najrazličitijih motiva. Fascinaciju će pronaći kako u brojnim tipovima bunkera i monumentalnim kontrolnim tornjevima tako i u njihovim suprotnostima poput jednostavnih papirnatih aviona i bicikala koje će objediniti u dvije serije bakropisa pod nazivom Iluzija sigurnosti i Kontrolirati nemoguće. Povezivanjem na prvi pogled nespojivih motiva u zanimljive konstrukte pažljivijem će se promatraču otvoriti vizura dubljeg smisla s fino iznijansiranim misaonim mehanizmima koji otključavaju rebus i razotkrivaju metaforu i višeslojni sadržaj. Dragičević je dosljedan grafičar, stoga i tehnika u njegovu radu nosi značenje koje se očituje u precizno koncipiranom, čistom i jasnom oblikovanju. Grafika je medij koji ne omogućuje trenutni pogled na napravljeno već traži od umjetnika strpljivost pri gradnji likovnog djela i postojanu imaginaciju koju Dragičević jasno slijedi u stvaralačkom procesu. Kako je majstor u tehnici bakropisa, tako njegov opus karakteriziraju sjajne i tehnički besprijekorne intrepretacije, što pokazuje i serija grafika Kontrolirati nemoguće.
Zamišljena kao cjelina čiji se opseg mijenja s obzirom na veličinu izložbenog prostora, sastoji se od niza grafičkih listova otisnutih s više matrica. Osnovu serije čine tri tipa „kontrolora” po konstrukciji bliska promatračnicama iz perioda nacizma, promatračkim tornjevima radarima i betonskim pograničnim kolosima iz novije povijesti. Ti „nadglednici” zraka, zemlje i ljudi zauzimaju strateška mjesta i u svojoj hladnoj estetici dominiraju kadrom. Smješteni unutar imaginarne scene bez naznačene pozadine, izvan prostorno-vremenskog okvira, postaju univerzalni simboli onih koji pomno prate stanje sustava, bezvremenskih i sveobuhvatnih kontrolora jer – parafrazirajući Orwela – oni koji kontroliraju prošlost kontroliraju budućnost, oni koji kontroliraju sadašnjost kontroliraju prošlost. Etimologija naslova serije upućuje na koroziju i distorziju kontrole koja postaje jasna kada više grafičkih matrica otisnutih crvenom bojom razotkrije umjetnikovu namjeru u generiranju novog značenja. Siluete crvenih bicikala svedene na konturni znak prolaze preko kompozicije i s lakoćom se gibaju u neobuzdanom slijedu. Ponyji, specijalke, ženski i gradski bicikli nadiru kroz kadar i narušavaju hladnu i neprobojnu dominaciju kontrole. Sadržajno se parovi suprotnosti sintetiziraju u simbole složene asocijacije stvarajući novi kontekst unutar slojevite kompozicije. Mnoštvo bicikala u tranzitu širi se kroz više kadrova stvarajući diskurzivni prostor koji proširuje imaginarnu scenu i dinamizira ritamsku strukturu kompozicije. Grafike tako postaju fleksibilan oblik osvještavanja šire slike, a promatrač svjedokom apsurdne situacije, tj. kontroliranja nemogućeg.
Vesna Kedmenec Križić
Iluzija sigurnosti- serija od 240 bakropisa 100x 100mm
Split, Sveučilišna galerija, 20.rujna- 05. Listopada 2017.
Od prvog bakropisa na temu bunkera do ljetos zaokruženog ciklusa prošlo je pola desetljeća. Kroz to vrijeme Edvin Dragičević realizirao je stotinu i dvadeset prikaza najrazličitijih utvrda i skloništa. Objedinjene pod znakovitim nazivom Iluzija sigurnosti, na izložbi u Sveučilišnoj galeriji „Vasko Lipovac“ prvi ih put predstavlja kao dovršeno djelo, karakteristično po broju i boji otisaka – crnoj i crvenoj. Cijeli ciklus izveden je u bakropisu, na jednako velikim matricama, i otisnut na grafičkim listovima identičnih dimenzija (100 x 100 / 210 x 180 mm). Usto, prikaz bunkera isključivi je likovni sadržaj svih grafika, što upućuje na razrađenu i jasnu koncepciju autora već na početku rada na ciklusu 2012. godine. Prvotna zamisao u konačnici je nadograđena dvostrukim brojem izloženih otisaka u odnosu na broj različitih primjeraka. Kontrapunktiranjem grupe od stotinu i dvadeset bakropisa u crnoj boji brojčano jednakoj crvenoj grupi ostvarena je prostorna instalacija velikog vizualnog, asocijativnog i simboličkog potencijala.
Neuobičajena predanost radu i zadivljujuća perfekcija svakog pojedinog otiska konstantna su obilježja grafike Edvina Dragičevića (takvom stvaralačkom pristupu maksima „vrijeme je novac“ naprosto je strana i neprilična). Grafičar po vokaciji, još od srednje škole primijenjene umjetnosti, svakodnevno je posvećen zahtjevnoj likovnoj disciplini, bilo u atelijeru, bilo predajući na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Pored grafike u užem smislu bavi se ilustriranjem i grafičkim opremanjem knjiških izdanja, naročito literature za djecu i mlade. Redoviti začin izvedbe doza je humora kada god karakter djela to dopušta. Štoviše, humorni je diskurs prilično česta sastavnica cjelokupnog umjetnikovog djelovanja. U grafičkom su mu opusu naročito zapažene osebujne interpretacije realija, nerijetko amalgamirane s izmišljenim detaljima, a redovito popraćene rečenicama – izjavama/komentarima/pitanjima. Značenjski odnos pikturalnog i tekstualnog sadržaja površnom se gledatelju može činiti bezazlen. Ustvari je suptilno provokativan i dvosmislen u mjeri da promatraču može prouzročiti određenu nelagodu uslijed nedoumice kako stvar treba vidjeti, odnosno što o njoj misliti. Na koji način, primjerice, sagledati nadnaravno veliki presjek očne jabučice nadopunjen izjavom „Prekrasan prizor“? Za koga? – možda za oftalmologa, ili ipak za sve nas s obzirom da je posrijedi predragocjeni organ vida. Budući da nemali dio suvremene umjetničke prakse publiku sustavno odvikava od likovnog umijeća, iščitavanje značenja Dragičevićevih konceptualno promišljenih slikovno-tekstualnih djela doista može biti otežano zbog zavodljive vrsnoće likovne interpretacije, koja je istodobno iskaz umjetnikovog htijenja i reprezentant dojmljive individualne poetike.
Pored zaigranih radova s tekstom, jedan dio gravura komunicira isključivo likovnim predodžbama lišenim humora. Impresivan primjer je ciklus Iluzija sigurnosti. Od autora doznajemo da ga bunkeri fasciniraju još od rane mladosti, znatno prije sudjelovanja u Domovinskom ratu, koji njegovo zanimanje nije ni povećao niti umanjio. Radove iz ciklusa izlagao je u više navrata. Publika ih je u većem broju mogla vidjeti 2013. godine na samostalnoj izložbi u Rovinju, te na 39. splitskom salonu (30 otisaka) 2015. godine. Među sedam do sada osvojenih nagrada i priznanja, njih tri je dobio za bunkere.
Nakon prvih pet izmaštanih prikaza uslijedile su interpretacije stvarnih bunkera razasutih diljem svijeta, uključujući jedan lokalni u Solinskoj ulici. Glavnina prikaza nastala je na temelju fotografija iz različitih izvora, osobito iz knjige Buncher Archaeology Paula Virilia. Suvišne detalje autor je reducirao, a dijelove skrivene pod zemljom rekonstruirao pomoću geometrije, te oblikovao skladne, zgusnute i čvrste oblike. U razgovoru povodom izložbe spomenuo je da „djeluju monumentalno, izazivajući impresiju neuništivosti, neprobojnosti, sigurnosti, ali i moguće agresije“, s čime se moramo složiti. No budući da čitanje Dragičevićevih radova nikada nije isključivo pravocrtno i jednostrano, tako i „ti maleni bunkeri izvučeni iz stvarnog konteksta, svojim velikim brojem izazivaju osjećaje izgubljenosti, besciljnosti, izoliranosti i neuspjeha, koji se mogu povezati s trenutnim stanjem u svijetu u kojem živimo“ – dodat će autor. Naposlijetku, crna i crvena boja otisaka simboliziraju naš svijet različitih ideologija i političkih sustava, kojemu je, ironično, zajednički bunker, kao što su mu zajednički i egzistencijalni strahovi i traume.
Iris Slade
Predgovor samostalnoj izložbi, Sv. Toma, Rovinj
Edvin Dragičević nam je pokazao dosad nebrojeno puta kako ga zanimaju različite tematike i spajanje potpuno različitih stilova i tehnika. Koliko god se kroz svoje radove referira na postmoderni svijet, autor ostaje vjeran tradicionalnim grafičkim tehnikama redefinirajući ih i kombinirajući ih sa suvremenim izričajem. Takav je slučaj i s recentnim izložbenim ciklusom koji obuhvaća tri veća rada i tridesetak grafičkih listova manjih formata.
Stilizirani, crni vojni bunkeri – minuciozno i majstorski grafički oblikovani – podsjetnik su neuništivosti i neprobojnosti. Nisu to prikazi ruševnih ostataka bunkera iz nekih minulih vremena nego bezvremeni, gotovo monolitni monumenti koji djeluju pomalo nestvarno kao iz nekog drugog paralelnog svijeta ili budućnosti; svijeta koji i nije toliko različit od našeg, u kojem je utrka za moći i novcem također rezultirala nasiljem, kaosom, ratovima... Bunkeri koji bi trebali predstavljati sigurnost, ipak djeluju hladno, teško i izolirano, podsjećajući na otuđenost i usamljenost pojedinaca u društvu u kojem izostaje bilo kakva empatijska i humana komunikacija.
Nadahnut tematikom bunkera i djelom Paula Virilia, Dragičević na vrlo malim formatima uspijeva izvrsno predočiti monumentalne prikaze bunkera različitih oblika i vizura koji prema tipologiji oblika u Viriliovom djelu Buncher Archeology ponekad bivaju antropomorfni i zoomorfni. Koliko god imali apstraktne oblike, poneki od njih imaju oblike i vizualne strukture nalik onima na ljudskim i životinjskim tijelima i licima. Sam Virilio piše u predgovoru, „Lovio bih te sive oblike dokle god mi ne bi prenijeli dio svog jada, dio svojih tajni...“, dajući im na neki način osobine i emocije ljudi.
Na većim prikazima bunkera, superpozicironirani su papirnati avioni, naznačeni linijski crvenim konturama, dematerijalizirajući pojam samog aviona kao mašine te njegovog aspekta kao sredstva u kontekstu rata ili u novije vrijeme terorizma. Upravo kao suprotnost s materijalnošću crnih bunkera, jednostavni i transparentni i avioni vraćaju onu dječju nevinost i naivnost igre letećim papirnatim avionima. Prolaze s lakoćom kroz statične, teške i masivne bunkere.
Bunker, ovaj specifični arhitektonski fenomen, stvoren u defenzivne svrhe, za većinu ljudi predstavlja značajan trag; zapis iz povijesti u kolektivnoj memoriji te nam ostaje kao podsjetnik na bolne i traumatske događaje iz prošlosti, ali i činjenicu da se sukobi, agresije i ratovi još uvijek događaju i u 21. stoljeću. Prema riječima samog autora, „simbolika je jasna, ne postoji mjesto potpune izolacije i sigurnosti ni od drugih, a niti od nas samih ...“
Autor je ovaj ciklus grafika izlagao dosad samo u inozemstvu (Rumunjska, Bugarska, Egipat), a sada su dostupne i hrvatskoj javnosti. Dragičević je dobitnik brojnih prestižnih međunarodnih nagrada te je ova izložba jedinstveni uvid u njegove recentne radove.
*"I would hunt those gray forms until they would transmit to me a part of their misery, a part of the secret...", Paul Virilo, Bunker Archeology, Princeton Architectural Press, New York, 1994.,
Barbara Gaj
Samostalna izložba, Kabinet grafike HAZU, Zagreb 2009.
PRIJATELJI SU MI BOLJI NEGO ŠTO IZGLEDAJU
Ono što nije upitno, no ipak trebamo naglasiti — jer je riječ o osobenosti i posebnosti autora — jest Dragičevićeva majstorska zanesenost, sabranost i usredotočenost prema tehnici i svim njezinim oblikovnim, posredujućim i semantičkim vrijednostima. K tome to su isti oni razlozi zašto je detalj motiva i rukopisa njegova bakropisa A što ako Vam se sviđam (2008.) koji prikazuje siphonapteru iz obitelji pulicidae ili običnu buhu, uzet na gotovo amblematičan način, za ilustraciju naslovnice kataloga 5. hrvatskog trijenala grafike. Buha visi svojim dlakavim udovima, s desnog gornjeg kuta knjižnog formata, senzibilizirajući nas za tehniku besprijekornog jetkanja pedantnog naturalističnog crteža koji ne ispušta niti jedan detalj. Čini vidljivim ono što intuicijom, u autentičnom mjerilu tog insekta, većina nas urođenim zazorom i nelagodom prema plazećim, letećim i skakutavim insektima, niti može niti želi vidjeti. Govori o vještini hranjenoj ironijom u kojemu ružno — kojemu u tom trenutku više ne znamo definiciju — i ono što se otklanja iz domene estetike dotiče granicu čudovišnog i lijepog. One koja potječe iz arhetipskih izvora i posve iracionalne privlačnosti koju gajimo prema horroru. Kao što će Vladimir Nabokov kada piše o Kafkinu Preobražaju ustvrditi da crna buba tvrdokrilac, u koju se pretvara Gregor Samsa, ima ljudski pathos u grotesknom obliku koji se pretpostavlja
da nema duše tako i Dragičevićevi entomoni u njegovu bakropisnu dekafolijumu (deset
bakropisnih otisaka koji nastaju u razdoblju od 2006. do 2008. godine) imaju dvosmislenu narav u kojem pretpostavka o nepremostivoj različitosti s ljudskim rodom biva posve pokolebana. To radi doslovnim prijenosom njihove anatomije i opisa kao već gore spomenutu običnu buhu, kao Isopodu (Povratak na staro zna biti sladak) i Belostomatidu (Ovo stvarno nisam želio) ili hibridnim kombinacijama obitelji Scarabaediae (Dobro je ulagati u sebe), Gomphidae u trupu i zatku s krilima
Cordulegastride (Težina je prevelika)… itd. Komponiranje otiska s dvije ploče konceptualizira čitav ciklus. Na donjoj manjoj, u crvenom slogu male arhaične kapitale, dodan je posve osoban šaljivi komentar u duhu, kako je to već kod Dragičevića prepoznato, dobrohotne malicije mediteranskog podneblja. Komentar pripitomljava iposvaja motiv u prostor autorironije, istodobno budeći jedan uopćeni žalac cinizma. No, cinik ili virtuoz s nagnućem prema zazornom motivu on svojim entomološkim repertorijem istodobno zaziva stare osamnaestostoljetne Historie naturalis i duhom pripada kompendiju kulturne entomologije, simbola, metafore i psihoanalize sa fobijama i filijama prema kukcima. I na kraju kako su mogući interpretativni ključevi uvijek i u etimologiji oblika i imena, obratimo se latinskom korijenu insecta (insectare = zarezati, urezati), grčkom entomos (izrezan na komade ili graviran i segmentiran) te nerijetko u prirodnoj znanosti upotrebljavanoj hrvatskoj riječi za kukac = zareznik od kojih svi opisuju podijeljenu anatomiju njihova tijela. Naime svi oni povezuju Dragičevićev odabir upravo tog motiva koji već u korijenu svojega imena pretpostavlja jasnoću komponiranih anatomskih struktura i dubinu jetkanja urezanog crteža.
Margarita Sveštarov Šimat
Samostalna izložba, Salon Galić, Split 08.-15 lipnja, 1999.
(Serija linoreza)
Postoje likovna djela koja se gotovo fizički opiru deskripciji. Djela promišljena i reducirana tako da riječi do njih dolaze nespretno i teško, prevrčući putem lucidne misaone konstrukcije i gnječeći nježne asocijativne čahure poput golemog, dobroćudnog slona na čajanci. Djela koja su do te mjere očišćena od naracije da ih automatski čitamo kroz prizmu znakovnog i simboličnog, kao nekakve neverbalne rebuse bez definiranog oruđa dešifriranja. Zajednička osobina svih takvih djela jest dovršenost procesa pretvaranja odraza u izraz, pasivnog u aktivno, procesa na koncu kojeg predmet oljušten od naslaga svakodnevice i sveden na svoje konstitutivne elemente, evoluira u svojevrsni primopredajnik značenja i asocijacija.
U grafikama Edvina Dragičevića prepoznajemo kako opće karakteristike tog procesa, tako i neke sasvim osobene postupke. Motiv, koji zbog svoje izoliranosti i morfološke jednostavnosti višestruko dobija na težini, jasan je i koncizan kao likovna refleksija čiste činjenice. On je iskoračio iz svijeta stvarnog prostora i to ne samo formalno, fizički sažet u znak i okružen prazninom, već i sadržajno, te od promatrača ne traži interpretaciju već identifikaciju. Možda najvažnija osobina ovih grafika, autorski je potez koji određuje njihov identitet, dinamika je postignuta manipuliranjem suprotnostima. Prvi i najočitiji dualitet je onaj između minucioznog realizma grafičke tehnike i ne-realističke prirode djela.
Zatim, tu je i podvojenost između jakog osobnog, hermetičkog asocijativnog lanca i težnje za komunikacijskom čistoćom simbola. Na više se razina sukobljavaju elementi unutrašnjeg uređenja rada – razum i logika sa nagonom i fantazijom, apstrahiranje i analiza, poetičnost i metodičnost, indukcija i dedukcija, individualno i opće. I kompozicijski se radovi temelje na osjetljivoj ravnoteži suprotnosti i dvojnosti. Simetrični su i sastoje se od para predmetno-sadržajnih elemenata čije likovne i simboličke silnice vuku u suprotnim smjerovima – napetost geometrije i opuštenost organske forme, razigranost intuitivnog i odmjerenost razumskog i možda najznačajnije od svega – ravnoteža između vjere u ljepotu, značaj i integritet prirodnog predmeta i svijesti o predmetu kao evokativnom sredstvu i poruci. Edvin dragičević govori prvenstveno likovnim jezikom. Čak i kada je njegova redukcija više racionalna nego estetska, selekcija i sistematizacija rada je llikovna.
Linije, oblici i nijhovi međuodnosi, prostorna organizacija i kompozicija ne zanemaruju se u ime značenja ili radnje. Znamo li da je donedavno autor inspiraciju crpio iz svijeta mitološkog bestijarija i povijesno- ikonografske rirznice, te puštao da ga vodi nemirna linija te gotovo pogansko veselje i bijes, motivi i metodičnost novih radova predstavljaju iznenađenje. A u stvari, nema mjesta čuđenju. Ove se grafike obraćaju istom onom kolektivnom sjećanju i iskonskim životnim impulsima, jedino što se sada odnose na moderne mitove i privatne legende, a neuobičajeno trijezno nametanje kompozicijskog reda pomoću redukcije i multiplikacije tek je primjeren pristup našim suvremenim totemima i malim, životnim groteskama u njihovoj sjeni.
Tamara Visković
Biography

EDVIN DRAGIČEVIĆ rođen je 1968. u Splitu
- Završio je ŠPU- Grafika,
- 1997. godine diplomirao je na Fakultetu PMZ i odgojnih područja- studijska grupa Likovna kultura
- Član je Hrvatske udruge likovnih umjetnika, Split (HULU) od 1993. godine.
- Zaposlen je na Umjetničkoj akademiji u Splitu (UMAS) u zvanju redovitog profesora, gdje predaje kolegije Grafike.
- Do sada je održao 20 samostalnih izložbi i sudjelovao na 184 skupnh izložbi u zemlji i inozemstvu.
Dobitnik je:
- 1. nagrada na Međunarodnom bijenalu grafike malog formata ˝Francisco Paco Urondo˝ u Buenos Airesu u Argentini 2011.
- Posebna nagrada na 6. Međunarodnom grafičkom bijenalu, Splitgraphic, u Splitu 2013. godine.
- 2. nagrada na VIII.Međunarodnom trijenalu grafike malog formata u Vilniusu u Litvi 2013.
- Pohvala žirija 8th International Miniprint Triennial, Lahti, Finland 2014.
- Pohvala žirija 6ª Edición Miniprint Rosario, Argentina 2014.
- Pohvala žirija 42º International Award of Art Graphic Carmen Arozena, Madrid, Spain, 2014.
- 2. nagrada na First International Print Biennale- Skopje, Makedonia, 2016.
- Grand Prix at 8th International Biannial of Mini Print, Tetovo, Macedonia 2018.
- 2. nagrada na 21. Međunarodnoj izložbi – Minjature – Zaprešić, 2018.
- Nagrada Slobodne Dalmacije, godišnja nagrada za umjetnost 'Jure Kaštelan', 2018.
- Pohvala žirija The 9th International Exlibris and Small Graphic Art Competition “The Animals of the Baltic Sea” Gdanjsk, Poljska, 2018.
- Posebna nagrada na 9th International Graphic Triennial - Bitola 2018., N. Macedonia
- BIAMT 2018 Prize - Graphics Section, The 3rd International Biennial of Miniature Art - Timisoara, Rumunjska, 2018.
- Posebna pohvala žirija, Osten Biennial of Drawing Skopje 2023. , N. Macedonia
- Posebna nagrada na 1. International Biennial of Miniature Art-Graphics And Drawings - Bitola /N. Macedonia
- Nagrada Grafičke zbirke NSK, 9. hrvatski trijenale grafike, Zagreb, 2024.
Koautor i autor pet grafičkih mapa:
- ˝Izabrani autori 5. Hrvatskog trijenala grafike˝ grafička mapa (50 primjeraka), u izdanju Kabineta Grafike, HAZU, Zagreb, 2010.
Izdana povodom obljetnice pola stoljeća kontinuiteta zagrebačke izložbe grafike (1960. - 2010. Uz sudjelovanje 15 autora;
- ˝Subterraneus˝ grafička mapa (25 primjeraka) u izdanju Kabineta grafike HAZU, edicija Argola, Zagreb, 2019. Grafička mapa sadrži 5 autorskih
bakropisa. Autorica predgovora i kustosica je Ana Petković Basletić;
- Grafička mapa: Osten Biennial of Drawing Skopje 2022. (20 primjeraka) u izdanju World Gallery of Cartoons and the World Gallery of Drawing,Skopje,
N.Macedonia 2023. Uz sudjelovanje 20 nagrađenih autora.
- ˝Clausa˝ Grafička mapa, 2023. deset primjeraka, nastala na 3. Sazivu grafike 2023. Godine a izdana je u nakladi Goranske kiparske radionice Lokve.
Grafička mapa sastoji se od 10 grafičkih listova tiskanih u tehnici drvoreza.
- Pjesničko –grafička mapa:˝List je čovjek koji hoda zrakom˝: Hommage Luku Paljetku u izdanju zbirke Biškupić, edicija Vid, Zagreb 2024. Uz
sudjelovanje 34 autora.
Međunarodne radionice :
- VIII° ECUME-a (Recontre des écoles d´art de la méditerranée) Hacettepe University in Ankara, Turska 2008.
- XI° ECUME-a (Recontre des écoles d´art de la méditerranée) Regional Art School in Batna, Alžir 2011.
- Počitelj, Bosna and Hercegovina 2013.
- Project ˝Szymborska˝, Galeria Amfilada MOK Olsztyn, Poljska, 2014.
- School residency at Frans Masereel Centrum, Kasterlee, Belgija, 2014.
- 3. saziv grafike Goranske kiparske radionice, Lokve, 2023.
- School residency at Frans Masereel Centrum, Kasterlee, Belgija, 2023.
- 12th International Latgale Graphic Art Symposium, Rothko Museum, Daugavpils, Latvia, 2024.
Samostalne izložbe / izbor:
1993. Split, Stara bolnica
1999. Split, Salon Galić
2002. Pećuh, Mađarska, galerija Csoport- horda
2008. Split, Galerija Umjetnina
2009. Zagreb, Studio Kabineta grafike HAZU
2010. Split, Muzej grada Splita
2010. Zadar, Galerija umjetnina Narodnog muzeja Zadar/ Gradska loža
2013. Rovinj, Zavičajni muzej grada Rovinja, Galerija Sv.Toma
2013. Sarajevo, BiH, Akademija likovnih umjetnosti
2014. Split, Salon Galić
2017. Petrovac, Crna Gora Galerija “Marko K. Gregović“
2017. Split, Sveučilišna galerija "Vasko Lipovac"
2017. Široki Brijeg, BiH, Franjevačka Galerija
2019. Zagreb, Kabinet grafike HAZU
2019. Sofia, Bugarska, u sklopu 8th International Triennial of Graphic Arts Sofia 2019, San Stefano Gallery
2024. Goranska kiparska radionica Lokve(GKR) 3. saziv grafike, izložba grafičke mape Clausa
Skupne izložbe / izbor:
1994. 18th Zagreb Graphic exhibition,Zagreb, Croatia,
1997. International triennial of graphic art Bitola, Macedonia, 1997.
1998. Ars Futura, Trieste, Italy, 1998.
2000. International Print Triennial Cracow, Poland
2000. International Print Triennial Messezentrum Nurnberg, Germany
2001. Selection of Works from IPT-Cracow-Austrian Jury Graz, Austria
2002. The 5th Kochi International Triennal Exhibition of Prints Kochi, Japan
2002. 1st Croatia Graphic Salon Wiena, Austria 2002.
2003. Man and Fish-4th International exhibition of Ex Libris, Rijeka, Croatia
International Graphic Art Biennial Split, Croatia
2004. Lilla Europa 3rd Biennale of smallscale painting and graphic arts Hallsberg&Orebro, Sweden
2006. 4th Croatian Graphic Triennial, Zagreb, Croatia 2006.
8th International small engraving salon Carbunari, Florean museum, Maramures, Romania
2007. 3rd International Graphic Art Biennial Split,Split, Croatia
2008. Naestved International Exhibition of Mini Prints, Naestved, Denmark
The 7th Kochi International Triennal Exhibition of Prints, Kochi, Japan
2009. 5th Croatian Graphic Triennial, Zagreb, Croatia
6th International triennial of graphic art Bitola, Macedonia
4th International Graphic Art Biennial Split, Croatia
2010. European Contemporary Print Triennial, Toulouse, France
5 Bienal international de gravura Douro, Alijo, Portugal
2011. 8e Biennale Internationale de Gravure Contemporaine, Liege, Belgium
5th International Graphic Art Biennial Split, Croatia
14th International Triennial of Small Graphic Forms, Łódź, Poland
1.Bienal Internacional de Grabado de pequeno format ˝FP.Urondo˝ Buenos Aires, Argentina
16th International Print Biennial Varna 2011. Varna, Bulgaria
2012. 6th Croatian Graphic Triennial, Zagreb, Croatia, 2012.
5th Prints for peace exhibition, Monterrey, Mexico
6 Bienal international de gravura Douro, Alijo, Portugal
7th International triennial of graphic art Bitola, Bitola, Macedonia
2013. International Print Triennial - Krakow 2012. Where is printmaking? In search of news
Meanings.Contemporary Art Gallery BWA2013. Opole, Poland
3rd Bibliotheca Alexandrina International Biennale For Miniature Graphics, Alexandria, Egypt
Portas Abertas, ˝Fundação Eugénio de Almeida" Evora, Portugal,
8th International Triennial of the Small Graphic Vilnius, Vilnius, Lithuania
6th International Graphic Art Biennial Split, Croatia
Di Carta/Papermade,Biennale Internazionale di opere di carta,PalazzoFogazzaro,Schio,Italy
2014. Miniprint Finland 2014. 8th International Miniprint Triennial Lahti, Finland
The 1st International Biennial of Mini Prints of Aguadilla, Aguadilla, Puerto Rico
International mail -art on paper exhibition, La Chateou de Tronjoly- Gourin, France
The 6th International Biennale for the Artists Book, Bibliotheca Alexandrina, Egypt
Project ˝Szymborska˝, Galeria Amfilada MOK , Olsztyn, Poland
Likovna kolonija Rovinj 2014., Croatia
The 3rd Guangzhou International Exlibris and Mini- prints Biennial, China
6ª Edición Miniprint Rosario, Rosario, Argentina
XV Biennale of Small Forms of Graphic and Exlibris- Ostrów Wielkopolski, Poland
Stampa²- Atelier Controsegno, Pozzuoli (Napoli) Italy
42º International Award of Art Graphic Carmen Arozena, Madrid, Spain
The 9th Kochi International Triennial Exhibition of Prints, Kochi, Japan
Ten years of Splitgraphic biennial 2003-2013: a sustainable retrospective, Vilnius, Lithuania
7th International Print Art Triennia- Sofia, Bulgaria
2015. XXXI International Festival Sarajevo “Sarajevo Winter 2015”, Hanikah galery, Sarajevo, BiH
3rd Brest Print Triennial 2015. Brest, Republic of Belarus
International Print Triennial - Krakow 2015, Poljska
Tokyo International Mini-Print Triennial 2015, Japan
2016. 2nd Jogja International Miniprint Biennale (JIMB) 2016, Indonezia
The International Biennial of Miniature Art – Timisoara 2016, Rumunjska
1st International Printmaking Biennial Łódź 2016, Poljska
2° Bienal Internacional de miniprint Laguna Paiva 2016, Argentina
7. Hrvatski Trijenale Grafike, Zagreb
XVI International Biennale Small Graphics and Exlibris Ostrów Wielkopolski 2016.,Poljska
First International Print Biennale- Skopje, Macedonia
4th Guangzhou International Exlibris and Mini-prints Biennial 2016. Kina
The 4th Graphic Art Biennial of Szeklerland Sfantu Gheorghe, Covasna, Rumunjska
Ural Print Triennial 2016., Russia
International Exhibition of Mini Prints of Graphics Art Leopolis, Lviv, Ukraina
3th Small Graphic Form 13x18The DIALOGUE with the DIGITAL 2016. Końskich, Radomir,
Sandomierz, Poljska
III BIG - Bienal Internacional De Guarulhos Do Pequeno Formato- Guarulhos International Biennial
of Small Format Artworks, Ateliê Coletivo 308. Sao Paolo, Brazil
2017. Selection from Tokyo International Mini Print Triennale, Sapporo, Japan
Postav zbirke suvremene umjetnosti od 60tih do danas, Galerija umjetnina, Split
28th Printmaking Biennial in Sint-Niklaas 2017.Belgija
16th International Triennial of Small Graphic Forms Poland-Łódź 2017
3nd International Printmaking Triennial of ULUS,Belgrade
International competition for Kosciuszko Exlibris and small graphic arts, Wrocław,Poljska
Varna, Bugarska, 19. th International Print Biennial Varna
Zaprešić, 20. Međunarodna izložba – Minjature – Zaprešić
First International Print Biennale Yerevan 2017. Yerevan, Armenia
Rijeka mini art, Rijeka, 2017.
2018. The 8th International Biannial of Mini Print, Tetovo, Macedonia
11. HT nagrade za hrvatsku suvremenu umjetnost, MSU Zagreb
Lauba- Nesvrstani - Tjedan za ljude i umjetnost, Zagreb
21. Međunarodna izložba – Minjature, Zaprešić
Graphic Transformations, Alma Mater Gallery, Cultur center Sofia University˝St.Kliment Ohridski˝,
Sofia, Bulgaria
4th China & CEEC Print exhibition,Belt and Road, Ningbo, China
3rd International Biennial of Miniprint- Laguna Paiva, Argentina
The 9th International Exlibris and Small Graphic Art Competition “The Animals of the Baltic Sea” Gdanjsk, Poljska
Tribuna graphic 2018, International Graphic Biennial Cluj, Romania
3rd International PrintMaking Biennial in Cacak 2018, Čačak, Serbia
2nd International Triennial of Contemporary Graphic Arts in Novosibirsk 2018, Russia
The 3rd International Biennial of Miniature Art – Timisoara, Romania, 2018.
2019. XVII International Contest of Small Graphics & Exlibris Ostrów Wielkopolski 2019, Poljska
Graphic Art Festival – Uni Graphica 2019, Krasnodar, Rusia
„Čitanje sadašnjosti“ Sveučilišna galerija „Vasko Lipovac“ , Split
Ural Print Triennial – 2019, Ufa, Rusija
3rd Kaunas International Printmaking Biennial "Beauty" 2019, Kaunas, Lithuania
5 th International Biennial Of Small Etching Graphium Timisoara 2019, Romania
3rd Bucharest International Print Biennale 2019.
8. hrvatsko trijenale grafike, Gliptoteka, Zagreb, 2019.
2020. 10th International Triennial of Small Graphic Forms, Vilnius, Lithuania 2020
Salon Galić [Version 2.4.20.], Split, Croatia, 2020.
The Fоurth International Printmaking Triennial Belgrade, June 2020
“Utopija – Distopija” Online izložba, Pučko otvoreno učilište „Matija Antun Relković“ Nova Gradiška
30/30 – 30 radova za 30 godina postojanja i rada Franjevačke galerije / Franjevačkog muzeja i galerije Široki Brijeg, Umjetnička galerija Bosne i
Hercegovine,Sarajevo, BiH
2021. 19th German International Exhibition of Graphic Art Frechen 2021.
International Print Triennial in Krakow 2021.
10th International Graphic Triennial - Bitola 2021.
“Print Meet 2021” II nd International Printmaking Exhibition, Trakya University Faculty Of Fine Arts, Turkey, 2021
Yerevan, Armenia, 3rd International Print Biennale Yerevan 2021.
21.th International Print Biennial Varna 2021.Bulgaria
"Iosif Iser" The 14th International Contemporary Print Biennial, 2021.Romania
4th International Exhibition - Small Graphic Form 13x18 "Dialogue of the workshop with the number",Poland
20th International Biennial Of Engraving Of Sarcelles 2021.France
2022. The Fifth International Biennial of Printmaking, Čačak, Serbia 2022., Srbija
The 7th Graphic Art Biennial of Szeklerland, Sfântu Gheorghe, 2022., Rumunjska
DRAW – Što je suvremeni crtež i što sve on može biti? Međunarodna izložba suvremenog crteža, 2022. Galerija umjetnina, Split, 2022.
2023. Osten Biennial of Drawing Skopje 2023. Sjeverna Makedonija
3rd International Triennial of Graphic Arts Livno, B&H
Risarije i rezbarije: izbor iz Grafičke zbirke Sveučilišne knjižnice, Sveučilišna galerija, 10.- 31.listopada 2023.
9th International Triennial of Graphic Arts Sofia 2023.
1. International Biennial of Miniature Art-Graphics And Drawings - Bitola /N. Macedonia
2024. Works created during the residency at The Frans Masereel Centrum (FMC), The Shanghai
Academy of Fine Arts (SAFA) Shanghai, China
Izložba radova nastalih na rezidenciji u The Frans Masereel Centrum (FMC) Kasterlee, Belgium, Galerija Ctrl+Z, Split
12th International Latgale Graphic Art Symposium, Rothko Museum, Daugavpils, Latvia, 2024.
9. hrvatski trijenale grafike, Galerija Klovićevi dvori, 07.05.- 16.06. 2024.
"Maxnifier IV.5" Printday in May, Broccoli Revolution, Charoenkrung, Thailand 2024.
˝Mini Works˝ Balikesir Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Turska, 2024.
Bulgarian and Croatian digital graphics, Kutlovitsa Art Gallery, Montana, Bugarska
The 6th International Biennale of Miniature Arts Timișoara 2024, Romania
8th Graphic Art Biennial of Szeklerland, Romania, 2024.
11th International Triennial Of Graphic Art Bitola, N. Macedonia, 2024
SPARK Sitio de proyectos artisticos literarios, Chalcography Exhibition 2024.Buenos Aires, Argentina
2025. Izložba pjesničko –grafičke mape: List je čovjek koji hoda zrakom: Hommage Luku Paljetku
u izdanju zbirke Biškupić, 8.02.2025 - 18.02.2025, Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb
6th Egypt International Print Triennial, Kairo, Egipat
˝100 images. mq.mm.˝ Spazio Magma, NABA Rome, Italy,
Acknowledgments
- - 1. nagrade na Međunarodnom bijenalu grafike malog formata ˝Francisco Paco Urondo˝ u BuenosAiresu u Argentini 2011.
- - Posebna nagrada na 6. Međunarodnom grafičkom bijenalu, Splitgraphic, u Splitu 2013. godine
- - 2. nagrada na VIII.Međunarodnom trijenalu grafike malog formata u Vilniusu u Litvi 2013
- - Pohvala žirija 8th International Miniprint Triennial, Lahti, Finska 2014.
- - Pohvala žirija 6ª Edición Miniprint Rosario, Argentina 2014.
- - Pohvala žirija 42º International Award of Art Graphic Carmen Arozena, Madrid, Španjolska, 2014.
- - 2. nagrada na First International Print Biennale- Skopje, Makedonia, 2016.
Solo exhibitions
- 2013. Rovinj, Zavičajni muzej grada Rovinja, Galerija Sv.Toma,
- 2010. Zadar, Galerija umjetnina Narodnog muzeja Zadar/ Gradska loža,
- 2010. Split, Muzej grada Splita,
Group exhibitions
- 2013. Opole, Poljska, International Print Triennial - Krakow,
- 2013. Evora, Portugal, Portas Abertas, ˝Fundação Eugénio de Almeida"