Đukić Sandro
(...) Sandro Đukić postepeno nas je vodio do slikovnog matrixa kao jedne od posljedica digitalizacije medija koja se događa u sprezi znanosti i umjetnosti, gdje medijski potaknuta umjetnost, uz ostalo, istražuje estetske potencijale interaktivnog i procesiranog svijeta slika. Unutar konteksta kulture virtualnih slika koji zavisi od razvoja tih novih modela, pozornost ipak privlači kontinuitet njegova portreta koji povezujemo s temom prepoznavanja i preispitivanja identiteta, sadržajima poput utjecaja medija i njihove manipulacije na pojedinca. Pomoću fikcije gradi realne prostore u kojima, unatoč svemu navedenom, zadržava istinski interes i odnos prema ljudima. "Pozadine mojeg Putovanja oko svijeta u sto dana su s photo stockova, birao sam pejsaže s kojima je moguće pokriti cijeli svijet – 'unajmio' prostore željenog putovanja – i montirao ih s autoportretom." Što je želio postići s tim prikazima stvorenima pomoću chroma key montaže? Vjerodostojnost? Žudnju? Raznovrsni izložbeni postavi do neke mjere će utjecati na doživljaj rada; kad su izloženi kao višestruki nizovi fotografija funkcioniraju poput linearne dnevničke strukture. Moguće ih je promatrati u loopu, jer teško prepoznajemo (ako uopće!) neki smisleni početak i kraj. Čega? Neba su nadnaravno plava, ukrašena oblacima koji su možda isto tako rezultat nekih prethodnih montaža i dorada. Što je u njima realno, osim našeg suočenja s posljedicama medijske manipulacije, doduše, ovog puta bez drastičnih posljedica? Rad je realizirao i kao prostornu instalaciju. Tom prigodom iskoristio je iste prizore prikazavši ih kao stillove na ekranima postavljenima na visoke monolitne postamente, koje je u pravilnom razmaku rasporedio uokolo prostrtog stola. U njegovu središtu ugrađen je ekran s jednom od scena imaginarnog putovanja. Inzistiramo na simbolici – jer dvanaest je stolica, no njihov je broj promjenjiv i u stvari ovisi o izložbenim uvjetima. Značenje je personalizirano, identitet i fokus iskustva se preklapaju. Subjekt je dio procesa koji se na prvi pogled čini jednostavan; on je istodobno i aktivan i pasivan – kreator i dio imaginarnog krajolika. Julije Knifer i njegov ciklus crteža jedna su od inspiracija za ovaj ciklus; repetitivnost i protežnost meandra (znaka koji "prepoznaje" na umjetnikovim autoportretima) ugrađeni su u temelje avanture i preispitivanja medija na koje se odavno odlučio. (Izvadak iz teksta: Na drugi pogled. Pozicija suvremene hrvatske fotografije, Sandre Križić Roban, 2010.)
BodyScan
Polazeći od ideje da izvede “portret prijatelja”, dogovoreni photo session preobražen je u svojevrsni performans osebujnog umjetničkog para, u konačnici kojeg je nastalo 510 fotografija. Pronicavi redatelj ove akcije ponio je ulogu sabirača Gotovčevih intimnih asocijacija. Usporedo s dinamičnim razgovorom o filmu, likovnosti, životu, nastajale su Gotovčeve preobrazbe u galeriju filmskih likova većih od života. Čini se da je nagovještaj ovog dijaloga bila izložba Strasti gdje je kustos riječkog MMSU-a sučelio video-portret Tomislava Gotovca s autoportretima Sandra Đukića, koji su se u digitalnoj formi frenetično nizali. Riječka izložba ukazala je na umjetničku srodnost njezinih protagonista. (...) “Svijet umjetnosti sam uvijek doživljavao jako osobno, kao način života, više od produkcije – stvaranja proizvoda, prije kreiranje duhovnog prostora.” “Tom Gotovac me zanima kao ideja, pogled na svijet, etički princip. Njegovim dovođenjem u javni prostor, onoga što predstavlja kao kritičar sustava i znatiželjan čovjek koji ispituje granice, ja pozicioniram i vlastiti identitet.” izjavio je Đukić, koji je novim tehnološkim postupcima nakon njega nastavio ideje Gorgone, ranog eksperimentalnog filma, Novih tendencija, Nove umjetničke prakse... Tako se od 1990. i izložbe Slike -objekti u Gliptoteci, Đukić posvetio izlaganju samoga sebe, projektu kojemu je Tomislav Gotovac predao vlastiti život. Đukićevi autoreferencijalni portreti, na kojima se model preobražava u likove preuzete iz njegove filmofilske cornucopie, zrcale Gotovčev credo – “sve je to movie”. (...) Tomislav Gotovac, koji se usprkos građanskom podrijetlu trajno osjećao kao usamljenik s društvenog ruba, provocirao je estetske i etičke zakone svijeta u kojem je “moralno vrijedno samo ono što stvarno društvo osuđuje”. Gotovac posthumno, posredstvom živoga Đukića, i u ovoj prilici anarhično provocira kult ljepote i mladosti autoerotskom pornografijom i parodiranjem samoga sebe. “Bio je istog mišljenja kao i ja, da je u promijenjenoj društvenoj paradigmi, nakon svih tranzicijskih procesa, došlo do rekolonizacije tijela. Da se danas možda i više nego prije vodi borba za pravo na vlastito tijelo,” objasnio je Đukić. (Izvadak iz teksta: BodyScan, katalog izložbe, Leeila Mehulić, 2013.)
Samostalne izložbe (izbor):
2013 Body Double, Radnička galerija, Zagreb, Croatia
2012 Still movement – Homage to Nan Hoover, Southern Exposure, San Francisco i SciArch, Los Angeles, California, USA
2011 Views from Abroad (with Slaven Tolj), Michaela Stock Gallery, Vienna, Austria
2008 arch_0001_089_output/2008, Gallery Galženica, Velika Gorica, Croatia
2006 arch_0001_068_2006, Museum of Contemporary Art (MSU) /Umjetnički paviljon/, Zagreb, Croatia
1999 Reality of Image – Image of Reality, Museum of Modern and Contemporary Art Rijeka (MMSU), Rijeka, Croatia
1993 Gallery OTOK / Art radionica Lazareti (ARL), Dubrovnik, Croatia
1992 Put oko svijeta u 100 dana, Gallery Dante-Marino Cettina, Umag, Croatia
1991 Picture – objects, Gallery ŠKUC, Ljubljana, Slovenia
1991 Picture – objects, Museum of Contemporary Art (MSU) / Glyptotheque HAZU, Zagreb, Croatia
1988 Bez naziva, Expanded Media Gallery (PM), Zagreb, Croatia
Skupne izložbe (izbor):
2013 Kroatien Kreativ 2013, Media Art from Croatia, Collegium Hungaricum – CHB, Berlin, Germany
2013 Zero Point of Meaning, Camera Austria, Graz, Austria
2012 Lighting out for the Territories, Kunsthalle Wien, Vienna, Austria
2012 T-Ht Award, Museum of Contemporary Art (MSU), Zagreb, Croatia
2010 On second glance: Position of Contemporary Croatian Photography, Glyptotheque HAZU, Zagreb, Croatia
2005 Insert, Museum of Contemporary Art, Zagreb i Museum of Modern and Contemporary Art, Rijeka, Croatia
2001 To tell a story, Museum of Contemporary Art (MSU), Zagreb, Croatia
2001 What, How and for Whom / WHW, Croatian Association of Artists (HDLU), Zagreb, Croatia i WUK-Kunsthalle Exnergasse Wien , Vienna, Austria
1995 Checkpoint, Galerija moderne umjetnosti, Zagreb (Soros Center for Contemporary Arts), Croatia
1993 Cologne-Düsseldorf village gaze, Anthology Film Archive, New York, USA
1991 Die XXIV internationale Malerwoche in der Steirermark, Museum Joanneum, Graz, Austria
1990 Exposures – Young Artists from Dusseldorf, Time Based Arts, Amsterdam, Netherlands
Skupne izložbe (izbor):
2014 Archiving spiritual world, LiMA (former Montevideo), Amsterdam
2013 Archive as artistic strategy and practice, NGPU, Novosibirsk, Rusia
2013 Archiving spiritual world / Re:Act feminism, Akademie der Kunst, Berlin
2011 Inspired by Nan Hoover, Netherlands Media Art Institute (NiMK), Amsterdam, Netherlands
2010 Underground City XXI – European multimedia platform, two year European art project financed by European Commission and program Culture 2007 – 1013; participation in Artistic team and creating interactive virtual and real social sculpture
2009 arch_0001_105_2009 / moving images as method of recording of reality, series lectures
All about movie, concept Branko Kostelnik, organized by MSU & Architectural Society Zagreb (UHA), Zagreb
2009 Festival of the First, lecture at Philosophic University in Zagreb, Zagreb
2007 Performing the space, presentation and lecture / Architectural society Zagreb (UHA), Zagreb
2005 Guest lecturer on Academy of Fine Arts, Zagreb, lecture on subject of new media
Biography
Multimedijalni umjetnik Sandro Đukić, rođen u Zagrebu 1964. gdje je nakon završene Škole primjenjenih umjetnosti u Zagrebu studirao i diplomirao na Akademiji likovnih imjetnosti 1989. (u klasi prof. Đuro Seder). Boravio je na Kunstakademie Dusseldorf od 1989. do 1993. kao gostujuci i redovni student (u klasi prof. Nam June Paik i prof. Nan Hoover). Na istoj instituciji je pohađao Majstorsku radionicu od 1993.-1994. godine (prof. Nan Hoover). Izlagao je na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u Hrvatskoj, Njemačkoj, Austriji, Italji, Španjolskoj, Nizozemskoj, Island,Sloveniji, Srbiji, Češkoj, Sjedinjenim Američkim Državama itd.