Jakša Matošić
Nije to nešto čime se baviš u slobodno vrijeme. Koreografijom ogromne zmije uzima te cijelog, dok vani ne ostane samo tvoja ljuska. I cipele. Znaš da je kraj tvom životu u ogledalu, i - nikad življi - zahvaljuješ.
U bilo kojem mediju/tehnici/praksi, uvijek su samo dva moguća ishoda: dotaknuo si univerzalno ili je sav tvoj trud tek blebetanje.
Umjetničko djelo jest mudrije od umjetnika. Zanimaju me trenutak, porijeklo i mehanizmi inspiracije, te ushit koji ona donosi.
It's not something you do in your spare time. It takes you whole, by the choreography of a huge snake, until only your shell remains outside. And shoes. You know it's the end of your life in the mirror, and - never more alive – you give thanks.
In any medium/technique/practice there are always only two possible outcomes: you touched the universal or all your effort is just chatter.
Yes, the artwork is wiser than the artist. I am interested in the moment, the origin and mechanisms of inspiration, and the elation it brings.
Biography
Ovog se puta inkarnirao 1963. u Splitu, gdje živi sa zasad vrlo tolerantnom suprugom i dvije kćeri. Iako u vrtiću izlaže uglavnom temperu, kasnije fasciniran stipom, na splitskoj školi primjenjenih umjetnosti bira Grafički dizajn (profesori: Budeša, Dodig, Friedl, Škaričić i Protić).
Na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu (u klasi Dževada Hoze) apsolvira i daje sve ispite za zvanje slikar-grafičar. Još nije izašao na diplomski zbog: a) rata, b) snimanja vlastitog LP vinila, c) otpora ulasku u matrix.
Pretežno u ovom mileniju, dosad izlaže na 20-ak žiriranih izložbi suvremene umjetnosti i grafike, u Hrvatskoj i inozemstvu (popis u nastavku).
Autor i voditelj nekoliko kreativnih radionica za djecu i odrasle (Oxford school camp Bol; Centar Zlatna Vrata, Split; Kreativni centar Studija 21; Ark Apartments, Stobreč; te trgovački lanci dm Hrvatska, City Center One i TC Joker).
Primjenjenom umjetnošću bavi se kao freelance art direktor, copywriter, designer vizualnog identiteta i ilustrator. Finalist je ZGDW Award 2022. Napisao, snimio i producirao stotine reklamnih songova i slogana koji su u eteru i desetljećima kasnije. Kao redatelj glazbenih video spotova debitirao na MTV-u.
Autor eksperimentalne, scenske i filmske glazbe za 16 lutkarskih i dramskih predstava (GKLS, GKM, Kazalište Bumerang i dr.), 40 crtanih filmova (Nogalo/Footsy Ivice Šegvića, HRT, dio u hrvatsko-američkoj koprodukciji) i 2 dugometražna dokumentarca o Blanki Vlašić (The World Champion i Zima nakon Osake, Corium), te nekoliko performansa (P. Grimani: Smrt u labirintu, Dubrovnik i dr.)
Izdao kantautorski LP album Električne serenade / 12 Greatest Hits (Jakša i Navigatori, Suzy Zagreb 1990), kao autor ili/i izvođač sudjeluje na 30-ak kompilacijskih i drugih izdanja (Đavoli, Jappa, Libar, Coce, Daleka obala, 058 i dr.). Volontira, sklada i/ili nastupa za UNICEF (Utrke beba), udruge Most (skrb o beskučnicima i soc. ugroženima) i Srce (osobe s celebralnim oboljenjima). Moderator koncerata (Gypsy Kings, Boney M, TBF, Cubismo, Rambo Amadeus, Edo Majka, Legen i dr.), manifestacija, promocija i Krnjevala. Član organizacijskih timova subkulturnih festivala.
Na natječaju Narodnog sveučilišta Split, 90-ih, rukopis zbirke poetskih dnevnika izabran je za objavljivanje. Pisao recenzije Glede CD za dalmatinsku reviju Banak. Za talk show TV Marjan 1990. intervjuirao pop i rock zvijezde tadašnje države (Josipa Lisac, Indexi, Vice Vukov, Mišo Kovač, Brena, Severina, Marijan Ban, Zdenko Runjić i dr.). Autor i s Nives Ivanković suizvođač četverosatnog TV performansa s kontaktom u živo, Ružičasta ukrudba (1991) u formi specijalanog izdanja istoimene kontakt emisije TV Marjan o erotici, koje je voditeljski par vodio iz bračnog kreveta u studiju (glavni urednik Zoran Krželj).
Na poziv redatelja Krešimira Dolenčića, 2 sezone igrao u opereti HNK (Splitski akvarel u triju s Anjom Šovagović Despot i Reneom Bitorajcem, odnosno Arijanom Čulinom i Ivicom Petrićem).
Član je HULU Split i Hrvatskog društva skladatelja.
.
I Z L O Ž B E
S a m o s t a l n e
Matošić_grafika... /Digitalna_uljudba /Digital_Humanization Galerija Studio 21, Split, 2023
(kustosice: Umjetna inteligencija i Dora Derado Giljanović)
Matošić / Posteri / Retrospektiva1 GKMM Split, 2020 (selekcija: Jana Matošić i autor)
ARTransAkcija – Preuzimanje banke / ARTransAction - Art Takes the Bank
Peristil, Split, 2015-2018
(inicirana kao dio 39. Splitskog salona u javnom prostoru poslovnice banke u centru palače, prerasla u trogodišnju izložbu instalacija za slučajne prolaznike s nizom performansa)
Iz privatnih zbirki - Stih, zvuk i grafika (uz multimedijalnu autorsku večer) GKMM, Split, 2017
S u r a d n j e
Ja gore, ti dolje / Up and Down Sveučilišna galerija, Split, 2023 / Pogon i 90-60-90, Zagreb, 2022
(gost izlagač na izložbama Hane Lukas Midžić i Ivana Midžića)
Svemira god / Circulus Vitae, izložba likovno-poetske mape Marinka Jelače i Jakše Matošića
Galerija sv. Krševana, Šibenik, 2021 (Trojanski kustos: Jakša Matošić)
Arhitektura neba
Galerija sv. Krševana, Šibenik, 2020 / Galerija Kninskog muzeja, 2019 / Dioklecijanovi podrumi, 2017
(s Tonkom Jelača Marijančević koautor istoimene zvučne instalacije; kustosica: Sonja Švec Španjol)
K o l e k t i v n e
Arthesis, Split at Light Sveučilišna galerija Split, 2024
(izložba 5 autora, Trojanski kustos)
Zrinski Art Festival / Arthesis, Split at Light Centar za kulturu Čakovec, 2023
(izložba 5 autora; kustosice: Branka Hlevnjak, Maja Žvorc i Marta Horvat)
1. međunarodni trijenale portreta Knin Kninski muzej, 2022
(kustosica: Ivana Mikulić Sarić)
Izložba finalista Zagreb Design Week Award 2022, Akademija likovnih umjetnosti Zagreb
(međunarodni žiri)
SPRINT Stara gradska vijećnica, Split, 2018 (kustos: Vedran Perkov)
Interferencije Mali salon, MSU Rijeka, 2015 (izbornici: Cerovac, Tolj, Pagar, Cokarić)
39. Splitski salon Dioklecijanovi podrumi i javni prostor, 2015
28. Adria Art Annale Dioklecijanovi podrumi (istok), 2015
3. hrvatski trijenale autoportreta ''Identiteti'' Galerija Prica, Samobor, 2014
(kustosica: Branka Hlevnjak)
Split - art friendly city (Raddar) Galerija Muzeja grada Splita, 2014
IV water and life international art biennale Eötvös Galéria, Baja, Hungary, 2013
NUS 2013 Multimedijalni kulturni centar Split (na poziv kustosice Nine Nemec ex Jurić)
Mali format Salona Art Galerija Zvonimir, Solin, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016
Art Takes Miami 2012 / catalog
25. Adria Art Annale Dioklecijanovi podrumi (zapad), 2012
Dalmacijavino – Izložba solidarnosti Prostor devastirane tvornice, Split, 2011
Splitgraphic, 3rd international graphic art biennial Stara gradska vijećnica, Split, 2007
PolyArt Galerija Sebastian, Šibenik, 2005
Contact
- +385 (0)91 371 9449
- jaksa.matosic@gmail.com