Nina Bešlić / Cross dissolve II - Pretapanja
Cross dissolve II – Pretapanja
Na svojoj trinaestoj samostalnoj izložbi Nina Iris Bešlić predstavlja dva rada: već izlagani Cross dissolve – Transparentni prostori II i Cross dissolve II – Pretapanja osmišljen upravo za prostor Salona Galić. Riječ je o složenom umjetničkom konceptu koji zaslužuje podrobniju analizu, ali ću za potrebe kataloga samo skicirati neke aspekte kojima se autorica bavi te na koje načine se oni preklapaju u suvremenom društvu.
- Pogled
Prema psihoanalitičaru Jacques Lacanu onog trenutka kada subjekt shvati da ga/ju se može promatrati kao objekt ulazi u stanje tjeskobe jer gubi određeni stupanj autonomije. To je usko vezano za njegovu teoriju stadija zrcala kada dijete pri susretu s ogledalom shvaća da ima vanjski izgled.
Dok u engleskom jeziku za pogled postoji čitavi niz izraza (view, glance, sight, gaze…), u hrvatskom se za sve te nijanse koristi samo jedna riječ. Tako pogled može biti upravljenost očiju na koga ili što; izraz očiju kao odraz duševnog stanja; način prosuđivanja; mjesto odakle se gleda; ono što se otkriva oku, prizor; način gledanja na što, mišljenje, shvaćanje, nazor, uvjerenje.
Ako pak govorimo o vizualnoj kulturi, onda je najčešći engleski ekvivalent koji označava pogled „gaze“. Riječ je o konceptu koji se najviše povezuje s Michel Foucaultom i spomenutim Lacanom koje je na teoriju filma primijenila Laura Mulvey u eseju „Vizualni užitak i narativni film“. Prema njenom tumačenju „postoje tri pogleda u kinematografiji: pogled kamere, pogled publike i pogled protagonista…ova kompleksna interakcija pogleda je specifična za film.“ Slična interakcija pogleda događa se i unutar Nininih kutija.
Danas, živeći u društvu nadzora i nadzornih kamera u kojem je javni prostor nešto što izumire i nestaje, problematika pogleda i gledanja poprima potpuno druga značenja. Apsurdno, svaki pogled je ideološki, osim pogleda nadzorne kamere koja kirurški hladno i potpuno objektivno bilježi ono što je u njenom polju.
- Javno/ privatno
Jurgen Habernasov model „javnosti“ je utemeljen na ideji da postoje jasno razdvojene javne i privatne sfere, što je pak zasnovano na tradicionalnim poimanjima roda i rase, dakle na isključivanju. U stvarnosti, postoje mnoge javnosti koje se preklapaju i postoje istovremeno: javnost radničke klase, religiozna javnost, feministička javnost, nacionalistička javnost…
Danas, više nego ikad, pojmovi javnog i privatnog su gotovo nerazdvojivi budući da politika kasnog kapitalizma namjerno briše granice kako bi izvukla vlastiti interes, a privatne osobe pretvorila u konzumente i političke poslušnike. Kako nestaje javni prostor, tako polako blijedi i ideja privatnosti u dobu elektronske, virtualne stvarnosti.
- Fotografija
Fotografija koju umjetnica koristi, pogotovo fotografije prijatelja i članova obitelji, je najbliže onome što se zove „snapshooting“. Riječ je fotografiji koju mase koriste kao sredstvo bilježenja privatnih ritualnih trenutaka, a takva je fotografija utkana u najintimnije društvene odnose – obitelj, slobodno vrijeme, privatne uspomene, osobnu taštinu (Don Slater). Riječ je o vrsti fotografije koja je konzumeristička i fetišistička pa nije čudno da su centralni motivi obitelj i slobodno vrijeme, i inače glavne mete konzumerističkog kapitalizma. Takav je život i fotografija koja ga bilježi konvencionalan, pasivan i bezopasan.
Čini se da Nina složenom optičkom igrom pokušava produbiti i učiniti višeslojnom takvu ideju i izbjeći zamke slika/simulakruma koje nas okružuju. Nasuprot njihovoj hiperrealnosti (prikazuju stvarnost stvarniju od nje same), Nina stvara halucinatorne, bezobrisne, fluidne scene koje se odmiču od stvarnosti kakvu percipiramo trijeznog uma. Za razliku od simulakruma, Ninin rad je topao i inkluzivan.
Anita Kojundžić-Smolčić
Nina Bešlić pohađala je Srednju školu likovnih umjetnosti u Splitu (maturirala na odjelu industrijski dizajn), a 2004. diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu (Akademska slikarica). Radi kao vizualna umjetnica sudjelujućI na samostalnim i grupnim izložbama. Imala je trinaest samostalnih i dvadeset i devet skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Sudjeluje na umjetničkim i profesionalnim radionicama. Dobitnica je jedne nagrade i nekoliko potpora za umjetničko stvaralaštvo. Od 2006. pored umjetničke djelatnosti bavi se sociopedagoškim radom kroz likovno edukativne programe u partnerstvu s nevladinim organizacijama, učilištima i umjetničkim udrugama. 2008. uvrštena je Zbirku moderne i suvremen umjetnosti Muzeja grada Kaštela. Koristeći principe reciklaže 2010. pokreće svoj samostalni projekt „Recycle And Wear“ koji se prezentira kroz umjetnost, dizajn i kreativne radionice. Član je HDLU,HZSU,HULULK & RADIONE.
Selektirane samostalne i skupne izložbe:
2016
Tradicija u suvremenom kontekstu – Galerija Greta & Galerija Farof, Zagreb
THT- MSU – Nagrada za suvremenu umjetnost, Cross Dissolve, Zagreb
2015
Zaboravljena mjesta II, Galerija Cekao, Zagreb
- Međunarodni festival likovnih umjetnosti Kranj – ZDSLU 2015. , SLO
Non-places – skupna izložba umjetnika Pariz – Zagreb, Galerija Greta, Zagreb
Tjedan Dizajna-Lauba- prezentacija R&W projekta – modna revija, Zagreb
2014
Zaboravljena mjesta, Galerija Dešković, Bol
Transparentni prostori II – Cross Dissolve, Galerija Nano, Zagreb
- hrvatski biennale autoportreta ” Identiteti”, Galerija Prica, Samobor
Kretanje kroz elemente, Galerija Greta & Gornji grad Zagreb, Međunarodna skupna izložba, HDLU, CreArt
2011
Prvih 7, (& Željko Uremović), Muzej grada Lanškroun, Češka
Transparentni prostori, Galerija kiosk, SC, Zagreb
Defragmentiranje osobnosti, Muzej grada Koprivnice, Koprivnica
2010
Divergencija slike 3, Galerija događanja, Zagreb
Divergencija slike 2, Galerija Nano-Artenativa, Zagreb
2008
Dematerijalizacija prostora i dematerijalizacija, Kripta crkve “Uzvišenje sv.Križa“,O.Gornji, Trogir
Dematerijalizacija prostora, Galerija CEKAO, Zagreb
Dematerijalizacija, Gradska knjižnica Solin
2006
Divergencija Slike, Muzej Vitturi, Kaštel Sućurac
Fona 6, festival nove umjetnosti, MMC Rijeka & T- objekt Rikarda Benčića, Rijeka
Test 7! Sveto i profano, SC, Zagreb
40 ZAGREBAČKI SALON, Sinergije, «Reinvented functionality», Gliptoteka, Zagreb
PRINT TO ART, MMC Luka, Pula
2005
City Light,Galerija SC, Zagreb
UNICA – festival amaterskog filma, Belgija
FESTIVAL VIDEO I AUDIO MEDIJA Momjan
Luksuz film festival Krško, SLO
Festival kratkog filma Mostar,BiH
TEST 6! Razotkrivanje, SC, Zagreb