• Naslovna
  • Umjetnici
    • Članovi HULU
    • Kustoski tim
  • Projekti
    • Salon Galić
    • Dioklecijanovi podrumi
    • Splitski Salon
    • Loggia
    • Reper
    • Posebni projekti
  • Publikacije
  • Kritike
  • Obavijesti
  • Info
    • UČLANITE SE
    • Salon Galić – prostor
    • Dioklecijanovi podrumi
    • Loggia
  • Kontakt
    • Email
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • TikTok
    • YouTube

HRVATSKA UDRUGA LIKOVNIH UMJETNIKA

CROATIAN ASSOCIATION OF VISUAL ARTISTS

Dražen Pejković / Totem(i)

14.01.-20.2.2025. u Salon Galić

Može li ružno u životu postali lijepo u umjetnosti? Retoričko i prilično blesavo pitanje s odgovorom dijeli istu  blesavu sudbinu.   Uostalom, lijepo  je u umjetnosti  davno odmaglilo i  danas ništa ne znači.   Istinito, ili smisleno nešto bolje govori.

Pa ipak  pitamo: može li se neka čovjekova  fizička kob preobraziti   u umjetnički oblik?  U dubokoj kao i u nešto bližoj povijesti  toga je bilo u izobilju.  Stoga nećemo ovdje otkrivati neki lažni početak.  Jer što bi rekao sav   tjeskobni svijet  iznikao na nekropolama prezrenog materijala,  otpada  i smeća? Uostalom, što bi rekli   egzistencijalisti  60-ih godina prošloga stoljeća  koji su u duhu ništavila   i apsurda propovijedali beznađe  ili  su   razderotinama  platna (Fontana) bježali od stvaranja djela i bližili se konceptualnoj umjetnosti. Ili što je sa svom šopenhauerovskom  djecom pesimista i nihilista,  s  djelima   „tamne imaginacije“ (L. Freud, A. Giacometti…) daleko od „ljepote“ a koja imaju svrhu ali nemaju  cilja a  da pritom  njihove tvorce nije briga da li to netko zove umjetnošću ili nekako drugačije.

Ali što je onda posebnost ili  uspjeh Dražena Pejkovića,  i što je ovdje uspjelo? Jer možemo s puno razloga govoriti o jednom od ponajboljih kipara hrvatske današnjice i tome priložiti i stanovite  dokaze.   U nastojanju da se na samim izvorima zlokobnih slika stvori  svijet oblika i da se  stvarima  gleda u  oči  nalazimo se na području autonomne plastike koju treba, ne zaboravljajući povode,  rasteretiti dramatičnih riječi  i eshatoloških nimbusa.  Ipak, obaveza je ovo djelo osloboditi tmurnih onkoloških analogija pa naposljetku i njegovih dijagnostičkih    zloćudnih izvorišta.

Lišeno  ovako bogatog  imaginativnoga pletiva,  oblik bi nešto  doslovnijem duhu mogao  biti puka apoteoza modela (onako otprilike kao i što ljudski skelet stoji u svakoj i najzabačenijoj seoskoj ambulanti).    Ali zazivajući svjetlo   i sjene   bogato pletivo osuđeno  na rahlo i gropovito tkanje,  na oblik i prostor ima ulogu  animirati   i stvoriti promjenjiva lica   oblika. I tu se   bližimo   konceptualnoj i ambijentalnoj naravi   ovoga djela –   Uz to, ovoj se metastaznoj hortikulturi daje    narav organskoga;  svakako sposobnoga organizma da nabubri ili se stanji,  da bude grop i nit, da bude naposljetku lijep i bez ljepote; fizički potpun, prostorno lakom  i konceptualno  cjelovit.

Od  tuda moja fascinacija ovim djelom. Ona proistječe prije iz skromnosti neke pletilje i tkalačkoga stana  nego iz nadmena pozicije stvoritelja, prije iz trijezne svijesti nego iz (enformelne) nagonske  besvijesti. U ime oblika  suptilno i  brižno tkano pletivo  ne   poništava  svoj dramatični izvor kojega, kao i lošu slutnju  Pejković  neće  odvesti  u prostor fizičke i ljudske neosjetljivosti.  Ono uživa  povlasticu da bude i oblik i skulptura, ali  i struktura i prostor; tijelo i ambijent   tijelo prostora i prostor tijela.  I utoliko je ono likovno i utoliko je ovo skulptura;   ponajmanje izlika literarnim i dramatičnim preludiranjima.

Sa zbirnoga  gledišta meni je otkriće u  odgovoru kako se unutar srodne  sintakse i u dubokom  bazenu  najtežih ljudskih pitanja i tolikih odgovora u povijesti umjetnosti  može pronaći istodobno i autonomija oblika i istinita stvar!?   Kako se može pronaći prostor za tijelo koje se može vezati za toliko srodnika u        kojemu se uvijek može iščitati  i  posebna  sudbina bića i sudbina oblika?

Gdje smjestiti ovo djelo pitanje je knjigovodstvene činovničke  napasti koja voli sortirati i složiti.    Iskreno,  nemam nimalo volje  ovo  djelo uglavljivati (učenije kontekstualizirati) tražeći mu legije srodnika i rodbine do sedmoga koljena. Jer mogu u svojoj analognoj pustopašnosti i u svojemu malom znanju nabrajati imena i djela ili pak, zamisliti  kako bi neki apstraktni ekspresionist (De Kooning ili J. Pollock) reljef boje stvrdnjavao  u željezo,  i iz   dvodimenzionalnoga  stvorio  prostorno zahtjevno trodimenzionalno  tijelo. Eto, tome sam najbliži. Doduše, može se ovo djelo  uglaviti u neki zakašnjeli enformel pa i tzv.  lijepi enformel…itd.   Sve se može. Sve  do granice  naravi ovoga djela koje je plodom čovjeka od krvi i mesa. Po toj naravi, ovo  djelo donosi novost. Jednostavno  rečeno;  kipar  ne može emigrirati iz samoga sebe. Premda  sam   od „izuma“ i usplahirenih potraga za novim   jako  umoran,   nalazim da je novo  samo novi čovjek.  Njegova  zadaća nije da viđeno podvostruči, prepiše, ili prevede s jednog jezika na drugi; njegova  je zadaća  da iznovice   stvori viđeno.

Vratimo se na početak. Možemo se riječima danskog egzistencijalista pitati:  može li  bolest na smrt  postati  zdravljem?  U stvaralačkom mučeništvu imaginacije – odupirući se i  estetiziranju i   drami,   to može  autentični oblik  autentičnoga  čovjeka. A  pritom (i da me ubiješ!)  ne  vidim načina da autentično  ne bude i aktualno.

 

Ive Šimat Banov

Read more...

Dražen Pejković  (1968.) profesionalno se bavi arhitekturom i urbanizmom, a živi i radi u Splitu. Kreativna istraživanja započinje 1986. godine tijekom srednje škole, a nastavlja ih za vrijeme studija arhitekture pod mentorstvom Josipa Vanište i Andrije Krstulovića. Na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu diplomira 1994. godine, a tijekom profesionalnog djelovanja radi u resoru urbanizma Grada Splita i IGHu kao voditelj projekata. Za gostujućeg nastavnika na Fakultetu građevinarstva, arhitekture i geodezije u Splitu izabran je 2011. godine. Višestruki je dobitnik nagrada na urbanističko-arhitektonskim natječajima, a sudjelovao je u nizu skupnih i samostalnih arhitektonskih i umjetničkih izložbi. Glavni je projektant i koautor Spaladium arene (u suradnji s 3LHD iz Zagreba), te član tima koji je izradio Generalni urbanistički plan Splita iz 2005. godine. Autor je nekoliko stručnih tekstova objavljenih u časopisu Čovjek i prostor i u Slobodnoj Dalmaciji. Uključen je u razne umjetničke suradnje i projekte, a od 2013. godine surađuje s Hrvatskom tvornicom tepiha Regeneracija – Zabok u sklopu projekta autoportreti. Njegov ciklus GENESIS, započet 2000. godine, zamišljen je i izveden kao cjelina od sedam dijelova/izložbi tijekom sedam uzastopnih godina.

Contact

početna / Izlozbe / Dražen Pejković – Totem(i)
  • Info
  • Salon Galić
  • Dioklecijanovi podrumi
  • UČLANITE SE
  • Kontakt
  • Prijava

© 2025 · HULU SPLIT | Developed by, HULU - Split