Nataša Ljubetić Tomić / Fantomske vibracije
Slikarstvo Nataše Ljubetić Tomić, je svojevrsni work-in-progress, na kojem umjetnica radi dugi niz godina, nadograđujući svoje stvaralaštvo novim motivima, temama i tehnikama. Stoga nije pogrešno tražiti korijene ove izložbe u autoričinom ranijem opusu. S obzirom na motiv komunikacije u širem smislu, govoriti o izložbi „Fantomske vibracije“ može značiti, na određeni način, i govoriti o izložbi pod nazivom „Traces“ iz 2011. godine ili pak o Plehinu putu bb iz 2008. godine, objema predstavljenim također u Salonu Galić.
O temi i motivima
Začetak izložbe je u fotografijama koje je umjetnica snimila tijekom putovanja, kada je komunikacija uzrokovana mobilnošću i udaljenosti od „centra“ bila otežana, što je osvijestilo ljudsku opsjednutost tehnologijom i virtualnom komunikacijom, što je umjetnica potom prenijela na slike tzv. digitalnom bojom, onom koju ne nalazimo u stvarnom svijetu koji nas okružuje, a koja čini njene pejzaže izblijedjelima. Iako se nekome na prvi pogled može činiti drukčije, autorica motive nije birala nasumično pa ukoliko pomno studiramo radove možemo zaključiti da je estetski kriterij ovdje vrlo važan. Motivi simboliziraju vanjski svijet kojeg inače ne zamjećujemo jer pozornost redovito pridajemo onome što se događa na ekranu ili čak ekranima ispred nas. Iz toga su razloga izloženi eksterijeri anulirani, stišani, prigušeni, pomalo lišeni emocije. Teme jesu pejzaži i arhitektura, ali u ovom ciklusu, za razliku od nekih ranijih s potpisom ove autorice, nema pojedinačnih predmeta. Radovi izgledaju kao da je vrijeme stalo. Premda se ovim ciklusom autorica ne opredjeljuje izričito za jedan ili drugi svijet, već kroz svoja iskustva, kako sama kaže, „svjedoči o svom vremenu“, moguće je argumentirati da ovi radovi nisu kritika dominacije tehnologije i virtualnog svijeta ili života, nego jedan osvrt, komentar na navedene.
Kao glavni motiv ove izložbe, materijaliziran kroz dihotomiju virtualnog i realnog svijeta, jest komunikacija. Umjetnica se bavi ulogom tehnologije u svakodnevnom životu pojedinca, kako osobnom, kognitivnom, tako i društvenom. Koristi tehnologiju kako bi vizualno iskusila arhitekturu i krajolike koje potom izvodi na grafofolijama, te također direktno evocira društvene mreže kao jedan od najrasprostranjenijih pružatelja komunikacije u izloženom triptihu. Poruke na triptihu su autentične, reproducirane u izvornom obliku, te predstavljaju suptilnu kontekstualizaciju otuđenja uzrokovanog korištenjem tehnologije. Ekran je, na taj način, istovremeno i prepreka, ali i jedino sredstvo izlaska u vanjski svijet, dokaz spomenute opterećnosti i opsjednutosti tehnologijom odnosno fantomskom vibracijom.
Crtica o likovnom jeziku
O specifičnoj tehnici Nataše Ljubetić Tomić već su pisali povjesničari umjetnosti i drugi autori predgovora njenih izložbi.[1] Njena tehnika je, što je moguće razumjeti uvidom u prethodne cikluse i izložbe, rezultat višegodišnjih istraživanja i eksperimenata te je autorica o istoj dosad držala i nekoliko javnih predavanja. Unatoč činjenici da se na slikama ponekad ne razaznaje jasno potez kista i one mogu izgledati kao nekakav print, grafika, umjetničin opus jest slikarski u punom smislu riječi. Radovima slikanim vodenim lakovima na jednoj ili dvjema grafofolijama prethode detaljne skice. Nakon slikanja neke dijelove umjetnica odstranjuje “grebanjem” kako bi kombinacijom boja na različitim slojevima dobila željene efekte. O njenoj tehnici već su, između ostalih, pisali Sandi Bulimbašić povodom spomenute izložbe Plehin put bb i Vedran Perkov, za izložbu Traces. Tu specifičnu tehniku umjetnica dijelom vuče iz svojeg devetogodišnjeg boravka u Italji, sa svojeg studija na akademiji u Macerati, odnosno iz škole crtanog filma u Rimu.[2]
Naposljetku, pitanja koja autorica otvara ovim ciklusom nisu „samo“ umjetničke prirode, ona se tiču jednog društvenog problema svuda rasprostranjenog na svakodnevnoj razini, problema koji Dario Šošić u opisu Natašine posljednje rovinjske izložbe definira, da parafraziram, kao iluziju koja nam priječi istinsku komunikaciju i kvalitetne odnose koji nam kronično nedostaju.[3]
Anđelko Mihanović
[1] http://www.galum.hr/izlozbe/izlozba/1259/ 6.11.2016.
[2] http://hulu-split.hr/izlozbe/traces/?lang=en
http://hulu-split.hr/izlozbe/plehin-put-bb/?lang=en 7.11.2016.
[3] http://www.culturenet.hr/default.aspx?id=71756 7.11.2016.
Nataša Ljubetić Tomić rođena je 1978. godine u Splitu.
Godine 2001. diplomirala slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Macerati u Italiji.
Godine 2004. diplomirala animaciju u Internacionalnoj školi stripa u Rimu.
Članica Hrvatskog društva likovnih umjetnika Split, HDLU-a Zagreb i HZSU-a.
Uz sedam samostalnih izložbi, izlagala je na skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu.
Skupne izložbe :
2016. Godišnja izložba članova Hrvatskog društva likovnih umjetnika, Zagreb
2015. 39 Splitski Salon, Prikazi podjeljenosti, Split
2015. Adria Art Anale, Spajanje svjetova, Dioklecijanovi podrumi, Split
2015. Likovna kolonija Rovinj, Zavičajni muzej Grada Rovinja, Rovinj
2013. Godišnja izložba članova Hrvatskog društva likovnih umjetnika, Zagreb
2009. Experiencia 2009., MECA – Mediterraneo Centro Artistico, Almeria
2009. Fem – Fractal en LadyfestSur 09, Triana, Sevilla
2009. Woman Caleidoscopio, Casa de la Cultura, Moron de la Frontera
2008. Oversea – Art from Mediterranean, Casoria Contemporary Art Museum, Casoria
2008. Mediterraneo nell’arte, Museo d’Arte Moderna Vittoria Colonna, Pescara
2000. Forme Simboliche, Galleria d’ Arte Puccini, Ancona
2000. Dieci Artisti per l’Inner Wheel, Galerija Galeotti, Macerata, Italija
2000. Dessins d’ Essai, Civitanova M.
2000. Lo sguardo interiore, Antico Pio Monte Frumentario, Gualdo
2000. Lo sguardo interiore, Palazzo Olivi, Montefano
1999. Spazi delle possibilita, ex klaonica, Macerata
1999. Hotel Kaktus, Supetar, otok Brač
1999. Imprevisti, izložba grafike, Civitanova M.
1999. Accade(la)mia, Ripe San Ginesio
1999. Galleria La Cuba d’Oro, Premio Maurizio Marchese, Rim
1998. HKUD Bol, Hrvatska čitaonica, Bol, otok Brač
1998. Mostri Santi ed altri giochi, Općina Corridonia
1997. Sutivanski umjetnici, Sutivan, otok Brač
Samostalne izložbe :
2016. Fantomske vibracije, Galerija Sv. Toma, Rovinj
2012. Inter nos, Galerija umjetnina, Split
2011. Traces, Salon Galić, Split
2010. Plehin put bb, Galerija Vladimir Filakovac, Zagreb
2009. Omoti, Dioklecijanovi podrumi, Split
2008. Plehin put bb, Salon Galić, Split
2002. Crkvica Sv. Ivana, Sutivan, otok Brač
Umjetnički festivali i simpoziji:
2015. Slikarska kolonija, Ulcinj
2010. Art of the Neighbouring Countries, Ulcinj
2008. Internacionalni simpozij slikarstva mladih umjetnika Europe i Mediterana,
Pescara
2008. EkoSusak, Internacionalni festival Ekokulture, Susak
2006. Susak Expo, Susak