• Naslovna
  • Umjetnici
    • Članovi HULU
    • Kustoski tim
  • Projekti
    • Salon Galić
    • Dioklecijanovi podrumi
    • Splitski Salon
    • Loggia
    • Reper
    • Posebni projekti
  • Publikacije
  • Kritike
  • Obavijesti
  • Info
    • UČLANITE SE
    • Salon Galić – prostor
    • Dioklecijanovi podrumi
    • Loggia
  • Kontakt
    • Email
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • TikTok
    • YouTube

HRVATSKA UDRUGA LIKOVNIH UMJETNIKA

CROATIAN ASSOCIATION OF VISUAL ARTISTS

različiti autori / Galerija Zoja Dumengjić 2022.- Klinički bolnički centar Split

14.02. -31.12.2022. u Galerija Zoja Dumengjić- KBC Split
Bolnica-Firule_ARHIV_UIII,2019. postav „Retropolis“ (UIII), foto Duška Boban, veljača 2022. postav „Retropolis“ (UIII), foto Duška Boban, veljača 2022. postav „Retropolis“ (UIII), foto Duška Boban, veljača 2022. postav „Retropolis“ (UIII), foto Duška Boban, veljača 2022. postav VITAR DRINKOVIĆ ''EMOJI SKENER 2.0'', foto Duška Boban, travanj 2022. postav VITAR DRINKOVIĆ ''EMOJI SKENER 2.0'', foto Duška Boban, travanj 2022. postav VITAR DRINKOVIĆ ''EMOJI SKENER 2.0'', foto Duška Boban, travanj 2022. VIKTOR POPOVIĆ ''BEZ NAZIVA (ARHIV OMIŠ DOM ZDRAVLJA), 2020.'',foto Duška Boban, VIKTOR POPOVIĆ ''BEZ NAZIVA (ARHIV OMIŠ DOM ZDRAVLJA), 2020.'',foto Duška Boban, VIKTOR POPOVIĆ ''BEZ NAZIVA (ARHIV OMIŠ DOM ZDRAVLJA), 2020.'',foto Duška Boban, DUŠKA BOBAN ''ZRNO'', 2020. , foto Duška Boban- lipanj 2022. DUŠKA BOBAN ''ZRNO'', 2020. , foto Duška Boban- lipanj 2022. DUŠKA BOBAN ''ZRNO'', 2020. , foto Duška Boban- lipanj 2022. DINO BIĆANIĆ, Bez naziva, cca 2009., foto Duška Boban- srpanj 2022. DINO BIĆANIĆ, Bez naziva, cca 2009., foto Duška Boban- srpanj 2022. DINO BIĆANIĆ, Bez naziva, cca 2009., foto Duška Boban- srpanj 2022. Palmina Roglić / Ekvilibrij, 2022., foto: Duška Boban Palmina Roglić / Ekvilibrij, 2022., foto: Duška Boban Palmina Roglić / Ekvilibrij, 2022., foto: Duška Boban

Ususret Danu bolnice u KBC-u Split uspostavljena Galerija Zoja Dumengjić

VELJAČA 2022.

Potpisom memoranduma o zajedničkoj suradnji, u prizemlju centralne zgrade KBC Split na Firulama u ponedjeljak, 14. veljače 2022., otvorena je Galerija Zoja Dumengjić.

Galerija je nazvana po arhitektici koja je projektirala bolnički sklop na Firulama. Riječ je o zajedničkom projektu Hrvatske udruge likovnih umjetnika Split i Kliničkog bolničkog centra Split, a sama ideja je proizašla iz najesen održanog 41. Splitskog salona naziva „Ne posve izgubljeni jedni za druge“, kojeg je kurirala Ivana Meštrov u suradnji s Anom Janevski.

Video otvorenja galerije možete pogledati  ovdje 

UII- RETROPOLIS

Prva izložba kojom se javnosti predstavlja ova novouspostavljena splitska galerija jest „Retropolis“, projekt Udruge za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja (UIII), koji u ovom izdanju predstavljaju vizualna antropologinja i etnologinja Sonja Leboš te vizualne umjetnice Stella Leboš i Luana Lojić. „Retropolis“ je posvećen znamenitoj arhitektici i projektantici sklopa splitske opće bolnice Firule iz 1951. godine.

Luana Lojić: “Zoja Dumengjić: Iz osobnog arhiva” i “Zoja Dumengjić – izabrana ostvarenja / Stanje na terenu 2019. godine”

Luana Lojić inspirirala se osobnim arhivom Zoje Dumengjić koji je pohranjen u Muzeju arhitekture u Zagrebu te terenskim istraživanjem provedenim 2019. godine u okviru projekta “Retropolis” Udruge za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja. Tako su nastali video radovi “Zoja Dumengjić: Iz osobnog arhiva”, koji minimalističkom kolažnom tehnikom ukratko dočarava impresivnu i filmičnu biografiju ove velike arhitektice, te “Zoja Dumengjić – izabrana ostvarenja / Stanje na terenu 2019. godine”, koji nam ukazuje na recentno stanje zdravstvenih objekata u Karlovcu, Ogulinu, Omišu, Splitu i Zagrebu te potrebu održavanja i zaštite vrijednih objekata zdravstvene tipologije.

Stella Leboš: “Briga je ženskog roda”

Stella Leboš odabire i prenosi zaigrane ali pomno promišljane motive iz interijera zdravstvenih objekata Zoje Dumengjić u medij ručnog veza na platnu, naglašavajući temu skrbi i brige kroz ženskom pristupu svojstven minuciozni ručni rad. Tako se vrijednim arhitektonsko-zanatskim uzorcima prošlosti (koji se, nažalost, odveć često i neopravdano pregaze novijim ali nelijepim i nefunkcionalnim rješenjima) udahnjuje mogućnost života u funkcionalnijim i ljepšim budućnostima zdravstvenih ustanova u kojima (i) danas većinu zdravstvene skrbi u svojim rukama nose – žene: liječnice, medicinske sestre, znanstvenice u laboratorijima, laboratorijske tehničarke, tete čistačice i kuharice, ili…”tek” majke, sestre, supruge, kćeri, unuke, prijateljice…jer briga je (ne isključivo, ali još uvijek najčešće) – ženskog roda.

_

Produkcija: Udruga za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja, 2020., i HULU Split, 2022.

______________________

 

TRAVANJ 2022.

Galerija Zoja Dumengjić nastavlja s djelovanjem. Nakon početne postavke otvara se put za nekoliko prostornih instalacija u centralnom dijelu bolnice Firule koje će se postavljati u periodičkim razmacima. Svaki od radova na određeni način propituje pitanje zdravlja, brige, prostornu i arhitektonsku baštinu moderne.

VITAR DRINKOVIĆ ”EMOJI SKENER 2.0”   

Skener emotivnih stanja, kojeg je osmislio vizualni umjetnik Vitar Drinković, specifični je mjerač emocija i raspoloženja. Ovaj ludički uređaj posredstvom raspberry pi kamere svake dvije sekunde skenira prostor. Snimke se analiziraju te umjetna inteligencija prvo raspoznaje lica prolaznika te se nakon toga na temelju njihova izraza lica raspoznaje koja je emocija prostorno dominantna u tom trenutku. Skeniraju se sljedeće emocije: ljutnja, tuga, strah, iznenađenje, sreća i neutralno. Emocije se predočuju kao emoji* statistike na malom monitoru. Prati se količine određenih emotivnih stanja, njihovi omjeri, kao i ukupno vrijeme koje je utrošeno u njihovu dijagnostiku. Za one koji žele, moguća je i direktna, frontalna interakcija, sa samim uređajem. Ovim radom umjetnik želi ukazati na sveopću banalizaciju emocija i komunikacije u današnjem društvu, ali i podsjetiti nas na sveprisutne strategije nadzora, skupljanje informacija i kontrolu koju potpomaže razvoj umjetne inteligencije.
*Emoji su piktogrami ili logogrami, male slike koje se koriste u digitalnoj komunikaciji. Mogu prikazivati bilo što od nasmiješenog lica do slike kišobrana. Riječ dolazi iz japanskog jezika, u kojem e znači slika, a moji slovo ili znak.
Suradnik na projektu: Igor Brkić, programer
Rad je dio fundusa Galerije malih formata iz Bola na Braču
 _
Foto: Duška Boban
______________________

 

SVIBANJ 2022.

VIKTOR POPOVIĆ ”BEZ NAZIVA (ARHIV OMIŠ: DOM ZDRAVLJA), 2020.

Foto dokumentacija prostorne intervencije izvedene na fasadi Doma zdravlja u Omišu, Almissa Art Open Festival, 2020.

Motiv ovog rada jest Dom zdravlja u Omišu, realiziran prema projektu arhitektice Zoje Dumengjić. Danas se ta zgrada bitno razlikuje od tada vrlo hvaljene arhitektonske realizacije, građene u razdoblju između 1957.-1959. godine. Popović, čiji je česti umjetnički fokus arhitektura modernizma ovih podneblja, odlučuje, poput arhivista, oživjeti sjećanje na prostorne kvalitete nekadašnjeg Doma zdravlja u Omišu u prostorima današnje bolnice Firule, također projektirane od Dumengjić. Ova Dumengjićina realizacija  interno još odolijeva radikalnim prostornim zahvatima današnjice no značajna je izmjena za korisnike uslijedila nakon zatvaranja iscijeljujućih pogleda prema moru s terasa bolničkih soba zbog okolne izgradnje. Združivanjem ovih dvaju estetski bliskih, ali geografski odmaknutih situacija, uspostavlja se paralelni pogled, uz podršku guste mase crvene boje, koji upućuje na važnost kvalitetnog projektiranja prostora skrbi (zdravstvenih ustanova), ali i na sve izostaliju društvenu skrb za vrijednu arhitektonsku i urbanističku baštinu modernizma, koja uvelike pridonosi dobroj kvaliteti našeg trenutnog urbanog okruženja. U osiromašenom društvu gdje kapital preuzima stanje svijesti i brigu za prostor, a nerijetko i zdravlje, ostaje nam za zapitati se, što, kako i za koga skrbimo, te ima li koga da skrbi za nas.
 _
Foto: Duška Boban
tekst: Ivana Meštrov

Fotografije postava ovdje

______________________

 

LIPANJ 2022

DUŠKA BOBAN ”ZRNO-19”, 2020.

Duška Boban već dugi niz godina svojim mekim foto objektivom dnevnički bilježi arhitekturu i urbane pejzaže grada Splita dajući ikoničku važnost modernističkoj baštini druge polovice 20. stoljeća. Jedan od recentnijih ciklusa Zrno-19, nastao u jeku pandemijske situacije, vratio ju je vlastitoj arhivi analognih fotografija Splita. Postupkom uvećavanja detalja s izvorne fotografije, autorica je, poput kakve forenzičarke, potražila dodatnu istinu i dokaz u slici, tiho razotkrivši latentne prisutnosti unutar nje. Fokus se tako za tren prebacio na isprva sakrivene ljude, koji obitavaju u prostorima zatečenog prizora i odabranog fotografskog trenutka. Kadrirani diktatima tadašnje izolacije i nefokusiranog autoričinog pogleda, oni su nejasnih kontura, lelujavi i zrnati. No ovom transformacijskom radnjom zadobivaju jasnu pikturalnu simboliku trenutka, osvajaju našu pažnju, postaju još jedna splitska veduta. Ono što manifestno izranja iz foto diptiha Duške Boban je sveprisutan manjak empatije prema našim urbanim okolišima, koje tako često uzimamo zdravo za gotovo, zanemarujemo i prepuštamo nebrizi.

  • Bolnica na Firulama arhitektice Zoje Dumengjić iz 1969. (snimljeno 2014.)
  • Bolnica na Križinama (bivša Vojna bolnica) arhitekta Antuna Ulricha iz 1965., u pandemiji u službi Covid-bolnice (snimljeno 2015.)
 _
Foto : Duška Boban
tekst: Ivana Meštrov
 ______________________

 

SRPANJ 2022

DINO BIĆANIĆ ”BEZ NAZIVA”, cca 2009.

Niz malenih padobrana s humanitarnom pomoći spustilo se u okrilje bolnice. Neuobičajen je to događaj, humorna gesta štoviše.

Razmišljajući o radu nametnula se drevna priča iz Amazonije. Sjedilo je na riječnom čamcu nekoliko ljudi. U jednom je trenu jednog od njih ugrizla smrtonosna zmija. I dok se tako previjao od boli njegovi su suputnici reagirali s dubokim žaljenjem, usklađujući se s frekvencijom njegove patnje. Svi osim jedne osobe koja se na sve to krenula gromoglasno smijati. Ostatak skupine u čudu i prijekoru ga je zapitao što li mu je i zar ne vidi koliko ovaj čovjek pati? Njegov odgovor je bio da to radi svjesno smatrajući da će mu time pomoći lakše prebroditi proces do dolaska daljnje, konkretnije liječničke pomoći.

Nije li umjetnikova nakana ovdje upravo ta?

_
Foto : Duška Boban
tekst: Ivana Meštrov
________________________

 

KOLOVOZ 2022

PALMINA ROGLIĆ ”EKVILIBRIJ”, 2022.

Obratimo li pažnju na tiskovine, filmove, javne plastike, ženski je subjekt nerijetko bio ili jest sveden na objekt i-li alegoriju; seksualiziran, pasiviziran. Nipošto agens nego odraz zrcaljenja patrijarhalne konstrukcije društva unazad niza stoljeća.

Suvremena umjetnost od sredine 1960-ih naovamo simboličko je polje postavljanja pitanja koja idu rukom uz ruku uz društvena propitivanja, korekcije i transformacije dobro uštimanih kapitalističkih paradigmi roda, klase i rase.
U taj kontinuitet vizualno-materijalnih istraživanja možemo svrstati i rad mlade umjetnice  s nedavnom diplomom splitskog UMAS-a, Palmine Roglić. Nasljednica tzv. ženskog pogleda koji nudi alternativu i balans onom kroz stoljeća prakticiranom muškom, ona odlučuje progovoriti o vlastitom tijelu, iz tijela, iz simboličke pozicije slike-objekta. Ulazi ispod epiderme, stavlja se u ring s nevidljivim procesima, koristi atipične materijale, stvara nemir objekta, tijelo bridi, povezuje se, apstrahira, žari, drsko i nježno uzvraća pogled i vraća na haptičko, suosjetilno razmatranje i promatranja.  Uz uvažavanje svih uzajamnih razlika.
Prva dionica ovog materijalnog i umjetničkog istraživanja nagrađena je Nagradom za produkciju  Splitskog salona- Ne posve izgubljeni jedni za druge.
_
Tehnika: drvo, gips, tkanina, vosak, lateks, konac, ljepilo, akril
Foto : Duška Boban
tekst: Ivana Meštrov
Read more...

O ZOJI DUMENGJIĆ, po kojoj je nazvana galerija:

Zoja Dumengjić (Odessa, Rusko Carstvo, 1904. – Zagreb, 2000.) arhitektica je izuzetnog stvaralačkog opusa kojim je ostvarila izniman doprinos hrvatskoj modernoj arhitekturi. Osobitost njezina djela prepoznata je još tijekom njezina života, kada je djelo u cijelosti okrunjeno dvjema najznačajnijim strukovnim nagradama za životno djelo – godine 1975. nagradom “Viktor Kovačić” Udruženja hrvatskih arhitekata te 1995. godine nagradom “Vladimir Nazor” Sabora Republike Hrvatske za područje arhitekture.

Poseban doprinos, prikazan u monografiji, arhitektica Dumengjić dala je upravo zdravstvenom sustavu, odnosno izgradnji zgrada za zdravstvo tijekom 20. stoljeća, i to kao projektantica sklopova općih bolnica u Splitu (Firule), Karlovcu, Ogulinu i Koprivnici, paviljona za zarazne bolesti Bolnice za infektivne bolest Dr. Fran Mihaljević u Zagrebu, te u Varaždinu, Škole za medicinske sestre i učeničkog doma u Zagrebu, Centralnog higijenskog zavoda u Zagrebu, Poliklinike i bolničkog odjela Klinike za ženske bolesti i porode u Petrovoj ul. u Zagrebu, paviljona i lječilišta tuberkuloze u Šumetlici pored Nove Gradiške, Varaždinu, Novom Marofu, Splitu, Karlovcu i Koprivnici te niza domova zdravlja u Zagrebu (Medveščak, Črnomerec i Kruge), Omišu, Kutini i Pločama

Sve navedene zgrade predstavljaju antologijska ostvarenja hrvatske moderne arhitekture.

 

Contact

hulu@hulu-split.hr
početna / Izlozbe / Galerija Zoja Dumengjić pri KBC-u Split
  • Info
  • Salon Galić
  • Dioklecijanovi podrumi
  • UČLANITE SE
  • Kontakt
  • Prijava

© 2025 · HULU SPLIT | Developed by, HULU - Split