Marko Marković / Izvrnute piramide
Izložba Izvrnute piramide dio je opusa Marka Markovića nastalog u posljednjih intenzivnih pet godina u kojima je mijenjao mjesto boravišta, ispitivao umjetničke medije, ali ostao vjeran radovima koji ne prestaju preispitivati zadane društvene norme i nametnutosti.
Kao konceptualna osnova okupljenih radova, izvrnuta piramida poziva na pretresanje piramidalne društvene strukture, najavljivane u radničkim, lijevim i anarhičnim usmjerenjima, ili pak strujama zagovaranja direktne demokracije.
Zadirući u specifične geografske koordinate, izložba smjera presijecanju lokalnih i globalnih simptoma, povezivanju pokraćenog društvenog živca, s ove i one strane velike vode. Socijalna nepravda, krivine radnog sustava, istiskivanje javnog dobra, sveprisutnost privatnog kapitala, te istodobno modaliteti otpora, i umjetničkog i građanskog, pojedina su uporišta Izvrnute piramide. Iskazana su iz prvog lica, s osloncem u tijelu i neverbalnoj ekspresiji. Izbjegavanje verbalnog izraza, kao jedno od općih mjesta performerske prakse, podvlači nepovjerenje u službene i upravne forme jezika, njegovu nerijetko ušutkavajuću i manipulativnu funkciju.
Upravo u vremenu izvanrednog stanja, kada su socijalna jamstva i društvene funkcije institucija u opadanju, a pod alibijem opće sigurnosti tehnike mekog nadzora uvukle se u svakodnevicu – akcionoj, javnoj formi pridodana je i egzistencijalna, osobnija. Podastire se u vidu dokumentarnih fragmenata i crteža, nerijetko i njihova presjeka, biografski vezanih uz preseljenje u New York (2011.), način preživljavanja i hrvanja s pravnim okvirom imigracije, time prelazeći na širu razinu – tretman migranata, pa onda i na jednoličnost i rigidnost principa moći – sučelice tobožnjoj prisutnosti slobode izbora.
U vidu neravnopravne bitke pojedinca i sustava, auto-biografske bilješke pozivaju na ponovno promišljanje vrijednosnih težišta unutar slike prosperiteta, sretne ili depresivne svakodnevice na razmeđu nekadašnjeg Zapada i Istoka, i iza reprezentativnih kulturnih premisa zemlje dolaska i polaska.
Kustosi: Ksenija Orelj i Slaven Tolj
Marko Marković (1983. Osijek) radi u različitim medijima: crtež, skulptura, video, instalacije, peformance, happening i akcije u javnom prostoru. Prepoznat na nacionalnoj i internacionalnoj sceni kao autor koji izrazito kritički promišlja o socijalnim, egzistencijalnim i etičkim pozicijama pojedinca u društvu i različitm sistemima. U svojim radovima često animira te uključuje publiku i druge sudionike kao medij izražavanja. Aktivno izlaže od 2005 i sudjelovao je na brojnim izložbama, rezidencijama, festivalima u zemlji i svijetu. Umjetnički je direktor performans festivala DOPUST/ Dani Otvorenog Performansa. Osnivač udruge za istraživanje i promicanje izvedbenih umjetnosti Dopust. Dobitnik nagrade Radoslav Putar/ Young Visual Artists Award 2011. za najboljeg maldog vizualnog umjetnika u Hrvatskoj. Radio je kao asistent Matthew Barney Studiju New York, US. Organizirao je i kurirao izložbe i performance programe The Crew i The Crew 2 na kojima su se predstvaljali umjetnici iz Matthew Barney studija.
Između ostalih izložbi izlagao je u: Anthology Film Archives, New York. ISCP/ International Studio and Curatorial Practice New York, The Kitchen New York, Moscow Biennale of Contemporary Art, Kunstlerhouse Vienna, Parallel Vienna, Alanica Vladikavkaz. Croatia La Voici Pariz. Galerie Uquam Quebec. MSU Zagreb, MMSU Rijeka, Institut za Suvremenu Umjetnost Zagreb, Bela Foundacione Milano, Galeria La Esmeralda Mexico City, Biennale de Mediterranean Thesaloniki, Art Rotterdam.
2016. Predstavlja rad na Venecijanskom Bijenalu Arhitekture pri Hrvaskom paviljonu na izložbi “ We need it- we do it. “