• Naslovna
  • Umjetnici
    • Članovi HULU
    • Kustoski tim
  • Projekti
    • Salon Galić
    • Dioklecijanovi podrumi
    • Splitski Salon
    • Loggia
    • Reper
    • Posebni projekti
  • Publikacije
  • Kritike
  • Obavijesti
  • Info
    • UČLANITE SE
    • Salon Galić – prostor
    • Dioklecijanovi podrumi
    • Loggia
  • Kontakt
    • Email
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • TikTok
    • YouTube

HRVATSKA UDRUGA LIKOVNIH UMJETNIKA

CROATIAN ASSOCIATION OF VISUAL ARTISTS

IVANA DRAŽIĆ SELMANI I KATARINA IVANIŠIN KARDUM / Ne (osobno)

28. studenog - 12. prosinca u Salon Galić
Ivana-Dražić-Selmani-MaslinikOlive-Grove-2016-ulje-na-platnu-160-x-160-cm Ivana-Dražić-Selmani-Portoč-1936-2016-ulje-na-platnu-130-x-190-cm Ivana-Dražić-Selmani-Bella-vista-2016-ulje-na-platnu-130-x-190-cm Ivana-Dražić-Selmani-Portoč-1934-2016-ulje-na-platnu-180-x-120-cm Katarina-Ivanišin-Kardum-Still-Landscape-Series-V-2016-Bez-naziva-akvarel-na-papiru-116x153cm Katarina-Ivanišin-Kardum-Still-Landscape-Series-V-2016-Bez-naziva-akvarel-na-papiru-116x153cm Katarina-Ivanišin-Kardum-Still-Landscape-Series-V-2016-Bez-naziva-akvarel-na-papiru-watercolour-on-paper-116x153cm Katarina Ivanišin Kardum, S􀆟ll Landscape Series V, 2016, Himantopus himantopus i/and Saxicola rubetra, ugljen na papiru / charcoal on paper, svaka / each 76 x 183,5cm

Unatoč Delarochevoj izjavi kako je slikarstvo mrtvo, veze i interakcije slikarstva i fotografije veće su nego li se čine u današnje multimedijalno doba. U samim počecima vizualno slab fotografski medij je, naime, zahtjevao velike fizičke dorade; retušem, toniranjem, pa i montažom. Svaka promjena, posebice nadgradnja foto-tehnologije stoga je vodila promjeni i u slikarskom mediju.

Ubrzo po otkriću još nerazvijenog medija, slikari su ga počeli koristiti kao uzorak fiksirane realnosti. Nakon desetljeća mimikrije, vrhunci slikanja prema fotografskim matricama vidljivo su dosegnuti  u estetskim promjenama koje uvodi Moderna. Slikanju prema pozitivima, najčešće upravo vlastitim snimcima, bili su vični, između ostalih; Gaugin, Picasso, te Van Gogh.

Degas je u slikarstvo unio fotografsko skraćenje, te efekt bokeha i to prema vlastitim negativima. I drugi element fotografske slike prelaze u piktorijalnu. Tako Scharf čak navodi kako su upravo vizualne mane fotografskog medija dovele do upliva kontra svjetla, jakog kontrasta i širine polja u kubističku sliku, demonstrirajući to na Picassovim fotografijama i slikama Horta de San Joan.[1] Ipak, najpoznatiji u trendu slikanja prema fotografijama svakako je bio Socijalistički realizam, kojega upravo zbog masivnog korigiranja medija, Groys naziva i «primitivnim Photoshopom».[2]

Za razliku od apstrakcije prema fotografskom modelu, od osamdesetih godina naovamo fotografski realizam nanovno vraća reprezentacijsku moć slikarskog medija, štoviše, dekonstruirajući medij fotografije. Tako se u slici često prikazuju i greške pikselacije, primjerice u radu Chuck Closea, ili pak lošeg foto tiska, kao u radu Gorana Djordjevića, svojevrsnih pionira slikarske primjene glitch esetetike u slikarstvu.

S druge strane, i to ne samo u slikarstvu, nekolicina autora se vraća fotografskim arhivama, paradigmama osobnog koje vremenom postaje povijesni artefakt.[3] Takav je fokus vidljiv u radovima dviju dubrovačkih autorica, Ivane Dražić Selmani i Katarine Ivanišin Kardum koje se zajedno predstavljaju na izložbi (Ne)osobno.

Radovi obje autorice počivaju na fotografijama, no sasvim različitog izvora. Dok Selmani koristi osobne i vernakularne fotografije iz vremenskog perioda od početka tridesetih do sredine pedesetih, Ivanišin-Kardum pristupa izvornim crno bijelim fotografijama diorama iz zbirki Prirodoslovnog muzeja Dubrovnik, koje šezdesetih aranžira Andrija Lesinger i vlastitim kolor fotografijama današnjeg stanja istih diorama, prevodeći odlike fotografije u medij sasvim drugih estetskih odlika. Kod Dražić Selmani crno bijele fotografije, tako, prelaze u slike kolorita gotovo ograničenoga na tonove sepije, s jakim kontrastom i jasnim plohama, karakterističnim za ranu fotografiju devetnaestog stoljeća, primjerice Rijlanderove montaže, dok kod Ivanišin Kardum crno bijele fotografije prelaze u crno bijele crteže, a kolor fotografije u akvarele gotovo ispranih kolorita.

Prelaskom u slike i crteže, izvorni mehanički uzori su vraćeni u estetiku nereproducibilnoga, po Benjaminu i auratičnog medija, oni su opet u-pojednačeni. Također, objektivistički, no istina ne i sasvim objektivan medij, sada se subjektivizira, prevodeći umjetnu, tehničku ili mašinsku sliku u onu prirodnu, kontinuitetnu zahvata gledanja i pomicanja ruke.[4] Kako bi razlučile dva izvora slika, dekodirajući slike nastale putem tehničkog medija, tj. industrijskog zapisa, privodeći ih u osoban, pojedinačan svijet sjećanja, autorice, dakle, vraćaju nazad tehničke slike u prostor osobnoga, bilo da se radi o povratku pojedinačnog u osobnoj fotografiji, ili prisvajanju dokumentarne fotografije.

Ana Peraica

Split, 2016.

[1]             Scharf, A,: “Painting, Photography and the Image of Movement”, The Burlington Magazine, Vol. 104., No. 710. (May, 1962), pp. 186+188+195. Vidi također; Peraica, A.: The Intermedialities of Painting and Technology of Photography, Some theories and examples. Creative Economics and Social Innovations, # 2 (11, 2015): pp. 11-23

[2]             Groys, B. and M. Holein, Eds. (2004). Dream Factory Communism: The Visual Culture of the Stalin Era Traumfabrik Kommunismus: Die Visuelle Kultur der Stalinzeit, Schirn Kunsthalle Frankfurt Hatje Cantz.

[3]             Rad Ivanišin ovdje, neodoljivo podsjeća na radove Sare Angelucci. Vidi: Chhangur, Emelie (2015): Sara Angelucci: Provenance Unknown, Curator Art Gallery of York University, Toronto.

[4]             Currie, G. (1991). “Photography, Painting and Perception.” The Journal of Aesthetics and Art Criticism #1 (49, 1991): 23-29.

Read more...

Ivana Dražić Selmani

rođena je 1972. u Zagrebu, a osnovnu i srednju školu završila je u Dubrovniku. Diplomirala je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnostiu Zagrebu 1997. godine. Bavi se pedagoškim radom i član je HDLU-a Dubrovnik, Art radionice Lazareti i Kinookusa. Živi i radi u Dubrovniku.

Samostalne izložbe

Umjetnička galerija Dubrovnik, Dubrovnik (2016),

Ljetnikovac Bunić Kaboga, Zaklada Batahovina, Dubrovnik (2014),

Galerija Greta, Zagreb (2014),

Galerija Otok – ARL, Dubrovnik(2007),

Galerija Bukovac, Kuća Bukovac, Cavtat (2006),

Galerija Matice Hrvatske, Zagreb (2005),

Galerija Gradska, Zagreb (1999),

Veleučilište u Dubrovniku, Dubrovnik (1998),

Galerija Cekao, Zagreb (1996),

Foyer kazališta Marin Držić, Dubrovnik (1996),

Galerija KOVAČKA 3, klub Otok, Dubrovnik (1996).

Izlagala je na više od trideset skupnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu.

Publikacije

Ilustrarij – grafička mapa za djecu, izdavač Batahovina Foundation, 2014;

Na Dančama –umjetnička knjiga, izdavač: Art radionica Lazaret, 2014.

Nagrade

2. nagrada na natječaju T-HT nagrada@msu.hr za ciklus crteža Na Dančama, 2014;

2. nagrada za idejno rješenje grba i zastave Dubrovačko-neretvanske županije (sa Orsatom Frankovićem), 1995.

Email: ivanadrazic-s@net.hr

 

Katarina Ivanišin Kardum

je rođena u Dubrovniku. Diplomirala je slikarstvo na City and Guilds of London Art School 1998., a 2000. Master of Arts, poslijediplomski studij slikarstva na Royal College of Art u Londonu.

Od 2000. do 2008. bila je stalni predavač na City and Guilds of London Art School.

Uz umjetnički rad, od 2009. do 2014. radi kao muzejska pedagogica Prirodoslovnog muzeja Dubrovnik, a od rujna 2014., Tehničkog muzeja Nikola Tesla u Zagrebu. Živi i radi u Dubrovniku, Zagrebu i na Draču.

Samostalne izložbe

Umjetnička galerija Dubrovnik (2014),

Galerija Klarisa, Dubrovnik (2005.),

Flowers Central, London (2005.),

Arthus Gallery, Bruxelles (2002.);

SOHO House, London (2001.).

Sudjelovala je na više međunarodnih i tuzemnih skupnih izložbi.

Nagrade

  1. nagrada na natječaju T-HT nagrada@msu.hr , MSU, Zagreb (2015);

priznanje na 24. slavonskom bijenalu, Muzej likovnih umjetnosti, Osijek (2014);

Gilchrist – Fisher Memorial Award,London (2000);

John Crane New York Travel Award (1998);

Phillip Connard Travel Award (1997) ;

The Worshipful Company of Painter Stainers Painting Prize (1996).

 

Javne zbirke

Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb;

Umjetnička galerija Dubrovnik;

British Goverment Art Collection, DFEE, London;

City of London Institute, London; St. George’s Hospital, London.

Radovi su joj korišteni u filmu redatelja Simona Westa Lara Croft: Tomb Raider (2001.).

Email: katarinaivanisin@yahoo.co.uk

Contact

hulu-split.hr/izlozbe/ne-osobno/
početna / Izlozbe / Ne (osobno)
  • Info
  • Salon Galić
  • Dioklecijanovi podrumi
  • UČLANITE SE
  • Kontakt
  • Prijava

© 2025 · HULU SPLIT | Developed by, HULU - Split