MIRJANA BATINIĆ / Pet modela prostorne kompozicije
Mirjana Batinić se bavi pokretnim i diskontinuiranim slikama, a one stvaraju privid kontinuiteta, odnosno neprekinutog trajanja u vremenu.
Unutar video-medija slike su dodatno diskontinuirane u formi paketa informacija, što čini isključivo tehnički podatak koji ne mijenja percipiranje samog rada. Video teče u vremenu i kao takav određuje precizno rezani prostor; prostor se, pak, za gledatelja prostire od jedne do druge točke trajanja rada u realnom vremenu. Izvan toga nema ničega.
Mirjana Batinić na razini sižea obrađuje motiv kontinuiteta. U kadru je kontinuiranost motivskog prostora razdvojena na dva usporedna i analogna kontinuiteta – autoričinog lika i prirodnog konteksta u kojemu se on nalazi – koji diskretno razdvajaju dva vremenska tijeka. Na taj način motiv razdvojeno teče, te kao takav nastavlja postojati u precizno izrezanom vremenu; vrijeme se, pak, za promatrača prostire od jedne do druge stranice kadra. Izvan toga ne smije biti ničega.
Mirjana Batinić ne ostavlja promatraču mogućnost komunikacije s njezinim prostornim simulacrumom, već se unutar kadra izolira u nepomičnosti vlastitog lika i njegovog kontinuiteta. Sugerirano vrijeme trajanja te auto-referencijalne radnje određeno je udaljenošću okulara kamere od njezinog lika, te plićim ili dubljim izrezom okolnog prostora. S druge strane, realno vrijeme trajanja radnje odbrojeno je metrikom prirodnih zvukova, koji u preciznim intervalima odbrojavaju trajanje videa. Na taj se način stvara dvostruka ritmika u vremenu, gdje prva, posve kontinuirana, te izrazito vizualna ritmizacija pripada auto-referencijalnom odnosu autorice sa samom sobom, dok druga, diskontinuirana i naglašeno zvukovna ritmika spada u prirodni kontekst.
Izvan toga nikada i nije bilo ničega.
Vladimir Rismondo ml
Rad naziva Pet modela prostorne kompozicije čini pet video projekcija s prikazom autoportreta uz more. Riječ je o trenutku uhvaćenom između prije i poslije koji ukazuje na istodobno postojanje više (različitih) vremena; u ovom slučaju jedno vrijeme teče dok je drugo zamrznuto. Budući da u svojim radovima uglavnom koristim različite mogućnosti suvremenih tehnologija (efekte, manipulacije i sl.) htjela sam napraviti potpuno “čist” rad; iako je ovaj rad mogao biti napravljen puno jednostavnije uz pomoć manipulacija. Prilikom snimanja je bila potrebna koncentracija i strpljenje; morala sam se koncentrirati na disanje, na blokiranje misli, na zadržavanje istog položaja tijela, ignoriranje hladnoće i vjetra, grubosti stijena, mušica, itd. Bio mi je velik užitak snimati ovaj rad.
AUTORICA
MIRJANA BATINIĆ
Bavi se interaktivnim instalacijama, zvukovnom i video umjetnošću. Diplomirala je likovnu umjetnost na UMAS-u u Splitu, te magistrirala video i nove medije na ALUO u Ljubljani. Bila je poslijediplomski istraživač na Odsjeku za medije i komunikologiju, Klagenfurt (A), te na Odsjeku za filozofiju UO Malta. Trenutno radi na doktorskoj disertaciji iz filozofije. Izlagala je na samostalnim (Galerija Škola, Split; Galerija Kapelica, Alkatraz Galerija, Ljubljana; Prima Center Berlin; Galerija SC, Galerija Karas, Zagreb, itd.) i grupnim izložbama (Galerija Škuc, Mestna galerija, Ljubljana; Galerija Močvara, Zagreb, itd.), te festivalima Ars Electronica, Linz; Videomedeja, Novi Sad, itd.