JOSIPA KROLO / POSTSEZONA
KATALOG IZLOŽBE ovdje
FOTOGRAFIJE IZLOŽBE ovdje
VIDEO PREDGOVOR IZLOŽBE ovdje
VIDEO INTERVJU O IZLOŽBI ovdje
VIRTUALNA 360° TURA POSTAVOM IZLOŽBE ovdje
Grad je inovativna društvena forma, nikada nije harmonično mjesto oslobođeno od konflikata i nasilja, izjavit će David Harvey, sugerirajući time urbanu destruktivnost, kreativnost, ali i izdržljivost. Kada vizualna umjetnica Josipa Krolo odlučuje posvetiti čitav jedan višegodišnji slikarski ciklus svome gradu, Splitu, ono što iznenađuje na njezinim platnima srednjih dimenzija jest prenaglašena harmoničnost, ali i plastičnost podržana blagim, pastelnim bojama, poliranom slikom i skoro pa poništenom individualnom gestom slikarskog poteza. Objektivnost je zajamčena. Nominalno.
Njezin grad u postsezoni čine krupni kadrovi osamljenih motiva bez jasno ocrtanog konteksta koje ona secira poput nekog posjetitelja iz budućnosti, primjerice plastične cipelice za more, što je jasna aluzija na tranzicijom ugaslog lokalnog industrijskog diva, jednog od svjetskih začetnika sintetske industrije i značajnog nositelja proizvodnje plastičnih masa.
Danas smo svjesni da je plastika ekološki neprihvatljiva, živi mrtvac koji opstaje, preživljava i nakuplja se tijekom 100 000 godina[1]. No, ovu mladu autoricu to kao da dodatno podstiče da svoje slike napuči serijom živih mrtvaca; izrezanih tijela plastičnih tobogana, ulašteno bijelih ležaljki, tortolikih dvoraca na napuhavanje, omasovljenih stolica u nizu, redom otpornih na sve vanjske uvjete. Ti izmješteni objekti udaljeni od ljetnog urona tretirani su do svoje krnje i djelomično ostvarene ikoničnosti. Autorica svjesno sugerira njihovu prazninu, jer čak i ikona traži pojačanog sadržajnog označitelja.
Predmet, koji je uz prostor jedna od osnovnih društvenih materijalnih dimenzija, ovdje pliva na granici otuđenosti. Predmet bez funkcije, odbačen predmet, zrači mnogostrukošću, dapače potencira dugo debatirani suvišak. Rađa li nam se danas u pogledu na njega svojevrsno susramlje ka onom što kao civilizacija proizvodimo usprkos ublaženoj, pastelnoj paleti ove slikarske formacije?
Termin pastel nerijetko koristimo za označavanje boja koje prenose osjećaj mekoće, lakoće i niske zasićenosti. No, nije li ta prozračnost jednom zafiksirana na površinu u ovom slučaju vrlo varljiva? Primjerice, potreban je dug rad na slici za prikazati boje na platnu toliko prozračnima.
Još jedan motiv, bazen, dekliniran je ovdje na više načina. U povijesti recentnog slikarstva u pogledu na bazen nameće nam se instant onaj hockneyevski motiv bazena. No, u slikama Josipe Krolo, on nije puten niti hedonističan nego je rastrzan poput neke anksiozne puzzle ili smetnje na analognom TV receptoru. Glitch ili kvar ispražnjenog bazena u jednom prizoru teče šahovskim poljem, dok je u drugom prepun mikro formata izloženih slika, koje autorica nadgleda u znakovitoj pozi predaha. Čini li to ovu scenu duhovitom samoinscenacijom mnogoznačnog i dugotrajnog slikarskog procesa?
Osim predmeta kroz Postsezonu se provlači i poneka ikonička splitska arhitektonska realizacija, poput Koteksa, sportskog i prodajnog centra građenog po mjeri čovjeka, krilata vizija modernog grada, koji hrli ka uključivosti, danas u većoj mjeri ispražnjen i na stand by-u.
Kako misliti grad koji je sve manje po mjeri njegovih stalnih stanovnika, nije li to podtekst ovog ciklusa Josipe Krolo?
Grad, već duboko transformiran, raščlanjen je na fragmente, istrošene simbole, dok stremi biti predmet kulturne konzumacije, estetizam željan spektakla i pitoresknog, reći će Lefebvre u svom manifestnom tekstu Pravu na Grad.
U Postsezoni Josipe Krolo razvidno je upravo to, snažna potreba jedne nove generacije da pokuša razumjeti identitete svoga grada danas. Josipa Krolo kroz svaki postsezonski motiv, tiho i meko, kirurški precizno i sustavno ukazuje na rasplinute, iščezle, nove motive i koordinate svoga rodnog grada. Zanimljivo je i da je upravo ovom izložbom taj opsežan i važan autoričin ciklus po prvi puta sveobuhvatno i unisono predan splitskoj publici na dijalog.
Ivana Meštrov
[1] Heather Davis, Život i smrt u antropocenu: kratka povijest plastike, Biblioteka 0 općenito, KGZ-Arl-Pangolin, Zagreb, 2021.
Josipa Krolo (Split, 1992.) magistrirala je 2018. godine na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu. Izlagala je na više samostalnih i grupnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu među kojima su: samostalna izložba Postsezona (Galerija PM, Kahan Art Space Budapest), Erste fragmenti 18 (Lauba) 6. Bijenale slikarstva (Meštrovićev paviljon), Art Zagreb (Tehnički muzej Nikola Tesla), Adorn (1831 Gallery, Pariz), Bienale neodvisnih (Cankarjev dom, Ljubljana), 35. Salon mladih (Meštrovićev paviljon), The Graphic Art Biennial of Szeklerland (Rumunjska), Bridges: Nova slika (Lauba), Family of No Man, (Arles, Francuska). Sudjelovala je na VR Incubator rezidenciji u Podstrani 2018. godine, na rezidenciji De/konstrukcija slike u Leipzigu 2019. godine te Cite des arts rezidenciji u Parizu 2021. godine. Članica HDLU, HULU i HZSU. Dobitnica ArtConnect Magazine Unseen nagrade. Njeni radovi nalaze se u zbirkama Erste banke i Eva Kahan fondacije.