Robert Jozić / Proces 2002 - 2012
SKULPTURE U PROCESU, NASTAJANJE JAVNOG PROSTORA
Spomenik / javna skulptura je uvijek i ponajprije predstavljanje autorovog osobnog doživljaja onoga što se njime / njom nastoji predstaviti po natječaju, odnosno zadatku naručitelja. Zadatku koji prvenstveno traži preispitivanje vlastitih doživljaja zadane teme. Od početnog promišljanja do konačne izvedbe i postavljanja u javni prostor njihovog rada autori nužno moraju savladati disciplinu harmoniziranja vlastitog ega te je ovaj proces stvaranja ujedno i dobar autogeni trening. Posebno ako se istinski želi ostvariti komunikacija s prolaznicima – ljudima za koje se rad i postavlja u javni prostor kao sabirnica kolektivne memorije i vječni podsjetnik. Podsjetnik na ljude ili događaje koji svojim značajem zaslužuju da im se podigne spomenik. Omogućiti javnoj skulpturi istinski susret sa živim ljudima nije lako postići. Traži se puno vještine i puno intuicije da bi do takvog susreta došlo, ali prvenstveno jako puno poniznosti i jednostavnosti u pristupu. Kožarićev Matoš je jedan od boljih primjera kako bi stvari po tom pitanju trebale funkcionirati. Naravno što je forma apstraktnija, zadatak je teži. Ne znači to da je dodvoravanje fizičkoj prepoznatljivosti (kad je u pitanju konkretna osoba, a ne događaj) put koji bi se bez zadrške mogao preporučiti kao rješenje. Tu vam nitko ne može ponuditi konačno rješenje – niti ljudi, niti literatura. Nedovoljno promišljeni, aljkavi i olaki pristupi i rješenja spomeničkog obilježavanja koja iz njih proizlaze ostaju u javnom prostoru kao teški i nerazgradivi otpad svima. U ovom našem poviješću bremenitom prostoru često smo tome svjedoci. Pored pojedinih „uradaka“ strah me je uopće i proći jer svaki susret s tim nakupinama budi u meni žudnju za dekonstrukcijom u ionako pretjerano razmontiranoj stvarnosti pa ih se nastojim što je moguće više kloniti.
Robert Jozić i Filip Tadin svojim se dosadašnjim izvedbama predstavljaju kao vrstan autorski tim. Njihove javne skulpture uvijek s jedne strane iskazuju poštivanje tradicije, a s druge nagnuća propitivanju i pomicanju granica. Pokazuju ambiciju da se učini iskorak iz uobičajenog poimanja, neki pomak u značenju, materijalu i formi. Trude se ne ostaviti promatrača ravnodušnim, ali ne provokacijom već izazivanjem začudnosti. Njihova dva osnovna alata su arhetipovi i napetost (konstrukcijska i/ili sadržajna). Vokabular im je u duhu maksime „manje je više“ reduciran do minimuma pri čemu odstranjuju sve što prepoznaju kao suvišno, a ono što ostaje nastoje učiniti čitljivim na više različitih razina. Inzistiraju na komunikaciji s promatračem i njegovoj aktivaciji – često i doslovno fizičkom angažmanu (npr. spomenik Anti Starčeviću). Svakako ih kroz njihove radove doživljavam kao dvojicu vrlih zanesenjaka, predanih učenjaka i umjetnika koji cijene zanat i na čvrstim temeljima podižu začudan svijet oblika. Ne ostavljaju promatrača sa strane već ga suptilno uvlače u igru istraživanja – njihovi radovi pozivaju na druženje, šetnju, ophodnju, penjanje kroz fino isprepletenu mrežu značenja koja odvode u raznim pravcima. Ovdje nije riječ o pokušaju preslikavanja pretpostavki ili uvriježenih viđenja onog što se predstavlja. Imam osjećaj da je kod ove dvojice autora zadana tema tek polazište, a nikako cilj u nastojanju da se u javnom prostoru oblikuje, opredmeti i trajno uspostavi iskra lucidnosti, želja za sudjelovanjem na način na koji ćemo sasvim spontano zagrliti spomenutog Kožarićevog Matoša svaki put kad sjednemo na gornjogradsku klupu pored njega ili se skloniti pod stablo Naše zemlje u Belom Manastiru. Bili mi umjetnici, povjesničari umjetnosti, postolari ili dimnjačari, sasvim svejedno.
Toni Horvatić
Robert Jozić
1978. Rođen u Glamoću
2002. Diplomirao kiparstvo na Umjetničkoj akademiji, Sveučilište u Splitu
2002. Član Hrvatske udruge likovnih umjetnika - HULU, Split (do danas)
2003. Izabran u naslovno zvanje asistent na Kiparskom odsjeku Umjetničke akademije, Sveučilište u Splitu
2008. Izabran u naslovno zvanje predavač na Kiparskom odsjeku Umjetničke akademije, Sveučilište u Splitu
2010. Sudionik kiparske kolonije Bol na Braču
2010. Upisuje doktorski studij na ALU Zagreb, u klasi profesora Slavomira Drinkovića.
2011. Voditelj kiparske kolonije „More“ u Kaštel Lukšiću
2012. Izabran u naslovno zvanje docent na Kiparskom odsjeku Umjetničke akademije, Sveučilište u Splitu
Acknowledgements
- 2010. Zagvozd. Prva nagrada na natječaju za spomenik poginulim braniteljima
- 2010. Zagreb. Nagrada za oblikovanje klupe Sit Down! Zagreb, (s Filip Tadin)
- 2006. Osijek. Prva nagrada na natječaju za spomenik Anti Starčeviću, (s Filip Tadin)
- 2004. Prva nagrada na natječaju za spomen obilježje stradalim svećenicima, (s Filip Tad
Solo exhibitions
- 2013. Salon Galić, Split, “Proces“ (sa Filipom Tadinom)
- 2011. Dvorac Vitturi, Kaštel Lukšić, ”Elementarno u skulpturi”
- 2009. Dioklecijanovi podrumi, Split, ”Skulpture”
Group exhibitions
- 2011. Galerija Kazamat, HDLU Osjek, “Splitski likovni trenutak”
- 2010. Stara gradska vijećnica,Split, “Participacija,ne simulacija”
- 2009. Multimedijalni kulturni centar Split , 36. splitski salon: Skulptura / Ready-made - Rukotvorina - Igračka - Fetiš