Wojciech Tylbor Kubrakiewicz / Pronađene slike
Wojciech Tylbor Kubrakiewicz dobitnik je Grand prixa na prošlom, sedmom izdanju Splitgraphica 2015. godine, te je samostalna izložba, na kojoj taj umjetnik izlaže dio svog grafičkog opusa, organizirana u sklopu programa osmog Splitgraphic bijenala.
Poljski umjetnik i profesor grafike na varšavskoj akademiji i sveučilištu u Indiani izlaže ciklus grafika pod nazivom Pronađene slike (Found images), kojem pripadaju i nagrađeni radovi iz 2015. godine, kao i nove radove nastale tijekom posljednje dvije godine u SAD-u, gdje je Kubrakiewicz gostujući profesor. Ciklus Pronađene slike započet je 2013. godine, a odabirom izloženih radova, na petnaest grafičkih listova, prati se evolucija grafičkog likovnog jezika ciklusa.
Cijeli grafički opus Kubrakiewicza inspiriran je njegovim putovanjima, a pogotovo ova serija pronađenih slika koje nalazi na Dalekom istoku, u Japanu i Zen vrtovima koje susreće u Kyotu. Grafički mu se listovi temelje na dualnosti likovnih elemenata i slika, koja se odražava i u dualnosti grafičkih tehnika koje umjetnik koristi.
S vlastitih putovanja kao podloge vlastite kreativnosti umjetnik “donosi i skuplja” različite artefakte, objekte iz muzeja, dijelove arhitekture ili obične predmete koje susreće. Te predmete apstrahira i/ili koristi realan fotografski prikaz i stvara simbole i grafičke znakove. Oni su fragmenti, citati njegovih putovanja i doživljaja, koji često sa sobom nose osjećaj isključenosti iz okoliša i kulture u kojoj ih je zatekao. Pronađene predmete, simbole koji postaju grafički znakovi umjetnik kasnije spaja s krajolikom koji pronalazi kod kuće u vlastitom okruženju. Kubrakiewicz sintezom ovoga “drugog” i ovog “poznatog” razrješava spoznaju da nikad nećemo biti dio kulture koju posjećujemo i s kojom se susrećemo, većinom je gledamo izvana prilikom putovanja, jednako kao što ni sami uistinu ne puštamo “unutra” posjetitelje svoga grada. Međutim, Kubrakiewicz sintezom stvara novi kontekst za poznato i nepoznato, te su ta dva elementa supeponirana na grafičim listovima u različitim likovnim prikazima. Urbanom pejzažu grada, u ovom slučaju Varšave, motivi poput skladišta, zapuštene ulice, pločnika, superponirani su donesenim objektima s putovanja; neprivlačno je postavljeno nasuprot egzotičnom. Ti novi grafički znakovi su postavljeni nepovezano i proizvoljno na površini i oni se često ponavljaju na različitim grafičkim listovima, u različitim kombinacijama kao memento putovanja čemu svjedoče i nazivi pojedinih grafika kao Rekonstrukcija, Voyager, Fragmenti…
Dvojnost slika i grafičkih znakova se odražava i na razini kombinacija dviju grafičkih tehnika – digitalnog tiska i linoreza. Precizni raster linoreza, sivih ponavljajućih linija koje ocrtavaju i gdje prepoznajemo motive urbanog pejzaža. Kubrakiewicz navodi kao utjecaj refleksiju o Zen vrtu gdje je prividna proizvoljnost elemenata odraz volje i reda.
“Radim intezivno s fotografijom. Facsiniran grafičkim radovima starih majstora i suvremenim masovnim medijama transformiram slike u linije. Ova dualnost je dalje naglašena kombinacijom klasičnih grafičkih tehnika i modernih strategija. Horizontalna strogost linija linoreza, njihova konzistencija i predvidljivost podsjećaju na uzorke u Zen vrtu utisnute u pijesku gdje grupa kamenja postavljenih naizgled slučajno izgleda poput otoka. Proces slaganja kompozicije nije nikada završen. Ja tražim bez potrebe da otkrijem.” (Izjava umjetnika / Artist’s statement)
Ciklusu Pronađenih slika umjetnik pridodaje i nove radove nastale u SAD-u sada u tehnici sitotiska, gdje pronalazi jednake razlike između Europe i Sjeverne Amerike kao i između Europe i Dalekog istoka, a koje kod njega izazivaju jednak osjećaj isključenosti. On je, kao i ranije, pokušava razriješiti zaronom u vizualnu kulturu bez potrebe da je razumije. Novonastali grafički listovi u sitotisku su jakih, žarkih, plošnih boja, te su kombinirani još uvijek s ponavljajućim elementima iz prijašnjih radova. Temelje se ponovno na superpoziciji različitih elemenata, matrica, fotografija, ali pretpostavljaju i novu društvenu i kulturološku cjelinu i to kako ona utječe na umjetnika.
Nagrađeni ciklus Pronađene slike Wojciecha Tylbora Kubrakiewicza na Splitgraphic bijenalu promiče suvremene tendencije u grafičkoj umjetnosti: promišljanje i upotreba grafičkog znaka, reproduktivnost grafičkog djela, ponavljanje kao propitivanje originalnosti jedne od glavnih značajki umjetnosti, poštivanje tradicionalnih grafičkih tehnika, ali uz svjesno, promišljeno korištenje novih suvremenih načina izražavanja – digitalnog tiska. Također, grafički opus Kubrakiewicza odgovara modernosti prostora Salona Galić, koji Splitgraphic kao bijenalna manifestacija koristi po prvi put i izložbu organizira u suradnji s HULU-Split, smatrajući to važnim temeljem za djelovanje, ne samo na međunarodnom nivou, već u smislu razvijanja suradnji na lokalnoj razini umjetničke produkcije.
Marina Petit
WOJCIECH TYLBOR-KUBRAKIEWICZ
Rođen je 1974. godine u Varšavi. Od 1996. do 2001. studira na Odsjeku slikarstva Akademije primjenjenih umjetnosti u Varšavi. Diplomirao je 2001. godine. Od 2001. godine radi kao asistent i predavač na Odsjeku grafike Akademije primjenjenih umjetnosti u Varšavi. Doktorirao je 2010. godine. Tijekom 2016. godine je gostujući profesor na Sveučilištu Indiana, SAD.
Imao je 17 samostalnih izložbi u Poljskoj i inozemstvu, i sudjelovao je na više od 80 skupnih izložbi. Dobitnik je Posebne nagrade na 16. Lessedra World Art Print Anualu –Mini Print. Dobitnik je Grand Prix nagrade na 7. Splitgraphic bijenalu 2015. godine u Hrvatskoj. Dobitnik je nagrade na 12. Gielniak Graphic Art Competition 2012. godine u Poljskoj. U 2008. godini je dobio Museums and Collections Services otkupnu nagradu na Edmonton Print International natječaju u Kanadi. Osvojio je i nekoliko nagrada na lokalnim poljskim grafičkim natjecanjima.
Radovi mu se nalaze u zbirkama: University of Alberta in Edmonton, Guanlan International Print Biennial, International Graphic Triennial Krakow i National Taiwan Museum of Fine Arts.
Njegovi se radovi mogu smatrati figurativnima, ali su orijentirani i k apstrakciji. Putovanje, vrijeme i memorija motivi su koji dominiraju njegovim opusom. Jeka dalekih proputovanja jednako je važna kao i procesuiranje svakodnevnih iskustava. Fasciniran svijetom predmeta, koristi ih u svojim radovima gotovo proizvoljno, gradeći kolekciju kurioziteta ili svodeći ih na simbole.
Specijalizira u tradicionalnim grafičkim tehnikama dubokog tiska, visokog tiska i sitotiska.
U manjem omjeru radi također crtež, fotografiju i tetovaže.