Robert Jozić / Krdo
VIDEO ZAPIS O IZLOŽBI ovdje
VIRTUALNA 360° TURA POSTAVOM IZLOŽBE ovdje
___________________
Krdo (2017.) Roberta Jozića sačinjeno je od nekoliko desetaka skulptura od kartona. To su stilizirani prikazi gnuova, životinja porijeklom iz Afrike srodnih govedima i sličnim četveronožnim stvorovima što svake godine prelaze ogromna područja zbog hranjenja i parenja. Nakon što su zapaženi u zagrebačkoj Laubi (2017.) i na XIII. trijenalu hrvatskoga kiparstva u Gliptoteci Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti (2018.), Jozićevi „gnuovi“ trenutno su se skrasili u podrumima ili supstrukcijama Dioklecijanove palače u Splitu.
Jozićevo djelo na razmeđi je skulpture i instalacije, iako su danas razlike između jednog i drugoga vrlo suptilne, a za neke i nepostojeće (instalacija kao skulptura u širem smislu).[1] Ukoliko se ipak treba odlučiti za jedan pojam kojim bi se povijesnoumjetnički klasificiralo Krdo, onda se konačno ipak radi o instalaciji. Nekoliko je argumenata za to. Puna plastika (kip, statua) – kao što je to zaista svaki od „gnuova“ – „zahtijeva“ nesmetani pristup promatrača svim njenim stranama, s naglaskom na eksteroreceptivno iskustvo (prvenstveno na osjet vida), a manje na proprioceptivno iskustvo (angažiranost tijela). Predodžba trodimenzionalnosti svake pojedine skulpture u ovom slučaju znatno je otežana, praktički nemoguća. Nadalje, likovni tretman svake „životinje“ i vrsta cjelokupne kompozicije umanjuju njihovu „pojedinačnost“ i čine bilo kakve moguće „biografije“ koje bi one posjedovale nebitnima. Sve su to obilježja koja se suprotstavljaju konvencijama klasične (figurativne) skulpture (kao što su to prostorna izdvojenost [„pojedinačnost“] i neka razina mimetičke likovnosti, prepoznatljivosti, referentnosti [reprezentativnosti]). S druge strane, prema Claire Bishop, instalacija (instalacijska umjetnost) zasnovana je na „onome što se često naziva ‘teatralnim’, ‘imerzivnim’ ili ‘iskustvenim’“; prostor i ansambl pojedinačnih (likovnih) elemenata unutar njega čine jedan „entitet“ (važno je ono opće, a ne pojedinačno) i naglasak je na iskustvu („aktivnog“) promatrača, a ne na „temi ili materijalu“.[2] Za Jozićevo „krdo“ (i u svjetlu Krda) koncentrirani pogled promatrača predstavlja grabežljivca od kojeg se ono „brani“. Pri susretu „predatorskog promatrača“ s njime – a u nemogućnosti promatrača da u potpunosti „konzumira“ pojedinačne likovne elemente, pa tako i cjelinu što ih sadrži – urušava se centrirana perspektiva gledajućeg subjekta (još jedno obilježje instalacije) i on oko prstenaste formacije kruži kao gladni vuk.
O svom radu Robert Jozić kaže ono što i sami naslućujemo prilazeći toj instalaciji: prikazano je krdo gnuova u kružnom obrambenom stavu. Figurativno rečeno, taj iskaz izbačaj je kamenčića u vodu, ishodište koncentričnoga širenja hermeneutičkoga kruga u čijim slojevima se nakupljaju dojmovi o tome što bi to moglo biti unutar, a što izvan „životinjskoga“ kruga. U svom nadahnutom osvrtu na Jozićevo Krdo, Ive Šimat Banov upravo naglašava važnost prostora i kruga („struktura“, „prsten“) što ga oblikuju skulpture „rutavih“ gnuova kao izvorišta svih mogućih asocijacija i interpretacija vezanih uz ovo djelo.[3] On će zaobići definitivna tumačenja Krda i ustanoviti kako se radi o „energiji i snazi unutar kruga, ali i ranjivosti izvan njega“.[4] Navikli na potrebu za time da ono u što gledamo „prevodimo“ i da se s time poistovjećujemo, u prikazu životinjske faune mnogi od nas vidjet će metaforu one ljudske. Pritom se ne treba ni posebno truditi: postavljanje u krug kao način obrane (osobito pred nadmoćnim protivnikom) arhetipsko je ponašanje koje i danas prepoznajemo i u vojnim i u sportskim taktikama. To je i najjednostavniji argument protiv čvrstog razdjeljivanja i svrstavanja pojmova prirode i kulture svakoga na svoj kraj sintagme (priroda i/ili kultura/društvo). Uostalom, prema Ernstu Cassireru i njegovoj parafrazi skolastičara, čovjek je simbolička životinja (Animal Symbolicum i prije i više no Animal Rationale).[5] Tako je okretanje gnuovih čvrstih rogova prema neprijatelju, uz zaštitu onih slabijih iza sebe, slika toga da se ljudi, uglavnom usredotočeni na sebe, u iznimnim situacijama ipak ujedinjuju i da uvijek postoje stvari za koje se zajednički vrijedi boriti. U Jozićevom djelu netko će prepoznati stanovitu životnost, upornost i mogućnost pripadnosti nekom ljudskome krdu. Neki će toj „homogenoj“ grupi i njenim pripadnicima, čiji su „preci“ Glava bika (Pablo Picasso, 1942.), Bik (Vojin Bakić, 1950.), Jelen II (Ljubav) (Dušan Džamonja, 1957.) i slični, prići s dozom suzdržanosti zbog „prevrtljive“ naravi „kolektivnog identiteta“ i mentaliteta („mentalitet krda“). Naime, Krdo može, prema studiji Gustavea Le Bona o „masi“ (ljudske gomile, hrpe, krda), označavati i jednu „homogenu“, uvijek donekle anonimnu, skupinu vođenu „nesvjesnim“ (otpuštanje „moždane aktivnosti“), a „transformacija sentimenata“ (priklanjanje određenoj vrsti skupnog ponašanja) može dovesti do toga da (ljudska) masa može biti jednako „i herojska i kriminalna“.[6]
U uvodnome monologu o medijskoj pripadnosti Krda zaključuje se da taj umjetnički rad najbolje odgovara onome što Miško Šuvaković naziva „prijelazom od skulpture do instalacije“ ili „kiparskom instalacijom“.[7] Mada se kratka rasprava o tome isprva čini odviše suhom (formalističkom) pa i bespotrebnom u odnosu na djelo kao što je Jozićevo, ona je svrhovita jer se njome izriče važnost prostora – i to i kao fizikalne i kao značenjske odrednice – za instalacijsku umjetnost. Krdo se „opire“ promatraču, a on je, kako ne može prodrijeti u sredinu formacije, „primoran“ kružiti oko nje. To što krug funkcionira kao „zaštita“ („ranjivost izvan njega“) i „jezgra“ („energija i snaga“) koja pokreće i donekle očekivane interpretacije djela čini ga nekom vrstom engrama. Aby Warburg prisvaja taj termin od Richarda Semona (engram kao memorijski trag u evoluciji čovjeka) kako bi opisao mogućnost da ljudi s generacije na generaciju povezuju slike i oblike s određenim asocijacijama. Ipak, tumačenja svakog kruga, pa i onoga što ga uobličuje nepomično krdo gnuova, kontingentna su i donekle ovise i o prostoru, njegovom historijatu i „biografiji“.
Dakle, osim što je i sam neka vrsta krajolika, prostor posjeduje i vlastiti „značenjski krajolik“. U prilog tome govore znanstvena područja u humanistici koja povezuju geografske jedinice i lokalitete s ljudskom psihom i kulturom. Slučajno ili ne, višegodišnja migracija Krda započela je od „kuće za životinje“, nekada bivše austrougarske konjušnice, a sada „kuće za umjetnost i ljude“ Laube. Trenutno je okončana boravkom u, ovisno o vrsti diskursa, podrumima ili supstrukcijama Dioklecijanove palače. Oni su izvorno služili kao građevinska potpora i izjednačavanje razine južnog dijela Dioklecijanove palače s njenim ostatkom. Tijekom vremena doživjeli su i prenamjenu u skladišne prostore, bili predmetom svojatanja imućnih obitelji koje su ih tretirali kao podrume vlastitih kuća, a s vremenom su propadali i postali deponijem za otpad i kanalizaciju, sve do obnove koja je započela poslije Drugog svjetskog rata. Za ovu priliku možda je najznakovitije reći to da su za vrijeme barbarskih napada na Salonu u sedmom stoljeću služili kao sklonište za tisuće izbjeglica, a istu funkciju imali su i za nešto kasnije najezde Tatara, kada su se u njima skrivali i najbogatiji slojevi društva.[8] Krajem dvadesetog stoljeća podrumi palače postali su utočište za umjetnike i za njihove radove, pa s pravom možemo reći da je jedna od povijesti ispisanih u podrumima Dioklecijanove palače i ona izgnanička,[9] i da taj prostor i danas igra istaknutu ulogu u svakodnevnom životu grada. O tome svojedobno piše i legendarni splitski povjesničar umjetnosti i historiograf Duško Kečkemet: „Rijetko u kojem gradu su njegovi podzemni, suterenski, prostori postali integralni i presudni urbani elemenat toga grada kao što su to podrumi Dioklecijanove palače u Splitu.[10]
Podrumi se već od doba Vicka Andrića koriste i za potrebe rekonstrukcije izgleda danas nepostojećih građevina na gornjoj etaži na jugu Palače. Važnost podruma, ne samo u pogledu shvaćanja vizualnog, nego i urbanog identiteta palače uočava Kečkemet. On naglašava
„pojam prostora, a ne tek arhitekture, jer se i u arhitekturi i u urbanizmu rjeđe barata pojmom prostora nego tek pojmom građevina. A i arhitektura i urbanizam u prvom redu su organiziranje prostora, a tek zatim građevnih oblika. A stanovnici starog Splita prvenstveno su bili svjesni postojanja baš tih podzemnih prostora, a ne arhitekture podrumskih dvorana, i baš je taj prostor izazivao sve navedene dojmove, više transcedentalne nego realne“.[11]
Prema tome, podrumi Dioklecijanove palače označavaju ne samo fizičke supstrukcije Palače, nego i one nematerijalne što su dio gradskog kulturnog identiteta. Oni su stoljećima, na razne načine, mjesto u koje su ljude nagonile najdublje potrebe, žudnje i instinkti; stjecište kreativnog izražavanja onoga krajnjeg unutarnjeg, „životinjskog“ ili, da parafraziramo Friedricha Nietzschea, dionizijskog u nama.[12] Upravo stoga, uz to što su hibridna turističko-izlagačka destinacija, ona su još uvijek i jedno od najvažnijih i najvitalnijih mjesta gradske kulture. U njima umjetnici iznova pronalaze nadahnuće i izazov. Zato je i Jozićevo Krdo u podrumima Dioklecijanove palače moglo naći primjeren dom i obrambenim stavom založiti se za to da višedesetljetnu tradiciju umjetničkog izlaganja u tim prostorima treba i dalje njegovati. Konačno, stoga podrumi, kako ih nazivaju oni koji u njima vide „transcedentalni prostor“, i supstrukcije, kako ih opisuje stručna terminologija, ne moraju biti u odnosu „jedno i drugo“ ili „jedno ili drugo“, već, jednostavno, „jedno te isto“.
Božo Kesić
[1] Šuvaković, Miško, Pojmovnik suvremene umjetnosti, Zagreb: Horetzky, 2005., 573.
[2] Bishop, Claire, Installation Art: A Critical History, London: Tate Publishing, 2005., 6.
[3] Radi se o predgovoru Ive Šimata Banova izložbi Roberta Jozića (Krdo), otvorenoj u zagrebačkoj Laubi 27. siječnja 2017. godine. Dio teksta dostupan je na mrežnoj stranici: http://www.lauba.hr/lauba-najavljuje-robert-jozic-krdo/
[4] Isto.
[5] Cassirer, Ernst, An Essay on Man. An Introduction to a Philosophy of Human Culture, New York: Doubleday Anchor Books, 1944., 44.
[6] Le Bon, Gustave, The Crowd. A Study of the Popular Mind, New York: Dover Publications, Inc., 2002., 1.
[7] Šuvaković, Miško, Pojmovnik suvremene umjetnosti, Zagreb: Horetzky, 2005., 277.
[8] Kečkemet, Duško, „Podrumi carske palače kao identitet grada“, Baština, 17/22-23, 1993., 83-84.
[9] Pogotovo ako se uzme kao važeći pomalo patetični stereotip o umjetniku kao (donekle) neshvaćenom pojedincu.
[10] Kečkemet, Duško, „Podrumi carske palače kao identitet grada“, Baština, 17/22-23, 1993., 83.
[11] Isto, 88.
[12] Za pojmove dionizijskog i apolonijskog vidi: Nietzsche, Friedrich, Rođenje tragedije, Zagreb: Matica hrvatska, 1997.
Robert Jozić, rođen 1978. godine, hrvatski je akademski kipar. Diplomirao je kiparstvo na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu, a 2010. godine upisuje doktorski studij na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, u klasi profesora Slavomira Drinkovića. Osim samostalnih izložbi u Splitu, Kaštel Lukšiću, Šibeniku i Makarskoj, sudjeluje na brojnim skupnim izložbama poput izložbe natječajnih radova za spomenik Anti Starčeviću u Osijeku 2006. godine, gdje osvaja glavnu nagradu za rad nastao u suradnji s kiparom i arhitektom Filipom Tadinom. S navedenim autorom ostvaruje cijeli niz radova te su dobitnici brojnih nagrada. Član je HULU-Splita.
Obrazovanje, profesionalno i radno iskustvo :
- – do danas, Pročelnika odsjeka kiparstvo
- izabran u umjetničko nastavno zvanje docent
- Izabran u naslovno zvanje docent na Kiparskom odsjeku Umjetničke akademije, Sveučilište u Splitu
- Upisuje doktorski studij na ALU Zagreb, u klasi profesora Slavomira Drinkovića.
- Izabran u naslovno zvanje predavač na Kiparskom odsjeku Umjetničke akademije,
Sveučilište u Splitu
- godine kad je primljen na mjesto asistenta kod profesora Aleksandra Midžora, predmet Kiparska tehnologija.
- Izabran u naslovno zvanje asistent na Kiparskom odsjeku Umjetničke akademije,
Sveučilište u Splitu
- Diplomirao kiparstvo na Umjetničkoj akademiji, Sveučilište u Splitu
Nagrade :
- Prva nagrada na natječaju za spomenik Betinskim kalafatima. Betina (otok Murter)
- Prva nagrada na natječaju za spomenik poginulim braniteljima u Kaštel Sućurcu (poništen)
- Prva nagrada na natječaju za spomen obilježje”U čast hrvatskim braniteljima za stvaranje države Hrvatske” Beli Manastir. , (s Filipom Tadinom)
- Zagvozd. Prva nagrada na natječaju za spomenik poginulim braniteljima,odmorište Rašćane uz Autocestu, (s Filip Tadin)
- Zagreb. Nagrada za oblikovanje klupe Sit Down! Zagreb, (s Filipom Tadinom)
- Osijek. Prva nagrada na natječaju za spomenik Anti Starčeviću, (s Filipom Tadinom)
- Kaštel Novi. Prva nagrada na natječaju za spomen obilježje stradalim svećenicima,
(s Filipom Tadinom)
- Kaštel Lukšić. Druga nagrada na natječaju za spomenik dr.F.Tuđmanu, (s Filipom Tadinom)
Samostalne izložbe :
- “KRDO“ Lauba-kuća za ljude i umjetnost, Zagreb
2016“CRTEŽI“ Studio-21,Split
2013.“PROCES 2002-2012“ Salon Galić,Split (s Filipom Tadinom)
- ”Elementarno u skulpturi” Galerija svetog krševana, Šibenik
2011.”Elementarno u skulpturi” Dvorac Vitturi, Kaštel Lukšić
2009.”Skulpture” Dioklecijanovi podrumi, Split
- “Skulpture” Galerija Antun Gojak, Makarska
2002.”Dijalog forme” Galerija umjetnina, Split
Skupne izložbe :
- K.I.P.Galerija Vasko Lipovac
2014.“Mali format“ Galerija Zvonimir, Solin
2012.“Izložba UMAS ,Nastavnici i suradnici Odsjeka za kiparstvo“ Galerije Antuna Augustinčića , Klanjac
2012.“XI trijenale hrvatskog kiparstva“,Gliptoteka HAZU,Zagreb
- “Splitski likovni trenutak”, Galerija Kazamat, HDLU Osjek
- “Participacija,ne simulacija”, Stara gradska vijećnica,Split
- 36. splitski salon: Skulptura / Ready-made – Rukotvorina – Igračka – Fetiš, Multimedijalni kulturni centar Split
- Galerija Franjevačkog samostana, Široki Brijeg
- Izložba natječajnih radova za spomenik Anti Starčeviću, Tvrđa, Osijek
- Galerija SC, izložba studenata UMAS-a, Zagreb
- Ars-1999. Split, MHAS, izložba studenata UMAS-a, Rijeka
Javne skulpture :
- Spomenik Betinskim kaalafatima, Betina (otok Murter)
- Bista fra. Jure Radić, Makarska
- Reljef „Gospa Čarskog polja“ Blato (otok Korčula)
- Spomenik ”U čast hrvatskim braniteljima za stvaranje države Hrvatske” , Beli Manastir (s Filipom Tadinom)
- Spomenik poginulim braniteljima,odmorište Rašćane uz Autocestu, (s Filip Tadin)
- “Ne-boj-se”, Kaštel Kambelovac (s Filipom Tadinom)
- “Mala Mare” Bol (otok Brač)
- Nagrada za Mediteran film festival
- „Kip Pralje“, Baška Voda
- Spomenik poginulim svećenicima, Kaštel Novi (s Filipom Tadinom)
- Kip sv.Nikola. Split (jedan od autora)
1999.“Ležaljka” Vrsar (likovna kolonija Montraker)
Ostalo:
- 2015. Voditelj likovne radionice „Božićne jaslice“ Bol, otok Brač
- Voditelj likovne radionice „ Kaštela 3“ u suradnji sa AD plastika Solin, Solin
- 2011. Voditelj kiparske kolonije „Kaštela“ Kaštela
- Sudionik kiparske kolonije Bol na Braču
- Član Hrvatske udruge likovnih umjetnika – HULU, Split (do danas)