Josip Bosnić / Say no to GMO
Josip Bosnić, umjetnik “staroga kova”, poklonik i revni zagovornik “tradicionalne” umjetnosti, prvi put se okušao u videu – mediju suvremene umjetnosti, što ovaj rad čini unikatnim u njegovom cjelokupnom, iznimno bogatom i raznovrsnom opusu. Koristeći “alate” svojstvene suvremenoj umjetnosti, on otvoreno kritizira negativne aspekte napretka tog suvremenog svijeta istodobno ne omalovažavajući sve ono pozitivno što
nam je isti priskrbio.
Hrana – neophodnost čovjekova, poslužila je kao inspiracija te je prerasla u simbol negativnih posljedica prethodno spomenutog napretka. Say no to GMO sastoji se od triju kompozicijskih dijelova, neodvojivo povezanih u snažnu semantičku cjelinu. Nukleus izložbe je video koji u nekoliko minuta dočarava višemjesečni umjetnikov trud oko uzgoja vlastitoga žita – osnovne namirnice čovjekove prehrane.
Kamera dokumentarnom preciznošću bilježi proces uzgoja žita od sijanja, preko rasta pa sve do žetve, vršidbe te, u konačnici, odvajanja žita od pljeve što videu, osim neosporne umjetničke vrijednosti, daje i onu etnografsku. Arkadijske prizore, za koje je teško povjerovati da se odvijaju u okrilju neumoljive mašinerije današnjice, prate note Vivaldijeva Četiri godišnja doba dodatno naglašavajući tu idilu, istodobno diskretno naznačavajući kronologiju samog poljoprivrednog procesa. Lepršava klasična glazba povremeno se isprepliće s rudimentarnim, iskonskim zvucima ratarskog oruđa koji postupno odlaze u zaborav. Kao opreka ovom nepravedno zaboravljenom skladu čovjeka i prirode, povremeno se u drugom planu pojavljuju prepoznatljivi atributi suvremenog svijeta – odašiljači i recentna gradnja – koji smještaju scene u vremenski okvir današnjice.
Biblijska motivika, vrlo važna konstanta umjetnikova opusa, jasno je prepoznatljiva i u ovom radu te se upravo u njoj krije ključ za razumijevanje snažne poruke i opomene suvremenom čovjeku. Idilične prizore tzv. vijanja žita (odvajanje pljeve od žita uz pomoć vjetra), autor je popratio znakovitim citatom iz Matejeva evanđelja …pročistit će svoje gumno i skupiti žito u svoju žitnicu, a pljevu spaliti ognjem neugasivim. (Mt.: 3, 12)
dajući kadrovima dublje značenje. Promatrajući istodobno pljevu koju u mahovima raspršuje vjetar dok žito pada na tlo te postojano stoji na njemu, gledatelji su suočeni sa zastrašujućim kontrastom ubrzane, nestalne stvarnosti izokrenutih vrijednosti i staloženih, svevremenskih tradicijskih tekovina, nažalost, danas nedovoljno cijenjenih.
–
Ovom izložbom umjetnik je napravio zanimljiv i neupitno uspješan “izlet” u konceptualnu umjetnost ukazujući na aktualni problem. Oprečnošću naravi medija kojom poruku prenosi i same poruke, Bosnić cijeloj izložbi daje efekt začudnosti čiji je cilj probuditi gledatelje iz sna nezainteresiranosti, otuđenosti.
Snažnom i jasnom simbolikom on veliča tradicijske vrijednosti te nas dovodi pred pitanje: je li život u skladu s prirodom izgubljena, pomalo zaostala i zaboravljena prošlost ili ideal kojem bismo, i u svijetu suvremene tehnologije, trebali težiti?
Kristina Babić
Josip Bosnić
Rođen je u Cisti Provi, 18. ožujka 1958. godine.
Diplomirao je 1995. godine na studiju Likovne kulture i likovne umjetnosti pri Fakultetu prirodoslovno-matematičkih znanosti i odgojnih područja u Splitu i stekao zvanje profesora likovne kulture - restauratora.
Diplomska povijesnoumjetnička tema s naslovom Stambena barokna arhitektura u Splitu obranjena je pod mentorstvom dr. Krune Prijatelja, a praktični dio diplomskoga rada kod akademskoga kipara Kuzme Kovačića.
Solo exhibitions
- 2013. Salon Galić, Split, Say no to GMO
- 2005. Dubrovnik, Izložba slika (društvene teme)
- 2002. Split, Izložba slika (krajobrazi)