Celestina Vičević / Svjetlosni objekti i ambijent
neo-eon
Nađete li se u Louvreu u dijelu u kojem se nalaze remek djela francuskog romantizma, zasigurno ćete zastati pred slikom Eugenea Delacroixa Sloboda predvodi narod. Alegorijski lik polugole žene-božice predvodi narod. Bolje reći-muškarce. Kad muškarci zapnu u dogovorima žene ih povedu naprijed, rekli bismo.
Pedesetih godina u New Yorku grupa umjetnika poznatija kao njujorška škola iznjedrila je vodeća imena kao što su Jackson Pollock, Willem de Kooning, Franz Kline, Mark Rothko,Archille Gorky, Barnett Newman i Robert Motherwell. Ovaj potonji postao je suprug Helen Frankenthaler, umjetnice koja je postala jedna od prvih predstavnica tzv. post-painterly abstraction. Njene slike u svijet visokoparne ozbiljne(„dramatične“) apstrakcije kakvu su zastupali Rothko i Franz Kline uvele prozračnost i lepršavost. Svojom tehnikom u kojoj je uljane boje razrijeđivala s puno terpentina iste postadoše akvarelističke. Boje su se upijale u površinu platna i postajale njenim dijelom. Ako vrijedi ona teza američkog slikara Leona Goluba..spoj žestine i kontrole obilježja su genijalnosti, kod H.Frankenthaler se ona sigurno može primijeniti. Istina, nakon prvog vala poslijeratne apstrakcije njene slike su se mogle doimati kao ljupke, umilne s dozom komercijalnog u sebi. Trendovske slike koje svaki bogataški stan negdje na Manhattanu mora posjedovati. No, bijaše to procjena tek na prvi pogled jer čini se da su i ovdje bili muškarci zapeli. Što drugo očekivati nego opet ženu koja će ih izvesti iz njihovog teškog,tvarnog i mračnog samosažaljenja.
Samosažaljenje u povijesti umjetnosti nije novina. Ponekad ,valjda da ne bude previše negativnih konotacija to nazivahu melankoličnim, ali u principu radi se o istom.
Riječka grafičarka mlađe generacije koja svojim prozračnim velovima boja (koji istina nisu kao kod Frankenthalerice pretežito organičkog obličja, ali svakako s puno dodirnih točaka),čini se nanovo izvodi svoje iz mračnjaštva (sad već i neke žene, a ne samo muškarce). Umjetnica o kojoj je riječ je Celestina Vičević. Kako ista to čini? Krugom. Dakako, govoriti sad o simbolici kruga bila bi neverending story pogotovo stoga što u svim svjetskim religijama taj znak ima ključno mjesto, a bilo bi to čak i pogrešno u Celestininom slučaju. Preklapanja, koncentričnosti kružnih oblika odraz su vjerovanja u stupnjevitost bitka-postojanja. Štoviše, pridoda li se tu i definicija koja kaže da se krug može promatrati i kao dobrota koja se širi uz neizbježna značenjska svojstva samih boja očigledno da ispred sebe imamo umjetnicu koja neće stajati kao ukopana i u nevjerici ispred depresivnih bjelosvjetskih tema nego prije da će kao predvodnica na entu iliti postpost woman zastati ispred rajskog vrta, obasjana sa sjajnim svjetlom i smiješkom.
No, pokušajmo u ovom slučaju riskirati te se odmaknuti od svakog referiranja i na povijest umjetnosti ili povijest općenito pa će nam postat jasno da ona čak nisu niti bila nužna.
Kako to? Razlog je jednostavan. Njena djela su neo-eonska.Takva su jer u sebi istovremeno sadržavaju elemente i posljednjeg(sada dok ovo čitate!) i prvog(vrijeme prije svijeta!) vremenskog razdoblja(nije li svjetlost koja umjetnicu toliko zaokuplja starija od našeg planeta?) Tako dugo vremensko razdoblje se inače naziva- eon i budući da je ucjelovljeno na sasvim novi način, poput kakve pjesme, gigantskog stiha,a po svojoj ne-linearnosti slika istodobnosti, ono ima i atribute novog te je prema tome i neo. Slučajnošću znanih i neznanih geometrija umjetnica prilikom postavke izložbe itekako vodi računa o osvjetljenju; standardnom galerijskom, prirodnom ali i tzv. crnom svjetlu (black light). Tako će ta svjetla osvijetliti neo-eonska djela podstičući eksponencijalnost umjetničinih namjera i njenog iskustva grafičkog koje se svojom elementarnošću, fragilnom tjelesnošću te samim postavom pretvaraju u site-specific grafike. Te su grafike poput skulptura u ranim civilizacijskim stupnjevima-prilike za razmišljanje. A mogli bismo parafrazirati Julija Knifera pa(umjesto Celestine) reći: „Vjerojatno sam svoje posljednje krugove već osvijetlila, a prve možda nisam?“
Zlatko Kozina
Celestina Vičević
Rođena u Rijeci 1976.
Diplomirala 2000. na Filozofskom fakultetu u Rijeci na Odsjeku za likovnu kulturu, izborni kolegij Grafika.
Godine 2015. doktorirala grafiku na ALU Zagreb.
Radi kao docent na APU Rijeka.
Bavi se grafikom, edukacijom u području umjetnosti i jogom.
Nagrade i priznanja
2012. Zagreb, otkupna Nagrada Nacionalne i sveučilišne knjižnice Sveučilišta u Zagrebu u sklopu 6.Hrvatskog trijenala grafike
2011. Recognition award winner, MAK Wien, Artists’ Books on Tour (u selekciji 900 autora)
2008. Grad Grobnik, Posebno priznanje žirija za grafike iz ciklusa “Nije ono što misliš” (B. Valušek)
2007. Rijeka, Galerija Kortil, Crtež/Grafika, izložba povodom 60 godina HDLU-a Rijeka, priznanje žirija ( Slavica Marković, Branko Franceschi, Nadežda Elezović ) – grafike iz ciklusa “Nije ono što
2002. Rijeka, Galerija Kortil, 3. međunarodna izložba ex-librisa, nagrada
misliš” (slijepotisci)
Samostalne izložbe
2013. Zagreb, Studijska galerija Kabineta grafike HSZU, Doktorska izložba grafika
2011. Rijeka, Galerija Juraj Klović, Dijalog Ivan Šuletić/ Celestina Vičević, grafike i objekti
2010. Zagreb, Galerija Vladimir Bužančić, «Matrice», grafike i grafičke instalacije ( zajedno s M. Vučić)
2007. Rijeka, MMC Palach, «Album», instalacije
Rijeka, Galerija Juraj Klović, «Nije ono što misliš», grafike
2002. Grobnik, Galerija suvremene likovne umjetnosti, grafike ( sa T. Radetić-Stilinović)
2001.Rijeka, galerija MMC-a Palach, grafike
2000. Rijeka, Kalkografski atelje na Sušaku, grafike
1997. Grad Grobnik, Galerija Sveta Jelena, crteži
Grupne izložbe (izbor):
2007.Poland, VII international Competition for Ex Libris Gliwice 2007, Gliwice
2008.Croatia, 4th croatian drawing triennial, Zagreb
2009.
Croatia, 5th croatian printmaking triennial, Zagreb
Hungary, FIRST INTERNATIONAL FINE ARTS SYMPOSIUM 2009 , Pecs
2011.Austria , Artists’ Books on Tour, artists book , Wien
2012.
Slovenia, Artists’ Books on Tour, artists book , Ljubljana
Croatia, Mali salon, Exhibition of Printmaking department of Academy of Applied Arts, University of Rijeka, Rijeka
Czech Republic, Artists’ Books on Tour, artists book , Prague
2013
Slovenia, Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center, Password: Printmaking
Belgium, Kasterlee, Frans Masereel Centrum/ 9.lipnja – 28. srpnja, Password: Printmaking
Polland, Krakow, Miedzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych-Galeria, Password: Printmaking
Spain, Betanzos, CIEC Foundation/ 10.listopada – 25.studenoga, Password: Printmaking
Croatia, Rijeka, Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Password: Printmaking
Osijek, Galerija likovnih umjetnosti Osijek, Suvremena hrvatska grafička scena /propitivanje medija
Slavonski Brod, Muzej Brodskog Posavlja, Suvremena hrvatska grafička scena /propitivanje medija
Đakovo, Muzej Đakovštine, Suvremena hrvatska grafička scena /propitivanje medija
2014.
Estonija, Tallinn, Tallinna Graafikatriennaal,Password: Printmaking
Poland, Olsztyn, Gradska galerija MOK Amfilada-Olsztyn, Projekt Szymborska (suradnja Unywersytet Warmynsko-Mazurski iz Olsztyna, Accademia di Belle Arti Roma, ALU Zagreb i Umjetničke akademije u Splitu – grafike inspirirane poezijom Wislawe Szymborske ) – izložba grafika profesora i studenata ALU Zagreb
2015.
Zagreb, Galerija ULUPUH, Umjetnička knjiga/Book Art