Tjaša Kalkan / Dijalozi
Tijelo u javnom prostoru: sloboda kretanja i norme ponašanja
Javni prostori mjesta su koja su dostupna i otvorena svim građanima. Ulice, trgovi, stajališta javnoga prijevoza, pločnici, kolnici, parkirališta, čekaonice, banke, autobusni i željeznički kolodvori, aerodromi, sve otvorene i zatvorene javne površine, prostori su susreta i tranzita te mjesta gdje se ljudi druže i djeluju. Da bi skladno funkcionirale, društvene zajednice izgradile su unutar sebe stabilne i relativno trajne međuodnose, sa čvrstom strukturom pisanih i nepisanih pravila. Određujući njima, između ostaloga, ponašanje u javnim prostorima, kao i način njihova korištenja. Propisujući što se smije, a što ne smije; što je društveno prihvatljivo, a što nije; kako bi takav prostor mogao ispuniti svoju svrhu i pružiti sigurnost. Ali isto tako kako bi se tu poštivale personalne i interpersonalne komunikacijske prostorne zone i tako izbjegle napetosti i agresije. Javni prostor uvijek nosi izazove – ali generira i konfliktne, dihotomne situacije. Jer s jedne strane tu se poštuju norme, konvencije i zabrane, ali s druge, u tim prostorima iste te norme buntovno se krše, preoblikuju i „izvrću naglavačke“. Suvremene umjetničke prakse često se bave problematikom javnih urbanih prostora, pa su oni nerijetko mjesta angažiranih aktivističkih umjetničkih intervencija, performansa i protesta. Njima se izražava neposluh i protest protiv ustaljenih načina ponašanja i ograničenih sloboda na javnim mjestima, a buntom iskazuje potreba za njihovom većom otvorenošću i personalizacijom, za dozvolom isticanja individualnih vrijednosti i umjetničke kreativnosti.
Tjaša Kalkan, istaknuta predstavnica mlađe generacije suvremene hrvatske fotografske scene, u svojoj seriji Dijalozi bavi se upravo problematikom granica slobode ponašanja u javnom gradskom prostoru, pokazujući kroz fotografije/fotoperformans način kretanja i ponašanja kao oblik iskazivanja neposluha i izbjegavanja zadanih normi. Pritom se, kao medijem, služi ženskim tijelom, koje performativnim postupkom režirano instalira u različite javne gradske prostore, prilagođavajući ga urbanim prostornim oblicima i opremi: stupu s ogledalom, ogradi, grmu, livadi, rondeli, stablu, fontani, autobusnoj postaji …Na taj način aktivirajući dijalog tijela i prostora. Namještene poze tijela i geste slobodne su i nesputane, nekonvencionalne i čak duhovite, inspirirane slobodom dječjeg ponašanja, odudarajući od uobičajenih klišeja, čime autorica negira, briše i redefinira znane naučene kanone, uspostavljajući u javnom prostoru novi komunikacijski uzorak i novu semantizaciju. „Radim inscenaciju ženskog tijela u odnosu na slučajne prolaznike“, kaže Tjaša Kalkan. „Inscenirano tijelo koristim kao početnu točku konstrukcije fotografije, uspostavljajući performativnost neprekidnom proizvodnjom tjelesnih poza, koje odudaraju od uobičajenih, čime propitujem načine na koje se uspostavlja norma, te kako se općenito stvara značenje reprezentacijom ljudskog tijela.“
Tijelo je jedinstvo subjekta i objekta, materijalnosti i duhovnosti. Ali je i fluidnost i poetičnost; promjenjivost i fragmentiranost; uređenost i kaotičnost. Zato je ono izuzetno intrigantno sredstvo izražavanja. U performansu tijelo je umjetnički medij; objekt i nositelj događaja, koji se postavlja u prostor, razvijajući odnos s okolinom. Performativne prakse objedinjuju radnje, postupke i ponašanja koje tijelo izvodi pred očima gledatelja, u galerijskom ili u javnom prostoru. Performans je u suvremenoj umjetnosti najefikasniji medij iskaza neposredne reakcije na socio-političke pojave te način pružanja otpora tjelesnom intervencijom u javnom prostoru. Isto tako i ponajbolja metoda propitivanja svakodnevnice te kontakta i dijaloga s publikom. Performativne postupke vole danas uključiti u svoj rad umjetnici mnogih umjetničkih vrsta, posebno fotografi, koji (kao u ovom slučaju autorica Dijaloga) fotoaparatom dokumentiraju režirane scene, prateći sve faze kretanja tijela u prostoru, ali i reakcije publike-slučajnih prolaznika. Proširujući tako pojam fotografskog medija performativnim (nefotografskim) postupcima. Tjaša Kalkan u ovaj svoj rad, kod kojeg su fotografije kompozicijski pročišćene, sažete i profinjeno-jednostavne, time dodatno uvodi jednu lepršavu igru stvarnoga i izmaštanoga, dajući cjelokupnoj seriji uzbudljivi semantički okvir i jedan novi život.
Višnja Slavica Gabout
Tjaša Kalkan rođena je 1987. u Travniku, BiH. Završila je MA studij fotografije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu te BA studij njemačkog i francuskog jezika na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Radila je kao fotograf na međunarodnim filmskim setovima, te surađivala na brojnim kazališnim, filmskim, plesnim i glazbenim projektima i festivalima. Izlaže od 2010. godine i do sada je izlagala desetak puta samostalno te sudjelovala na više od dvadeset skupnih žiriranih izložbi u nas i u inozemstvu. Za njezine radove dodijeljeno joj je nekoliko značajnih nagrada: 2012. Posebna nagrada za najboljeg mladog autora na festivalu Rovinj Photodays, kao i Posebno priznanje žirija HT-nagrade za hrvatsku suvremenu umjetnost (MSU Zagreb); 2017. Nagrada publike 10. HT-nagrade za hrvatsku suvremenu umjetnost (MSU Zagreb) i RC Young European Art Award (Austrija); 2019. Nagrada publike 12. HT-nagrade za hrvatsku suvremenu umjetnost (MSU Zagreb). Radovi joj se nalaze u fundusu Muzej za umjetnost i obrt Zagreb, Muzeja grada Zagreba, Umjetničke zbirka Erste &Steiermärkische Bank, Zagreb, Art Collection RC Art Award Europe (Austrija), kao i u Privatnoj zbirci Eurocomm PR Wien Holding (Austrija). Članica je HDLU-a/Trg žrtava fašizma 16/ u Zagrebu (od 2016.) i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika (od 2017.).
Samostalne izložbe
- Dijalozi, Salon Galić, HULU Split
2019.
2018. 2017.
2016.
2014. 2013. 2010. |
Undisciplined: A Construction of an Archive, Museum of Contemporary Art, Skopje
Sunset Beach, Galerija Flora, HDLU Dubrovnik Young European Art Award, Opatija Dijalozi, AK Galerija, Koprivnica Dijalozi, Galerija Lang, Samobor Dijalozi, Galerija SC, Zagreb Exotic, Galerija Bravo, Zagreb Negdje nakon, Galerija KIC, Zagreb Ispit, Galerija SC, Zagreb Mise en scène, Galerija Klovićevi dvori/Kula Lotrščak, Zagreb |
Skupne izložbe
2019.
2018.
2017.
2016.
2015.
2014.
2013. 2012. 2011. |
HT-Nagrada za hrvatsku suvremenu umjetnost 12, MSU Zagreb
Six Memos, Bridge Gallery, Liverpool, UK Identities, RCAA Europe, Opatija Six Memos, Museo de la Pasión, Valladolid, Španjolska Six Memos, Galeria Labyrint, Lublin, Poljska ALUMNI, Galerija f8, Zagreb Erste Fragmenti 13, Galerija Kranjčar, Zagreb HT Nagrada za hrvatsku suvremenu umjetnost, MSU Zagreb Young Photographers Exhibition, Fine Art Galerie Traismauer, Austria Fotografija industrije II, Muzej grada Zagreba Biennale hrvatske mlade fotografije, Galerija umjetnina Zadar Antisalon: Odbijeni, Galerija Siva, Zagreb Erste fragmenti 11, Galerija Kranjčar, Zagreb Rovinj Photodays, Muzej za umjetnost i obrt, Zagreb Nova imena 2015, Galerija ULUPUH, Zagreb Karakteristike stanja, Galerija Fonticus, Grožnjan Nova imena 2014, Galerija ULUPUH, Zagreb Fotograf u javnom prostoru, Galerija Greta, Zagreb Nova imena 2013, Galerija ULUPUH, Zagreb Rovinj Photodays 2012, Muzej za umjetnost i obrt, Zagreb Organ Vida, Studentski centar, Zagreb Rovinj Photodays 2011, Muzej za umjetnost i obrt, Zagreb |