Tanja Dabo & Letricija Linardić / Zajednički nazivnik
Nitko nije nevin
Očito je da ubrzano urušavanje morala na globalnoj razini, a posebno odražavanje ovog fenomena u svakodnevnom životu u njegovim nacionalnim varijacijama, mobilizira umjetnike koji etički diskurs smatraju bitnim aspektom stvaralačkog čina da nastavljaju i dodatno razvijaju povijesno snažno izraženu aktivističku liniju postkonceptualne umjetničke prakse. Međutim, dok je aktivizam prethodnih generacija bio usmjeren na podršku i artikulaciju novih razina demokratskog svjetonazora i sustava, nagli zaokret globalnog svjetonazorskog diskursa prema konzervativnim i neoliberalnim vrijednostima, suvremeni umjetnički aktivizam postavlja u poziciju obrane dostignutih vrijednosti kako na društvenom, tako i na osobnom planu. Zajednička izložba Letricije Linardić i Tanje Dabo obuhvaća cijeli raspon umjetničke reakcije na kompleksnost zbilje: od eksplikacije stava prema izabranoj umjetničkoj disciplini i njenim cehovskim aspektima, te doživljaja sebe same u srazu majčinstva sa životnom vokacijom i dostignutom profesionalnom afirmacijom u radovima Tanje Dabo, do refleksije na kurentne fenomene društvene entropije u radovima Letricije Linardić. U kratkim crtama možemo odrediti da je njihov umjetnički credo zasnovan na bespoštednoj iskrenosti i autorefleksiji; njihovo sredstvo je riječ, a stvaralačka metoda neortodoksna primjena i prijenos klasičnih grafičkih disciplina u multidisciplinarni standard suvremene umjetničke prakse.
Za one koji to ne znaju, treba istaknuti da su Dabo i Lenardić umjetnice iste generacije, te da su grafičko obrazovanje stekle i početke karijere razvijale u okruženju fenomena Riječke grafičke škole, čijoj su reputaciji svojim uspjesima i same doprinijele. Ono što su od „škole“ preuzele i njegovale prije svega je visoka metijerska vještina i profesionalna razina, potom sklonost ka izražajnom bogatstvu akromatskog područja te, naposljetku, hrabrost stečena otvorenošću sustava koji ih je usmjerio k istraživanju širokog polja izražajnih mogućnosti suvremene umjetničke prakse. Po slobodi kojom se odmiču i vraćaju svojoj ishodišnoj umjetničkoj disciplini, obje umjetnice tipične su predstavnice generacije koja je na umjetničku scenu istupila krajem prošlog stoljeća. Njihova generacija, ili barem onaj njezin dio s kojim ih povezuje umjetnička srodnost, u artikulaciji vlastitih oblika izražavanja osjećala se bliža ili je bila nadahnutija umjetnicima neoavangardnih pokreta sedamdesetih godina, nego li prethodnom im generacijom koja je osamdesetih uz kreativnu slobodu uživala u hedoniji povratka tradicionalnim umjetničkim disciplinama, figuraciji i povijesti umjetnosti kao neiscrpnom vrelu inspiracije. Ova je karakteristika njihovog rada na splitskoj izložbi najvidljivija upravo u korištenju riječi kao osnovnog kanala prijenosa poruke, a što umjetnice uvelike duguju konceptualnim umjetnicima. Njihovo korištenje riječi kao parola, u ciklusu Pokora Tanje Dabo doslovno izvedenih naizgled nevještim rukopisom neujednačenih slova, u sjećanje priziva ikonički transparent Željka Jermana Ovo nije moj svijet (1976.) No, tu svaka sličnost prestaje.
Za razliku od Jermana, ali i zahvaljujući mu, Tanja Dabo je u svojoj multimedijskoj umjetničkoj praksi, provodeći sustavnu društvenu i institucionalnu kritiku, ostvarila uspješnu profesionalnu karijeru i poziciju akademske predavačice. Njen povratak ishodišnoj disciplini stoga je označio osobnu potrebu propitivanja ispravnosti vlastitih umjetničkih odluka što se, dakako, premetnulo u kritiku rigidnosti cehovske pozicije koju obilježava blago rečeno skepsa prema izletima grafičkih umjetnika u druga umjetnička područja. Naravno, da su formom i sadržajem „naivne“ parole izvedene fizički zahtjevnom tehnikom litografije, pa se, zazivajući gotovo srednjovjekovni žar za ispaštanjem grijeha, Tanja Dabo ovim ciklusom „iskupila“ u očima ortodoksnih cehovskih kolega i cinično potvrdila svoje pravo da se smatra i naziva grafičkom umjetnicom. Ponešto teži problem, a i medijske reakcije, izazvao je njezin drugi ovdje predstavljen ciklus, Nelagoda, tjeskoba, kojim je za konvencionalne svjetonazore gotovo nepriličnom otvorenošću obznanila svoja razmišljanja, osobne dvojbe, probleme i stvaralačku blokadu tijekom trudnoće i prvih godina materinstva. U još uvijek rastućoj ulozi konzervativnog svjetonazora u našim životima, osjetljivo pitanje demografije, majčinstva i prava na profesionalnu karijeru, prelama se na ženskom rodu novim intenzitetom i psihološkim mehanizmima, bez obzira što stvarni životni standard poslovnu karijeru žene čini imperativnom. Stiješnjena između osobnih poriva i vanjskih imperativa, Tanja Dabo je kreativno rješenje našla u naraciji, iznoseći svoje osjećaje u prvom licu. Ovaj povratak na narativnu formu koju su devedesete tako voljele, navodi me na zaključak da bi njen medij za isti narativ u tom vremenu bio video snimka nepomičnog kadra u kojemu bi nam se ona osobno netremice nas gledajući u oči obratila istim riječima. Danas nam tu poruku, možda i efektnije, koristeći izvorišnu grafičku disciplinu iznosi na stranicama jasno otisnutog teksta, asketski uvezanih u umjetničku knjigu. Listajući stranicu za stranicom postupno ulazimo u proces umjetničine katarze i početka neke nove faze njene karijere.
Radovi Letricije Linardić nisu zasnovani na osobnom diskursu, ali izražavaju vrlo jasan osobni stav prema moralnom bankrotu hrvatske svakodnevnice. Ciklusi Parole i Indulgencije, referiraju se na akutne probleme našeg društva poput nezaposlenosti i korupcije, istovremeno ocrtavajući pervertiranu ideju o boljem društvu koja je realizirana u svojoj suprotnosti. Za razliku od Tanje Dabo koja se u procesu vratila otisku na papiru, Letricija Linardić grafičke je tehnike integrirala u instalacije koje objedinjuju različite materijale i iskoračuju u treću dimenziju. Grafika je u ovim ciklusima jedna od disciplina, bez obzira što se likovne kvalitete segmenata instalacije mogu svesti na izražajnost grafičkih tehnika. Poruke su numerički i pojmovno ubojito precizne. Bez obzira što nam je problematika dobro poznata, njena je transpozicija u estetski savršenu formu, koja je u našoj svijesti još uvijek predodređena za iskaz idealnog, razotkriva na nov i upečatljiv način. Tako se, na primjer, narcisoidnost političke frazeologije čita iz odraza, kao što se grafička matrica otiskom realizira u zrcalno simetričnu predodžbu namijenjenu našem pogledu. U konačnici, škrabice za milodare u instalaciji Indulgencije ponuđene su posjetiteljima i potrebi otkupa naših vlastitih grijeha kao dionika moralnog kolapsa. Nitko nije nevin.
U zaključku treba istaknuti još jednu karakteristiku koja ukazuje na kulturološke i moralne temelje umjetnica. Pokora, tjeskoba, indulgencija, nelagoda, pojmovi su preuzeti iz kršćanskog svjetonazora, onog koji u sebi integrira etičnost zasnovanu na oprostu, toleranciji, pomaganju i prihvaćanju svojih bližnjih i svih ostalih. Riječ je o vrijednostima koje su u današnjoj dominantnoj konzervativnoj ideologiji fraze i forma bez sadržaja. Kršćanski socijalizam koji zagovara strukturalnu primjenu kršćanskoga socijalnog načela u kombinaciji osnovnih ciljeva socijalizma s vjerskim i moralnim kršćanskim naukom, čini se da je danas jednako dalekim kao i nekadašnji bauk socijalizma koji je „kružio Europom“.
Branko Franceschi
Tanja Dabo
Rođena 1970. godine u Rijeci.
1989. Završava Školu za primijenjenu umjetnost i dizajn u Zagrebu.
1997. Završava studij Likovne kulture na Pedagoškom fakultetu u Rijeci.
2003. magistrira na Akademiji likovnih umjetnosti u Ljubljani
Od 1992. dodatno se obrazuje na više stručnih radionica u Hrvatskoj i inozemstvu (grafika, fotografija, film).
Od 2000. do 2009. radi na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci, a od 2009. do danas radi kao izv.prof. na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.
UMJETNIČKO DJELOVANJE:
Od 1993. godine izlaže na brojnim samostalnim i skupnim izložbama, kustoskim projektima i festivalima u Hrvatskoj i inozemstvu, natječajnog i pozivnog karaktera.
Svoj rad je predstavila na više javnih izlaganja i seminara u Hrvatskoj i inozemstvu (Zagreb; Headlands SAD; Prag; Tate Modern, London; Macao, Portugal itd). Samostalno realizirala ili sudjelovala u desetak grafičkih mapa. Radovi su joj uvršteni u više zbirki i muzeja u Hrvatskoj i inozemstvu. Objavila je više tekstova i radova u raznim publikacijama (Zarez, Grafika, Radionica, Performance research itd), a o njenom radu objavljeni su brojni osvrti, kritike i publikacije.
Selektorica je na nekoliko filmskih festivala u Hrvatskoj i inozemstvu, te autorica nekoliko izložbi.
Nagrade:
1998. Tokyo, Japan, Exhibition of Tokyo International Mini – Print Triennial 1998, Museum Award
Seoul, Korea, 10th International Miniature Print Exhibition (Biennial), Grand Prize
2000. Zagreb, Kabinet grafike HAZU, 2. hrvatski trijenale grafike, Nagrada grada Zagreba
2001. Zagreb, 26. salon mladih
2002. Zagreb, 36.zagrebački salon
Zagreb, Nagrada Radoslav Putar
2010. Zagreb, t-ht@msu, Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu, nagrada publike
Samostalne izložbe (izbor):
2000. Zagreb, Studio Kabineta grafike HAZU, grafike
2003. Zagreb, Galerija “Miroslav Kraljević”/ Galerija Križić Roban, “Točka susreta: ti i ja”, 2 video instalacije u 2 galerije, akcija
2006. Linz, Galerie MAERZ, Outside sources, Video radovi, video instalacije;; Umag, Galerija (Dante) Marino Cettina, “Ti si prekrasna osoba”, video instalacija
2011. Rovinj, Rovinjsko Selo, Studio Golo Brdo, „Strah“, fotografska instalacij;; Rijeka, Galerija Kortil, s Letricijom Linardić, Bez naziva (grafička instalacija, litografije)
Projekti i performansi (izbor):
1999. Rijeka, “Projekt jednodnevnih izložbi”, Mali salon
2003. “Održavanje / Maintenance”, cjelogodišnji projekt, 4 rada: Osijek, Kassel, Zagreb, Berlin
2008. Zagreb, “Bolji umjetnik” (s Borisom Kajmakom), performance, natjecanje za titulu boljeg umjetnika
Skupne izložbe (izbor iz više od 140 izložba od 1993.):
2000. Zagreb, Kabinet grafike HAZU, 2. hrvatski trijenale grafike;; Trst, For an Economy of the Eye, Palazzo del Ferdinandeo,
2001. Zagreb, 26. Salon mladih, “Najranija sjećanja“ ;; Zagreb, 36.zagrebački salon, “Točka susreta: traganje”
2002. Sheffield, Velika Britanija, Site Gallery, “Imaginary Balkans“ ;; Berlin, Njemačka, “Neprilagođeni / The Misfits”
2003. Manchester, Velika Britanija, Cornerhouse gallery, “Imaginary Balkans“;; Atena, 11. Bienale mladih Mediterana i Europe, “Molitva“;; Kassel, Kunsthale Fridericianum, “In den Schluchten des Balkan“
2004. Edinburgh, Velika Britanija, galerija Stills, “Imaginary Balkans”;; Zagreb, “One Take Film Festival”
2005. Linz, Galerie MAERZ, “Outside sources”;; New York, Raccoon gallery, “From the Closed Circuits Files”;; Holon + Istambul, “Serial cases_1 Acquaintance “, video izbor;; Dubrovnik, Umjetnička galerija, “U prvom licu”
2006. Zagreb, Dom HDLU-a, “1 : 1 Među(o)sobno u suvremenoj umjetnosti”; Bari, Italija, “Avvistamenti 06”, video festival 2007. Tallin, Estonia, INPORT – INTERNATIONAL VIDEO-PERFORMANCE ART FESTIVAL, video festival;; Senigallia, Italia, “Trasforma”, Rotonda a mare
2008. Ljubljana, “Article 23”, galerija ŠKUC;; Graz, “tit.for.tat. Counter Images for Transcultural Thinking and Acting”, galerija Rotor;; Regensburg, Njemačka, “Donumenta 2008 Croatien”;; Reykjavik, Island, “Welcome – Contemporary Art from Croatia”, Gallery 100°
2009. Zagreb, 5. hrvatski trijenale grafike, Kabinet grafike HAZU ;; Pula, „Turistički grad“, Festival Polis Adriatic
2010. Zagreb, t-ht@msu, Muzej suvremene umjetnosti ;; Poreč, 50. Annale: „Nitko nije siguran“
2011. Zagreb, „Majke i kćeri“, Pogon Jedinstvo
2012. Rijeka, „Unutarnje uho“, izložba iz zbirki MMSU ;; Zagreb, 6. hrvatski trijenale grafike, Kabinet grafike HAZU
2013. Zagreb, Kulturni centar Peščenica, Rječnik svakodnevnih simbola
2016. Zagreb, tht@msu, Muzej suvremene umjetnosti
Letricija Linardić
Rođena u Rijeci 1971.
Diplomirala na Pedagoškom fakultetu u Rijeci na Odsjeku za likovnu umjetnost, izborni kolegij Grafika.
Stekla magisterij umjetnosti iz područja grafike na Akademiji likovnih umetnosti u Ljubljani, Slovenija.
Stručno se usavršavala u vizualnim medijima na Mobile Academy u Berlinu – film, Škola medijske kulture – specijalizirana škola za kameru i snimanje, HFS-a.
Izlaže na 8 samostalnih i preko 130 skupnih izložbi i projekata u zemlji i inozemstvu, natječajnog i pozivnog karaktera. Autorica je brojnih grafičkih radova i umjetničkih projekata. Objavila je više tekstova u različitim publikacijama (Grafika, Metodički obzori) i sudjelovala na stručnim i iznanstvenim skupovima.
Radi kao izv.prof. umjetnosti na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci.
Nagrade i priznanja
2012. Zagreb, 6. hrvatsko trijenale grafike
2003. Crna Gora, Podgorica, 2. nagrada galerije Ikona, Sv. Stefan
2000. Zagreb, Nagrada 2. hrvatskog trijenala grafike
1997. Zagreb, 1. hrvatsko trijenale grafike
1996. Korea, Seoul, 9th International miniature print exhibition, The Space Group of Korea
Samostalne izložbe i projekti (izbor):
2016. Split, Salon Galić, (Tanja Dabo)
2015. „Otisci sjećanja“, projekt
2011. Rijeka, Galerija Kortil (Tanja Dabo)
2008. Rijeka, Sigurnost(ne)sigurnost, projekt, Galerija “Juraj Klović”
2005. Rijeka, Mali salon, Grafike 2005.
2005. „Škola pečenja kruha” (s J. Butkovićem, P. Šarlija, T. Dabo) akcija provedena na
Dan planete zemlje 22.04.2005.
2004. „Sakrijmo im identitet“(s T. Dabo) umjetnička intervencija izazvana
revoltom zlorabljenja svih medija oglašavanja u svrhu političke promidžbe
2001. Rijeka, Kalkografiski atelje Josipa Butkovića
2000. Zagreb, Studio Kabineta grafike HAZU
2000. Bosna i Hercegovina, Tuzla, Tuzlanska galerija portreta
1996. Rijeka, Izlozi Grada Rijeke u organizaciji Moderne Galerije u Rijeci
Skupne izložbe (izbor iz preko 130 skupnih izložbi):
2015. Split, Splitgraphic – međunarodni bijenale grafike, Studio Naranča
2014. Zagreb, Institut za suvremnu umjetnost, Hrvatski krajolik: Poravnavanja povijesti na zamišljenom horizontu
2013. Rijeka, MMSU, Dinamički prostor Rijeke: 50. obljetnica obrazovanja u području likovnih umjetnosti u Rijeci
2012. Zagreb, Dom HDLU, 6. hrvatsko trijenale grafike
2010. Portugal, Biennial international de gravura Portugal, Douro 2010
Japan, Kyoto,The 6th KIWA Exhibition
2011. Kina, Guanlan, 2011 Guanlan International print biennial
BiH, Sarajevo, Otisci, utisci, galerija Collegium Artisticum
2009. Zagreb, Hrvatska, Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Kabinet Grafike, Hrvatski tijenale grafike
2008. Rijeka, Suvremeni pejzaž – rastezljivost prostora, Gallrija kortil, projekt HDLU-a Rijeka – Kritičar bira
2007. Osijek, II. dani hrvatske grafike, Galerija likovnih umjetnosti
2005. Rijeka, “Projekt Frakcija”, Galerija Kortil
2004. Sweden, Falun, Falutriennalen 2004, Prints from the Balkans, Dalarnas museum; Oldenburg, (International print triennial Krakow), Stadtmuseum Oldenburg
2003. Egypt, Cairo, 4th Triennal of graphic art, Palace of Arts;
2002. Austrija, Beč, 1. salon grafike, Die Kleine Galerie
2001.Germany, Mainz, Contemporary Croatian Graphic Art, Rathaus, Galerie Mainz
2000. Egipat, Aleksandria, Muzej likovnih umjetnosti, XX aleksandrijsko bijenale mediteranskih zemalja;Zagreb, 22. hrvatski trijenale grafike, Umjetnički paviljon
1999. Italija, Biella, Premio internazionaleBiella 1999 per l`incizione, Chiostro di S. Sebastiano
1998. Hungary, Budapest, Contemporary Croatian Graphic Art, Pesti Vigado; India, New Delhi, Contemporary Croatian Graphic Art, National Gallery;Malaysia, Kuala Lumpur, The 3rd annual exhibition of international contemporary prints Central Academi of art; Spain, Barcelona, Mini Print Internacional Cadaques, Taller Galeria Fort;Poland, Raciborz, 2nd International bienal, Muzeum Raciborza; Czech Republic, Praha, 2nd International triennial of graphic art Prague, Inter-kontakt-graphic´98, Labirinth; Prague Old Town Hall, Summer Refectory of the Strahov Monastery
1997. Makedonija, Bitola, International Triennial of Graphic Art, Institute, museum and galery Bitola;Slovenija , Ljubljana, 22. International biennal of graphic art, Modern Galery; Zagreb, 1. hrvatski trijenale grafike, Kabinet grafike HAZU;Czech Republic, Prague3.The European Triennal of non-traditional and avantgarde graphic, Gallery Mlada fronta1996. Korea, Seoul, 9th International miniature print exhibition, The Space Group of Korea
1995. Bulgaria, Varna, VIII International print biennale, Art Gallery-Varna