THE VOICE OF SILENCE
Rad Erica del Castilla The Voice of Silence hvata se u koštac s problematikama nasilja koje je prisutno u društvima današnjice. Nakana nam ovdje nije zadirati u područja tuđih ekspertiza nego otvoriti razgovor o nasilju koje se evidentira ali uglavnom ignorira te time doprinosi njegovom nesvjesnom prihvaćanju i normalizaciji. Zapravo, riječ je o umjetničkoj platformi na kojoj se dijele iskustva i pokušava razbiti posvemašnja šutnja i olako prelaženje preko iskazivanja agresije te neodobrenog i nedozvoljenog invadiranja tuđeg osobnog prostora. Koristeći vlastite kontakte ili dostupne internet izvore Eric je prikupio potresne priče koje svjedoče o brojnim licima nasilja. Možemo se tako susresti sa svjedočanstvima osoba s anksioznim poremećajima prouzročenih nekim oblikom proživljenog nasilja, statistikama koje objavljuju nevladine organizacije i udruge civilnog društva, ali i novinskim izvještajima o nasilju sa smrtnim ishodom i to u velikoj mjeri femicidu. Sav je taj materijal umjetnik pretočio u video priče koje se razmotavaju na ekranima postavljenima u prostoru fakultetske zgrade. Nadalje, te priče posredstvom QR koda umjetnik vezuje uz prikaze znakovnog jezika aplicirane na staklene stjenke različitih fakultetskih kabineta povezujući ih međusobno crnom trakom sugerirajući svojevrsnu simboličku mrežu uzroka i posljedica. Naime, pokreti ruke signaliziraju nam rodno uvjetovano nasilje, ponajprije nasilje nad ženama i osobama lezbijskog, homoseksualnog, biseksualnog, transrodnog, interseksualnog i queer identiteta. Među signalima zateći ćemo i upozorenje na postojanje nasilja – šaku koja stišće palac – kakvo se koristilo u vrijeme pandemijske krize kada je zatvaranje u obiteljski dom postalo imperativom. No prilično velik je broj disfunkcionalnih obitelji i domova koji su postajali poprištima agresivnih ispada i direktne ugroze života pa se ovaj signal nažalost nerijetko znao odašiljati s prozora. Lajtmotiv cijele izložbe zapravo je zaustavljanje nasilja što se zorno predstavlja na ulazu u samu zgradu Fakulteta aplikacijom znaka sa zaustavljenom šakom. Njime se poziva na promišljanje svakodnevice i nasilničkih ponašanja, ali i propitivanje nefunkcionalnog sustava zaštite žrtava nasilja te pravilne i pravodobne provedbe svih raspoloživih zakonskih okvira.
Dalibor Prančević
___________________
Eric del Castillo rođen je u Ciudad de Mexicu 1962. godine. Nakon studija filma i slikarstva počeo je karijeru umjetničkog direktora i vizualnog umjetnika. Dobio je stipendiju Nacionalnog fonda za umjetnost i kulturu (FONCA), Meksiko i Nacionalne zaklade za umjetnost (NEA), SAD te je bio rezidentni umjetnik u Centru za umjetnost Headlands, Sausalito, Kalifornija. Dosad je izlagao na brojnim grupnim i samostalnim izložbama u Ciudad de Mexicu, Splitu, Zagrebu, Omišu, San Antoniju, Madridu, Beču, Berlinu i drugdje. Godine 2018. donirao je Dokumentacijskom centru Arkheia, MUAC, Sveučilišni muzej suvremene umjetnosti (UNAM), dokumentarnu zbirku pod nazivom El Sindicato del Terror / Eric del Castillo Found. Riječ je o Arhivi performansa 1980-ih i 1990-ih u Meksiku – o performans-grupama El Sindicato del Terror, Los Escombros de la Ruptura i La Sociedad Mexicana Protectora del Espectador de Performance te općenito meksičkoj sceni performansa. Živi i radi u Splitu.
______________
Izložba je ostvarena sredstvima Grada Splita, Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske i Filozofskog fakulteta u Splitu. Rad Erica del Castilla nastao je u okviru izložbenog projekta „Reper“ kojega je na Filozofskom fakultetu u Splitu pokrenuo i njime moderira izv. prof. dr. sc. Dalibor Prančević.
Izložba ostaje otvorena do 10.12.2022.