U sklopu 42. Splitskog salona koji se ove godine održava pod krovnom temom “Regeneracija”, u četvrtak u 19:00, autorice Ivana Papić i Gaja Pegan Nahtigal (kolektiv Krater/Trajna) će održati predavanje “Invazivne* biljke kao agenti regeneracije – kreativne prakse za lokalne zajednice” o lokalnim praksama s feralnim biljkama kao što su pajasen (Ailanthus altissima) i japanski dvornik (Reynoutria japonica) na primjerima umjetničke prakse, produkcijskog prostora Krater i branda papira “Notweed Paper”.
*Autorice koriste pojam “invazivne biljke” zbog razumljivosti za širu publiku, ali u svojim praksama predlažu novi pojam “feralne biljke” jer to točnije objašnjava političke i ekonomske procese kroz koje su ove biljke prošle da ih sada podrazumijevamo kao invazivne.
Predavanje će se održati na hrvatskom i engleskom jeziku. Ulaz je slobodan.
Ko-autorica predavanja: Gaja Mežnarić Osole (kolekiv Krater/Trajna)
____
𝗜𝘃𝗮𝗻𝗮 𝗣𝗮𝗽𝗶ć (r. 1987.) je multimedijalna umjetnica iz Splita koja živi i radi u Berlinu. Magistrirala je restauraciju na UMAS-u 2011. godine, a 2022. godine je diplomirala na magistarskom studiju na Institutu Art in Context na Universität der Künste Berlin. Koristeći fotografiju, video, zvuk i objekte, Papić gradi slojevite poetične instalacije dizajnirane da publiku potaknu na interakciju. Od 2021. njen umjetničko-istraživački rad je usmjeren na invazivne biljke, s fokusom na pajasen (Ailanthus altissima). Kroz tekući projekt »Divlji orah«, Papić ispituje suvremeno značenje pojmova identiteta i pripadnosti te kompleksne međuodnose između ljudi, prirode i tehnologije. Izlagala je na samostalnim i grupnim izložbama u Hrvatskoj, Srbiji, Njemačkoj i Peruu. Dobitnica je glavne nagrade 21. Festivala prvih na temu »(Ne)vidljive žene« u Zagrebu 2023. godine te Culture Moves Europe stipendije od Goethe-Institut-a za umjetničku rezidenciju u Krateru u Ljubljani u 2024.
Pod vodstvom dizajnera i arhitekta Gaje Mežnarić Osole, Andreja Koruze i Danice Sretenović, 𝗧𝗿𝗮𝗷𝗻𝗮 je slovenska kulturna udruga posvećena razvoju i osnivanju eko-socijalnih pristupa u upravljanju i zaštiti urbane prirode suočene s klimatskim promjenama i krizom bioraznolikosti. Trajna je pionir inovativnih strategija za upravljanje invazivnim vrstama, lansirala je brend »Notweed paper« od biljke japanski dvornik te je god. 2020., pokrenula kreativni laboratorij Krater u Ljubljani, s ciljem obnove i održavanja pionirskog ekosustava na 18.000 m2 napuštenog gradilišta. Unutar Kratera, Trajna se fokusira na projekte koji isprepliću regenerativne materijalne kulture, kritičke prostorne i kulturne prakse, zajedničke ekonomije i hitne pedagoške radove. U tu svrhu je uključen i širi Krater kolektiv, kojeg čine mikrobiolog Primož Turnšek, ekolog Sebastjan Kovač, dizajnerica Gaja Pegan Nahtigal, dizajner Rok Oblak i svestrana zajednica na lokalitetu. Krater je 2022. god. bio finalist nagrade New European Bauhaus, a 2023. je primio prestižnu Plečnikovu nagradu za javni prostor.
https://trajna.com/project/krater/
𝗚𝗮𝗷𝗮 𝗣𝗲𝗴𝗮𝗻 𝗡𝗮𝗵𝘁𝗶𝗴𝗮𝗹 (r. 1996.) je transdisciplinarna dizajnerica, edukatorica i sakupljačica (forager) iz Ljubljane, Slovenije. Inspiraciju crpi iz svijeta prirode, njenog rasta i propadanja te otpornog korova i urbanih, spontanih ekosustava. Tijekom studija na Design Academy Eindhoven odradila je jednogodišnju praksu (2021.-2022.) u Krater kolektivu i od tada s njima surađuje.