Gildo Bavčević / De_stabilizacija
Ekologija srca
Posljednjih desetak godina koliko je intenzivnijom izlagačkom aktivnošću prisutan na umjetničkoj sceni u Hrvatskoj i šire, Gildo Bavčević svoju autorsku poziciju gradi i profilira s jedne strane kroz vrlo direktan kritički stav u bavljenju aktualnim/gorućim temama neposredne društveno-političke zbilje, i s druge jasnom porukom, koju šalje kroz svoje umjetničke angažmane, o neophodnosti preuzimanja individualnih/ kolektivnih odgovornosti u odbrani vrijednosti bez kojih nema pravednog, humanog i slobodnog društva. Najprije, u žiži Bavčevićevog interesa je rodni Split i dinamike grada u kojem turistička sezona zapravo nikada ne jenjava, a ritam i atmosferu svakodnevice određuju beskonačni tokovi ljudi, prekapacitarnost, opterećenost infrastrukture, urbana zagušenost naročito stare, zaštićene gradske jezgre i uslijed toga niza stvorenih komplikacija. Umjetnik kao reakciju na tu problematiku na spomenutom lokalitetu izvodi tri performativne akcije za kameru (video 021_123) otvarajući situacijama apsurdnih interakcija sa prolaznicima i ironiziranjem samog procesa turistifikacije brojna pitanja vezana ne samo za (ne)funkcioniranje grada već i o promjenama koje su isti uzrokovali primjerice u deindustrijalizaciji kraja ili doprinijeli raznoraznim apetitima u kojima se opet zaboravlja mali čovjek i stavlja sve u korist profita. Sjetimo se tim povodom Bavčevićevog filma Mreža solidarnosti, vrijednog dokumenta o radničkim protestima na području Splitsko-dalmatinske županije u pokušajima da spriječe propast firmi i osobnih egzistencija, ali i o načinima i mogućnostima da se udruženim građanskim akcijama razviju i osmisle strategije otpora, u ovom slučaju, samovoljama (lokalnih) političkih i biznis elita, njihovim spregama u uzurpaciji zajedničkih dobara zarad lakše manipulacije i privatizacije istih što, nažalost, inače čini surovu realnost zemalja na prostoru bivše Jugoslavije. U tom kontekstu također prisjetimo se i umjetnikovog performansa/intervencije Balans bijele kada je simboličkim gestom izvijanja bijele zastave na sportsko-prodajnom centru Koteks Gripe (Split) i vojnom kompleksu u Koprivnici reaktivirao sudbine spomenutih prostora koji su posljednja, skoro tri desetljeća “predana” svojim novim namjenama i transformacijama koje su uvjetovale bilo kontraverze ekonomske tranzicije ili političke odluke da se izbriše sjećanje na jedno povijesno razdoblje. Vijoravu bjelinu zastave autor će istaći kao centralni motiv i u recentnom video radu Ignavi – ljudi bez stava referirajući na Danteovu “Božanstvenu komediju” i njegovu karakterizaciju neutralnih, neopredijeljenih, ne-pripadajućih “duša” ni raju ni paklu, konceptualno zaokružujući na taj način prethodne intervencije govorom o pasiviziranosti, obeshrabrenosti, izgubljenosti, ispražnjenosti ovdašnjih post socijalističkih, ali i suvremenih društava u cjelini. Imperativ odgovornosti koji moramo imati pred okružujućim svijetom, prema nasljeđu, prirodi u Bavčevićevim radovima je gotovo manifestno toniran pozivom na otrežnjenje svih nas običnih, na opće mobiliziranje u zaštiti zajedničkih interesa, povratku pravdi, slobodi, jednakosti, empatiji, razumijevanju i toleranciji, vrijednostima i idealima danas izgubljenim u svakodnevnim malim borbama za preživljavanje, dok se robovski klanjamo, prikupljamo ili takmičimo za mrvice kapitala baš kao u autorovom performansu Lovac. Potrebom da se uspravimo i ne budemo sužnji, umjetnik nas je suočio u jednom od ranih performansa Padaj silo i nepravdo gdje je uz stihove istoimene revolucionarne pjesme u ikoničnoj pozi skoro zaboravljenog narodnog heroja Stjepana Filipovića visoko podignutih ruku i stisnutih pesnica iz kojih, kao kakvim čudom, potiču metalne kovanice, snažan simbol nepristajanja na zlo fašizma proizveo u akt čuda koje mora zaista i da se dogdi – oslobađanje od diktata nametnutih vrijednosti koju proklamira najjača od svih ideologija danas– novac. A to je u biti samo papir ili komadić neprepoznatljivog metala kako nam je opet Bavčević demonstrirao u akciji PROFIT vs. DOBROBIT, dok repetitivnim činom udaranja u kovanicu dezintegrira njenu materijalnu vrijednost ali i moć, podsjećajući nas tako da smo i ovu civilizacijsku tekovinu okrenuli protiv sebe pretvorivši je u mjernu jedinicu života, sredstvo i instrument manipulacije, osvajanja, destrukcije naroda, teritorija i same prirode. Svojim aktivnostima radikalno utječemo na sve, postali smo geološka snaga na planeti, destabilizirajući odnos upravo sa prirodom bez koje ne možemo, a koju eksploatiramo i uništavamo osobnom konzumerističkom nebrigom, korporacijskim interesima i profitima zamjenjujući i devastirajući krajolike tržnim centrima, luksuznim biznis kompleksima i deponijima. Pitanja opstanka životne sredine, individualne i kolektivne nesavjesti, nemara i odsustva bilo kakve društvene/državne strategije u sprečavanju potencijalnih ekoloških katastrofa problemski su fokus nekolicine umjetnikovih radova U suradnji sa prirodom, Plastični čovjek stroj, Livada iz sna, naročito u potonjem video performansu u kojem Bavčević tematizira neposrednu prijetnju koju predstavlja splitsko odlagalište smeća, Karepovac. Na spomenutom lokalitetu dječji zbor i orkestar izvode pjesmu Neka cijeli ovaj svet iz mjuzikla Jalta, Jalta hrvatskog kompozitora Alfija Kabilja, dok u jednom trenutku razgovjetnost njihove interpretacije vizije o postojanju bajkovitog, utopijskog mjesta ne počnu remetiti bijele maske koje im se stavljaju preko lica, vraćajući ih u stvarnost sumornog kontaminiranog ambijenta obilježenog danas “pješčanim dinama” kao dio rešenja o sanaciji ili opet samo kao dio strategije da se postojeći problem zamaskira, a samim tim i zaboravi. Jer posljednjih nekoliko desetljeća svjedoci smo tendencija da se kao društva amneziramo, da se u novim ideološkim usmjerenjima revidiraju povijesne činjenice, relativiziraju zločini, suspendiraju sjećanja na mjesta antifašističkih otpora i stradanja ljudi koji nisu šutali ni zatvarali oči pred represivnim nacionalističkim sistemima. Jedno takvo mjesto je Dotrščina, masovno stratište i vječno počivalište za tisuće građana Zagreba i okoline za vrijeme Drugog svjetskog rata, kojima Bavčević u audio-perfromativnoj instalaciji Otkucaji odaje počast ambijentirajući čitav prostor spomen-parka otkucajima vlastitog srca koristeći metaforu pulsirajuće životne sile, koja je ovdje za mnoge nasilno prekinuta, kao medij povezivanja vremena prošlog i sadašnjeg, ali i kao jasan stav nepristajanja da sjećanja na tragičnost događaja i stradale zaustave ili da njima manipulira bilo koja ideologija ili politika. Nacionalizmi u regiji su ponovo u modi kao oprobano sredstvo vladajućih političkih elita da se skrene pogled sa ekonomske devastacije društva, urušenog materijalnog statusa građana, beskrupuloznog partijskog zaposjedanja i besmislenosti postojanja takvih institucija, njihovih neagilnosti, medijskih manipulacija u potenciranju straha od drugih, političkih neistomišljenika, sunarodnjaka, migranta. Upravo sve to je imao na umu Gildo Bavčević kada je prije nekoliko godina u performativnoj intervenciji Domaći rad, pokušao protupožarnim aparatom izbijeliti jedan od nacionalnih simbola – hrvatsku zastavu komentirajući ovaj čin kao svojevrsno simboličko liječenje zastave, gašenje žarišta nakupljene nacionalne boli uzrokovane istinskim egzistencijalnim i društvenim problemima koji tinjaju i razbuktavaju se u današnjoj Hrvatskoj. Mogao bi to zapravo biti i poziv na akt samo-iscjeljivanja svakog pojedinca i ovdje kao i bilo gdje drugdje, uvođenje Unutarnje kontrole, kako je umjetnik nazvao jednu od svojih akcija markiranja konzumerističkih prostora i reklamnih sadržaja jednostavnim, a važnim riječima poput: smisao, iskrenost, dostojanstvo, savjest, velikodušnost, zahvalnost… suprotstavljajući ih kao prave vrijednosti i potrebe našim potrošačkim porivima. U suprotnom bez tih malih svakodnevnih podsjetnika “što zaista trebamo biti” dok ukucavamo šifre na bankomatu, uplaćujemo igre na sreću, stojimo strpljivo u redu za flexi kredit, očekuje nas stanje usporene dezorijentirane mase, zakrčene bezbrojnim pravcima osobnih agendi i htijenja, normalizacija nemogućnosti da se vidi i emotivno osjeti neko drugi ili odredi i zauzme stav u branjenju općih interesa više nego ikad ugroženih uspostavljanjem novih struktura, sistema, mehanizama u podčinjavanju, zloupotrebi, nadziranju i na kraju u totalnom upravljanju našim golim životima. Destabilizacija, koju Bavčević bira za lajtmotiv izložbe u Salonu Galić, predstavljene radove najprije uvodi kao intervenciju u realnost, pokušaj da se izvornim značenjem termina – podrivanje – imenuje nužni proces promijene postojećeg poretka stvari, naših uljuljkanosti i prešućivanja, ma koliko bili (ne)osviješteni, (ne)voljno glasni ili tihi. Na to nas u galerijskom prostoru prvenstveno opominju otkucaji srca, univerzalna unutrašnja snaga koju moramo usvojitio kao stalnu intimnu, društvenu potrebu i odgovornost da zaštitimo živote drugih, očuvamo zajedničku sredinu, hrabro se odupremo svakom tko na bilo koji način želi to uzurpirati ili oduzeti.
Miroslav Karić
Gildo Bavčević (Split, 1979.) je multimedijalni umjetnik koji se pretežno bavi različitim oblicima društveno angažirane umjetnosti, adresirajudi jednako političke i društvene probleme. Uz samostalne izložbe aktivno sudjeluje i na brojnim grupnim izložbama i festivalima u zemlji i inozemstvu. Finalista je nagrade Radoslav Putar te dobitnik nagrade na 39. Splitskom Salonu za video performans Plastični čovjek stroj. Dobitnik je i prve nagrade na 46. Reviji hrvatskog filmskog stvaralaštva za dokumentarni film Mreža solidarnosti kojim je diplomirao 2013. MA filma i medijske umjetnosti na UMAS-u gdje je stekao zvanje asistenta. Trenutno je na postdiplomskom studiju novih medija na Fakultetu likovnih umjetnosti u Beogradu (2018).
Pored samostalne prakse, bavi se i različitim grupnim projektima, od performansa do filmskih projekata, video umjetnosti i muzike, snimanja i uređivanja zvuka i slike, produkcije muzike za filmove, sviranja u bendu , Dj-inga i tako dalje. Autor je mnogih videa, performansa, video instalacija, kratkih filmova, kao i zvuka u nekoliko dugometražnih filmova. Član je Hrvatske udruge samostalnih umjetnika i Hrvatske udruge likovnih umjetnika-Split.