Andrea Musa / Između dana i noći
Poetska naracija Andree Muse energiju crpi iz prirode koju slikarica definira kao stalnu promjenu, kao vječnu inspiraciju, kao svojevrsnu utjehu.
Duboko ukorijenjena u prirodu i raspone njezinih ugođaja Andrea Musa slika na senzualan pažljiv način, proučavajući boju i svjetlost u različitim dobima dana, a osobito noći, u smjenama godišnjih doba u različitim podnebljima, npr. Jutro u Indiji, Kasno popodne na Mediteranu, Zalazak sunca u Kambodži, Noć na Bliskom istoku. Nazivi slika, međutim, ne nude ključ za njihovo čitanje. Konkretnost naziva upravo je u suprotnosti s njihovom vizualnom pojavnošću. Nastaju studirane kompozicije proživljenih ugođaja i divljenja prirodi s nesvjesnim aluzijama na druge slikare. Nastaju slike koje bismo nazvali pseudoapstraktnim konstrukcijama ploha i oblika intenzivnog no reduciranog kolorita, koje nagovješćuju i aludiraju na razvoj određenih vrsta i potpuno apstraktne umjetnosti u 20. stoljeću. Naime, iako apstraktne u kompoziciji, u ovim slikama naslućujemo figurativnost, manje vezanu konvencijom, interpretiranu, radikalniju. To je priroda viđena s distance. Slikom je uhvaćen tek njezin neprepoznatljiv detalj, čini se tlo promatrano iz zraka. Tečnost slike razbijena je kadriranjem, pa tako slika djeluje kao prizor promatran s određene vremenske ili prostorne daljine, fragment objektivne stvarnosti nadograđen slikaričinim slikarskim iskustvom. U velike formate slika uhvaćeni su kadrovi kvadratastih površina komponiranih oko snažnih vodoravnih crta što prosijecaju sliku. Iako je ponajprije riječ o uhvaćenoj specifičnoj atmosferi, slike Andree Muse radi njihove mirnoće, kontroliranih emocija i slobodnog poteza iščitavamo kao refleksivno slikarstvo. Dilema je kako i na koji način ostati svoj u elaboriranju vlastitih umjetničkih istina, kako izići iz zamršenoga naslijeđa moderne umjetnosti 20. stoljeća, ponuditi osobno u općem. Uglavnom vjerna tradicionalnim slikarskim tehnikama Andrea Musa u svojim slikama preobražava iskustvo svjetla i boje na način da načelno mehaničkom slikarskom iskustvu pridodaje dinamična previranja prevođenja u naše digitalno doba. Subjektivan doživljaj prirode tako postaje slikarski element internacionalne prepoznatljivosti, njezin identitet nije nužno identitet zemlje u naslovu slike već određene vrste umjetnosti, nositeljice jedne kulture drugoj, lokalne – lokalnoj, lokalne – globalnoj u kojoj su boja i svjetlost trajne, uvijek začudne kategorije. Tradicija i izvornost isprepleću se s mitologijom novog doba, cjelovitost i opći dojam važniji su od pojedinih dijelova, digresija i detalja.
Kolorističko slikarstvo Andree Muse fokusirano je za uzorak svjetlosti dostupan tijekom uskog međuprostora između dana i noći, između neba i zemlje. Stoga ne čudi prevladavanje duboke, meditativne, chagallovski plave te tmaste, cezanneovski zelene boje na njezinim slikama, s jakim crnim razdijelnim linijama i konturama, s iskricama žute, crvene, bijele, kojima tek na pojedinim slikama autorica ustupa prednost. Snažniji kontrastni boja simboli su različitih životnih energija na pojedinim slikama.
Andrea Musa nerijetko svoja djela postavlja i u međusobni dijalog te povezuje u cikluse. Njezin je najnoviji ciklus logičan nastavak ranija dva Izvori svjetlosti i Doživljaj boje između tame i svjetlosti, tijekom kojih osam godina kontinuirano nadograđuje svoje promatranje prirode kroz spoznaje ove tematike: “Shvatila sam da mi je priroda sama, a kroz nju i odnosi različitih atmosfera i odnosa boje s tamom i svjetlošću uvijek bila istinska potreba. U prirodi, odnosno pejzažu, tražila sam boju, učila zakonitosti, prepoznavala jednostavnost i složenost istovremeno. Nekad se to manifestiralo u figurativnim slikama, kasnije sam raščlanjivala tu istu prirodu/pejzaž na pojedine elemente i bavila se samo strukturom, ili samo dramatikom, izvorima, i takva su se istraživanja onda manifestirala apstraktnim slikama, koje meni nisu nimalo apstraktne… katkad su to samo fragmenti objektivne stvarnosti, a katkad cjelina prikazana kroz određenu atmosferu, određeni osjećaj preoblikovan mojom percepcijom i doživljajem.”
Najnoviji ciklus, prikazan na ovoj izložbi – Između dana i noći, sastoji se iz tri dijela. Prvi dio čini već spomenuti niz slika usredotočen na atmosfere u odvojenim podnebljima na različitim zemljopisnim širinama. Drugi dio ciklusa smješten je u središnjem dijelu izložbenog prostora i postavljen je tako da zaokružuje dnevni svjetlosni krug. Pročišćena velika platna (150 x 150 cm, 120 x 150 cm, 240 x 150 cm) inspirirana su atmosferama jutra, popodneva, sumraka, večeri, noći i svitanja. Ponovno je riječ o apstraktnim slikama utemeljenima na stvarnosti, na skupom pravila i granica, čije čitanje ima neograničen raspon interpretacija. Treći dio izložbe čini brži ritam manjih platna (50 x 50 cm i 60x 80 cm) na kojima je Andrea Musa posegnula za inspirativnim blagodatima vlastitoga kraja i okolne prirode, čija joj je asocijativna apstrakcija poslužila kao polazište za slikanje fantastične i mistične, najprivlačnije joj noćne atmosfere: Čempres u sumrak, Mjesečina u Saloni, Jutro na Cetini, Noć na Velebitu. Meditativnu komponentu rasprsnutih polja smirenijih plavih nijansi, koji počivaju na drevnoj simboličkoj tradiciji, nadopunjuju momenti koji oslobađaju podsvjesne impulse i doprinose ostvarenju uzbudljivih vizualnih i duhovnih kvaliteta. Autorska poetika Andree Muse do sada je nesumnjivo stvorila prepoznatljiv slikovni svijet – sinergiju svjetlosti i boje – između dana i noći, neba i zemlje.
Dr. sc. Darja Radović Mahečić
Andrea Musa
Andrea Musa (born in Frankfurt/M, Germany) graduated in Painting from the Assenza Academy in Basel and received her Master of Law at the University of Split. She is a recipient of numerous awards and represented the Republic of Croatia at the international exhibitions and biennials. Since 1998 she has exhibited her work in numerous solo and group exhibitions in museums and galleries internationally and worked on various international projects. Musa was an Artist-in-Residence at the Centre International des Récollets and Cite Internationale des Arts in Paris. Member of the Croatian Freelance Artists'Association. Her work is held in public and private collections worldwide.